Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till 3570k?

Priset ska helst ligga under 1500, och ska hade tänkt att överklocka. Har funderat på dessa:

Asus Maximus V Gene (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167993)

Enda minuset är att det kan bli struligt om några år när jag köper ett till 7950 och ska köra Crossfire, blir nog lite trångt pga. mATX.

Asus P8Z77-V Pro (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168004)

Finns knappt några recensioner, men har bara hört bra om Asus så det ska nog inte vara något problem.

Eller borde jag ta något annat?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen P8Z77-M Pro (samma som du länkade fast mATX) och det funkar kanon, mycket enkelt UEFI bios och jag råkade klocka i7an till 4.3 utan att jag visste om det ;p måste kommit åt Turbo Multipeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Köpte nyligen P8Z77-M Pro (samma som du länkade fast mATX) och det funkar kanon, mycket enkelt UEFI bios och jag råkade klocka i7an till 4.3 utan att jag visste om det ;p måste kommit åt Turbo Multipeln

Lånar tråden lite...
Är nog också ute efter ett Z77 m-atx kort, allt funkar bra och så i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lånar tråden lite...
Är nog också ute efter ett Z77 m-atx kort, allt funkar bra och så i övrigt?

Allt funkar perfekt, har bara bra erfarenheter av Asus moderkort

Permalänk
Medlem

Nu ligger Asus P8Z77-V DELUXE i lite överkant men även jag lånar denna tråd och hör om det är någon som har hört något om det, eller om det enbart är wifi:n som är skillnaden på ett pro vs deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemlan:

Nu ligger Asus P8Z77-V DELUXE i lite överkant men även jag lånar denna tråd och hör om det är någon som har hört något om det, eller om det enbart är wifi:n som är skillnaden på ett pro vs deluxe

Nu kan jag inte på rak arm säga vad skillnaden är mellan deluxe och pro men pro modellen har wifi också.

Permalänk
Medlem

En sak som skiljer är antalet faser. deluxe har 16+4, pro har 12+4. Vet inte om detta har någon betydelse eftersom IB verkar OC-begränsas av att den blir för varm snarare att den blir instabil. Vad tror ni?

premium > deluxe > pro > lx

om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Nu kan jag inte på rak arm säga vad skillnaden är mellan deluxe och pro men pro modellen har wifi också.

Deluxe har dual band (2,4 & 5)

Pro kör bara 2,4

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Fler skillnader är att Deluxe även har dubbla NIC, strömbrytare, diagnostikdisplay osv direkt på moderkortet. Tror även att det är skillnader på antalet USB och SATA-portar.

Själv slog jag till på ett P8Z77-V Pro då komplett reade ut dem för en tusenlapp i förra veckan

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Någon som hunnit leka lite med P8Z77-V och är nöjd med det?

Hur fungerar WIFI GO och Asus Smart Fan?
Verkar smdigt och nice det lilla man sett på youtube där de visar styrningen av fläktarna. Men hur fungerar det i verkligheten?

Vart tar den temp infon ifrån? Utgår den från CPU tempen då den avgör hastigheten på fläktarna? Eller sitter det några fler sensorer som känner av luft tempen i själva lådan ?

Stänger den när fläkten då tempen är låg eller sänker den bara varvet?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,