Mailserver bakom Telia

Permalänk
Medlem

Mailserver bakom Telia

Hej

Som många av er vet så blockerar ju Telia port 25 för mailen.

men nu är det så att jag vill sätta upp en Mailserver för minna domänder. och tänkte använda mig av hMailServer då jag kör Windows Server 2003.

men nu undrar jag om ni vet hur man kan confa den på bästa sätt så att den kan ta emot mail och även skicka mail.

tacksam för svar.

MVH
Andreas

PS. Önskar även förslag på hur man bäst underviker att få sina domänder balcklistade DS.

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak fast då bakom comhem och med linux suse.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Både Telia och Comhem har en relay-server man får använda, minns inte Comhems men Telia har smtprelay1.telia.com och Comhem.. Ja, mailout.comhem.se kanske? HAr själv satt upp en mail-server med Comhem för längesedan men minns inte exakt vad jag använde..

Skrivet av 0p:

Undrar samma sak fast då bakom comhem och med linux suse.

Skrivet av comadde:

Hej

Som många av er vet så blockerar ju Telia port 25 för mailen.

men nu är det så att jag vill sätta upp en Mailserver för minna domänder. och tänkte använda mig av hMailServer då jag kör Windows Server 2003.

men nu undrar jag om ni vet hur man kan confa den på bästa sätt så att den kan ta emot mail och även skicka mail.

tacksam för svar.

MVH
Andreas

PS. Önskar även förslag på hur man bäst underviker att få sina domänder balcklistade DS.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

om det går så är det nog bara och välja vilken port som helst, men vet inte om det går med mottagandet av epost, skicka epost borde inte vara några problem då man kan ställa in i epost klienten port osv... men mottagandet kan vara lite svårare

men varför köra egen epost server? lägg upp domänen på google apps istället är gratis och funkar jättebra
har själv ett par av mina egna domäner på gmail

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Jag la ner egen mailserver när jag flyttade till google apps gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

om det går så är det nog bara och välja vilken port som helst, men vet inte om det går med mottagandet av epost, skicka epost borde inte vara några problem då man kan ställa in i epost klienten port osv... men mottagandet kan vara lite svårare

men varför köra egen epost server? lägg upp domänen på google apps istället är gratis och funkar jättebra
har själv ett par av mina egna domäner på gmail

Att byta port har jag redan testat och kan säga dig att det inte går då port 25 är standard, och alla kör oftast över den, det finns en till port för dem lite nyare servrarna men tyvärr så finns det inte stöd för den porten för dem ändra mail servrarna.

Att köra google apps är ett alternativ om man typ bara har två/tre domänder men nu har jag bort åt 6 st egna och sedan så lånar några kompisar plats på servern.

Så det bästa skulle vara att få igång min egna mailserver. Slipper man att google har kontrollen över vad man gör.

Skrivet av knorrrhane:

Både Telia och Comhem har en relay-server man får använda, minns inte Comhems men Telia har smtprelay1.telia.com och Comhem.. Ja, mailout.comhem.se kanske? HAr själv satt upp en mail-server med Comhem för längesedan men minns inte exakt vad jag använde..

Visst har dem det har testat det och det gick bra en stund med sedan så kunde inte den skicka eller ta emot mail. men det låter mera som ett port problem att den varken ville ta emot eller skicka men jag kollade och vad jag kunde se så stämde portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comadde:

Hej

Som många av er vet så blockerar ju Telia port 25 för mailen.

men nu är det så att jag vill sätta upp en Mailserver för minna domänder. och tänkte använda mig av hMailServer då jag kör Windows Server 2003.

men nu undrar jag om ni vet hur man kan confa den på bästa sätt så att den kan ta emot mail och även skicka mail.

tacksam för svar.

MVH
Andreas

PS. Önskar även förslag på hur man bäst underviker att få sina domänder balcklistade DS.

För att ta emot så behöver du inte gör något annat än att konfigurera din brandvägg att vidarebefordra port 25 till din server.
För att skicka så måste du ställa in att din server skickar via smtprelay1.telia.com. Telia har även mailout.telia.com, men om jag minns rätt kräver den att du loogar in med ett giltigt e-post-konto.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av comadde:

Visst har dem det har testat det och det gick bra en stund med sedan så kunde inte den skicka eller ta emot mail. men det låter mera som ett port problem att den varken ville ta emot eller skicka men jag kollade och vad jag kunde se så stämde portarna.

Vad menar du med "gick bra en stund"? Om det fungerade och sen inte fungerade så måste något ha hänt som gjorde att det inte fungerade

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

port 25 brukar bara vara spärrad utåt, 2525 brukar vara öppen och är standard som alternativ port, inåt ska 25an funka fint

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Har precis den här lösningen själv över en Telia ADSL och Knorrhanes och Dr.Mabuse svar är helt korrekta.

För inkommande krävs:
Mx record på din domän pekat mot det IP du vill ta emot EPost på
Firewall som skickar trafiken till Hmailservern
Hmailserver konfad så att den tar emot för din domän

För utgående så måste du konfa Hmailserver så att den skickar till smtprelay1.telia.com

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Köra mailserver på en privatanslutning är ganska döfött. Det funkade för kanske 6-7 år sedan men vill du unvika att åka rakt ner i skräppost-mappen hos dem du skickar mail till bör du ha en korrekt uppsättning av PTR / A records och med en TTL på minst 43200 på den ip-adress du har konfigurerad på din mailserver som matchar det hostname du konfigurerat i mailservern. SPF och DKIM är alltid bra.

Se även till att din server svarar korrekt på "Sender adress verification"-anrop från andra mailservrar.

Det första kravet är i-princip omöjligt att uppfylla på en privat anslutning då ingen operatör kommer hjälpa dig med den setupen så länge du inte sitter på något premium företagsabonnemang.

SPF är extremt opraktiskt om du har dynamisk ip (vilket jag gissar att du har när du säger att du sitter på en telia anslutning) .

Sender address verification skickas vanligtvis till "nearest MTA" vilket med en relay lösning via din operatör kommer bli operatörens MTA vilken sannolikt inte kommer svara korrekt på ett sånt anrop.

Vill du hosta en egen mailserver (vilket jag absolut tycker du ska göra istället för att sälja din själ till google) så skulle jag istället rekommendera att köpa en VPS för ändamålet eller en Co-location plats för din server.

Permalänk
Skrivet av nfm:

Köra mailserver på en privatanslutning är ganska döfött. Det funkade för kanske 6-7 år sedan men vill du unvika att åka rakt ner i skräppost-mappen hos dem du skickar mail till bör du ha en korrekt uppsättning av PTR / A records och med en TTL på minst 43200 på den ip-adress du har konfigurerad på din mailserver som matchar det hostname du konfigurerat i mailservern. SPF och DKIM är alltid bra.

Se även till att din server svarar korrekt på "Sender adress verification"-anrop från andra mailservrar.

Det första kravet är i-princip omöjligt att uppfylla på en privat anslutning då ingen operatör kommer hjälpa dig med den setupen så länge du inte sitter på något premium företagsabonnemang.

SPF är extremt opraktiskt om du har dynamisk ip (vilket jag gissar att du har när du säger att du sitter på en telia anslutning) .

Sender address verification skickas vanligtvis till "nearest MTA" vilket med en relay lösning via din operatör kommer bli operatörens MTA vilken sannolikt inte kommer svara korrekt på ett sånt anrop.

Vill du hosta en egen mailserver (vilket jag absolut tycker du ska göra istället för att sälja din själ till google) så skulle jag istället rekommendera att köpa en VPS för ändamålet eller en Co-location plats för din server.

det är ju just därför man sätter relayhost till sin ISPs relayserver, det viktiga är ju att kunna ta emot mailen för sin domän.

SPF kan man ju sedan sätta till ISPns relayhost istället. har aldrig någonsin haft några problem med att köra egen mailserver hemma.

det är klart att en VPS ger dig möjlighet att skicka mailen direkt från din maskin, men vill bara säga att det enligt min erfarenhet inte är några problem att köra den hemma.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Det är inte ngt problem med att ha Mail server med Telia.
För att sända mail så måste du använda telias smtprelay

Lätt fixat i Linux Postfix
relayhost = smtprelay1.telia.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Har precis den här lösningen själv över en Telia ADSL och Knorrhanes och Dr.Mabuse svar är helt korrekta.

För inkommande krävs:
Mx record på din domän pekat mot det IP du vill ta emot EPost på
Firewall som skickar trafiken till Hmailservern
Hmailserver konfad så att den tar emot för din domän

För utgående så måste du konfa Hmailserver så att den skickar till smtprelay1.telia.com

Vad är för brandvägg man ska konfa? Windows lr routerns brandvägg?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur ditt nät ser ut men generellt sett behöver du nog konfa båda så att de släpper in port 25 till din mailserver

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Köra mailserver på en privatanslutning är ganska döfött. Det funkade för kanske 6-7 år sedan men vill du unvika att åka rakt ner i skräppost-mappen hos dem du skickar mail till bör du ha en korrekt uppsättning av PTR / A records och med en TTL på minst 43200 på den ip-adress du har konfigurerad på din mailserver som matchar det hostname du konfigurerat i mailservern. SPF och DKIM är alltid bra.

Se även till att din server svarar korrekt på "Sender adress verification"-anrop från andra mailservrar.

Det första kravet är i-princip omöjligt att uppfylla på en privat anslutning då ingen operatör kommer hjälpa dig med den setupen så länge du inte sitter på något premium företagsabonnemang.

SPF är extremt opraktiskt om du har dynamisk ip (vilket jag gissar att du har när du säger att du sitter på en telia anslutning) .

Sender address verification skickas vanligtvis till "nearest MTA" vilket med en relay lösning via din operatör kommer bli operatörens MTA vilken sannolikt inte kommer svara korrekt på ett sånt anrop.

Vill du hosta en egen mailserver (vilket jag absolut tycker du ska göra istället för att sälja din själ till google) så skulle jag istället rekommendera att köpa en VPS för ändamålet eller en Co-location plats för din server.

Tack för detta svar!

Om man sitter på BBB lan då? Är det nåt problem där? Jag vet inte ens om de blockar nån port. Dvs fiber till flerfamiljshuset jag bor i och sen lan från nån router i källaren. Klassisk 100/10-lina. Jag är sugen på en egen mailserver och du verkar väldigt kunnig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Slakter:

Det är inte ngt problem med att ha Mail server med Telia.
För att sända mail så måste du använda telias smtprelay

Lätt fixat i Linux Postfix
relayhost = smtprelay1.telia.com

Det måste du faktiskt inte alls. Och Telia blockerar inte port 25 på något sätt. Har varit i kontakt med både support samt abuse avdelningen angående detta.
Dock rek. Telia gemene man att använda just telias egna smtp relay

Permalänk
Medlem

De har alltså lyft den spärren igen. Trevligt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Det måste du faktiskt inte alls. Och Telia blockerar inte port 25 på något sätt. Har varit i kontakt med både support samt abuse avdelningen angående detta.
Dock rek. Telia gemene man att använda just telias egna smtp relay

Från 2012-10-28 kl 12:42

Skrivet av Telia:

Enligt gängse standard i branschen har Telia låst sina utgående e-postservrar till att endast acceptera anslutningar från Telia-abonnemang. Detta är ett led i kampen mot massutskick (spam).

Surfar du i Telias nät, men har en annan e-postleverantör än Telia, så är det från den du får nödvändiga inställningsuppgifter.

Om du ofta kopplar upp din dator på olika anslutningar kan du med fördel använda Webmail, där kan du skicka och ta emot e-post utan att ändra några inställningar.

Så du får gärna komma med lite mer specificerade uppgifter på att port 25 skulle vara öppen..
(Har inget Telia-abb. tillgängligt just nu så jag kan inte testa heller)

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Telia. Port 25 är spärrad. Var det iaf för några dagar sedan. Ibland råkar jag välja fel mailkonto och blir snabbt påmind om att det inte går att skicka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slakter:

Det är inte ngt problem med att ha Mail server med Telia.
För att sända mail så måste du använda telias smtprelay

Lätt fixat i Linux Postfix
relayhost = smtprelay1.telia.com

Skrivet av FoxOne:

Från 2012-10-28 kl 12:42

Så du får gärna komma med lite mer specificerade uppgifter på att port 25 skulle vara öppen..
(Har inget Telia-abb. tillgängligt just nu så jag kan inte testa heller)

Tycker inte din quote var speciellt informerande mer än att Telia blockar alla utom deras egna kunder att använda deras mail server. Så återkom gärna du med lite bättre information

Skrivet av MultiMan:

Jag har Telia. Port 25 är spärrad. Var det iaf för några dagar sedan. Ibland råkar jag välja fel mailkonto och blir snabbt påmind om att det inte går att skicka.

Som sagt. Jag har inte gjort egna efterforskningar utan går efter den information jag fått av Telia själva. Men vi vet ju hur det är med kundtjänst rent generellt och information. Jag kör själv Telias egna server och eftersom det fungerar bra så har inte jag orkat försöka med någon annan smtp relay server

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

port 25 brukar bara vara spärrad utåt, 2525 brukar vara öppen och är standard som alternativ port, inåt ska 25an funka fint

Nja, som alternativ port ska man företrädesvis använda port 587.