Stängde av C1E, C3, C6 och speedstep - pajjar jag min dator nu?

Permalänk
Medlem

Stängde av C1E, C3, C6 och speedstep - pajjar jag min dator nu?

Tjenis!

Är inte lika duktig som alla andra här inne så hoppas på lite hjälp.

Såhär är det: jag lider av tinnitus och är extremt känslig för ljud, svaga som starka.

Jag har under en tid dragits med vinande ljud från min relativt nybyggda maskin (som jag byggt själv) - har hela tiden varit tämligen säker på att det inte är coil whine - vet inte varför men det har mer känts som att det är med voltspänning att göra, snarare än ett konstant vinande från spolarna i nätagget. Dessutom låter det inte som att det kommer från agget heller.

Nåväl - idag tänkte jag att nu går jag "nuts" och bara stänger allt skit utan att egentligen veta vad jag pysslar med - så får vi se vad som händer.

mitt mobo är ett Asus p8h61.

Jag började med att bara stänga av speedstep - då blev det ännu värre och jag kunde höra ett konstant svagt tjutande så fort jag kollade på typ en youtube-video. Har förstått att när man stänger av speedstep körs prollen på max klock hela tiden...

Nåväl - in i bios igen - stängde av allt - och nu är den faktiskt tyst - jag tycker att de vinande och tjutande ljuden har försvunnit...

Det jag nu stängt av är alltså: Speedstep, EPU power saving mode, C1E, C3 samt C6

Är det dumt att ha dessa avstängda? kommer maskinen gå varm? påfrestar jag den?

Skönt att den är tyst - men vill ju inte heller förstöra datorn...

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Jag har alltså ingen aning om vad de gör stängde bara av.

Permalänk
Medlem

Err varför stänger du av dem fast du inte vet vad de gör? Man ska vara försiktig när man grejjar i bios. Oljudet du hör skulle kunna vara så kallat coilwhine från nätagged.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Tjenis!

Är inte lika duktig som alla andra här inne så hoppas på lite hjälp.

Såhär är det: jag lider av tinnitus och är extremt känslig för ljud, svaga som starka.

Jag har under en tid dragits med vinande ljud från min relativt nybyggda maskin (som jag byggt själv) - har hela tiden varit tämligen säker på att det inte är coil whine - vet inte varför men det har mer känts som att det är med voltspänning att göra, snarare än ett konstant vinande från spolarna i nätagget. Dessutom låter det inte som att det kommer från agget heller.

Nåväl - idag tänkte jag att nu går jag "nuts" och bara stänger allt skit utan att egentligen veta vad jag pysslar med - så får vi se vad som händer.

mitt mobo är ett Asus p8h61.

Jag började med att bara stänga av speedstep - då blev det ännu värre och jag kunde höra ett konstant svagt tjutande så fort jag kollade på typ en youtube-video. Har förstått att när man stänger av speedstep körs prollen på max klock hela tiden...

Nåväl - in i bios igen - stängde av allt - och nu är den faktiskt tyst - jag tycker att de vinande och tjutande ljuden har försvunnit...

Det jag nu stängt av är alltså: Speedstep, EPU power saving mode, C1E, C3 samt C6

Är det dumt att ha dessa avstängda? kommer maskinen gå varm? påfrestar jag den?

Skönt att den är tyst - men vill ju inte heller förstöra datorn...

Vad säger ni?

Jag personligen tycker detta låter Exakt som Coil Whine. CW uppstår oftare från grafikkort än nätagg enligt min erfarenhet och jag ser det snarare som ett undantag om man har ett nytt kraftfullt grafikkort som inte låter under påfrestning. Är du helt 100% på allt ljud försvann när du stängde av dessa?

Permalänk
Medlem

Borde räcka med att bara stänga av C-state. Som kan vara orsaken till oljudet.
C-state är C3 och C6 du stängde av.

Annars så är det inte farligt att stänga av dom funktionerna. Dom är i huvudsak designade för ström sparning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för era svar -

Njae jag resonerade väl så att om det hade varit inställningar som direkt gör att datorn pajjar eller exploderar hade de nog inte gjorts tillgängliga utan någon som helst varning.

Nätagget låter också lite men det är inte det ljudet jag har stört mig på.

Ja - de ljuden jag störde mig på verkar ha försvunnit efter att jag stängde av ovan nämnt.

Jag ska dock nämna att jag faktiskt satte igång speedstep igen - och oljuden kom INTE tillbaka.

utan det verkar vara C1E, C3 eller C6 som har orsakat ljuden.

Jag håller med er om att det säkert kan ha varit agget som låtit - men ljuden verkar ha triggats av c1, c3 eller c6.

Jag blev inte av med ljuden när jag enbart stängde av EPU power saving mode tidigare - men det kan kanske vara någon kombination av EPU/C1,C3,C6

Vill någon förklara vad C1E,C3 och C6 är? Att stänga av det verkar iaf göra så att mitt nätagg och mobo inte låter...

Agget är ett Fractal integra 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Borde räcka med att bara stänga av C-state. Som kan vara orsaken till oljudet.
C-state är C3 och C6 du stängde av.

Annars så är det inte farligt att stänga av dom funktionerna. Dom är i huvudsak designade för ström sparning.

Tack för svar!

Ok så C-state är detsamma som c3 och c6 tillsammans?

C1E då?

Slog som sagt igång speedstep igen då min idle-temp blev lite hög och ljuden kom INTE tillbaka

EDIT: jag vill också tillägga att jag inte spelar eller sådant, detta är en musik-maskin som står i en studio - grafikkortet är alltså av enklaste typ - det är ett Asus EN210 tror jag. typ 300-kronors-kort utan fläktar och sådant.

Så tyst dator som möjligt är mitt mål då den som sagt står i kontrollrummet i en studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Tack för svar!

Ok så C-state är detsamma som c3 och c6 tillsammans?

C1E då?

Slog som sagt igång speedstep igen då min idle-temp blev lite hög och ljuden kom INTE tillbaka

C1E är en liknande funktion som speedstep, Men separat från resten. Den borde inte orsaka coil whine ljud, från vad jag vet.

C-State är en function som slår igång när datorn är i idle läge, alltså jobbar inte. Och då drar den ner ström förbrukningen på CPUn rätt kraftigt. Dock så kan detta orsaka coil whine på en del moderkort när detta händer.
C1 och C6 är bara olika C-state lägen.

C1E likt Speedstep är en stepping function som klockar ner processorn när den inte behöver CPU kraft.

Och EPU är Asus egen ström spar function. Denna bör du har igång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

3 moderkort har jag stängt av det på och det tar bort ljudet som jag också stör mig på. Har provat med olika nätagg och olika config. på 3st datorer. Men funkar det gör det. är också extremt kännslig för små ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

C1E är en liknande funktion som speedstep, Men separat från resten. Den borde inte orsaka coil whine ljud, från vad jag vet.

C-State är en function som slår igång när datorn är i idle läge, alltså jobbar inte. Och då drar den ner ström förbrukningen på CPUn rätt kraftigt. Dock så kan detta orsaka coil whine på en del moderkort när detta händer.
C1 och C6 är bara olika C-state lägen.

C1E likt Speedstep är en stepping function som klockar ner processorn när den inte behöver CPU kraft.

Och EPU är Asus egen ström spar function. Denna bör du har igång.

Bra och koncisa svar!

Varför bör jag ha EPU igång? Bara undrar av nyfikenhet

Jag vet ju inte nu exakt vilket av alla dessa som gjorde att ljuden försvann - det kan ju också ha varit en kombination av vissa... ? Men allt som gör att datorn piper och coil-whine:ar har jag gärna avstängt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

3 moderkort har jag stängt av det på och det tar bort ljudet som jag också stör mig på. Har provat med olika nätagg och olika config. på 3st datorer. Men funkar det gör det. är också extremt kännslig för små ljud.

hehe ja,

Som sagt har jag redan tinnitus och är extremt överkänslig (jag kan inte vara i samma rum som gamla crt-tv-apparater vilka ger en sinuston på 15,7 khz)

Dessutom jobbar denna dator i en studio och när man sitter och redigerar inspelningar på svag volym så är det extremt irriterande med dessa små ljud - man kan ibland inte avgöra om det är datorn som whine:ar eller om det är något skit som kommit med på inspelningen...

Permalänk
Medlem

Det är ju strömförbrukningen som går upp vilket leder till att mer kylning behövs som i sin tur ger högre ljudnivå. Så om det är någon funktion som ger det ljudet och du stör dig på det så stäng såklart av den. Det är vrm på moderkortet som låter tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är ju strömförbrukningen som går upp vilket leder till att mer kylning behövs som i sin tur ger högre ljudnivå. Så om det är någon funktion som ger det ljudet och du stör dig på det så stäng såklart av den. Det är pwm på moderkortet som låter tyvärr.

PWM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

vrm heter det ju, fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är ju strömförbrukningen som går upp vilket leder till att mer kylning behövs som i sin tur ger högre ljudnivå. Så om det är någon funktion som ger det ljudet och du stör dig på det så stäng såklart av den. Det är vrm på moderkortet som låter tyvärr.

Skrivet av jocke92:

vrm heter det ju, fixat

Vad baserar du detta på? Jag har aldrig hört att VRMer kan låta, däremot kan coilwhine uppstå från moderkortet ibland.

Permalänk
Avstängd

Jeg tenker at det vil være lettere å finne lydkilden, hvis en tar pappsylinderen fra en en tom dorull og har den inntil øret mens en forsøker å lokalisere hvorfra det kommer ulyd.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar här!

Ja jag vet inte vad som orsakar allt detta men jag kan säga att alla små jobbiga pip och tjut jag hade är väck nu. Exempelvis hade jag även problem med att jag hörde moderkortet whine:a när jag scrollade med musen på webbsidor - även det ljudet är väck nu.

Nu har jag alltså EPU, C1E, C3 och C6 avstängt

Speedstep (EIST) är igång.

Vågar knappt pilla mer med det för då börjar det väl låta och så vet jag inte vilket jag ska stänga av igen

Permalänk
Avstängd

Jeg husker at jeg fikk ulyd fra studiomonitorer en gang, noe som åpenbart skyldtes at strømledningene for monitorene stod på samme skjøteledning som strømledningene til pc'en (inkl. dataskjermen). Det var da jeg så film på skjermen og beveget musepekeren at det kom en høyfrekvent lyd fra studiomonitorene. Ulyden forsvant da jeg flyttet ledningene til studiomonitorene over på egen skjøteledning.

Permalänk
Medlem

Okej, njae monitorerna är inte problemet här. Ljuden kommer från datorn/moderkortet

Permalänk
Medlem

Hittat källan till ljudet nu!

Trodde som sagt igår att det var väck men upptäckte idag när jag startade musikprogrammet att tjutet var där igen.

Det är trafiken mellan datorn och mitt externa USB-ljudkort som tjuter. I inställningspanelen för ljudkortet kan man ställa in något som kallas för buffer size - vilket i korta drag styr hastigheten på kommunikationen mellan datorn och ljudkortet. Ju lägre buffer size - desto lägre fördröjning (latency) nör man spelar in.

Framförallt när man spelar in instrument som gitarr och bas vill man ha kortast möjliga latency.

Jag har nu märkt att när jag har denna inställningar på det lägsta värdet - vilket är att föredra - så är tjutet där konstant. Höjer jag reglaget ett steg upp till 2 millisekunder så försvinner pipet.

Det är alltså trafiken på USB-bussen som tjuter

OBS! Jag har testat byta USB-port utan resultat. Vill också poängtera att ljudet kommer från datorn/moderkortet INTE från mina högtalare som inte ens är inkopplade för stunden.

Det är alltså datorn som piper.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Jag löste detta själv och gjorde faktiskt en ganska intressant upptäckt som någon kanske vill hjälpa mig med att förklara.

Windows olika energi-scheman gör tydligen mer än vad som syns i kontrollpanelens inställningar.

Med schemat "hög prestanda" och mitt ljudkort inställt på lägsta buffer tjuter det konstant från moderkortet.

om jag väljer schemat "balanserat" och ställer in det EXAKT likadant som "hög prestanda" - tjuter det inte???

Så även om man ställer in balanserat och hög prestanda likadant så är det mer man inte ser som pågår "under huven"

Någon som är insatt?