Permalänk
Medlem

Nomachine nxviewer

Någon som använt programmet i Windows miljö? Går den att använda mot Windows egen server direkt utan att göra några ändringar där samt är den snabbare eller på något annat sätt bättre än Windows egen fjärrskrivbordslösning?

Den som vi använder (Windows original) via vpn är seg, laggig och sämst på alla sätt. Ifs det kanske inte är fjärrskrivbordets fel.

Permalänk
Medlem

Servern finns inte för windows, men klienten finns

Det är den bästa RD lösning jag provat

Permalänk
Medlem

Jag har använt det för att logga in mot en remote linuxmaskin via Windows7 och det fungerade alldeles utmärkt. Om det du frågar efter går att göra vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Ja det är klienten jag är ute efter. Lyckas dock inte att koppla upp med NXviewer, t.ex. Port: 22 som det står i exempelbilder finns inte i Windows egen (Port 22) så vad ska det stå där och vad är det för port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Ja det är klienten jag är ute efter. Lyckas dock inte att koppla upp med NXviewer, t.ex. Port: 22 som det står i exempelbilder finns inte i Windows egen (Port 22) så vad ska det stå där och vad är det för port?

Wha?.. fattar inte vad du är menar

Port 22 är porten som ska vara öppen på SERVERN

Du måste förklara mycket bättre

Permalänk
Medlem

Jag menar att eftersom konfigurationen är inte exakt likadan som på Windows eget program så är jag lite osäker vad ska vara ifylld i rutorna på NXviewer. Port 22 är alltså en port i servern som jag inte har tillgång till så jag kan inte kolla om den är öppen. Är den för SSH eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Jag menar att eftersom konfigurationen är inte exakt likadan som på Windows eget program så är jag lite osäker vad ska vara ifylld i rutorna på NXviewer. Port 22 är alltså en port i servern som jag inte har tillgång till så jag kan inte kolla om den är öppen. Är den för SSH eller något annat?

Efter vad du sagt så tror jag du försöker ansluta till en windows RDP server men vet inte vilken port det är?

Windows RDP Port: 3389

Skrivet av petri0:

Port 22 är alltså en port i servern som jag inte har tillgång till så jag kan inte kolla om den är öppen

Om det är din server så vet jag inte vad du menar med "tillgång till" i så fall kan du ju sätta RDP att lyssna på vilken port som helst igentligen

Permalänk
Sötast

Ett tips är att titta på www.Teamviewer.com otroligt bra mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivo:

Efter vad du sagt så tror jag du försöker ansluta till en windows RDP server men vet inte vilken port det är?

Windows RDP Port: 3389

Om det är din server så vet jag inte vad du menar med "tillgång till" i så fall kan du ju sätta RDP att lyssna på vilken port som helst igentligen

Har inte tillgång till servern fysiskt för det är jobbets server...

Provade med port 3389 men ingen lycka, går det att ta reda på den porten i Windows egen fjärrskrivbordsprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Har inte tillgång till servern fysiskt för det är jobbets server...

Provade med port 3389 men ingen lycka, går det att ta reda på den porten i Windows egen fjärrskrivbordsprogram?

I windows Remote Desktop program skrivs addressen in:

address:port

om det inte finns nån port dvs bara:

address

så används RDP standard port: 3389

Permalänk
Medlem

ok tack. Då har jag rätt uppgifter och ändå lyckas jag inte med att koppla upp.

Permalänk
Medlem

Nej kommer inte fungera servern måste ha server mjukvaran installerad och köra Linux.