12 st 120mm Tysta chassifläktar till vattenkylningsprojekt

Permalänk
Medlem

12 st 120mm Tysta chassifläktar till vattenkylningsprojekt

Hej hej, skulle behöva lite hjälp av er med val av fläktar till mitt uppkommande projekt som ni ser 3dmodellen till ovan, ni behöver inte kommentera på mitt usla modellerande - första gången jag använder google sketchup.

10-12st 120mm fläktar,vita (Helst utan Leds och krafs) är det jag söker. Det kommer att köras vattenkylning till Cpu och Gpu och därmed så får fläktarna gärna vara så tysta att de inte förstör hela idén med vattenkylning.
Jag ska som sagt ha 12st/10 beroende på hur jag ska ha designen - bilden ovan är Alpha. Priset får gärna ligga på en rimlig nivå - har inte lust att lägga 1000kr på fläktar endast då vattenkylningen som är planerad redan ligger runt 4500kr. Optimala vore om styckpriset låg något under hundra kronor.

Jag tar jättegärna förslag på hur jag skall ändra designen - för mig är optimal kylning fokus som ni ser på designen samtidigt som den ska se bra ut och inte låta som mitt nuvarande jet...bygge.

Planerade komponenter

Ivy 3770k i väntan på haswell
Sabertooth z77
7970 (Notera att jag planerar att utöka så att jag inte får skit för dubbla 360 rad på singlecard)
16gb Ram (obestämt märke/modell)
Hx1000w (Återanvänt)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du undvika 1000kr på fläktar om du ska ha 10/12 st?
Billigaste 120mm på komplett går på 79:-

Lär ju varken bli bra eller tyst

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kolla på Inet, de har en drös olika sorters fläktar. http://www.inet.se/kategori/419/120mm
Typ dessa: http://www.inet.se/produkt/5321955/arctic-cooling-f12

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag enermax magma 120mm, har sånna själv och är riktigt nöjd, inte helt ljudlösa på 1500rpm men vilka är det, fixar du en fläktkontroller eller motstånd är de tysta enl mig, använder själv motstånd som jag fick med min noctua cpu kylare. Då du ska köpa så många kan det vara intressant att kolla i någon utländsk affär.

67kr/st tyskland: http://www2.hardwareversand.de/articledetail.jsp?aid=29812&ag...
114kr/st sverige och coolingstuff: http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Jag köpte mina från coolingstuff men ifall du nu ska köpa i sådana kvantiteter(12st) går det på 1 368kr från svensk butik och 804kr från tysk, visserligen ingår frakt men den brukar ligga mellan 5-10 euro men det kommer ändå bli billigare ifall du inte är helt emot att handla från en utländsk affär.
Edit: uuuh ninjad :3

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk

Schythe Typhoon är väl den som flyttar mest luft/rpm? Kanske högt pris på dem.

Permalänk
Skrivet av Fusy:

http://img848.imageshack.us/img848/2152/collagerd.jpg

Hej hej, skulle behöva lite hjälp av er med val av fläktar till mitt uppkommande projekt som ni ser 3dmodellen till ovan, ni behöver inte kommentera på mitt usla modellerande - första gången jag använder google sketchup.

10-12st 120mm fläktar,vita (Helst utan Leds och krafs) är det jag söker. Det kommer att köras vattenkylning till Cpu och Gpu och därmed så får fläktarna gärna vara så tysta att de inte förstör hela idén med vattenkylning.
Jag ska som sagt ha 12st/10 beroende på hur jag ska ha designen - bilden ovan är Alpha. Priset får gärna ligga på en rimlig nivå - har inte lust att lägga 1000kr på fläktar endast då vattenkylningen som är planerad redan ligger runt 4500kr. Optimala vore om styckpriset låg något under hundra kronor.

Jag tar jättegärna förslag på hur jag skall ändra designen - för mig är optimal kylning fokus som ni ser på designen samtidigt som den ska se bra ut och inte låta som mitt nuvarande jet...bygge.

Planerade komponenter

Ivy 3770k i väntan på haswell
Sabertooth z77
7970 (Notera att jag planerar att utöka så att jag inte får skit för dubbla 360 rad på singlecard)
16gb Ram (obestämt märke/modell)
Hx1000w (Återanvänt)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527791 häör har vi svaret

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

magma låter trevliga - dock så håller inte färgschemat med dem (Vitt + Svart)

Tänkte se om det fanns några som var bra till ett rimligt pris.

6x120mm radiatorfläktar behöver jag ju - Sen har jag övervägt att endast köra två fläktar till moderkortet.

Tror ni att 2x typhoon skulle vara tillräckligt för att hålla moderkortet någorlunda svalt? (Nu snackar vi 1 insug riktat mot MB och 1 utblås)

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Schythe Typhoon är väl den som flyttar mest luft/rpm? Kanske högt pris på dem.

Tror inte det. Det är lufttrycket som är det bra med typhoon.

Permalänk
Medlem

http://www.pc-cooling.de/Fans/120+mm/
bra priser o OK frakt till Sverige.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... väldigt populära fläktar för radiatorer här på forumet iaf

Permalänk
Medlem

Schythe Typhoon är bra till radiatorer 1850 modellen kör jag med på bägge mina radiatorer kör dem nu i 800rpm vilket är tyst och bra, sen har jag beställt 2 st Enermax Cluster UCCL12 PWM - white LED till nya chassit. Men dessa vet jag inget om för jag har inte fått hem dem ännu utan köpte dem av estetiska skäl mest och LED går att stänga av.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Om TS vill ha det tyst och vitt/svart så kan han alltid gå på Fractal Designs fläktar... Dock så flyttar de inte mycket luft, men med så mycket radiator så kanske det inte gör något?...

http://www.inet.se/produkt/8500301/fractal-design-120mm-silen...

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

Enermax Cluster är riktigt trevliga! Billiga? Mja, kostar väl en 150:-/styck.

Permalänk
Medlem

Dessa ska funka bra.

http://www.inet.se/produkt/5322068/cooler-master-excalibur-12...

De ska tydligen ha en bra ljudnivå/prestanda nivå samt att de ska tydligen ha en väldigt behaglig ljudbild.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Hör folk rätt ofta som säger att Gentle Typhoon är ganska överskattade för vattenkylning.
Magma vet jag är många "proffs" som säger är bland dom bästa för vattenkylning.
Men om du vill ha Vita så kanske Nexus eller NZXT har någon trevlig fläkt?
Du behöver inte någon fläkt som snurrar över 1500rpm med alla dom radiatorerna.
Sen kanske du kan kolla på Coolingstuff med Arthur där, han kanske kan sponsra dig om du visar att du är riktigt sugen och vill verkligen göra ett bra och snyggt bygge, (då kanske du får 1-2 fläktar gratis eller rabatt eller likande)

Sen kom ihåg att på moderkortet du kollar på har en fläkt på sig... En 40-50mm har jag för mig. Och den kommer nog låta en hel del!
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Failbygge:

Sen kom ihåg att på moderkortet du kollar på har en fläkt på sig... En 40-50mm har jag för mig. Och den kommer nog låta en hel del!
Lycka till!

http://www.inet.se/produkt/6308536/thermalright-hr-05-ifx-chi... <3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Medveten om 40mm fläkten - denna skall dock kunna styras till en relativt smärtfri ljudnivå.

Ska kolla med Arthur, ska placera en ganska stor order där (5000kr) så han kanske kan ge mig mängdrabatt :)?

Tack för tipsen alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Hör folk rätt ofta som säger att Gentle Typhoon är ganska överskattade för vattenkylning.
Magma vet jag är många "proffs" som säger är bland dom bästa för vattenkylning.

Gentle Typhoon är den bästa 120mm fläkten för radiatorer enligt de flesta på sidan Xtremesystems, vilket används mest av "proffs". Vilka är det som tycker Magma fläktarna är bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Gentle Typhoon är den bästa 120mm fläkten för radiatorer enligt de flesta på sidan Xtremesystems, vilket används mest av "proffs". Vilka är det som tycker Magma fläktarna är bättre?

Jag.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Ny syftade jag på "proffs", typ personer som recenserar fläktar eller liknande. Gentle Typhoon är fortfarande den fläkt som i princip alltid rekommenderas till radiatorer, en del personer använder de till och med på 140mm radiatorer med adaptrar då inte ens de större fläktarna är bättre.

Permalänk
Medlem

Noiseblockers vet jag är riktigt bra men tyvärr så finns dem inte så mycket på svenska marknad och är ganska dyra här jämfört med andra med vet att coolingstuff har dem. Dem ser även riktigt snygga ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Ny syftade jag på "proffs", typ personer som recenserar fläktar eller liknande. Gentle Typhoon är fortfarande den fläkt som i princip alltid rekommenderas till radiatorer, en del personer använder de till och med på 140mm radiatorer med adaptrar då inte ens de större fläktarna är bättre.

Ja, jag recenserar också fläktar.

Nexus Real Silent: Ljudlös men flyttar knappt nån luft
Fractal 120mm (flöjde med R3): Även de är tysta men flyttar inte heller så mycket luft.
Corsair H80 fläktar: Låter mycket men flyttar bra med luft.
Fläktar som följde med mitt Xigmatekk Elysium: Låter mycket, flyttar inte märkbart mycket luft.
Cooler Master Megaflow: Låter lika lite som Nexus Real Silent och flyttar okej med luft. Med tanke på ljudnivån är de riktigt bra.
Enermax Magma: Låter ganska lite. Sitter i PnP på min H80 som kyler min 2500k. 4.6 - 4.7GHz @ 1.42v - Tempen håller sig runt 55-60 under load.
Fläkten i mitt XFX nätagg: Tickar som fan lite då och då. Otroligt irriterande.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Ja, jag recenserar också fläktar.

Nexus Real Silent: Ljudlös men flyttar knappt nån luft
Fractal 120mm (flöjde med R3): Även de är tysta men flyttar inte heller så mycket luft.
Corsair H80 fläktar: Låter mycket men flyttar bra med luft.
Fläktar som följde med mitt Xigmatekk Elysium: Låter mycket, flyttar inte märkbart mycket luft.
Cooler Master Megaflow: Låter lika lite som Nexus Real Silent och flyttar okej med luft. Med tanke på ljudnivån är de riktigt bra.
Enermax Magma: Låter ganska lite. Sitter i PnP på min H80 som kyler min 2500k. 4.6 - 4.7GHz @ 1.42v - Tempen håller sig runt 55-60 under load.
Fläkten i mitt XFX nätagg: Tickar som fan lite då och då. Otroligt irriterande.

Nu trollar du bara. Ska jag förtydliga mig mer? Med recensioner menar jag ordentliga mätningar med professionell utrustning i ljudbehandlad lokal, samt rätt utrustning för att mäta luftflöde icke subjektivt möjligtvis med olika restriktioner, t.ex. på en radiator.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nu trollar du bara. Ska jag förtydliga mig mer? Med recensioner menar jag ordentliga mätningar med professionell utrustning i ljudbehandlad lokal, samt rätt utrustning för att mäta luftflöde icke subjektivt möjligtvis med olika restriktioner, t.ex. på en radiator.

Han trollar jämt....
Men nackdelen med dom fläktarna är att dom låter en hel del. Men en fläktkontroll är ett måste i ett sånt här bygge. Fläktarna kommer inte behöva snurra mer än 500rpm, Max 1000 (om det är helt okej fläkt han tar. Men såklart den fläkten är riktigt bra men finns bättre förhållande till ljudnivån, men i mängden luft den flyttar är den bland dom bästa. Men lufttrycket spelar också in i sånt här. Men det är inga stora tempskillander, Max 2grader är min gissning.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra urval:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1747870/2012-05-01

Yate Loon är riktigt bra budget fläktar som dyrkas av vattenkylare
Vill man gå upp ett steg så är det Scythe GT.
Arctic Cooling och NZXT är bra mellan fläktar om du vill ha något för ett specifikt pris.

Men skaffa en fläktkontroller om du vill ha det tyst, så kan du kontrollera själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Nexus Real Silent: Ljudlös men flyttar knappt nån luft

Är de ljudlösa är du hörselskadad
Första gången jag startade mitt förra bygge var jag exhalterad. Hade 5st Nexus real silent och förväntade mig en tyst dator, sedan när man tröck på power så lät det bara "WHOOOOOOOOOOOOO". Däremot på extremet låga rpm är de rätt tysta.

Jag säger personligen att du ska försöka hålla dig under 500rpm med te.x Gentle Typhoon. Snurrar de mycket snabbare börjar de låta markant, och med 12st så kan det resultera i en rätt moderat ljudnivå.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men ska du ha 9 fläktar in och 3 ut så lär det bli ett sjukt övertryck i lådan och luftflödet kommer att förstöras.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!