Permalänk

2700K(cdon rabatt) vs 3570K

Hej,

Jag har ganska kraftig beslutsångest, jag beställde en 2700K från cdon för 2080:-. Nu undrar jag helt enkelt, vilken tror ni är bästa köpet(framtidssäker)?
Hade gärna haft att den räcker till tocken 2015.

Tackar på förhand:)

/Johan

Permalänk

Kanske ska förklara bättre.
Jag har möjligheten att skicka tillbaka 2700K om jag så önskar, och kan då beställa en 3570K istället, men kan inte bestämma mig om vilket som skulle vara det mest framtidssäkra kortet. Kommer att överklocka med H100 som kylning.

Permalänk
Medlem

2700k går att klocka längre så kör på den.
Jag körde då på 2700k och så lätt som den var att dra upp till 5 ghz så är jag inte orolig över att den blir för slö fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Kanske ska förklara bättre.
Jag har möjligheten att skicka tillbaka 2700K om jag så önskar, och kan då beställa en 3570K istället, men kan inte bestämma mig om vilket som skulle vara det mest framtidssäkra kortet. Kommer att överklocka med H100 som kylning.

Jag hade samma dilemma som dig. Men sen upptäckte jag att ivy bridge inte va något att hänga i granen.

Tycker att du ska köra med 2700k och sedan uppgradera din dator när haswell kommer ut.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Som de andra sagt, jag köpte också en 2700k, behåll den, det kanske låter häftigare att säga att man kör med ivy bridge men prestanda lär du inte märka ngn skillnad på.

Permalänk

Förra generationens i7 > Dagens i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Förra generationens i7 > Dagens i5.

Varför är det så?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Varför är det så?

Hört talas om Hyper Threading?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertr%C3%A5dning

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja men vad är det som gör andra generationens i7 processorer till nutida i5 processorer?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Han skrev att den var "större än" >, vilket troligen syftar på att dåtidens i7 skulle var bättre än dagens i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Han skrev att den var "större än" >, vilket troligen syftar på att dåtidens i7 skulle var bättre än dagens i5.

Jaha, i sådana fall så misstog jag mig.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

2700k går att klocka längre så kör på den.
Jag körde då på 2700k och så lätt som den var att dra upp till 5 ghz så är jag inte orolig över att den blir för slö fort.

Nej? 2700k brukar landa kring 4,5 - 4,6 Ghz. Sweclockers fick upp sitt exemplar av 3570k i ungefär samma klock. Kom ihåg att IB ger bättre prestanda per clock. Finns iof vissa fall där man fått upp 2700k i 5ghz. Dessutom får du PCI-E 3.0 stöd om du inhandlar IB, något du inte får med 2700k.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Varför är det så?

Största fokus låg på att minska strömförbrukningen och förbättra grafikprestandan. Ska man ha den som CPU (i en stationär) är de inte så mycket bättre att den nya lägre modellen tar den gammla högre.

Skrivet av Tumnus:

Nej? 2700k brukar landa kring 4,5 - 4,6 Ghz. Sweclockers fick upp sitt exemplar av 3570k i ungefär samma klock. Kom ihåg att IB ger bättre prestanda per clock. Finns iof vissa fall där man fått upp 2700k i 5ghz. Dessutom får du PCI-E 3.0 stöd om du inhandlar IB, något du inte får med 2700k.

mm dessutom ser 3570K ut att ligga under 2000 på de flesta ställen. Om det 2700K varit billigare hade den varit det självklara valet men när de ligger mer eller mindre lika i pris så hänger det ju på vad TS ska ha den till.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag valde att köpa i7 2700K när den fanns för 2000kr på Cdon. Jag var ute efter HT och sen så är det inte så värst stor skillnad mellan SB och IB igentligen. Nästa generation Haswell ska vad jag förstått bli större hopp framåt, tick och tock som intel kallar det.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av Kogster:

mm dessutom ser 3570K ut att ligga under 2000 på de flesta ställen. Om det 2700K varit billigare hade den varit det självklara valet men när de ligger mer eller mindre lika i pris så hänger det ju på vad TS ska ha den till.

Jag kommer i princip bara spela, men jag har för mig (kan ha fel) att om man stänger av HT på 2700K så sänks tempen ganska mycket vilket leder till att man kan klocka lite högre, eller är detta fel? Isåfall kanske jag tjänar mer på 3570K

Permalänk
Medlem

Stänger man av HT kan man som max få 10c lägre temp om jag minns rätt. Men HT är en bra sak ifall man håller på med annat än att spela dygnet runt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Nej? 2700k brukar landa kring 4,5 - 4,6 Ghz. Sweclockers fick upp sitt exemplar av 3570k i ungefär samma klock. Kom ihåg att IB ger bättre prestanda per clock. Finns iof vissa fall där man fått upp 2700k i 5ghz. Dessutom får du PCI-E 3.0 stöd om du inhandlar IB, något du inte får med 2700k.

Nu vill jag inte utge mig att vara nån klockexpert, snarare väldigt novis på området. Jag fick upp min 2700k till 4.6 på första försöket... Ska testa vidare sen när jag slänger in fläkt nummer tre på processorkylaren, grafikkort nummer två och korrekt nätagg.

Sen kan jag ju haft bonnröta och prickat rätt på första försöket?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? 2700k brukar landa kring 4,5 - 4,6 Ghz. Sweclockers fick upp sitt exemplar av 3570k i ungefär samma klock. Kom ihåg att IB ger bättre prestanda per clock. Finns iof vissa fall där man fått upp 2700k i 5ghz. Dessutom får du PCI-E 3.0 stöd om du inhandlar IB, något du inte får med 2700k.

Bra temps osv sweclockers fick på sin 3570k.
Öppen testrigg och en 1000 kronors kylare.( Chansar på kylaren men alla jag läst hittills har SweC kört med en H100 iaf.)

Permalänk
Entusiast

Själv köpte jag en 2700K från Cdon men den har inte börjat tjäna mig än
Jag är övertygad om att den är bättre i längden i och med att jag vill ha den till Skylake 2015, vem vet, HP kanske kan användas i spel tills dess?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈