Permalänk
Medlem

Intel 3770k vs 3930k

Jahapp, då är det dags att uppgradera igen.
Valet denna gång står mellan Intels quad Ivy Bridge mot den lite äldre SB-E hexa 3930k.

Är en sann multitaskare och brukar ha en hel del saker igång, t.ex kan öppna program bestå av:
1-2 virtuella maskiner (har 2 skärmar, en för virtuellt och en för vanliga)
Dreamveawer, photoshop, visual studio med mera brukar också vara igång.
Samt webbläsare osv.
När det gäller virtuella maskinerna kan jag tänka mig att det kan vara en fördel med flera kärnor.

Saker jag undersöker:

Överklockning, självklart skall det överklockas så långt det går att få stabilt. Tror dock inte jag kommer köra fullfjädrad vattenkylning (men vem vet om köpsuget slår på), utan kommer nöja mig med en Corsair H80 eller liknande då valet av chassi är den lite mindre Silverstone TJ08-E.
Ungefär hur långt brukar 3930k klara av att komma med luft / semi-vatten?

Framtiden - Hur ser det ut på den fronten när det gäller uppgraderingsmöjligheter?
Nästa steg för mainstream är väl haswell som jag förstått, men hur ser det ut för s2011?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Jahapp, då är det dags att uppgradera igen.
Valet denna gång står mellan Intels quad Ivy Bridge mot den lite äldre SB-E hexa 3930k.

Är en sann multitaskare och brukar ha en hel del saker igång, t.ex kan öppna program bestå av:
1-2 virtuella maskiner (har 2 skärmar, en för virtuellt och en för vanliga)
Dreamveawer, photoshop, visual studio med mera brukar också vara igång.
Samt webbläsare osv.
När det gäller virtuella maskinerna kan jag tänka mig att det kan vara en fördel med flera kärnor.

Saker jag undersöker:

Överklockning, självklart skall det överklockas så långt det går att få stabilt. Tror dock inte jag kommer köra fullfjädrad vattenkylning (men vem vet om köpsuget slår på), utan kommer nöja mig med en Corsair H80 eller liknande då valet av chassi är den lite mindre Silverstone TJ08-E.
Ungefär hur långt brukar 3930k klara av att komma med luft / semi-vatten?

Framtiden - Hur ser det ut på den fronten när det gäller uppgraderingsmöjligheter?
Nästa steg för mainstream är väl haswell som jag förstått, men hur ser det ut för s2011?

Skulle tro att hexa-coren skulle göra dig mer nöjd om du älskar multi-tasking, speciellt med tanke på de virtuella maskinerna.
Skulle säkert fungera ypperligt med Ivy-Bridge, men tror att du kommer känna dig mer nöjd mer SB-E.
Skulle tro att en H80 sitter bra i ett TJ08-E, vet dock ej hur högt du kan trycka upp en 3930K.
Jag skulle tro att efter Haswell börjar intel arbeta på nästa workstation-plattform, alternativt kanske försöker slå sig in på HTPC marknaden mot fusion. Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Skulle tro att hexa-coren skulle göra dig mer nöjd om du älskar multi-tasking, speciellt med tanke på de virtuella maskinerna.
Skulle säkert fungera ypperligt med Ivy-Bridge, men tror att du kommer känna dig mer nöjd mer SB-E.
Skulle tro att en H80 sitter bra i ett TJ08-E, vet dock ej hur högt du kan trycka upp en 3930K.
Jag skulle tro att efter Haswell börjar intel arbeta på nästa workstation-plattform, alternativt kanske försöker slå sig in på HTPC marknaden mot fusion. Vi får se helt enkelt.

Tror helt klart att 3930k "is the way to go", men är förstås lite oroad för framtiden.
Tänker mest på om haswell blir en riktig höjdare och dessutom är kompatibel med Z77 brädor så kommer köpsuget ta över och då måste man byta ut bräda, minnen och hela köret.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Tror helt klart att 3930k "is the way to go", men är förstås lite oroad för framtiden.
Tänker mest på om haswell blir en riktig höjdare och dessutom är kompatibel med Z77 brädor så kommer köpsuget ta över och då måste man byta ut bräda, minnen och hela köret.

Haswell om jag inte minns fel blir en helt ny sockel, så den ska inte fungera med Z77.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Tror helt klart att 3930k "is the way to go", men är förstås lite oroad för framtiden.
Tänker mest på om haswell blir en riktig höjdare och dessutom är kompatibel med Z77 brädor så kommer köpsuget ta över och då måste man byta ut bräda, minnen och hela köret.

haswell ska väll ha en annan socket tror jag :/
jag tycker att du ska köra på 3930k

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Haswell om jag inte minns fel blir en helt ny sockel, så den ska inte fungera med Z77.

Då blir ju valet ännu enklare, bara en punkt kvar då, överklockningen.
Vilka frekvenser brukar man se på 3930k? Ivy är väl lite oklart ännu vad genomsnittet ligger på.

Edit Hur många kärnor kommer haswell ha? Finns några såna uppgifter / rykten?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

3930K brukar komma runnt 4,5

Men när en hexa ligger på 4,5 så springer den iväg från I7 2x00K!

Skulle jag varit dig skulle jag valt hexa coren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

3930K brukar komma runnt 4,5

Men när en hexa ligger på 4,5 så springer den iväg från I7 2x00K!

Skulle jag varit dig skulle jag valt hexa coren!

Trevligt, blir nog en 3930k. Verkar helt klart bättre för mina behov, sedan är ju quad-channel minnen inte helt fel heller.
Blir att leta upp någon passlig m-atx bräda då bara.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Då blir ju valet ännu enklare, bara en punkt kvar då, överklockningen.
Vilka frekvenser brukar man se på 3930k? Ivy är väl lite oklart ännu vad genomsnittet ligger på.

Edit Hur många kärnor kommer haswell ha? Finns några såna uppgifter / rykten?

Har sett de flesta runt 4,3-4,6.

Har inte hört nåt alls om kärnor, du får rota runt på google om du verkligen vill:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Trevligt, blir nog en 3930k. Verkar helt klart bättre för mina behov, sedan är ju quad-channel minnen inte helt fel heller.
Blir att leta upp någon passlig m-atx bräda då bara.

Asrock hade en trevlig M-ATX bräda! Finns på Inet för ett helt okey pris också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeeMaan:

Tror helt klart att 3930k "is the way to go", men är förstås lite oroad för framtiden.
Tänker mest på om haswell blir en riktig höjdare och dessutom är kompatibel med Z77 brädor så kommer köpsuget ta över och då måste man byta ut bräda, minnen och hela köret.

Haswell kommer med en helt ny socket (LGA 1150) så den kommer INTE att vara kompatibel med Z77.

Skrivet av xfmimd:

3930K brukar komma runnt 4,5

Men när en hexa ligger på 4,5 så springer den iväg från I7 2x00K!

Skulle jag varit dig skulle jag valt hexa coren!

Beror väl på vad exakt.. När det kommer till spel så springer den absolut inte iväg. Dock när det kommer till tex. videoredigering så är den bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haswell kommer med en helt ny socket (LGA 1150) så den kommer INTE att vara kompatibel med Z77.

Beror väl på vad exakt.. När det kommer till spel så springer den absolut inte iväg. Dock när det kommer till tex. videoredigering så är den bättre.

Spel är förvisso helt ointressant för mig.
Visst kanske man kommer dra igång något spel nån gång men tvivlar på att processorn kommer vara någon begränsande faktor oavsett vilken jag väljer.
Kommer bara köra singel-gpu, 680 eller 7970.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Haswell kommer med en helt ny socket (LGA 1150) så den kommer INTE att vara kompatibel med Z77.

Beror väl på vad exakt.. När det kommer till spel så springer den absolut inte iväg. Dock när det kommer till tex. videoredigering så är den bättre.

Varför säger folk alltid spel?

Det finns mer att göra förutom att spela...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

Varför säger folk alltid spel?

Det finns mer att göra förutom att spela...

Nähä?? Säger bara att 2011 socketen inte är överlägsen 1155 i allt. När man säger spriger ifrån utan att specificera exakt hur och när en springer ifrån får ju en att gissa på att du menar även spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Satsa på en fin socket 2011 3960K processor då jag har sett dom flesta folk liigger ofta runt 4,6 och 4,7ghz med luft stabilt. om man nu gillar multi-taska så är detta enda valet för jag ser ivy bridge som ett stort FAIL ! har haft själv både 3930K och en 3960X till och med. ångrar redan jag har sålt av dom

Intels haswell kommer ha samma problem som ivy bridge ! då den har tri-gate transistor, Och nästa steg från intels tick-tock metoden är broadway men då handlar det om 14nm teknik
frågan är om tri-gate finns kvar på den med. det e framtiden som får utvisa det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Varför säger folk alltid spel?

Det finns mer att göra förutom att spela...

De flesta som köper en kraftfull PC spelar, det är inte många som behöver den till andra saker. Sen finns det ju såklart undantag, men jämförelsevis så är det få.

Permalänk
Medlem

Gör det inte säger jag! Vi börjar bli för få från 920-revolutionen kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Gör det inte säger jag! Vi börjar bli för få från 920-revolutionen kvar!

På den tiden var det betydligt lättare att välja, då 920 var en extremt bra processor för sin tid.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Detta är min CAD-stationsbuild modell billig
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2119260&view=m
Användarna av Autodesk Revit, Autocad, Adobe CS4 otroligt nöjda.

Här är en variant med ECC stöd fullt ut.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2124811&view=m

ECC i första hand om man kompilerar mycket kod annars overkill enligt mig.

Jag vet att det inte är vad du vill ha då du vill ha vatten och mindre låda. Skulle dock tro att min lösning ger betydligt lägre ljudvolym och kan vara delar som du inspireras av.

Fascineras alltid av kommentarer som Marquzz. Hur kan man leva i en bubbla där man tror få personer arbetar professionellt med kraftfulla datorer, har de kraftfulla datorerna tagits fram för spelare? Företagsmarknaden är mångfalt större i de övre prissegmenten på datorer, bara i notebook sub 5k är konsumenter dominerande och de är väl knappast gamers? (Sista stycket en vild gissning men hamnar nog i rätt bollpark)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nähä?? Säger bara att 2011 socketen inte är överlägsen 1155 i allt. När man säger spriger ifrån utan att specificera exakt hur och när en springer ifrån får ju en att gissa på att du menar även spel.

Om du hade läst vad TS skriver hade du aldrig behövt skriva en kommentar ens!

Skrivet av Marquzz:

De flesta som köper en kraftfull PC spelar, det är inte många som behöver den till andra saker. Sen finns det ju såklart undantag, men jämförelsevis så är det få.

Wow, troll? Källa på det tack!

För säg inte att du baserar det uttalandet enbart på en uppfattning du har fått härifrån Swec???

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om du hade läst vad TS skriver hade du aldrig behövt skriva en kommentar ens!

Wow, troll? Källa på det tack!

För säg inte att du baserar det uttalandet enbart på en uppfattning du har fått härifrån Swec???

Vad tror du själv om användarna på Swec? Vi är ju inte inne på ett CAD-forum, eller 3D-forum, eller nåt annat forum. Vi är på Swec. Självklart måste man ju då utgå från detta, och det var därför jag svarade så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Vad tror du själv om användarna på Swec? Vi är ju inte inne på ett CAD-forum, eller 3D-forum, eller nåt annat forum. Vi är på Swec. Självklart måste man ju då utgå från detta, och det var därför jag svarade så.

Ehhh, ok.... Men det är väl otroligt missvisande. Och nej, jag tror inte att det är några få här som köper för annat än att enbart spela. Det är nog många fler än du tror.

F.ö så skrev du inte så utan du sa det i en rent generell mening!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag lånar tråden lite.

Jag ska plugga 3D till höst (sysslar redan med 3D hemmavid) och jag hoppar från väldigt många program.
Jag har kört på en hederlig i5 750 i snart 2,5 år och den orkar inte med längre. Även fast den är clockad.

Jag var sugen på 3770k och väntade på releasen, men ivy verkar lite risky. Jag kan inte så mycket om den. Därför låter 2011 (3930K) mycket säkrare. Det låter även som att 3930K kan hålla längre. Dvs att jag inte behöver uppdatera på 3-4 år.

Jag äger dessutom ett GTX 680 och då undrar jag vilket moderkort som passar bra till det? Är det den här MVP-tekniken eller är det PCI Express 3.0 man ska gå efter? Eller finns det moderkort som stödjer båda?

Jag har några fler frågor men vi börjar såhär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M4D4SS:

Jag lånar tråden lite.

Jag ska plugga 3D till höst (sysslar redan med 3D hemmavid) och jag hoppar från väldigt många program.
Jag har kört på en hederlig i5 750 i snart 2,5 år och den orkar inte med längre. Även fast den är clockad.

Jag var sugen på 3770k och väntade på releasen, men ivy verkar lite risky. Jag kan inte så mycket om den. Därför låter 2011 (3930K) mycket säkrare. Det låter även som att 3930K kan hålla längre. Dvs att jag inte behöver uppdatera på 3-4 år.

Jag äger dessutom ett GTX 680 och då undrar jag vilket moderkort som passar bra till det? Är det den här MVP-tekniken eller är det PCI Express 3.0 man ska gå efter? Eller finns det moderkort som stödjer båda?

Jag har några fler frågor men vi börjar såhär

För tillfället stödjer inget moderkort PCI-E 3.0 med socket 2011 för GTX 680, på grund av nVidia som har spärrat detta. Däremot kommer det framtida drivrutiner från nVidia som aktiverar PCI-E 3.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Vad tror du själv om användarna på Swec? Vi är ju inte inne på ett CAD-forum, eller 3D-forum, eller nåt annat forum. Vi är på Swec. Självklart måste man ju då utgå från detta, och det var därför jag svarade så.

Vi är ju inte inne på ett spelforum heller, så ditt argument faller ganska platt. Trådskaparen skriver ju dessutom vad han använder sin dator till, ser du honom nämna något om spel? Jaså inte?

Tillbaka till ämnet, skulle kört på 3930k baserat på hur du använder datorn. Vad gäller klockning bör det inte vara något problem att köra den kring 4,3 - 4,6GHZ med bra kylning.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk

Ska tydligen gå utmärkt att köra 5GHz med lite höjning av Vcore, med luftkylare á la Thermalright SA eller NH-D14.

Det dröjer nog lite innan Haswell-E eller Broadwell kommer ut, om nu det blir en "-e" version av det hela. Jag menar: Sandy Bridge är en mikroarkitektur, men har två socklar - LGA1155 för låg- och mellanklassen och LGA2011 för entusiast/enterprise-användare. Så att LGA1150 (Haswell) blir efterträdaren till SB-E tror jag inte, men kanske Haswell alternativt Broadwell använder en annan sockel för toppklass-cpu:erna, förhoppningsvis 2011.

Jag har lovat mig själv att nästa processorköp blir Skylake om sisådär 3-4 år. Hoppas min 3930K står sig tills dess! (:

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk

Kan säga att du utan problem kan få upp en 3930k över 4.5-4.7 om du inte får ett måndags ex

Skickades från m.sweclockers.com