Permalänk
Medlem

Frågor angående Asus Z77 Fan Xpert2

Försöker hitta lite information om Asus Z77 Fan Xpert 2 (speciellt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168004).

  1. Jag har inga 4-pin fläktar, men som jag förstår det ska Chassi Fan 1-4 fungera bra för 3-pin? Alltså kunna styra utan PWM.

  2. Allt verkar gå att styra via Asus Windows program, men var sparas detta, på moderkortet eller i mjukvara? Dvs, kan jag köra Linux och ändå få samma fläktkontroll? Kan ju enkelt testas genom att avinstallera programmet.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

It will be able to control the fans IF the header the fan(s) are plugged into can control the fans via voltage and not PWM only. My Z68 board has two CPU headers which can only control via PWM. 1x PWM chassis header that can control with PWM or Voltage, 1x 3pin chassis header control via voltage only, and 2x PWR header with no control what so ever.

Citat:

It's the same concept with all motherboard. A 4pin PWM cannot control a 3pin fan Via PWM. It has to do it through voltage modulation. Fan Xpert (1 and 2) is just software that is able to communicate to the motherboard. Nothing more or less. The only want to find out is to plug the fan in and see if it will control the speed or not. If the Fan stay at 100%, then it cannot control via voltage modulation because it lacks the necessary circuitry to do so.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Kk5cbo...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2WB6U5...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jo jag såg den videon, ville gärna få en bekräftelse från någon som har testat det.

Citat:

Fan Xpert (1 and 2) is just software that is able to communicate to the motherboard.

Jag får anta att detta innebär att alla inställningar sparas på moderkortet, och inte i Fan Xpert.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd

Var i helvete laddar man ner Fan Xpert 2?

Permalänk
Medlem

asus.com > motherboards > ditt moderkort > downloads. Cake

Som jag har förstått det ska det gå att ställa in bios utan behöva programvara installerad i windows. har ett P8Z77-V PRO på ingång men det lär inte komma förens tidigast nästa vecka >.<

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Jo förhoppningsvis innehåller Windows programvaran bara lite hjälpsaker (auto fan calib. etc), så det ska nog lösa sig.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd

Bra då att deras hemsida funkar

Permalänk
Avstängd

Nu när asus hemsida äntligen fungerar igen så är det bara att konstatera att det inte finns någon jävla fan xpert att ladda ner för mitt z77 sabertooth kort.

Fick ta omvägen och ladda ner deras ai suite för maximus V gene, funkar i alla fall som det ska.

Permalänk
Medlem

Hmm.. det är något galet i mitt system. Jag har 3 fläktar inkopplade till CHA_FAN1, 2 och 3 och alla 3 har också ström från nätagget. Kunde bara kontrollera hastigheten på CHA_FAN3.. pillade runt med strömkablarna och nu kör alla fläktar på full hastighet :/ fattar inte vad som är fel för det ska ju gå att ha 3 pins fläkt och styra den så länge den har ström.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan ju inte reglera spänningen till fläktarna om de är inkopplade på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Var i helvete laddar man ner Fan Xpert 2?

Huuuuhh?? CD skivan som medföljs med moderkortet????

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Fan Xpert 2 finns inbakat i AI Suite 2

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Åååå jag är så dryg i huvvet.. man ska ju inte ha både 3 pins kontakt ikopplad till moderkorted och 4 pins ström grejen till PSU. Nu kopplade jag bort 4 pins ström kablarna och det funkar.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Åååå jag är så dryg i huvvet.. man ska ju inte ha både 3 pins kontakt ikopplad till moderkorted och 4 pins ström grejen till PSU. Nu kopplade jag bort 4 pins ström kablarna och det funkar.

Antingen kopplar man fläktarna till nätdelen eller moderkortet. Nätdelen ger full speed och man kan inte ändra hastigheten medans på moderkortet kan man.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Den beter sig konstigt nu. CHA_FAN2 var på 100% och jag kunde inte kontrollera den så jag flyttade den till CHA_FAN4 och nu går det kontrollera. Nånting är inte som det ska.

Sen är ju CHA_FAN4 (Bottom) grå i sidopanelen och chassis fan 2 visas som att den är ikopplad men körs på 0 RPM.. hmm..

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Nyare version: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/FanXpert2_V10015....

EDIT: Använd inte Fan Xpert2 i windows, den suger och kan göra mer skada än nytta, speciellt den nya versionen ändrar inställningar i bios själv efter omstart. Använd istället Q-Fan i bios för att kontrollera fläktarna. Sätt på silent så ska det funka bra.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB