Netgear R6300 – ny router med trådlöst gigabitnätverk 802.11ac

Permalänk
Medlem

Just latenser är något som även jag gärna ser att de försöker förbättra. Kan skilja så mycket som 50ms mellan kabel och utan beroende på tid på dygnet, var i huset man sitter, väder ute, tjejens humör. jag skulle kunna leva med 20ms diff men jag håller mig till kabel ett tag till.

Permalänk
Medlem

Jag kör en D-Link DIR-615 med DD-WRT och fungerar skit stabilt!
Dock provade jag 802.11N vilket var ett skämt! Maxade 40-50mbit och då 1 meter från routern.
Nu är detta förvisso den billigaste skiten som går att hitta. Så andra 802.11N i den högre prisklassen kanske fungerar bättre.

Jag hoppas verkligen den nya 802.11ac håller måttet så man åtminstone har >100mbit trådlöst.

Permalänk
Medlem

Ja får ut ca 80Mbit trådlöst från min Netgear WNR1000, då har ja 100Mbit in i routern.. 802.11ac kommer ja nog inte skaffa förrän om några år, När det funnits ett tag.. Härnäst blir det en WNR3500L till o börja med..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

802.11ac, spännande!

Permalänk
Medlem

Vill bara ha en router som klarar 100 mbit när man kör med tråd och sen har trådlöst till mobilen och laptopen. Körde en DIR-825 eller vad den nu hette, den kapade jämt 10-25 mbit när jag kopplade mig genom den till fiber-ingången i lägenheten, oavsett om man hade brandvägg igång eller satte den på DMZ osv. Är så trött på sopiga routrar som dessutom måste startas om då och då. :/

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas latenserna kan hållas lika låga som med vanlig nätverkskabel?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hmmm, blir till att se hur den här presterar gentemot rt-n56u

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Blir inte en Netgear vid nästa rauter köp. Dra ur strömsladden är en återkommande faktor då den trådlösa delen lägger av.

Min känsla kring dessa nya standarder är att man får förra generations teoretiska max hastighet.
När usb 2.0 kom så började man kunna köra i USB 1.0 hastigheter
När usb 3.0 kom så kunde man köra i USB 2.0 teoretiska max hastigheter.
Hur många kunde trådlöst köra i 54mbps när det va standard (på pappret)
Hur många kan maxa ut 100Mbps på sitt 802.11 b/g/n.
Nu när 1000mbps är på G så kanske man kan köra fullt ut vad 802.11 b/g/n lovat.

Har faktiskt tänkt i liknande banor. Vi kanske kan kalla det för Nautilus lag? Den efterföljande standarden uppfyller alltid den föregåendes löften. ^^

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Asus RT-N56U
Bästa trådlösa routern som någonsin har gjorts

Håller med dig till 100%, jag har haft många genom åren, men denna är överlägsen i allt.

Permalänk
Avstängd

Trådlöst lär inte komma i närheten av prestandan man får via nätverkskabel inom en snar framtid. Tekniken i sig är alltför känslig mot externa störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är det någon som vet om det kommit några "802.11ac"-nätverkskort än? Det jag ogillar mest med 802.11n är att det aldrig kommer upp i några sjysta hastigheter, och att det finns väldigt sparsmakat med bra konsumentkort för stationära datorer(förutsatt då att man inte vill ha en liten USB-sticka med riktigt usel mottagning ).

Nu vill vi se lite mer standarisering för detta så man iallafall kan komma upp i de hastigheter som n-protokollet är speccat för.

Tro mig, den kommer upp i hastigheter den är specad för.. Problemet är bara att det är bitrate som är specad. inte throughput. learn the difference. Det är jävligt tångt på 2,4GHz. Microvågsugnar och trådlösa telefoner ska samsas med ditt och massa andras trådlösa nät, det och att man kör på ganska låg effekt gör att du aldrig någonsin kan komma upp i det som står som bitrate i annat än kontrollerade miljöer.

Skrivet av FL3JM:

Vill bara ha en router som klarar 100 mbit när man kör med tråd och sen har trådlöst till mobilen och laptopen. Körde en DIR-825 eller vad den nu hette, den kapade jämt 10-25 mbit när jag kopplade mig genom den till fiber-ingången i lägenheten, oavsett om man hade brandvägg igång eller satte den på DMZ osv. Är så trött på sopiga routrar som dessutom måste startas om då och då. :/

Gör som jag, köpt en strömsnål dator och stoppa i valfritt kort, kör in en stabil linuxdist. Har aldrig strulat! behöver aldrig starta om. Då kan den dessutom knäcka extra som NAS, DLNA och Seedbox. Och varför inte HTPC när man ändå är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vill bara ha en router som klarar 100 mbit när man kör med tråd och sen har trådlöst till mobilen och laptopen. Körde en DIR-825 eller vad den nu hette, den kapade jämt 10-25 mbit när jag kopplade mig genom den till fiber-ingången i lägenheten, oavsett om man hade brandvägg igång eller satte den på DMZ osv. Är så trött på sopiga routrar som dessutom måste startas om då och då. :/

Köp en "Netgear WNR3500L" V2 för ~500kr kör in valfri firmware, (tomato, DD-WRT). Stabilt och "billigt".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vill bara ha en router som klarar 100 mbit när man kör med tråd och sen har trådlöst till mobilen och laptopen. Körde en DIR-825 eller vad den nu hette, den kapade jämt 10-25 mbit när jag kopplade mig genom den till fiber-ingången i lägenheten, oavsett om man hade brandvägg igång eller satte den på DMZ osv. Är så trött på sopiga routrar som dessutom måste startas om då och då. :/

Sluta köp budget modeller kan va en bra början för din del

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Blir inte en Netgear vid nästa rauter köp. Dra ur strömsladden är en återkommande faktor då den trådlösa delen lägger av.

...
Hur många kan maxa ut 100Mbps på sitt 802.11 b/g/n.

Just den biten går faktiskt. Fick precis ut 100Mbit/s nerströms enligt bredbandskollen (har 100/10 BBB) över trådlöst 5GHZ-bandet med en netgear WNDR3700. Har inte startat om den på 228 dar också. Dock gäller det ju att ha tur med exemplaret när man köper konsumentskit.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tro mig, den kommer upp i hastigheter den är specad för.. Problemet är bara att det är bitrate som är specad. inte throughput. learn the difference. Det är jävligt tångt på 2,4GHz. Microvågsugnar och trådlösa telefoner ska samsas med ditt och massa andras trådlösa nät, det och att man kör på ganska låg effekt gör att du aldrig någonsin kan komma upp i det som står som bitrate i annat än kontrollerade miljöer.

Tycker att det är väldigt ruttet av tillverkarna att speca fantasihastigheter. Jag skulle nästan vilja säga att om det står 300Mbit på paketet så ska det väl ändå ge ens i närheten av den hastigheten? Med min laptop som har 802.11n får med lite tur mellan 50 och 80Mbit, och det är mot en gedigen Linksys E4200.

Ska göra världens tråkigaste jämförelse, men som ändå får en att förstå hur besviken man kan bli. Köp en bil som är specad till 300bhp, och när den kommer hem känns den inte kraftigare än din gamla 740.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.