Har någon någonsin behövt byta batteriet för bios? Datorn startar inte på morgonen.

Permalänk
Medlem

Har någon någonsin behövt byta batteriet för bios? Datorn startar inte på morgonen.

Jag har en dator som inte vill starta på morgonen. Den varvar upp fläktarna i 2-3 sekunder, stänger ned sig själv, varvar upp fläktarna, stänger ned osv. osv...

Jag kan lösa detta med att resetta cmos och sen konfa om min bios.

Stänger jag sen av datorn så fungerar den att starta igen. Men när den stått avstängd några timmar så är det precis som att någon kommer och klockar upp bios till max eller något så att jag inte ens får upp bootskärmen.

Jag har köpt ett demoex av Gigabyte X58A-OC, det har ju lite "fräsa funktioner" som 4Ghz-knapp direkt på moderkortet osv, denna är dock inte intryckt och kan inte finna några andra knappar som skulle jävlas vid en omstart.

(hade på min gamla 133mhzare en switch som resetta bios, den var kvarglömd i resetläget så vid varje kallstart så var man tvungen att konfa bios, hittar ingen sådan här)

Så som rubriken säger, har någon någonsin behövt byta batteriet för bios? Jag kan aldrig någonsin komma ihåg att jag behövt det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det har hänt ett par gånger för mig, kan vara värt ett försök.

Dock på de burkar jag bytt batteri så har symptomen varit att bios har ställt sig i grund inställning och klockan har tappat sin tid.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |