Permalänk
Medlem

Rätt eller Fel

http://imageshack.us/photo/my-images/9/namnlsku.png/

ser de bra ut
(inte 7970 6809)

kommer att använda en
Alphacool VPP655 Pump - D5 med top

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av astros:

http://imageshack.us/photo/my-images/9/namnlsku.png/

ser de bra ut
(inte 7970 6809)

kommer att använda en
Alphacool VPP655 Pump - D5 med top

Andra riktningen på flödet, väl?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut förutom att flödesriktningen på vattnet är fel. Sen ska du ha fläktar med utblås bakåt och uppåt genom radiatorerna.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Andra riktningen på flödet, väl?

spelar de någon roll ??

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av astros:

spelar de någon roll ??

Reservoaren ska vara direkt före pumpen för att det ska gå lätt att fylla systemet med vatten.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

tänkte 360 rad först till cpu sen rad 140 gpu

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Resorvoar -> Pump -> ** -> ** -> ** -> ** -> Resorvoar
** = Vad som helst i princip, block/rad

Man vill alltid ha resorvoaren före pumpen av den enkla anledningen att pumpen inte ska suga in luft och riskera att bli skadad.

Se den här videon för lite mer info (Linustechtips)

Del 1. (Inte så mycket om hur man kopplar in, utan bara se till att allt funkar innan man börjar meka)
http://www.youtube.com/watch?v=aHNFhTAvvBA
Del 2. (Installation av komponenter mesta dels hur allt ska sitta osv)
http://www.youtube.com/watch?v=Lpo3y7B2jMo
Del 3. (Hur man fyller systemet osv, kopplar slangar etc)
http://www.youtube.com/watch?v=krgK2dcxJ5g
Del 4. (Hur man gör om man vill byta ut nånting)
http://www.youtube.com/watch?v=KnbbZQ2OhEg

Bör även vara värt att tänka på som han tar upp i videon, och det är att det spelar ingen roll om du har -> Cpu -> Gfx -> rad -> rad
eftersom flödet på vattnet är så högt så det är ingen stor temperatur skillnad på vattnet.

Han går igenom det mesta och med det hjälp av det bör du kunna installera det utan problem, hoppas det fixar sig

Sen vad gäller utblås/inblås på fläktar så är det precis som vanligt, att ta luft inifrån datorn = lite högre temp på vatten och det som blir vattenkylt, att ta utifrån = varmare luft i chassit (tex moderkort påverkas) brukar dock inte vara några större problem, däremot vill man oftast ha mer luft in i datorn än ut i datorn för att förhindra att damm sugs in via småhål osv.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen vad gäller utblås/inblås på fläktar så är det precis som vanligt, att ta luft inifrån datorn = lite högre temp på vatten och det som blir vattenkylt, att ta utifrån = varmare luft i chassit (tex moderkort påverkas) brukar dock inte vara några större problem, däremot vill man oftast ha mer luft in i datorn än ut i datorn för att förhindra att damm sugs in via småhål osv.

Luftflödet in i dator är ju ALLTID lika stort som flödet ut ur datorn. Om man mot förmodan lyckas få till ett inflöde som är större än utflödet så har man inte bara byggt en dator, man har byggt en bomb också!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

oki då ska de vara från Reservoir ut till pump sen till gpu 140 cpu 360 Reservoir
(Linustechtips) säger att flädet ska vara från Reservoir till pump inte från pump till Reservoir som min bild visar

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Luftflödet in i dator är ju ALLTID lika stort som flödet ut ur datorn. Om man mot förmodan lyckas få till ett inflöde som är större än utflödet så har man inte bara byggt en dator, man har byggt en bomb också!

Jag tror han menar flödet genom fläktarna, för att då få ett utflöde genom springorna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Luftflödet in i dator är ju ALLTID lika stort som flödet ut ur datorn. Om man mot förmodan lyckas få till ett inflöde som är större än utflödet så har man inte bara byggt en dator, man har byggt en bomb också!

Klart det är, men nu var det inte det jag menade heller.

Min poäng var att man vill ha mer fläktar som blåser luft innåt än utåt av den enkla anledningen att man inte vill att datorn suger luft från småhål, tex springor mellan PCIplåtar, sidopanelen etc. Som exempel
3st fläktar som blåser luft innåt och 2st som blåser luft utåt = bra
3st som blåser utåt och 2 innåt = dåligt.

Nej fläktarna som det är mindre av kommer inte att börja snurra snabbare såvidare du inte har en dator som är heltätad.
Detta gör man för att ha bättre användning av fläktfilter bland annat, och slipper få massa damm som sugs in via springor etc. Exempel -> två fläktar i toppen som blåser luft innåt = en som blåser utåt i fram = luft kommer tvingas ut viaspringor, ingen luft som dras in via botten på chassit, därav mindre damm i datorn.

OffTopic:
Och ska man ta mitt inlägg ordagrant, så skulle luften bli komprimerad, däravnamnet kompressor, och eftersom "kompressorn" i det här fallet redan läcker luft, så när trycket blev för stort skulle den svagaste delen av chassit att "rivas" upp, dvs där det redan läcker luft. Skulle knappas bli en "bomb". Vi pratar dock stora volymer av luft som tvingas in i chassit för att detta ska inträffa.

Skrivet av astros:

oki då ska de vara från Reservoir ut till pump sen till gpu 140 cpu 360 Reservoir
(Linustechtips) säger att flädet ska vara från Reservoir till pump inte från pump till Reservoir som min bild visar

Det stämmer bra det.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Klart det är, men nu var det inte det jag menade heller.

Min poäng var att man vill ha mer fläktar som blåser luft innåt än utåt av den enkla anledningen att man inte vill att datorn suger luft från småhål, tex springor mellan PCIplåtar, sidopanelen etc. Som exempel
3st fläktar som blåser luft innåt och 2st som blåser luft utåt = bra
3st som blåser utåt och 2 innåt = dåligt.

Nej fläktarna som det är mindre av kommer inte att börja snurra snabbare såvidare du inte har en dator som är heltätad.
Detta gör man för att ha bättre användning av fläktfilter bland annat, och slipper få massa damm som sugs in via springor etc. Exempel -> två fläktar i toppen som blåser luft innåt = en som blåser utåt i fram = luft kommer tvingas ut viaspringor, ingen luft som dras in via botten på chassit, därav mindre damm i datorn.

OffTopic:
Och ska man ta mitt inlägg ordagrant, så skulle luften bli komprimerad, däravnamnet kompressor, och eftersom "kompressorn" i det här fallet redan läcker luft, så när trycket blev för stort skulle den svagaste delen av chassit att "rivas" upp, dvs där det redan läcker luft. Skulle knappas bli en "bomb". Vi pratar dock stora volymer av luft som tvingas in i chassit för att detta ska inträffa.

Det stämmer bra det.

Du kan av naturliga skäl inte ha högre inflöde än utflöde än utflöde i chassiet. På samma sätt kan du inte ha högre utflöde än inflöde. Din poäng angående fläktantalet stämmer inte. Antalet fläktar är inte det viktiga. Man eftersträvar att få lite övertryck på insidan. Detta kan uppnås på flera sätt, t.ex. genom att åstadkomma större flödesmotstånd vid utblåset. Radiatorerna bidrar t.ex. till detta. Eller att ha högre hastighet på in-fläktarna än ut-fläktarna.
Den bästa kylningen uppnår trådskaparen om han tar in luft i botten och blåser ut luften genom radiatorerna uppåt och bakåt. Han undviker att fylla chassiet med varmluft och han kämpar inte mot naturlagarna som säger att varm luft stiger uppåt. Dessutom är förutsättningarna goda att skapa lite övertryck eftersom det finns många olika radiatorer att välja mellan på marknaden, glesa eller tätare.
Nu vill jag inte starta ett krig med detta inlägg men det börjar faktiskt klia i armvecken på mig när folk säger att inflödet ska vara större än utflödet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Byt riktning på flödet. Den minimala skillnaden du kommer ha i temperatur på att ha X först i slingan är en struntsak.

Permalänk
Medlem

kommer att använda ett 800d inte så bra lyftflöde

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astros:

kommer att använda ett 800d inte så bra lyftflöde

Du behöver inte något monsterflöde på luften om du ska ha två radiatorer till en CPU och en GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av QL:

Luftflödet in i dator är ju ALLTID lika stort som flödet ut ur datorn. Om man mot förmodan lyckas få till ett inflöde som är större än utflödet så har man inte bara byggt en dator, man har byggt en bomb också!

snälla säg att du är trött, för så osmart kan inte många tillåtas vara... Du vill alltid ha ett positivt övertryck i burken, detta för att så lite dam ska ta sig in, och för att fläktar som suger ut, inte ska behöva arbeta med att suga in ny luft i burken och på så vis tappa effektivitet.

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Skrivet av QL:

Du kan av naturliga skäl inte ha högre inflöde än utflöde än utflöde i chassiet. På samma sätt kan du inte ha högre utflöde än inflöde. Din poäng angående fläktantalet stämmer inte. Antalet fläktar är inte det viktiga. Man eftersträvar att få lite övertryck på insidan. Detta kan uppnås på flera sätt, t.ex. genom att åstadkomma större flödesmotstånd vid utblåset. Radiatorerna bidrar t.ex. till detta. Eller att ha högre hastighet på in-fläktarna än ut-fläktarna.
Den bästa kylningen uppnår trådskaparen om han tar in luft i botten och blåser ut luften genom radiatorerna uppåt och bakåt. Han undviker att fylla chassiet med varmluft och han kämpar inte mot naturlagarna som säger att varm luft stiger uppåt. Dessutom är förutsättningarna goda att skapa lite övertryck eftersom det finns många olika radiatorer att välja mellan på marknaden, glesa eller tätare.
Nu vill jag inte starta ett krig med detta inlägg men det börjar faktiskt klia i armvecken på mig när folk säger att inflödet ska vara större än utflödet.

Visst har du rätt i att det totala inflödet inte kan vara större än utflödet.. men nu känns det som att du misstolkar Exzu bara för sakens skull, om det inte är så att du verkligen inte förstår att ni syftar egentligen på samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _AntiherO:

snälla säg att du är trött, för så osmart kan inte många tillåtas vara... Du vill alltid ha ett positivt övertryck i burken, detta för att så lite dam ska ta sig in, och för att fläktar som suger ut, inte ska behöva arbeta med att suga in ny luft i burken och på så vis tappa effektivitet.

Ok, med all respekt och med överhängande risk för att uppfattas som en Messerschmitt: Du behöver inte bryta mot kontinuitetsprincipen för att åstadkomma övertryck i en datorlåda. Jag må vara mindre smart än genomsnittet och trött men i det här fallet tror jag faktiskt att jag har naturlagarna på min sida.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

och du behöver inte anstränga dig speciellt mkt för att uppfattas som ett blåst troll, ska vi ta de pratet om hur långt snöret är med?

Nej du behöver inte! med det e enklaste sättet att säkerställa positivt övertryck genom ojämnt antal fläktar med mest på in ist för ut. visst det finns 100 olika sätt att konfigurera kylning, men nu va det basic.

Edit* du får inga mer svar av mig nu QL, trollz need to die.

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _AntiherO:

och du behöver inte anstränga dig speciellt mkt för att uppfattas som ett blåst troll, ska vi ta de pratet om hur långt snöret är med?

Nej du behöver inte! med det e enklaste sättet att säkerställa positivt övertryck genom ojämnt antal fläktar med mest på in ist för ut. visst det finns 100 olika sätt att konfigurera kylning, men nu va det basic.

Edit* du får inga mer svar av mig nu QL, trollz need to die.

Nu slutar vid med onödiga skällsord och tramsiga svar.

Gå igenom våra regler, närmre specifikt ta en extra koll på §1

Håll diskussionen på en bättre nivå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB