Din favorit spelkonsol från förrtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Första riktiga konsolen för mig var NES (Amiga, Commendore hade jag också).

Men bäst är nog N64 p.g.a. 007 Goldeneye
Dock hade vi en konsol som körde CD, kunde även köras på batterier som CD-spelare.
Kommer inte ihåg märke/modell. Hade för mig att det var SEGA, men de har ingen konsol som passar in.

Sega CD-X? (också känd som Multi Mega)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Sega CD-X? (också känd som Multi Mega)

Det är det jue!
Att den inte dök upp på mina sökningar..

EDIT:

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

NES+ Super Mario Bros 3

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Riggade förresten upp min gamla c64 på projektor och lirade Bubble Bobble. Synd att det inte finns co-op turneringar i Bubble Bobble (c64 portning)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

För mig så är det playstation och super nintendot som ligger närmast hjärtat. spelade väldigt mycket på dom konsollerna. hade även ett sega megadrive (gen 1) men det var mest för sonic spelen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Köpte en IntelliVision när den kom. Nostalgi.
Underbar och bajsbrun.

Bästa spelen var nog Advanced Dungeons and Dragons samt flygspelet (med ballongen) i tre-i-ett-kassetten.
Det var tider det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Min favorit måste nog vara Nintendo 64. Tillsammans med lite Golden Eye och diverse Mario spel hade jag det kul i många timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Jubileumsmästare

This! Varför hålla på och byta kasett när man kunde ha 129 spel på en enda kasett?
Många timmar spenderades framför denna konsol som morföräldrarna köpte med sig hem från Taiwan(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

This! Varför hålla på och byta kasett när man kunde ha 129 spel på en enda kasett?
Många timmar spenderades framför denna konsol som morföräldrarna köpte med sig hem från Taiwan(?).
http://pics.livejournal.com/lady_eklipse/pic/0000hwpq/s640x48...

hade också några såna kassetter men det brukade mest röra sig om kanske 10 stycken spel och sen kosmetiska variationer av dom
men kul konsol, hur gammal är den?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Playstation

Wipe out
Resident evil
Tekken
Final fantasy 7
o.s.v.

Permalänk
Medlem

Atari 2600 växte jag med. Därefter blev det Commodore 128.

Permalänk

Kanske inte ännu kan kvalificeras som "förr i tiden", men Playstation 2. Har PS3, Wii och dator och spelar fortfarande mest på PS2an. Många bra långvariga spel till den.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Ragin Pig:

hade också några såna kassetter men det brukade mest röra sig om kanske 10 stycken spel och sen kosmetiska variationer av dom
men kul konsol, hur gammal är den?

Uhm, bra fråga.. Kanske fick den runt 1993-1995? Micro Genius kallades konsolen iaf.

Permalänk
Medlem

För mig som tillhör 90-talisterna är PS2:an en kär gammal vän som fortfarande får sin beskärda del av kärlek än idag.
PS om någon kännel till något trevlig ROM arkiv till PS2 kan ni gärna tipsa mig via PM
ETR786 out

Visa signatur

PhenomII 1100T || Sapphire Radeon 6950@930/1350mhz || 3x2gb ddr3 1333mhz || NZXT HAVIK 140 || CM storm scout || Dell U2412m + BenQ T2200HD

Stöd mig i min kamp att lägga upp random saker på Youtube http://www.youtube.com/user/ETR786/videos

Permalänk

NES, SNES, N64 är det jag lirat mest när jag var liten. NES och SNES är bäst av alla konsoler. Överlägset.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Amiga 500. Min pappa köpte den på 80 talet för galet mycket pengar har han berättat. Sen föddes jag -92 o vi hade kvar den med hundratals spel. Det var så jag kom i kontakt för första gången med datorer och spel. Vi sålde den dock i fortfarande fungerande och fint skick för ett halvår sedan, snacka om bra kvalité.

Bubble Bobble var favoritspelet.

Permalänk

Som ynka 21 år gammal så lär det blir N64 och PS1 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Micro Genius kallades konsolen iaf.

Med allra största sannolikhet var det en i raden av s.k. Famiclones, alltså olicensierade kopior av Nintendo Famicom (japanska urversionen av NES). Det fina med dem är att många klarar förstås att spela äkta Famicom-spel också, om man önskar något speciellt spel.

Många exemplar av den första generationen Intellivision hade f.ö. något konstruktionsfel som gör att de överhettas. Här blir det inga RROD eller YLOD, utan maskinen slutar helt enkelt att fungera tills den svalnat av igen. Senare utgåvor av Intellivision System /// (samma tekniska speciifikation) tror jag hade löst detta problem. Jag kan på rak arm inte nämna någon annan retrokonsol med liknande överhettningsproblem vid normalbruk.

Permalänk
Medlem

Tvivellöst SNES, om vi bara går på spelen. Så många spel som lyckas vara totalt briljanta helt utan asflashig grafik man i slutändan bara blir trött i skallen av. Det blir ju inte direkt sämre av att jag är är något av en 2D-junkie (kan raljera hur mycket som helst om hur undermåliga dagens skärmar som bara kan visa en 2-dimensionell projektion av en 3D-värld är för ändamålet), nyare konsoller har ju lidit en ganska kraftig brist på sådant.

Ska man se till rent bruksvärde är nog Xboxen min favorit. När jag köpte den var den en totalt omatchad HTPC till det priset prestandamässigt, och att min absoluta favorit bland mediacenter, XBMC, enbart fanns till den plattformen på den tiden gör ju avgörandet ännu enklare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

Vic-20, C64, A500 och NES
North and South på Vic-20'n och C64'an, Chuck Rock lirades sjukt mycket på A500'an.
Sedan hade man nån 500-in-1 kassett till NES

Minnen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Sega Master System, är en favorit.
På senare tid Sega Mega Drive, första versionen. (Också känd som Sega Genesis, då Sega inte kunde registrera "Mega Drive" i U.S.A)

Playstation 1? Kom igen, den kom väl ut igår? Inget för retro-sektionen.

Onödiga fakta om Playstation:
Nintendo och Sony hade ett samarbete där dem skulle ta fram den ultimata konsolen och springa ifrån sina konkurenter för gott. Något hände och Sony splittrade med Nintendo, och tog hela Playstation-konceptet med sig.
(Sony hoppar i säng med andra företag, och splittrar så snart dem fått grepp om teknologin??... *Sarkasm* Det känner vi inte igen */Sarkasm* Verkar som om Sony hoppar i säng både här och var för att "stjäla" teknologi )

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_PlayStation

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Onödiga fakta om Playstation:
Nintendo och Sony hade ett samarbete där dem skulle ta fram den ultimata konsolen och springa ifrån sina konkurenter för gott. Något hände och Sony splittrade med Nintendo, och tog hela Playstation-konceptet med sig.
(Sony hoppar i säng med andra företag, och splittrar så snart dem fått grepp om teknologin??... *Sarkasm* Det känner vi inte igen */Sarkasm* Verkar som om Sony hoppar i säng både här och var för att "stjäla" teknologi )

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_PlayStation

Den omåttligt populära 64DD säger väl en hel del om var man ska lägga pengar

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Onödiga fakta om Playstation:
Nintendo och Sony hade ett samarbete där dem skulle ta fram den ultimata konsolen och springa ifrån sina konkurenter för gott. Något hände och Sony splittrade med Nintendo, och tog hela Playstation-konceptet med sig.
(Sony hoppar i säng med andra företag, och splittrar så snart dem fått grepp om teknologin??... *Sarkasm* Det känner vi inte igen */Sarkasm* Verkar som om Sony hoppar i säng både här och var för att "stjäla" teknologi )

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_PlayStation

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Om nu någon ska skuldbeläggas så bör det väl vara Nintendo, de gjorde en riktig fuling och droppade samarbetet med Sony utan någon som helst förvarning, och inledde ett dito med Philips i stället. Detta nya samarbete ledde dock ingenstans.

Playstation var väl till en viss del resultatet av det nedlagda samarbetet med Nintendo, sedan är det väl upp till var och en om man vill kalla det stöld av teknologi eller ej. Personligen tycker väl jag det snarare är den logiska följden av situationen som uppstod; har man kommit halva vägen genom ett samarbete som bryts av den andra parten, så är det ju en ganska osund ekonomisk strategi att lägga ner det hela om man nu kan slutföra det utan att bryta mot några avtal.

Några avtalsbrott eller patentstölder tror jag knappast förekom. Nintendo lär ha läst lusen av Playstation när den väl släpptes, just på grund av det tidigare samarbetet. Om sådant förekommit hade det kort sagt blivit ett jäkla liv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Även fast jag växte upp med N64 så är SNES min favoritkonsol, finns ingen annan konsol som jag fortfarande kan plocka fram och spela utan några som helst problem, delvis pga uppsjön med bra spel, men även att spelen ej lider av drastiska märkbara försämringar som man tyvärr gör med N64/PS1 generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Riggade förresten upp min gamla c64 på projektor och lirade Bubble Bobble. Synd att det inte finns co-op turneringar i Bubble Bobble (c64 portning)

Haha, de hade varit asball:) Jag o polaren plocka fram hans gamla c64 och ladda in ett gammalt tennisspel, förbaskat ugly, efter många timmar
och många starkdrycker lira vi på högsta hastighet, bollen gick som satan och vi satt o tjöt av garv....
En riktig nostalgitrip

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Om nu någon ska skuldbeläggas så bör det väl vara Nintendo, de gjorde en riktig fuling och droppade samarbetet med Sony utan någon som helst förvarning, och inledde ett dito med Philips i stället. Detta nya samarbete ledde dock ingenstans.

Playstation var väl till en viss del resultatet av det nedlagda samarbetet med Nintendo, sedan är det väl upp till var och en om man vill kalla det stöld av teknologi eller ej. Personligen tycker väl jag det snarare är den logiska följden av situationen som uppstod; har man kommit halva vägen genom ett samarbete som bryts av den andra parten, så är det ju en ganska osund ekonomisk strategi att lägga ner det hela om man nu kan slutföra det utan att bryta mot några avtal.

Några avtalsbrott eller patentstölder tror jag knappast förekom. Nintendo lär ha läst lusen av Playstation när den väl släpptes, just på grund av det tidigare samarbetet. Om sådant förekommit hade det kort sagt blivit ett jäkla liv.

Det har du rätt i.
Men jag tror att även Sony tog vad dem kunde under samarbetet.
På något sätt fick ju Sony med sig hela Playstation-konceptet för sig själva, och jag tror inte Nintendo hade tillåtit det om dem hade kunnat förhindra det på något sätt.
Patentstölder handlar det inte om, utan det gäller att ta tillfällena i akt, så man kan "komma undan" utan några som helst kontraktsbrott".

Jag har för mig att Nintendos samarbete med philips heller inte var något som helst kontraktsbrott, utan det vara bara Sony som såg lite snett på det. Jag har för mig att det handlade om själva CD-skivan som media, och den har Philips, i samarbete med Sony tagit fram. Det föll sig naturligt att Nintendo tog kontakt med Philips för att komma undan eventuella tvister med Sony angående det mediat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Jag reserverar mig för att ha fel. Det är trots allt bara mina misstankar, tillsammans med några gamla artiklar som en TV-spelsmagazin tog upp på den tiden då detta skedde.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det har du rätt i.
Men jag tror att även Sony tog vad dem kunde under samarbetet.
På något sätt fick ju Sony med sig hela Playstation-konceptet för sig själva, och jag tror inte Nintendo hade tillåtit det om dem hade kunnat förhindra det på något sätt.
Patentstölder handlar det inte om, utan det gäller att ta tillfällena i akt, så man kan "komma undan" utan några som helst kontraktsbrott".

Jag har för mig att Nintendos samarbete med philips heller inte var något som helst kontraktsbrott, utan det vara bara Sony som såg lite snett på det. Jag har för mig att det handlade om själva CD-skivan som media, och den har Philips, i samarbete med Sony tagit fram. Det föll sig naturligt att Nintendo tog kontakt med Philips för att komma undan eventuella tvister med Sony angående det mediat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Jag reserverar mig för att ha fel. Det är trots allt bara mina misstankar, tillsammans med några gamla artiklar som en TV-spelsmagazin tog upp på den tiden då detta skedde.

Jo, det är ju givet att Sony tog med sig vad de kunde från det brutna samarbetet, något annat vore ju helt vansinnigt att göra.

Samarbetet med Philips lär inte heller varit något kontraktsbrott nej. Eventuellt kan väl någon förlikningssumma utbetalats om kontraktet nu inte medgav att samarbetet kunde brytas när som helst och hur som helst, men det blev definitivt inget civilmål av det, det hade vi känt till i sådana fall.

Vi kan väl bryta ned det hela i sina beståndsdelar och spekulera lite i vad som hände.

Nintendo hade erfarenhet av spel och konsolltillverkning. De hade då endast utvecklat konsoller som använde kassetter: NES, SNES, GB, och en del "specialare" i stil med Playchoice10 (som förvisso i princip är en NES i alla relevanta hänseenden). men man hade inte någon som helst erfarenhet av optiska media. Man startade ett samarbete med Sony för att slippa ta de första stegen själva vid utvecklingen av det som skulle bli en CD-enhet för SNES, och som motprestation skulle Sony få en del av kakan vid försäljningen av spel på CD-media. Här kan vi också flika in att det givetvis fortfarande var optisk mediateknologi Nintendo var ute efter i samarbetet med Philips. Varken Sony eller Philips hade något annat att komma med, ingen av dem höll på på minsta sätt med spel tidigare, annat än att leverera vissa komponenter. De hade ingen egen utveckling eller försäljning av färdiga spelgrejer.

Förmodligen var det ett väldigt klokt beslut att inleda ett samarbete istället för att försöka utveckla något själva. Vi snackar rörliga delar, som måste arbeta med en väldig precision, och som dessutom ska vara driftsäkra och klara ganska oöm behandling. Spelkonsoller drabbas nog av väldigt mycket mer misshandel än säg en CD-spelare som står på stereobänken.

SNES är en nästan löjligt flexibel plattform, Nintendos vana trogen. Den går precis som NES att "bygga ut" nästan in absurdum med mappers, coprocessorer och sådant. En educated guess är att en SNES inte skulle kunna hantera dataströmmen från en CD rakt av, inte streama video, inte göra både det ena och tredje som krävs för att det ska vara någon större vits med en CD-enhet. Kunderna kräver ju dessutom en synbar förbättring för att känna att det är värt att köpa den där (förmodligen svindyra) CD-spelaren. Vi kan nog kort sagt utgå från att CD-spelaren nästan skulle vara en egen konsoll, och att den enda egentliga funktion som skulle användas i själva SNES:en förmodligen skulle bli PPU:n. CPU:n skulle nog mest stå för koordinering, och inte göra så värst mycket annat.

Min gissning är att man i princip utvecklade en hel konsoll, minus några vitala grejer som var ganska lätta att fixa i efterhand för Sony. Nintendo hade spelen och knowhow kring hur en bra konsollarkitektur ska se ut, och Sony hade det där med optiska media och hur man hanterar [de på den tiden förhållandevis stora] datamängderna från dem.

Att inte slutföra och få ut något på marknaden i det läget vore ren idioti. Sedan är det ju väldigt subjektivt om man vill se det som att Sony fult utnyttjade läget och stal teknologi av Nintendo, eller att Nintendo var ett gäng dumproppar som genom att bryta samarbetet, och därmed ge bort år av erfarenhet av spelsvängen, skapade sig själva en formidabel konkurrent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

saknar mitt luxor tvspel.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

NES och SNES. Hade aldrig ett SNES själv när jag var liten men har haft en på senare år

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Favoriten är helt klart min Neo Geo, men typ samtliga 2D konsoller som gjordes innan the dark side (Sony och Microsoft) fick klorna i tvspelsbranschen.

Förr i tiden var spel gjorda av nördar, för nördar och då höll sig mainstream-casual-hippster maffian borta från tv och datorspel.

I och med Playstations intåg så tog dom över och alla spel blev anpassade efter den stora massan som tidigare höll sig utomhus och söp eller knarkade ihjäl sig.

Det var bättre förr. Grumble, grumble

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006