Permalänk
Medlem

Hur mycket minne behövs?

Funderar på att köpa den uppdaterade Zenbook när den kommer. Den nuvarande har max 4 Gb minne verkar det som. Klarar man sig med 4 Gb när man har ganska mycket program igång samtidigt och multitaskar.

Säg att man har 20 internet flikar, Word, excel, och drar igång flera videoklipp/filmer. Räcker minnet?

Hoppas ni förstod frågan, hur mycket kan man köra på 4 Gb tack för hjälpen...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

4gb räcker långt. Dock beror det ju på vilken webläsare du använder också. t.ex. min chrome tar 100mb/flik pga att det startas en ny process per flik med chrome.

Just nu tar datorn 1,3gb utan något uppe med win7.

Ta inte mitt inlägg allt för seriöst ger bara lite fakta om ingen skulle svara.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

4gb räcker säckert men du kan inte (vad jag vet) uppgradera RAM minnet däremot eftersom det är fastlött... Dock kommer den nog ha ssd och då märks rammängden mindre... (tycker jag) testade enkelt att dra igång 50+ flikar i Opera varav flera youtube vilket gav runt 3,2GB på en "ren" laptop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

4gb räcker långt. Dock beror det ju på vilken webläsare du använder också. t.ex. min chrome tar 100mb/flik pga att det startas en ny process per flik med chrome.

Just nu tar datorn 1,3gb utan något uppe med win7.

Ta inte mitt inlägg allt för seriöst ger bara lite fakta om ingen skulle svara.

Du skall veta att jag är tacksam för alla svar. Sitter här och våndas över vilken datorn jag skall köpa, och har inte så mycket erfarenhet då jag suttit med min 7 år gamla Centrino med 512 Mb RAM. Skulle vara en katastrof om jag köper en Zenbook som bara kan ha 4 Gb och sen upptäcker att det inte räcker. Kan ju dock hoppas att dom ändrar det till den uppdaterade.

Dom nyare versionerna av Firefox skall vara snåla med RAM har jag hört. Så antar att dom är bättre.

Svårt att veta hur mycket minne man behöver när man inte kan testa vet bara att jag har åt helvetes för lite minne nu (och långsam dator) blir väl till att fråga runt i butiker om jag inte får alla svar här...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Funderar på att köpa den uppdaterade Zenbook när den kommer. Den nuvarande har max 4 Gb minne verkar det som. Klarar man sig med 4 Gb när man har ganska mycket program igång samtidigt och multitaskar.

Säg att man har 20 internet flikar, Word, excel, och drar igång flera videoklipp/filmer. Räcker minnet?

Hoppas ni förstod frågan, hur mycket kan man köra på 4 Gb tack för hjälpen...

Du kan vara lugn, Windows anpassar sig ju efter minnesmängden. Över 4gb ligger någon slags komfortzon, det är nästan ingen som använder mer.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

4GB ram borde du klara dig fint på, har kört med 6GB i datorn förut och även de va svårt att fylla och då är jag en sån som brukar ha väldigt mycket igång samtidigt. Det tog ifs slut när jag leker runt i cinema 4D eller sony vegas.
nu när jag har 12GB ram så är det nästan omöjligt att fylla det, ändå kör jag virtuellt ubuntu på ena skärmen och har alltid nått spel igång allafall och går sällan över 5GB användning (utom så klart när jag kör med 4D eller vegas som förut).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

4gb räcker säckert men du kan inte (vad jag vet) uppgradera RAM minnet däremot eftersom det är fastlött... Dock kommer den nog ha ssd och då märks rammängden mindre... (tycker jag) testade enkelt att dra igång 50+ flikar i Opera varav flera youtube vilket gav runt 3,2GB på en "ren" laptop...

Testade något liknande. Har en nätmäklare/CFD, IG Markets igång och sen körde jag upp vanliga youtube-klipp, 3e klippet vägrade datorn visa utan laddade bara oavbrutet. 50 flikar varav flera youtube låter ju helt ok.

Går det t ex att köra HD-film och ha program/internet fönster samtidigt? Någon som vet det?

Tackar för all hjälp av alla, men kan nog bli ett besök i någon butik för att ta redan på en sån här viktig sak ändå...

Ja den minnesbegränsningen med 4 Gb på Zenbook är väl egentligen ända nackdelen. Dom skall förbättra mycket men minnet vette fan om dom tänker göra något åt. Därav min "oro"......

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Du kan vara lugn, Windows anpassar sig ju efter minnesmängden. Över 4gb ligger någon slags komfortzon, det är nästan ingen som använder mer.

Tack, låter ju bra. Då kanske det inte är några problem ändå.

Skrivet av Elghinnarisa:

4GB ram borde du klara dig fint på, har kört med 6GB i datorn förut och även de va svårt att fylla och då är jag en sån som brukar ha väldigt mycket igång samtidigt. Det tog ifs slut när jag leker runt i cinema 4D eller sony vegas.
nu när jag har 12GB ram så är det nästan omöjligt att fylla det, ändå kör jag virtuellt ubuntu på ena skärmen och har alltid nått spel igång allafall och går sällan över 5GB användning (utom så klart när jag kör med 4D eller vegas som förut).

Låter som du verkligen testat/kör att ha mycket grejer igång, låter betryggande : ) Spel brukar väl kräva rätt mycket så.... SSD är tydligen avlastande för minns och processor har jag läst.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Måste tacka för så snabba svar. Kanon! Tror jag fått reda på det jag behöver....

Är det någon som vet eller orkar skriva om det tar mycket minne att spela upp HD-film så får ni gärna göra det. Annars tackar jag ändå... ^^

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag testade att öpnna 50 bokmärken i Chrome samtidigt för skojs skull. Det var uppe i 3.9GB ram. Jag avbröt för det började låta.. antar att det är minnerna som låter som att det gnistar eller så var det CPU:n.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag testade att öpnna 50 bokmärken i Chrome samtidigt för skojs skull. Det var uppe i 3.9GB ram. Jag avbröt för det började låta.. antar att det är minnerna som låter som att det gnistar eller så var det CPU:n.

minnen kan inte låta eller gnista om inte något är riktigt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Måste tacka för så snabba svar. Kanon! Tror jag fått reda på det jag behöver....

Är det någon som vet eller orkar skriva om det tar mycket minne att spela upp HD-film så får ni gärna göra det. Annars tackar jag ändå... ^^

60-200MB beroende på vilken spelare du använder i princip.. alltså inte direkt mycket.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag testade att öpnna 50 bokmärken i Chrome samtidigt för skojs skull. Det var uppe i 3.9GB ram. Jag avbröt för det började låta.. antar att det är minnerna som låter som att det gnistar eller så var det CPU:n.

Rimmar lite illa med att en föregående talare skrev att Chrome hade en nackdel eftersom varje flik tog 100 Mb (100 Mb *50 = 5 Gb) men men strunt samma inte det viktiga.....

Hoppas du inte förstörde datorn för min skulle skämt å sido så kanske det är liknande symtom som min datorn när det börjar bli fullt, bara att det inträffar typ väldigt ofta.

Skrivet av Skillz:

60-200MB beroende på vilken spelare du använder i princip.. alltså inte direkt mycket.

Bra tack, låter ju inte farligt alls.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Måste tacka för så snabba svar. Kanon! Tror jag fått reda på det jag behöver....

Är det någon som vet eller orkar skriva om det tar mycket minne att spela upp HD-film så får ni gärna göra det. Annars tackar jag ändå... ^^

HD film tar inte mycket minne. På min Win 7 Ultimate x64 med 6Gb RAM och Windows Media Player Classic HC
720p bitrate 4mb/s = ca 70mb
1080p bitrate 13mb/s = ca 90mb
1080p Blu-Ray 40mb/s = ca 120mb

Det som händer under Windows när RAM tar slut är att en på förväg reserverad del av C: används för det som saknas. Det är därför hårddisken jobbar som fan när du får slut och allt går långsamt. Sätter du i mer RAM behövs inte detta, och har du en SSD så går det ju snabbare och inget knaster hörs när hårddisken snurrar fram och tillbaka.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag testade att öpnna 50 bokmärken i Chrome samtidigt för skojs skull. Det var uppe i 3.9GB ram. Jag avbröt för det började låta.. antar att det är minnerna som låter som att det gnistar eller så var det CPU:n.

Skrivet av shogun-r:

Rimmar lite illa med att en föregående talare skrev att Chrome hade en nackdel eftersom varje flik tog 100 Mb (100 Mb *50 = 5 Gb) men men strunt samma inte det viktiga.....

Hoppas du inte förstörde datorn för min skulle skämt å sido så kanske det är liknande symtom som min datorn när det börjar bli fullt, bara att det inträffar typ väldigt ofta.

Bra tack, låter ju inte farligt alls.

Han luras, minnen kan inte börja knastra

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

HD film tar inte mycket minne. På min Win 7 Ultimate x64 med 6Gb RAM och Windows Media Player Classic HC
720p bitrate 4mb/s = ca 70mb
1080p bitrate 13mb/s = ca 90mb
1080p Blu-Ray 40mb/s = ca 120mb

Det som händer under Windows när RAM tar slut är att en på förväg reserverad del av C: används för det som saknas. Det är därför hårddisken jobbar som fan när du får slut och allt går långsamt. Sätter du i mer RAM behövs inte detta, och har du en SSD så går det ju snabbare och inget knaster hörs när hårddisken snurrar fram och tillbaka.

Låter bra. Verkar som många saker kräver runt 100 Mb, tänker på han som skrev att varje flik på chrome kräver 100 Mb, film ca 100 Mb eller lite mindre.

Kan vara därför som mina 512 Mb räcker till 4 större aktiviteter typ chrome flikar/program sen börjar datorn protestera. I så fall borde 4 Gb räcka länge , precis som ni som skrivit verkar vara väldigt överens om. Kanon.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport