Är Mini Displayport samma som Mini HDMI?

Permalänk
Medlem

Är Mini Displayport samma som Mini HDMI?

Ska bygga en ny spelburk och sitter med 2 st apple 27" LED skärmar som jag är supernöjd med. Till dessa finns det givetvis en uppsjö ATI kort som jag kan köpa till som har 2 eller fler Min Displayports, men skulle hellre ha ett GTX 680 i nya burken än ATI. Hittade detta kort som släpps i dagarna, men undrar om dom 3 kontakterna går att använda till mina skärmar??

DVS Är mini HDMI det samma som mini displayport?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15341-kfa2-gor-geforce-gtx-6...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Ska bygga en ny spelburk och sitter med 2 st apple 27" LED skärmar som jag är supernöjd med. Till dessa finns det givetvis en uppsjö ATI kort som jag kan köpa till som har 2 eller fler Min Displayports, men skulle hellre ha ett GTX 680 i nya burken än ATI. Hittade detta kort som släpps i dagarna, men undrar om dom 3 kontakterna går att använda till mina skärmar??

DVS Är mini HDMI det samma som mini displayport?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15341-kfa2-gor-geforce-gtx-6...

Tacksam för svar!

Nej det är två helt olika kontakter.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Nej det är två helt olika kontakter.

Konstigt då dom på alla engelska sidor säger att detta kort har 3 mini displayport, fast det står tydligt på fotot att det är 3 st mini HDMI.

Typ nedan:

http://www.guru3d.com/news/kfa2-hall-of-fame-editon-gtx-680-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Konstigt då dom på alla engelska sidor säger att detta kort har 3 mini displayport, fast det står tydligt på fotot att det är 3 st mini HDMI.

Typ nedan:

http://www.guru3d.com/news/kfa2-hall-of-fame-editon-gtx-680-s...

Hahaha fail av dom

Permalänk
Medlem

alla? Ser att du länkat en sida som skrivit fel!

Så här ser en mini displayport ut:

Ganska stor skillnad

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

alla? Ser att du länkat en sida som skrivit fel!

Så här ser en mini displayport ut:

http://www.tekserve.com/rentals/mt-assets/displayport.jpeg

Ganska stor skillnad

Såg att det var felskrivet på några andra sidor också, men dom har säkert bara copy/pastat från Guru3d =(.

Att det inte kan komma några Nvidia kort med mini displayportar =(. Tillverkarna borde enas om en bra standard och inte ha 5-6 olika alternativ.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av unzane:

Såg att det var felskrivet på några andra sidor också, men dom har säkert bara copy/pastat från Guru3d =(.

Att det inte kan komma några Nvidia kort med mini displayportar =(. Tillverkarna borde enas om en bra standard och inte ha 5-6 olika alternativ.

Det har de. DVI och HDMI är rådande standard. Displayport är bara en standard i Apple-världen.
Visst, den finns i PC-världen också, men som alternativ till HDMI/DVI snarare än som ersättare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zcenicx:

Det har de. DVI och HDMI är rådande standard. Displayport är bara en standard i Apple-världen.
Visst, den finns i PC-världen också, men som alternativ till HDMI/DVI snarare än som ersättare.

Nja, det krävs ju om man ska köra fler än två skärmar i Eyefinity.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Antielefant

...men enbart på AMDs grafikkort. NVidias klarar alla tre på DVI eller HDMI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har för mig att Displayport kan köra högre bandbredder, dvs högre upplösningar, änd vad HDMI kan. Och nej, det är inte samma kontakt. Däremot finns det kablar och adaptrar från DP till HDMI.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zcenicx:

...men enbart på AMDs grafikkort. NVidias klarar alla tre på DVI eller HDMI.

OK, men jag skrev ju Eyefinity, vilket pretty much bara finns på AMD-kort. Fast dåligt av AMD att kräva MDP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag har en macpro 1.1 med ett (PC) 6850 grafikkort i. Till denna kör jag xfx aktiva adapter (men tror det är "vanlig displayport" till hdmi på den modellen ).

Men om jag förstår rätt så skall du ha en kabel / adapter Grafikkort UT (?) -> Skärm IN (MINI DISPLAYPORT). Jag vet ej om adaptrarna så att säga funkar andra hållet, men det kanske de gör?

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Har för mig att Displayport kan köra högre bandbredder, dvs högre upplösningar, änd vad HDMI kan. Och nej, det är inte samma kontakt. Däremot finns det kablar och adaptrar från DP till HDMI.

Så man tjänar ingenting på att använda displayport om man kör med hederliga 1920x1080?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av felix6:

Så man tjänar ingenting på att använda displayport om man kör med hederliga 1920x1080?

Nej, annat än att DP stöder 120 Hz vilket DVI, men inte HDMI, gör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync