Defekta delar som säljs eller användare som förstör?

Permalänk

Defekta delar som säljs eller användare som förstör?

Jag personligen har köpt och sålt datordelar i 13år nu.
Var med på tiden då man målade igen bryggorna med silverfärg som var ledande.
Det fungerade.

Med tanke på alla problem som beskrivs här så undrar jag om det är så dåliga saker som säljs eller beror det på kladd från användare?

Jobbat i datorbutik i 8år och sett en hel del.
Dock tänker jag att det är många som försöker få igenom garantin trots att det är dom som gjort fel.
Jag har många ovänner pga att jag nekat garanti.
Vad tror ni?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

tror faktiskt att största delen är folk som gjort nått fel då jag själv aldrig fått nå saker som varit sönder under ungefär samma tid som dig (13 år) men folk man känner lyckas med de flera gånger även fast man ofta beställt tillsammans så tycker inte oddsen borde tillåta mig sån tur

Permalänk
Medlem

Jag är nog inte rätt person men jag har fått doa en gång och saker som gått sönder inom garantitiden utbytta utan problem. I mitt fall beror det garanterat inte på handhavande fel utan i ett fall på dålig konstruktion och i övriga fall gissar jag på att jag blev lottad att hamna i den procent produkter som inte riktigt är perfekta.

Men jag tror många utnyttjar och försöker få saker utbytta på garanti när de själva gjort fel tyvärr. Något som drabbar oss som är ärliga. Man behöver heller inte säga fuck off till en butik bara för att de inte ger garantibyte. Har de bara en bra förklaring så tycker jag man ska godta den. Vissa fall är mycket svåra när det gäller elektronik och svåra att motbevisa. Man kan kanske inte fysiskt ta på felet som man klarar på en bil.

Permalänk
Medlem

Det enda DOA som jag någonsin har fått är ett ramminne, det kostade dock bara ~100 lappen så jag orkade inte göra något mer med det

Permalänk
Medlem

Min egen historia förtäljer hur jag köpte ett 6950HD i hopp om att "unlocka" den som jag hade hört om folk som gjorde. Jag flashade den idiotiskt nog innan jag kollade dels att det var en referensmodell, samt att den verkligen hade en bios-switch (den var/hade ingendera). Efter min befängda handling startade naturligtvis inte datorn då videobios var fel.

Detta ledde till att jag senare mejlade butiken jag hade köpt varan ifrån och sade att jag råkade mixtra med produkten på detta vis då jag antog att den hade en bios-switch. Det gick självfallet ej på garantin, så jag fick lösa detta problem själv (som jag gjorde ett tag senare när jag införskaffat ett moderkort med två pci-e-platser och ett till grafikkort att starta datorn med, så att jag kunde flasha tillbaka 6950:n med en backup jag lyckligtvis hade gjort).

Jag har dock lyckats få ut garantin en gång där jag troligtvis ej förtjänade den när min hund välte min 360 som gjorde att skivan inuti blev förstörd, som jag då fick utbytt utan några frågor av kassabiträdet om vad som hände.

Med det sagt antar jag att det allt som oftast säljs produkter av hög kvalitet som kunderna sedan förstör på grund av inkompetens.

Edit: Är jag den enda som erkänner att jag gjort fel i denna omröstning...?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

nio par Corsair minnen i rad där en sticka var defekt. Vid fjärde RMAn skickade dem ut ett nytt par minnen innan jag ens skickat in dem gamla, efter sjätte paret ville dem inte ens ha tillbaka minnena utan skickade nya istället. Slutade med att jag fick rabatt på Corsair Dominator minnen (hade köpt XMS2 minnen) motsvarande det(dem) trasiga parets värde.

Dem fungerade utan problem i ett år och sedan så fick jag random problem, memtest visade ok, fortsatte, bara helt random fel. Ett år senare efter många blåskärmar etc så visar memtest fel på ena stickan. Uppgraderade till sandy bridge och skaffade G.Skill minnen, inga problem sen dess.

Mycket DOA, aldrig problem med RMA. Och ja jag använde ESDarmband och försiktighet.

Ett XFX 5850 som gav GSOD vid belastning, och sedan slutade ge bild. Felvändna komponenter och tydliga spår av slarv reparationer i fabrik, usel PCB och delvis värmeskadat glasfiber. RMA gick utan problem på det med och XFX tillagt i "handla aldrig detta märket" listan. Endast första vågen av grafikort from XFX är standard kvalitet, efter det skär dem ned så mycket dem kan för att maximera (inte optimera) vinst. Allt på bekostnad av kunderna.

Sedan så syns det negativa mer än det positiva, man skapar inte en "jag köpte det och det fungerar utmärkt!" tråd, men får man ett moderkort som har en PCI-E slot avsliten så blir det nog en tråd allt.

Permalänk

Har haft tur som aldrig fått några dåliga grejer.

Dock har jag förstört en grafikkort på den tiden då Geforce fx5500 var modernt. Det brydde jag mig dock inte om då det handlade om 400kr så jag satte i mitt gammla MX440 GF2 som jag använde ett bra tag.

annars har jag aldrig nyttjat en garanti.

Edit: Kom ihåg att jag en gång hade en 320GB hdd som en gång började klicka. Gick till Kjell o Co och berättade vad som hänt och fick en ny

Permalänk

Ägnar ganska stor tid bakom varje större köp och jag vill tro att min efterforskningar har räddat mig några gånger från dåliga varor och butiker. Ett grafikkort och en CTR skärm var min historia innan min senaste dator, där både hårddisk och grafikkort gick sönder. Det finns inga tvivel om att folk gör misstag och ändå lämnar in på garanti/reklamation. Men jag tror efter mitt senaste köp att även butiker är halvruttna och säljer tveksamma saker.
Det svinn som konsumenterna står för är väl ganska vedertaget för en butiksägare i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Har haft tur med saker jag köpt, vad mitt minne kan säga så har jag aldrig fått något som inte fungerade när jag fick det, förutom mitt gtx 570 som hade problem dock bara i vissa spel.
Räknar inte med x antal hårddiskar som har gått sönder, exakt varför dem gick sönder vet jag inte men garantin va slut så jag prövade aldrig göra nått.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

1) nio par Corsair minnen i rad där en sticka var defekt.

2) Endast första vågen av grafikort from XFX är standard kvalitet, efter det skär dem ned så mycket dem kan för att maximera (inte optimera) vinst. Allt på bekostnad av kunderna.

1) Det var inte fel på någon annan komponent då om 9st minnen gick sönder i det...

2)Källa på det? Jag har handlat utav XFX några gånger och aldrig upplevt detta moment du skriver om.

Permalänk
Rekordmedlem

Nya saker som varit trasiga när jag fått dem har varit ett 3870 kort som gav gröna prickar i bilden, det byttes ut utan att inet fick fram samma fel, det nya kortet jag fick hade iallafall inte samma problem utan det funkar bra än idag, så nått galet var det med första kortet, det kändes bra att inte utbyteskortet gav gröna pixlar utan att det verkligen var nått fel på kortet så det inte berodde på nått annat.
Jag har även råkat ut för 2 döda hårddiskar, en som var totalt död, den reagerade inte på nått, det var en maxtor och så en samsung som gav "dödsklick" direkt jag plockade upp den ur förpackningen.
Sedan så har man ju förbrukat lite fläktar, möss o tangentbord men det är ju slitdelar, jag har även haft 2 hårddiskar som rasat efter något års användande som jag fått utbytta på garantin.
Min första lcd skärm har gått sönder efter att jag sålt den till en jobbarkompis, men den var nästan 7 år när bakgrunndsbelysningen dog, och det var ca 2 år efter att jag sålde den så jag hade inte dåligt samvete för det, och det hade inte köparen heller, den 3 de lcd panelen jag köpte har en blå subpixel som alltid lyser, det är den enda panel jag haft nått pixelfel på men jag har fortfarande kvar just den skärmen även om jag sålt av senare inköpta skärmar, jag har bara haft en "billig" lcd av alla jag ägt och det kanske påverkar kvaliten till viss del även vad gäller pixelfel.
Har även haft en crt skärm, viewsonic pf 775 som troligen högspänningen rasade på, jag har kvar 3 såna skärmar ännu idag och de funkar bra så det var nog en tillfällighet att den rasade. Det är en av de bästa skärmar jag haft alla kategorier så de har blivit kvar och de är fina ännu idag att ha som färgreferenser.
En del verkar dock klaga på dem, tex lång tid innan färgerna stabiliserat sig, men 20 min på en crt tycker jag är normal uppvärmningstid.
Jag har också råkat ut för att en adsl splitter gått sönder vid ett tillfälle det inte var åska.
Jag har själv sett en del saker hos andra tex klassikern att inte använda distanser (ca3000kr i skrotbingen) och ett byte av minnen med strömmen på, de som gjorde det var inte så glada efteråt när de insåg att det kostar att göra fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

1) Det var inte fel på någon annan komponent då om 9st minnen gick sönder i det...

2)Källa på det? Jag har handlat utav XFX några gånger och aldrig upplevt detta moment du skriver om.

Nu vet jag inte exakt vad han syftar på, men 6950 från XFX vet jag gjorde detta. De smygändrade revisionen och drog ned kvaliten rejält på komponenterna. Finns massor med trådar om detta.

Angående tråden så är det inte så ovanligt som du säger att folk får defekta saker. I många tillverkningsfabriker beroende på vad för komponenter det är så testar de bara förexpemlar, klart att en del inte fungerar när de kommer till slutkund då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Nu vet jag inte exakt vad han syftar på, men 6950 från XFX vet jag gjorde detta. De smygändrade revisionen och drog ned kvaliten rejält på komponenterna. Finns massor med trådar om detta.

Du råkar inte ha en länk? Googling eller sökning i swec gav inte några konkreta svar :/

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju faktiskt en tredje kategori som helt ovetande byter ut delar på garantin som förstörts av andra delar. Typ dåliga nätagg eller moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

1) Det var inte fel på någon annan komponent då om 9st minnen gick sönder i det...

2)Källa på det? Jag har handlat utav XFX några gånger och aldrig upplevt detta moment du skriver om.

1) det var en dålig batch och dem visste om det, nej ingen annan komponent var defekt. Körde dem i olika minnes-slottar med, tillochmed i andra datorer direkt när jag fick dem.

2) google är din vän, jag har "first hand experience" av det, dem lever inte ens up till ISO-certifikaten dem håller. Reklamerar man ett förstagenerations kort (första vågen) så får man inte ett likadant, xfx plockade bort dubbla bios etc på 6950 och 6970 korten om du inte kommer ihåg? och sålde dem under samma modellnamn. Folk klagade mycket på det. Det är en sak som omedelbart märks av alla konsumenter. Men i stort sett strippar dem av komponenter av korten tills dem på gränsen till knappt kan leverera vad specifikationerna säger.

XFX har generellt extremt usel kvalitet efter första vågen kort. Vill du ha XFX köp omedelbart efter lanseringen, några veckor senare säljer dem enbart sina skitkort.

Permalänk
Medlem

Har endast haft en komponent som gått sönder genom tiderna. Ett Fractal Design nätagg. Min gissning var att det dog av en spike i mitt elnät då jag flera gånger hörde min receiver "slå om" (väldigt teknisk beskrivning) under dagen det gick sönder. Något den bara gör vid strömavbrott annars. 5 års garanti och byttes snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

google är din vän, jag har "first hand experience" av det, dem lever inte ens up till ISO-certifikaten dem håller. Reklamerar man ett förstagenerations kort (första vågen) så får man inte ett likadant, xfx plockade bort dubbla bios etc på 6950 och 6970 korten om du inte kommer ihåg? och sålde dem under samma modellnamn. Folk klagade mycket på det. Det är en sak som omedelbart märks av alla konsumenter. Men i stort sett strippar dem av komponenter av korten tills dem på gränsen till knappt kan leverera vad specifikationerna säger.

XFX har generellt extremt usel kvalitet efter första vågen kort. Vill du ha XFX köp omedelbart efter lanseringen, några veckor senare säljer dem enbart sina skitkort.

Google har inte gett min några konkreta svar, och BIOS switchen togs bort vad jag vet i samband med 6950=>6970 incidenten som orsakade många tillverkare väldiga förluster.
Jag säger inte att du ljuger, men jag har inte hittat någon information som tyder på detta och väldigt många sådanna här påståenden kommer ifrån egna åsikter/kompisens ord. Om XFX verkligen håller på såhär så vill jag väldigt gärna bli informerad om detta.

Permalänk

Jag har fått defekta Corsair minnen men byttes ut snabbt utan problem.
Också en fläktkontroller som sitter på NZXT's Phantom, var det något knas med från start och fick den utbytt där med utan något snack.

Men när man läser på forumet om saker som har "gott sönder/problem" tror jag majoriteten av fallen är garanterat handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Google har inte gett min några konkreta svar, och BIOS switchen togs bort vad jag vet i samband med 6950=>6970 incidenten som orsakade många tillverkare väldiga förluster.
Jag säger inte att du ljuger, men jag har inte hittat någon information som tyder på detta och väldigt många sådanna här påståenden kommer ifrån egna åsikter/kompisens ord. Om XFX verkligen håller på såhär så vill jag väldigt gärna bli informerad om detta.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1601246 exempel, finns massvis med liknande fall på andra kort som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

finns massvis med liknande fall på andra kort som sagt.

Tack för länken, menar du att de har gjort samma sak på andra serier också?
Några punkter kan jag leva med:
-The speaker is missing
-A memory power phase is missing
-There is a ceramique cap and a few inductors near the PCIe power plugs.

Men att de ändrade layouten på fästet för kylaren utan att informera någon, vilket gör många kort värdelösa när man vill byta till en annan kylare är ju helt efterblivet. Jag ska definitivt ha koll på vad för XFX produkter jag köper i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Tack för länken, menar du att de har gjort samma sak på andra serier också?
Några punkter kan jag leva med:
-The speaker is missing
-A memory power phase is missing
-There is a ceramique cap and a few inductors near the PCIe power plugs.

Men att de ändrade layouten på fästet för kylaren utan att informera någon, vilket gör många kort värdelösa när man vill byta till en annan kylare är ju helt efterblivet. Jag ska definitivt ha koll på vad för XFX produkter jag köper i framtiden.

Vet du varför det inte finns några XFX 680 och 690? XFX kan inte leva upp till kraven nvidia har, inga nvidia xfxkort sedan 200 serien tillochmed. Men intenting man saknar egentligen. XFX har gjort detta sedan länge, det är bara första vågen av kort som lever upp till standarden, det finns en anledning till att dem kan ha billigare priser och inkludera ett-två spel per grafikkort.