Permalänk
Medlem

FAQ: Virtualisering

Eftersom vissa frågor återkommer kring virtualisering tänkte jag att det kanske är dags att fixa en FAQ. Själv har jag i princip bara erfarenhet av VMware's produkter och tänkte dra lite om deras gratisprodukter.

Först ska vi reda ut några saker:

1. VMware ESXi är en hypervisor och egentligen inte ett operativsystem. Man installerar den på “bare metal”, dvs du har inte Windows, Linux eller något annat OS i botten. Denna lösning är lämplig om du har en dator över så att säga. Du kan inte sitta vid den här datorn och jobba då det enda du kan göra på skärmen i princip är att skruva på några inställningar etc. Ok, ja, det GÅR att fixa passthrough till ett grafikkort men det är inte det vanligaste scenariot. Sedan version 5 finns bara en version, förr fanns både ESX och ESXi där den senare var gratisvarianten plus en del andra skillnader. Numera är hypervisorn exakt densamma oavsett om du har licens eller inte. Dock saknas viss funktionalitet om du inte har licens.

2. VMware Player är produkten för dig som har en dator med Windows eller Linux i botten och vill testa lite olika operativsystem. Den installeras som vilken applikation som helst och påverkar inte din Windows/Linux -installation. VM:arna (Virtual Machine) körs i fönster eller helskärm och har även stöd för viss 3D-acceleration, lite beroende på OS osv.

Var får jag tag på dessa produkter?
Registrera dig här och ladda ner:

ESXi.

Player.

Varför är ESXi så kinkigt med hårdvara?
Det är egentligen inte avsett för hemmabruk och man måste koncentrera sig på att utveckla stöd för serverhårdvara eftersom det är där pengarna finns och det kostar både tid och pengar att utveckla och testa så att det är stabilt. T ex kan installationen krascha/stoppa om den inte hittar något supportat nätverkskort. Det finns verktyg för att lägga till drivrutiner i installationsISOn och det finns även färdigmodifierade ISOs men klart enklast är att se till att man har ett supportat nätverkskort. Se nedan.

Kan jag med ESXi köra mjukvaruRAID med moderkortets inbyggda kontroller?
Nja, ESXi har inte stöd för mjukvaruRAID. Se orsak ovan. Om du råkar ha ett system som är kompatibelt med Intel VT-d eller AMD IOMMU så KAN det gå att köra passthrough från en VM till moderkortets integrerade RAID-kontroller. Dock måste du ha någonstans att lagra själva VM:en också och om du har delat ut kontrollern via passthrough så kommer hypervisorn inte att ”se” diskarna/arrayen kopplad till den.

Om man ändå vill att host:en ska kunna komma åt denna lagring så kan man i VM:en som man delat ut kontrollern till installera t ex FreeNAS och dela ut hela eller delar av arrayen via iSCSI eller NFS till host:en.

Hur vet jag om min hårdvara fungerar?
Här finns VMware's officiella whitelists med grejer som är testade och supportade:
http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php

Finns din hårdvara inte listad? Lugn, här finns inofficiella whitelists (jag avråder från att använda sådan hårdvara i produktion eftersom det t ex kan sluta fungera efter en patchning och inte är testat eller supportat om du har supportavtal – men då hade du förmodligen inte läst denna FAQ).
http://www.vm-help.com/forum/viewforum.php?f=27

Hur stora diskar kan jag ha?
Filsystemet som används, VMFS5, supportar upp till 64TB stora volymer. MEN, den maximala storleken för en VMDK (Virtual Machine Disk), alltså en hårddisk till en virtuell maskin, lagras som en fil och kan maximalt vara 2TB. Man kan skapa RDM:er, Raw Device Mappings, upp till ~60TB men hur det är med begränsningar etc vet jag inte. Lite mera läsning i ämnet:
http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=2003813

Jag har läst/hört att man kan köra passthrough (VMDirectPath) till viss hårdvara med ESXi?
Ja, men då måste flera kriterier uppfyllas, och inte ens då är det SÄKERT att det fungerar med ESXi. Det går alltså ut på att du presenterar viss hårdvara i din "host" eller värd, direkt till en VM. Denna hårdvara kan då ENBART användas av just den VM som du presenterar den för. Vanligast verkar vara en RAID-kontroller.

1. Processorn måste ha stöd för Intel VT-d / AMD IOMMU.
2. Moderkortet och BIOS måste ha stöd för någon av ovan nämnda standarder.
3. VT-d / IOMMU måste vara påslaget i BIOS.
4. Helst ska någon annan ha fått det att funka redan med exakt din kombination av grejer och BIOS-version, verkar vara lite si och så med hur det funkar även om de tre tidigare nämnda kriterierna är uppfyllda.

Här och här finns lite mera matnyttig läsning.

Hur administrerar jag min host och dess VM:ar?
Med hjälp av VMware vSphere Client. Den hittar du genom att surfa till din hosts management IP.

Vad är VMware Tools?
Det är väl egentligen en samling drivrutiner som bl a gör att du får bättre prestanda på dina gäster. Det man främst ser är att när du administrerar dina gäster via ”konsollen” i vSphere Client så flyter mus och skärmuppdatering mm mycket bättre. Vidare kan du t ex vi vSphere Client se vad gästen har för IP-adresser mm. Det rekommenderas starkt att man installerar det på gästerna eftersom efter vad jag förstått så får hypervisorn lite bättre ”handtag” på gästen. Gästen skickar också ”heartbeats” till host:en, syncar tiden (om man så vill) mm. Lite mera läsning:

http://reformedmusings.wordpress.com/2008/08/15/what-does-vmw...

Hjälp – markören har ”fastnat” i konsolfönstret på min VM!
Installera VMware Tools så minskar risken för detta. Annars slår du bara Ctrl+Alt.

Hur skickar jag Ctrl+Alt+Del till gästen utan att påverka datorn jag sitter på?
Ctrl+Alt+Insert

Hur kan jag använda USB-enheter kopplade till min host från en VM?
Det är vanligt att USB-passthrough förväxlas med VMDirectPath. Det förstnämnda kräver INTE stöd för Intel VT-d / AMD IOMMU till skillnad från det sistnämnda. Dock ska man inte förvänta sig några blixtrande prestanda men det funkar t ex med en Tellstick. Såhär gör man, guiden är för ESXi 4 men det ser typ likadant ut om jag minns rätt:

http://blog.peacon.co.uk/usb-passthrough-with-esxi-4-1/

Värt att notera att du på detta sätt presenterar en USB-enhet för EN VM, och inte för host:en i sig. Du kan alltså inte kopiera över en VM direkt till en USB-disk. Isf måste du koppla USB-disken till datorn du använder för att administrera host:en och sedan kopiera den mha t ex vSphere Client.

Kan jag se till att vissa VM:ar startar automatiskt när jag startar host:en?
Ja, eller fram till senaste patchen kunde man det. Jag har läst att dom kommer att fixa det i någon kommande patch men att det kommer att ta tid – förmodligen eftersom det bara gäller gratisversionen. Normalt kan man också välja i vilken ordning dom ska starta samt hur lång fördröjning man vill ha mellan dom mm.

Varför är host:en intresserad av vilket OS jag tänker installera när jag skapar en ny VM?
Bl a för att du ska få rätt version av VMware Tools. Men framförallt för att vid skapandet av VM:en föreslå lämplig virtuell hårdvara som fungerar bra med gästens tänkta OS.

Jag förbehåller mig rätten att prata i nattmössan Rätta mig gärna och fyll gärna på med mer info. Jag vet att det finns många med grym koll här. Kan man göra så att flera kan skriva i det här första inlägget?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Menar du att den inte är linux?
"1. VMware ESXi är en hypervisor och egentligen inte ett operativsystem. Man installerar den på “bare metal”, dvs du har inte Windows, Linux eller något annat OS i botten."

Edit:
Förstår mig inte riktigt på de båda kärnorna men drivisarna körs via lunux kärnarn. Anledningen till drivritunstädet så som du besrkriver tivlar jag STARKT på. Så linux comunityn inte tyckt om softraid kort. Därav inte städ på Hyper V eller Xenserver heller. Jag har inte jobbat med det på ca 2 år och då var det mäst labb. Så rätta gärna migg.

Edit2:
Bra iniciativ. En FAQ om olika med lite för och nakdelar skulle inte skada. Då jag testat W8 dev och customer previe har jag ofta kört virtualbox. Bara för att den är lätt och gratis och att jag då kör ett annat os som host os och sedan avänder det som labb. Inte som host os.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Menar du att den inte är linux?
"1. VMware ESXi är en hypervisor och egentligen inte ett operativsystem. Man installerar den på “bare metal”, dvs du har inte Windows, Linux eller något annat OS i botten."

Jag skulle nog hävda ungefär såhär

"Deploy ESXi — VMware's Most Advanced Hypervisor Architecture

So how isESXi different from ESX? While both architectures use the same kernel to deliver virtualization capabilities, the ESX architecture also contains a Linux operating system (OS), called "Service Console," that is used to perform local management tasks such as executing scripts or installing third party agents. The Service Console has been removed from ESXi, drastically reducing the hypervisor code-base footprint (less than 150MB vs. ESX's 2GB) and completing the ongoing trend of migrating management functionality from the local command line interface to remote management tools."

Källa.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Bra början. Ta upp lite vanliga termer i ordlisteform. Gå gärna in på lite andra produkter också. Ta upp gästtillägget som i vissa hypervisors plockar bort känslan av att kasta pil på fyllan och som i esxi får det att bara kännas som efter en något glas. Har själv märkt att hotswap av diskar och nätverkskort endast fungerar med gästtillägg.

Esxi bygger ju på Linux/unix eller något, men det är ju inte något vanligt Linux. Typ som en bankomat eller biljettautomat som i grunden är en dator men bara gör en specifik sak.

På min server där jag labbar hemma kör jag Windows server och Virtualbox just eftersom jag vill ha ett vanligt desktop i botten. Men jag ska när jag får tid kolla mer på Hyper-v som är inbyggt i Windows server då virtualbox inte kan köras som bakgrundstjänst. Det finns också som gratis med ett grovt strippat Windows server som man visserligen med kommandoradskunskaper kan köra vanliga program under.

Permalänk
Medlem

Som jag färstår det så kör ESX och ESXi på linux. sen i ESXi så är de program man tidigare behövde starta från linux direckt "console os" nu portade eller direkt skrivana till ESXi så man bara behöver använda VMkernelen för administraton även om allt rullar på linux fortfarande.

http://www.vmware.com/products/vsphere/esxi-and-esx/compare.h...

Finns det någon bra länk till hur VMkärnan fungerar? Tycker de flästa sidorna är för mycket marknadsföring och för lite fakta. Så som det ofta är. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat med VMware produkter i några år (Server 2 och Player) så framstår VirtualBox som en solstråle från en regntung himmel.
ESXi verkar dock vara en solid produkt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Proxmox ve är ett open source alternativ som har live migration och klustring, något som inte finns i gratislicensen för esxi. Den har både kvm och openvz, så när man kör openvz får man native prestanda för linuxklienter.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Som jag färstår det så kör ESX och ESXi på linux. sen i ESXi så är de program man tidigare behövde starta från linux direckt "console os" nu portade eller direkt skrivana till ESXi så man bara behöver använda VMkernelen för administraton även om allt rullar på linux fortfarande.

http://www.vmware.com/products/vsphere/esxi-and-esx/compare.h...

Finns det någon bra länk till hur VMkärnan fungerar? Tycker de flästa sidorna är för mycket marknadsföring och för lite fakta. Så som det ofta är. =(

Det är lite luddigt:
"In traditional systems, a given operating system runs a single kernel. The VMware FAQ mentions that ESX has both a Linux 2.4 kernel and vmkernel — hence confusion over whether ESX has a Linux base. An ESX system starts a Linux kernel first, but it loads vmkernel (also described by VMware as a kernel), which according to VMware 'wraps around' the linux kernel, and which (according to VMware Inc) does not derive from Linux."
http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan vi nu enas om att ESXi-hypervisorn INTE är ett Linux OS i vanlig bemärkelse?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Efter att ha jobbat med VMware produkter i några år (Server 2 och Player) så framstår VirtualBox som en solstråle från en regntung himmel.
ESXi verkar dock vara en solid produkt.

ESXi är solid, ja. Server 2 är uråldrig och det har hänt en del sedan Finska Vinterkriget som man brukar säga Jag tror att VMware Workstation i princip är en modernare variant av Server. Player är lite enklare och saknar t ex snapshot-funktionen (men man kan ju alltid stänga ner VM:en och kopiera den om man vill göra något hårigt men det går som sagt inte i farten.

Jag kör allt "surf och kontorsliknande uppgifter" i virtuella maskiner. Youtube-klipp och liknande funkar ypperligt, iaf på en dräglig dator. Har inte provat på gamla slöhäckar. Sånt funkade ju inte speciellt bra i Server 2 t ex men det var ju inte riktigt det det var avsett för heller.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

...På min server där jag labbar hemma kör jag Windows server och Virtualbox just eftersom jag vill ha ett vanligt desktop i botten. Men jag ska när jag får tid kolla mer på Hyper-v som är inbyggt i Windows server då virtualbox inte kan köras som bakgrundstjänst. Det finns också som gratis med ett grovt strippat Windows server som man visserligen med kommandoradskunskaper kan köra vanliga program under.

Här skulle du kunna köra VMware Player om du vill, men det har du säkert redan koll på.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Anser att Vmvare och ProxMox är att företa än XEN eller Quemu

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Här skulle du kunna köra VMware Player om du vill, men det har du säkert redan koll på.

Jo det vet jag. Men kan player köra maskiner i bakgrunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo det vet jag. Men kan player köra maskiner i bakgrunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte såvitt jag vet. Däremot TROR jag att VMware Workstation kan det men den är inte gratis.

Edit: jag antar att du menar "som en tjänst"?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Om ni ska köra viritualisering (som test tex) på era datorer föreslår jag att ni kör Virtualbox. Den har dessutom seemless och ÄR gratis.

Dessutom VMware hypervisorn är någonstans mellan Linux RedHat och en ren BusyBox, dvs det ÄR en linux kernel i systemet därav att ESXi är gratis.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på att bygga en alltiett server, då på intel xeon typ 1220L och ett intel/supermicro modekort.

Tanken var att köra både filserver med zfs och router genom samma burk ev också ftp, känns som prestandan räcker och blir över.
Hade lite planer på att köra esxi men kommer det alltså inte fungera om jag stoppar i ett mjukvaruraid kort? tex Intel sasuc8i.

Hade ju varit smidigt att fått bort en burk och samtidigt fått till en trevlig filserver.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Har länge funderat på att bygga en alltiett server, då på intel xeon typ 1220L och ett intel/supermicro modekort.

Tanken var att köra både filserver med zfs och router genom samma burk ev också ftp, känns som prestandan räcker och blir över.
Hade lite planer på att köra esxi men kommer det alltså inte fungera om jag stoppar i ett mjukvaruraid kort? tex Intel sasuc8i.

Hade ju varit smidigt att fått bort en burk och samtidigt fått till en trevlig filserver.

Nja, det KAN fungera. Kolla först så att någon fått samma hårdvarukombo att fungera, alltså samma moderkort med samma BIOS, samma raidkontroller osv.

1. Installera ESXi och använd en diskkontroller för att lagra åtminstone din första VM som förmodligen kommer att agera NAS, t ex mha FreeNAS.
2. Dela ut din RAID-kontroller via VMDirectPath till NAS-VM:en och installera samt konfigurera.
3. Dela ut disk från NAS:en via NFS eller iSCSI till ESXi-hosten.

Tänk på att när du delat ut t ex RAID-kontrollern till en VM så kommer host:en inte att se några diskar som är anslutna till den kontrollern över huvud taget - oavsett dom är med i arrayen eller inte. Därför måste du ha 2 olika kontrollers eftersom jag antar att du inte vill installera ESXi och lagra NAS-VM:en på en USB-sticka.

Lite omständigt kan jag tycka. Personligen skulle jag hellre försöka ro hem ett riktigt RAID-kort som redan fungerar med ESXi från eBay eller nått.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av jocke92:

På min server där jag labbar hemma kör jag Windows server och Virtualbox just eftersom jag vill ha ett vanligt desktop i botten. Men jag ska när jag får tid kolla mer på Hyper-v som är inbyggt i Windows server då virtualbox inte kan köras som bakgrundstjänst. Det finns också som gratis med ett grovt strippat Windows server som man visserligen med kommandoradskunskaper kan köra vanliga program under.

Du kan köra virtualbox-maskiner som tjänst, men med hyper-v kan du ju köra dynamisk minnes-allokering osv. http://thelivedevil.com/virtualbox/how-to-run-virtualbox-as-s...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Du kan köra virtualbox-maskiner som tjänst, men med hyper-v kan du ju köra dynamisk minnes-allokering osv. http://thelivedevil.com/virtualbox/how-to-run-virtualbox-as-s...

Det har jag också koll på, men när det inte finns något riktigt inbyggt stöd så är det bara krångligt.

Permalänk
Skrivet av Daniel86:

Har länge funderat på att bygga en alltiett server, då på intel xeon typ 1220L och ett intel/supermicro modekort.

Tanken var att köra både filserver med zfs och router genom samma burk ev också ftp, känns som prestandan räcker och blir över.
Hade lite planer på att köra esxi men kommer det alltså inte fungera om jag stoppar i ett mjukvaruraid kort? tex Intel sasuc8i.

Hade ju varit smidigt att fått bort en burk och samtidigt fått till en trevlig filserver.

Du bör kolla hcl hos vmware tror dock inte att mjukvaru raid stöds och har moderkorten någon ide kontroller så kommer du inte att kunna installera esxi då den inte stödjer ide kontrollers. Hade det problemet med ett moderkort som jag testade på och då hade jag ändå stängt av ide kontrollern.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av spixx^orginalet:

Om ni ska köra viritualisering (som test tex) på era datorer föreslår jag att ni kör Virtualbox. Den har dessutom seemless och ÄR gratis.

Dessutom VMware hypervisorn är någonstans mellan Linux RedHat och en ren BusyBox, dvs det ÄR en linux kernel i systemet därav att ESXi är gratis.

Även Vspere har Linux kärna det som inte finns i esxi är command console, och att man inte kan köra kluster. Men nya vspere och nya esxi är princip samma det är bara funktionerna som är låsta i esxi.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Tack för denna faq, då det har varit ett allmänt helv*** att gräva fram information på egen hand från sjuttioelva olika källor, i synnerhet rörande hårdvaru-passthrough (och Intels till synes slumpmässiga stöd för vt-d i olika cpu-modeller och chipset).

Något jag inte kände till är att hårdvaru-passthrough av grafikkortet alltså bara kan nyttjas av en enda guest? Är det en mjukvaru- eller hårdvarubegränsning? Dvs, måste grafikkortet ha specialstöd för virtualisering om det ska kunna nyttjas av flera guests, även om bara en guest i taget nyttjar det?

Min dröm är att alla guests ska kunna dela på grafikkortet (med hårdvaruaccess då alltså), något jag har många användningsområden för. Misstänker att jag kan glömma det i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tack för denna faq, då det har varit ett allmänt helv*** att gräva fram information på egen hand från sjuttioelva olika källor, i synnerhet rörande hårdvaru-passthrough (och Intels till synes slumpmässiga stöd för vt-d i olika cpu-modeller och chipset).

Något jag inte kände till är att hårdvaru-passthrough av grafikkortet alltså bara kan nyttjas av en enda guest? Är det en mjukvaru- eller hårdvarubegränsning? Dvs, måste grafikkortet ha specialstöd för virtualisering om det ska kunna nyttjas av flera guests, även om bara en guest i taget nyttjar det?

Min dröm är att alla guests ska kunna dela på grafikkortet (med hårdvaruaccess då alltså), något jag har många användningsområden för. Misstänker att jag kan glömma det i dagsläget.

Om du ger hårdvaruaccess till något så gö du logiskt en fysisk koppling till hårdvaran. Ni kan inte vara två som kör en bil om ni inte är överens om vem som ska göra vad, något som en vanlig dator inte klarar av. Har dock inte själv provat det men så länge inte borda maskinerna är igång samtidigt så borde de fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Även Vspere har Linux kärna det som inte finns i esxi är command console, och att man inte kan köra kluster. Men nya vspere och nya esxi är princip samma det är bara funktionerna som är låsta i esxi.

vSphere = är väl ett samlingsnamn för ett kluster med vCenter och en eller flera ESXi-host:ar.
ESXi = ESXi - sen får man som du säger inte alla funktioner om man inte ansluter esxi:n till ett vSphere-kluster och det beror också på vilka licenser man har.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tack för denna faq, då det har varit ett allmänt helv*** att gräva fram information på egen hand från sjuttioelva olika källor, i synnerhet rörande hårdvaru-passthrough (och Intels till synes slumpmässiga stöd för vt-d i olika cpu-modeller och chipset).

Något jag inte kände till är att hårdvaru-passthrough av grafikkortet alltså bara kan nyttjas av en enda guest? Är det en mjukvaru- eller hårdvarubegränsning? Dvs, måste grafikkortet ha specialstöd för virtualisering om det ska kunna nyttjas av flera guests, även om bara en guest i taget nyttjar det?

Min dröm är att alla guests ska kunna dela på grafikkortet (med hårdvaruaccess då alltså), något jag har många användningsområden för. Misstänker att jag kan glömma det i dagsläget.

Det funkar heller inte med alla grafikkort om jag fattat saken rätt efter att ha plöjt en hel del på webben. Se t ex vm-help:s forum som jag länkat till i första inlägget för mera info om vilka som funkar och inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

vSphere = är väl ett samlingsnamn för ett kluster med vCenter och en eller flera ESXi-host:ar.
ESXi = ESXi - sen får man som du säger inte alla funktioner om man inte ansluter esxi:n till ett vSphere-kluster och det beror också på vilka licenser man har.

Inte nu längre med vspere 5 det var så innan men det går under samma nu. Det nya heter vcenter cluster.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga ang. virtualisering och då passar ju denna tråd utmärkt

Jag har en mini-itx dator med en Intel Core I5 samt 8GB ram, Intel HD3000 graffe o.s.v.. os.v...
Jag skulle vilja köra någon form av virtualisering där ett operativ inte är beroende av det andra så att säga. (Alltså inte köra virtualbox eller liknande)
Jag hade tänkt mig att köra 1 linuxdist som agerar web/ftp/nas-server och en Windows 7-installation som i sin tur agerar som HTPC. Linux-servern behöver således ingen direkt hårdvaruaccess till grafikkortet eftersom allt är consol-baserat på den servern.
Windows 7-operativet däremot behöver ju direktaccess till grafikkortet om det ska orka spela upp HD-film och liknande..

Finns det någon vettig eller någon virtualiseringslösning som jag bör titta närmare på, eller är jag ute och seglar när jag vill utnyttja min dator på detta sätt? (Jag har svårt att tro att jag är ensam om detta.. )

Mycket tacksam för snabba svar!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har en liten fråga ang. virtualisering och då passar ju denna tråd utmärkt

Jag har en mini-itx dator med en Intel Core I5 samt 8GB ram, Intel HD3000 graffe o.s.v.. os.v...
Jag skulle vilja köra någon form av virtualisering där ett operativ inte är beroende av det andra så att säga. (Alltså inte köra virtualbox eller liknande)
Jag hade tänkt mig att köra 1 linuxdist som agerar web/ftp/nas-server och en Windows 7-installation som i sin tur agerar som HTPC. Linux-servern behöver således ingen direkt hårdvaruaccess till grafikkortet eftersom allt är consol-baserat på den servern.
Windows 7-operativet däremot behöver ju direktaccess till grafikkortet om det ska orka spela upp HD-film och liknande..

Finns det någon vettig eller någon virtualiseringslösning som jag bör titta närmare på, eller är jag ute och seglar när jag vill utnyttja min dator på detta sätt? (Jag har svårt att tro att jag är ensam om detta.. )

Mycket tacksam för snabba svar!

Det skulle vara om din hårdvara har stöd för VT-d - då kan du dedikera ett grafikkort till en VM men det verkar vara väldigt si och så med vad som fungerar och inte. Se här:

http://www.vm-help.com/forum/viewforum.php?f=32

och här:

http://www.vm-help.com/forum/viewforum.php?f=33

Nu skrev du att du INTE ville göra så men jag tror att du har större chans att få det att lira bra med W7 på bare metal och sedan t ex VMware Player och Linuxburken virtuellt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Här finns How-To hur man bygger en ZFS server med ESXi. Går igenom lämplig hårdvara, hur man installerar, passthrough, etc
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272