Sval server för PLEX, backup, BT mm - Kolla mitt kit, tack!

Permalänk
Medlem

Sval server för PLEX, backup, BT mm - Kolla mitt kit, tack!

Hej,

Precis flyttat in i nytt hus och försöker få till nätverket med media i övrigt. Jag har på köpet fått för mig att jag behöver en kraftfullare hemmaserver än den Synology DS211 jag har idag.

Tanken är att kunna backa alla hemmets datorer, spara bilder osv.
Men det som jag tror är mest krävande är PLEX media server som jag vill köra 24/7 för att kunna streama film och TV-serier till husets TV-apparater (antingen till Apple TV eller annan dator kopplad till...). Synologyn jag har har förklarats vara för klen för att de ens ska sätta ihop en egen build av PLEX för den

Så, lite annat som kanske är viktigt:

  • Tänkte ha allt i en klädkammare som idag också innehåller en frys, dvs det är ganska varmt där inne redan.

  • Comhem som ISP (viktigt? vem vet?)

Har satt ihop en lista hos prisjakt. Är mest frågande till priset på disken idag!!!?? Nä, skämt osido. SSD OK kvalitet? Nätagg OK kvalitet? Behövs DVD?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2130322

Tacksam för alla kommentarer!

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk

Tror datorn i listan är lite overkill, kör Plex media center på AMD Sempron 140 2,7GHz, gav 3500 komplett exkl chassi och nätagg

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Tror datorn i listan är lite overkill, kör Plex media center på AMD Sempron 140 2,7GHz, gav 3500 komplett exkl chassi och nätagg

Mm, har skannat blocket för ett lite grisen-i-säcken köp. Men när jag väl hamnar på de riktiga affärernas sidor så känns det så snålt att inte ta en ordentlig processor. Skillnaden mot disken blir så löjligt stor annars.

Funderar allvarligt på att skippa disken o flytta över från NASen så länge...
Då är jag ju nere en bit under 3500

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk

Jag har inte direkt bra erfarenhet av att köra filerna från en NAS, men orkar man pilla med det så funkar det säkert bättre. Filerna som låg på min NAS tog några sekunder extra att få fram så när jag bläddrade i listan, sjukt irriterande.

Nu har ju PLEX server uppdaterats ett par gånger sen jag slängde ut min NAS så det är möjligt att det är fixat.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

nä, jag tänkte mest sno en av hårddiskarna jag har i den (för att slippa köpa en ny).
Tycker också det gått lite segt med NASen i lite olika saker. Så den kommer nog bara finnas kvar efter som backup till backupen...

jag har inte fått några kraftiga protester och kommer nog beställa snart. Lite mer koll på olika billigare SSD bara...

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en server för samma ändamål. Det här är vad jag beställt.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Skit i SSDn, du har ungefär 0 nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Skit i SSDn, du har ungefär 0 nytta av den.

Jag tänkte som så att SSD-diskar är rätt så stabila och tillförlitliga. Därför valde jag en sådan.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Jag tänkte som så att SSD-diskar är rätt så stabila och tillförlitliga. Därför valde jag en sådan.

Hurvida de är tillförlitligare än en mekanisk disk går väl att diskutera, men personligen skulle jag satsa på en till disk och köra RAID-1 om stabilitet var målet. Glöm inte att föra riktig backup heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hurvida de är tillförlitligare än en mekanisk disk går väl att diskutera, men personligen skulle jag satsa på en till disk och köra RAID-1 om stabilitet var målet. Glöm inte att föra riktig backup heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kommer vi till problemet med tillgängliga diskplatser både i chassit och på moderkortet.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Då kommer vi till problemet med tillgängliga diskplatser både i chassit och på moderkortet.

På vilket sätt blir det ett problem? Chassit du listar har inga speciella 2,5" platser så om du inte hade tänkt låta SSDn ligga löst så blir det ingen skillnad. och Hur hade du tänkt ansluta SSDn om inte med SATA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

På vilket sätt blir det ett problem? Chassit du listar har inga speciella 2,5" platser så om du inte hade tänkt låta SSDn ligga löst så blir det ingen skillnad. och Hur hade du tänkt ansluta SSDn om inte med SATA?

Det som blir skillnad är ditt förslag om två diskar i raid, det är det jag inte har plats med.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Har fått hem hälften av mina prylar. Resten borde vara framme imorgon. Fick byta internminnen för att få det i rimlig tid dock.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Hurvida de är tillförlitligare än en mekanisk disk går väl att diskutera, men personligen skulle jag satsa på en till disk och köra RAID-1 om stabilitet var målet. Glöm inte att föra riktig backup heller.

Hade tänkt köra gamla Synology NAS som riktig backup för system o annat prioriterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem

Du skrev att du kanske skulle ha Comhem som isp? Om du inte har fiber eller något vettigare så är du nog tvungen att ha det. Jag har 100/10 Comhem. Fungerar väl bra antar jag fast det är dyrt..

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Glömde också säga att vi har en server hemma som gör backups på alla datorer. Streamar till tvn och den är inte så stark servern. En 775 atom tror jag det är, sitter i klädskåpet och vi har installerat två fläktar som blåser ut luften ur skåpet, tempen ligger väl på runt 40 grader.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Du skrev att du kanske skulle ha Comhem som isp? Om du inte har fiber eller något vettigare så är du nog tvungen att ha det. Jag har 100/10 Comhem. Fungerar väl bra antar jag fast det är dyrt..

Ja, kör också 100/10 nu (tre månader med ok pris) och ät mycket nöjd. Men kommer sänka mina krav OCH maxhastigheten till 25eller10... Priset och alla dessa bäckar små.

Skrivet av hannesboey:

Glömde också säga att vi har en server hemma som gör backups på alla datorer. Streamar till tvn och den är inte så stark servern. En 775 atom tror jag det är, sitter i klädskåpet och vi har installerat två fläktar som blåser ut luften ur skåpet, tempen ligger väl på runt 40 grader.

Intressant med tempen och fläktarna. Har precis varit på Jula o köpt lite rör o ventiler för att snart ge mig på att flytta varm luft själv. Inte bestämt mig än för fläktar och strömkälla till dem än bara. Läst mycket här om det i andra äldre trådar o det lutar åt två 120mm tysta ~1000rpm och en avklippt ställbar nätadapter från kjell&co.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Det som blir skillnad är ditt förslag om två diskar i raid, det är det jag inte har plats med.

Kan du posta rätt länk då? För med den infon du givit så har du visst plats.

edit: Såg nu att du hade 3st 2TB diskar i din länk, nu ändrar ju det inte det faktum att det får plats en extra disk men det innebär också att du har all möjlighet att helt enkelt bara RAID-a alla 3 mekaniska diskar.Beroende på vilket OS du tänker köra finns det olika lösningar som skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hariet:

Ja, kör också 100/10 nu (tre månader med ok pris) och ät mycket nöjd. Men kommer sänka mina krav OCH maxhastigheten till 25eller10... Priset och alla dessa bäckar små.

Intressant med tempen och fläktarna. Har precis varit på Jula o köpt lite rör o ventiler för att snart ge mig på att flytta varm luft själv. Inte bestämt mig än för fläktar och strömkälla till dem än bara. Läst mycket här om det i andra äldre trådar o det lutar åt två 120mm tysta ~1000rpm och en avklippt ställbar nätadapter från kjell&co.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det låter bra. Servern hör man bara när man går i lägenheten på kvällen när alla gått och lagt sig. Det är inte så att man blir överröstad av ljudet nej, det susar lite och kyler gör den bra, tror det är en 80 mm eller något som kyler.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Skit i SSDn, du har ungefär 0 nytta av den.

Min tanke med att köpa SSD var mer att dela upp system och filer/mappar/data på två olika fysiska diskar och så tog jag tillfället i akt att få testa på denna typen. Har vanlig snurrande i alla andra burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan du posta rätt länk då? För med den infon du givit så har du visst plats.

edit: Såg nu att du hade 3st 2TB diskar i din länk, nu ändrar ju det inte det faktum att det får plats en extra disk men det innebär också att du har all möjlighet att helt enkelt bara RAID-a alla 3 mekaniska diskar.Beroende på vilket OS du tänker köra finns det olika lösningar som skulle fungera.

Ja det finns 2st lediga platser just nu men det är för att jag vill ha plats att utöka lagrinskapaciteten i framtiden.

Har inte bestämt om jag ska köra raid eller inte än. En bekant som arbetar som datortekniker sa att Raid-5 t.ex. inte innebär någon säkerhet att man kan återställa all data + att det tar en fruktansvärt lång tid.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hariet:

Min tanke med att köpa SSD var mer att dela upp system och filer/mappar/data på två olika fysiska diskar och så tog jag tillfället i akt att få testa på denna typen. Har vanlig snurrande i alla andra burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

I en vanlig dator ger en SSD ett jättelyft, men i en server så startar man i princip aldrig några program och om man gör det ofta så brukar OSet cacha det i minnet. Det som kommer att märkas är att den startar snabbare, men nu brukar ju en server stå på 24/7 i vilket fall som helst.

Skrivet av WoberT:

Ja det finns 2st lediga platser just nu men det är för att jag vill ha plats att utöka lagrinskapaciteten i framtiden.

Har inte bestämt om jag ska köra raid eller inte än. En bekant som arbetar som datortekniker sa att Raid-5 t.ex. inte innebär någon säkerhet att man kan återställa all data + att det tar en fruktansvärt lång tid.

Det beror ju på hur man ser det. Visst, RAID är inte någon backup, men om du inte RAIDar utan kör dom som någon form av spanned disk så kommer du ju att förlora hela arrayen. Kör du diskarna separata så är det inget problem med datan på disken som inte dog. Har du en spanned array så går det att återställa data från de levande diskarna, men all data som låg på disken som förlorades är borta. Med en RAID så tar det visserligen tid att återställa, men oftast kan du komma åt allting, bara att du har sämre prestanda under återställningen.

RAID gör livet enklare när en disk dör, du behöver inte återställa en backup, bara peta in en ny disk och återställa arrayen. Risken finns alltid att två diskar dör inom en liten tidsram, eller att du tar bort fel filer av misstag och då är en riktig backup bra. Ska man vara riktigt seriös så ska man också ha en "off-site" backup i ett annat hus om ditt skulle brinna ner, men allting handlar egentligen om hur mycket resurser du vill lägga ner jämfört med den datasäkerhet du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

I en vanlig dator ger en SSD ett jättelyft, men i en server så startar man i princip aldrig några program och om man gör det ofta så brukar OSet cacha det i minnet. Det som kommer att märkas är att den startar snabbare, men nu brukar ju en server stå på 24/7 i vilket fall som helst.

hmm, tänkvärt. Hade det varit genomgående roligt att byta systemdisk i spelbuken hade jag kanske stoppat in den där istället för att få känna på effekten på riktigt. Men tror nog lättjan kommer styra mig till att bara bygga ihop de delar jag beställt och leva med att det kostade lite mer än det smakade

Sista prylarna ligger o väntar på postkontoret as we speak

Kanske ska titta på hur lätt och roligt det är att göra en bygglogg... Menar inte serverburken utan moddningen av garderoben i klädkammaren och den biten. Lättjan säger njae här med dock.

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

I en vanlig dator ger en SSD ett jättelyft, men i en server så startar man i princip aldrig några program och om man gör det ofta så brukar OSet cacha det i minnet. Det som kommer att märkas är att den startar snabbare, men nu brukar ju en server stå på 24/7 i vilket fall som helst.

Det beror ju på hur man ser det. Visst, RAID är inte någon backup, men om du inte RAIDar utan kör dom som någon form av spanned disk så kommer du ju att förlora hela arrayen. Kör du diskarna separata så är det inget problem med datan på disken som inte dog. Har du en spanned array så går det att återställa data från de levande diskarna, men all data som låg på disken som förlorades är borta. Med en RAID så tar det visserligen tid att återställa, men oftast kan du komma åt allting, bara att du har sämre prestanda under återställningen.

RAID gör livet enklare när en disk dör, du behöver inte återställa en backup, bara peta in en ny disk och återställa arrayen. Risken finns alltid att två diskar dör inom en liten tidsram, eller att du tar bort fel filer av misstag och då är en riktig backup bra. Ska man vara riktigt seriös så ska man också ha en "off-site" backup i ett annat hus om ditt skulle brinna ner, men allting handlar egentligen om hur mycket resurser du vill lägga ner jämfört med den datasäkerhet du vill ha.

Jag var och hämtade ut grejerna idag men avbokade ssd:n. Onödiga pengar som du säger. Däremot undrar jag om du kan tipsa om en vettig mekanisk systemdisk som håller för dygnet runt bruk? Jag beställde en WD Scorpio Black 2.5" 320Gb istället men har ingen aning om den är bra eller ej. Black serien ska väl vara gjord för lite tuffare tag eller?

edit: Hittade den här nu http://www.webhallen.com/hardvara/148870-western_digital_inte...
Jag beställer en sån istället.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME