Permalänk
Medlem

HJÄLP, IVY 3570k temp?

Hej har precis köpt en Intel processor men jag tycker tempen är för hög.

Thermalright MUX-120 S1156/1155
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Kör i stock clock än så länge, idle 33-37C och load är 67-72C när jag kör IntelBurn Test. Är det för varmt?
Define XL men nu var det med ena sidan öppen. Det är rätt varmt I rummet känns som 25-28C.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Hej har precis köpt en Intel processor men jag tycker tempen är för hög.

Thermalright MUX-120 S1156/1155
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Kör i stock clock än så länge, idle 33-37C och load är 67-72C när jag kör IntelBurn Test. Är det för varmt?
Define XL men nu var det med ena sidan öppen.

Idle temp är ok, men vet inte om load är ok vid stock. Jag hade 38-42c idle och 75-80c load på min i7 930 4.0 Ghz

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Idle temp är ok, men vet inte om load är ok vid stock.

En processor kylare för 1632 kr :O, jag skulle hellre valt Antec 920 aller Corsair H80 för mycket mindre pengar.

Det är fel prissättning, kostade 199 för någon dag sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XzaR:

Hej har precis köpt en Intel processor men jag tycker tempen är för hög.

Thermalright MUX-120 S1156/1155
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Kör i stock clock än så länge, idle 33-37C och load är 67-72C när jag kör IntelBurn Test. Är det för varmt?
Define XL men nu var det med ena sidan öppen. Det är rätt varmt I rummet känns som 25-28C.

Läste du inte sweclockers test? Ivy bridge är fruktansvärt varm.... många personer tänker inte på att sweclockers kör en öppen testrigg, precis som 99% av alla andra recensenter. En normal användare som stoppar in grejjerna i ett chassi får således högre temperaturer om dom inte använder riktig vattenkylning.
Din CPU kylare är i klenaste taget för en IVB i mitt tycke, jag hade aldrig satt en 3570k under något annat än H80 eller kuhler 920 eller Noctua NH-D14 eller något annat fläskigt..... tyvärr kostar såna kylare ganska mycket

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Dum fråga antagligen, men för att vara på den säkra sidan.. du har inte glömt kylpastan? (Då det står att det inte ingick någon kylpasta med kylaren)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Läste du inte sweclockers test? Ivy bridge är fruktansvärt varm.... många personer tänker inte på att sweclockers kör en öppen testrigg, precis som 99% av alla andra recensenter. En normal användare som stoppar in grejjerna i ett chassi får således högre temperaturer om dom inte använder riktig vattenkylning.

Nu är det väl så att IB är sval på stockclock. Utan det är när man börjar pilla med volten som CPU:n har en tendens att börja bli varm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nu är det väl så att IB är sval på stockclock. Utan det är när man börjar pilla med volten som CPU:n har en tendens att börja bli varm.

Sval och sval....

Sweclockers testlabb fick 49c på 3570k @ stock, och då får man tänka på att det är öppen testrigg + CNPS9900 dom använde för att kyla den med, så jag tycker hans temperaturer låter normala för att vara inne i ett chassi med en 200kr kylare.
Han kanske har lite halv dassig kylning i chassit också, det gör ju inte saken bättre....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Läste du inte sweclockers test? Ivy bridge är fruktansvärt varm.... många personer tänker inte på att sweclockers kör en öppen testrigg, precis som 99% av alla andra recensenter. En normal användare som stoppar in grejjerna i ett chassi får således högre temperaturer om dom inte använder riktig vattenkylning.
Din CPU kylare är i klenaste taget för en IVB i mitt tycke, jag hade aldrig satt en 3570k under något annat än H80 eller kuhler 920 eller Noctua NH-D14 eller något annat fläskigt..... tyvärr kostar såna kylare ganska mycket

Skitsnack. Temperaturerna är helt normala på Ivy sålänge man inte ökar volten, vilket man inte behöver göra förrän man passerar ~4.4Ghz under överklockning. Kolla på sweclockers tester igen så ser du att normal arbets-temperatur för stock-frekvenserna på 3570k är dryga 50 grader. Med andra ord så har antagligen OP varit slarvig med monteringen av kylaren, och bör helt enkelt montera den på nytt med ny pasta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, jag har kylpasta MX2 från Arctic. Testade Prime64 då fick jag 60-64C i load men det kanske är okej. Hmm kanske är det kylarens fel eller så har jag installerat fel? Jag har också läst Sweclockers test men tänkte inte på det.

Trodde det skulle vara en bra kylare då den kostade mer förut, kanske var därför dem sänkte priset men om man kollar prisjakt kostar den 536kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IB är varmare i standardfrekvenser än motsvarande SB, också i standardfrekvenser. Alltså är den varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Skitsnack. Temperaturerna är helt normala på Ivy sålänge man inte ökar volten, vilket man inte behöver göra förrän man passerar ~4.4Ghz under överklockning. Kolla på sweclockers tester igen så ser du att normal arbets-temperatur för stock-frekvenserna på 3570k är dryga 50 grader. Med andra ord så har antagligen OP varit slarvig med monteringen av kylaren, och bör helt enkelt montera den på nytt med ny pasta.

Har installerat om den två gånger men jag får nästan samma resultat, första gången hade jag mer kylpasta då blev det lite varmare denna gången som jag testade blev det den temp jag angav och då var det ett riskorn.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av XzaR:

Jo, jag har kylpasta MX2 från Arctic. Testade Prime64 då fick jag 60-64C i load men det kanske är okej. Hmm kanske är det kylarens fel eller så har jag installerat fel? Jag har också läst Sweclockers test men tänkte inte på det.

Trodde det skulle vara en bra kylare då den kostade mer förut, kanske var därför dem sänkte priset men om man kollar prisjakt kostar den 536kr.

Jag använder den kylaren till en i3 540 som körs strax över 4ghz.
På samma klockfrekvens, i samma chassi och med samma kylpasta ger MUX 120 mig ca 9 grader lägre temp än Noctua Nh-c12p SE14.
Nu är Noctuan av en sådan typ att chassit mycket möjligt blir varmare då luften riktas nedåt men det bör kunna ge en referens till prestandan hos MUX 120.

Det är ett Fractal R3.

Ett enkelt sätt att sänka ytterligare några grader borde kunna vara att använda en till fläkt på andra sidan kylaren i push-/pull-konfiguration.
Fläkten är även såpass lågvarvig att jag misstänker att prestanda kan ökas med en högljudd variant.

Permalänk
Medlem

okej, jag installerade kylaren som dem visar här, http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/mux-1....

Men en kommentar på Inet säger

Citat:

LetterZ: Kan tillägga att monteringen är lätt bara man förstår sig på den. Börja med att lägga på ramen som sitter på baksidan av moderkortet, sedan skruvar då på de två mindre metallbitarna på framsidan, i ramen du just satte på, genom hålen i moderkortet. Hålen ska peka inåt. Sedan lägger du på kylaren och skruvar fast den i de två mindre metallbitarna (med fjäderskruvarna) genom att lägga den större över basen på kylaren, så att den går in i gropen som finns där.

Resten är inte så svårt att lista ut.

Kan även nämna att med ett dåligt kylt R3 så hålls min i5 i ~70°C nu när jag överklockat till 4,5 GHz.

Jag har hålen utåt som det är i manualen kan testa inåt men det är ganska svårt för då får man pressa rätt mycket, fick redan nu pressa ganska mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Sval och sval....

Sweclockers testlabb fick 49c på 3570k @ stock, och då får man tänka på att det är öppen testrigg + CNPS9900 dom använde för att kyla den med, så jag tycker hans temperaturer låter normala för att vara inne i ett chassi med en 200kr kylare.
Han kanske har lite halv dassig kylning i chassit också, det gör ju inte saken bättre....

Du har helt klart en poäng med att testerna nästan alltid utförs i öppna testbäddar.
Men, Thermalright MUX-120 presterar inte som andra kylare för 200kr (det verkar vara nåt restlager eller nåt Inet fått tag på och säljer så billigt), utan snarare som kylare för 500kr och uppåt (vilket är dess mer korrekta pris).
Define XL är ju heller inget direkt litet chassi med dålig genomströmming (och så hade han ju sidan öppen med).

@TS vänta in lite andra användares temperaturer så ser du om de är normala. Annars får du väl testa att montera om kylaren. Du har ju rätt hög temperatur i rummet med, så 67-72C i IntelBurntest med en Ivy kanske inte är så orimligt...

Permalänk

Kapar tråden lite snabbt, googlade runt men hittade inget. Ska hämta min 3570K snart men är nyfiken på om det är nåt speciellt sätt man ska applicera kylpastan på? Vet att en del säger att riskornet ska ha lite olika placeringar pga var kärnorna är osv.

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Kapar tråden lite snabbt, googlade runt men hittade inget. Ska hämta min 3570K snart men är nyfiken på om det är nåt speciellt sätt man ska applicera kylpastan på? Vet att en del säger att riskornet ska ha lite olika placeringar pga var kärnorna är osv.

Det borde vara i mitten, men nu kör jag den i 4.0Ghz och det blev 60-63C och 67C genom hela CPU:n i IntelBurn Test. Men idle är högre den är på 37-40C när luckan är stängd.

MB: GA-Z77X-UD5H, http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4139
Core Voltage är på 1.116V i idle och 1.046V i load med CPU-Z.
Vcore 1.06V i idle och 1.07V i Load med hwmonitor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Läste du inte sweclockers test? Ivy bridge är fruktansvärt varm.... många personer tänker inte på att sweclockers kör en öppen testrigg, precis som 99% av alla andra recensenter. En normal användare som stoppar in grejjerna i ett chassi får således högre temperaturer om dom inte använder riktig vattenkylning.
Din CPU kylare är i klenaste taget för en IVB i mitt tycke, jag hade aldrig satt en 3570k under något annat än H80 eller kuhler 920 eller Noctua NH-D14 eller något annat fläskigt..... tyvärr kostar såna kylare ganska mycket

IB blir inte varm för att den utvecklar mycket värme, den utvecklar mindre än SB. Den blir varm för att värmen inte förs över till fläns eller låda. Därför borde fläns och chassitemperatur rimligen vara lägre med IB än med SB, därför spelar också kylflänsen mindre roll. Ett byte som kan ge flera graders skillnad på SB kanske knappt märks på IB.

Permalänk
Medlem

IB kommer att gynna försäljningen av vattenkylningskit väldigt mycket

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

IB blir inte varm för att den utvecklar mycket värme, den utvecklar mindre än SB. Den blir varm för att värmen inte förs över till fläns eller låda. Därför borde fläns och chassitemperatur rimligen vara lägre med IB än med SB, därför spelar också kylflänsen mindre roll. Ett byte som kan ge flera graders skillnad på SB kanske knappt märks på IB.

Om kyningen är tillräckligt bra märks det, IB har ju redan satt klockrekord under LN2, frågan är om ett "normalt" vattenkylningsblock med "vanligt" vatten kan kyla tillräckligt för att göra skillnad eller om man måste börja kyla vattnet också för att kylan skall "tränga ner" i den lilla lilla IB-kretsen?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om kyningen är tillräckligt bra märks det, IB har ju redan satt klockrekord under LN2, frågan är om ett "normalt" vattenkylningsblock med "vanligt" vatten kan kyla tillräckligt för att göra skillnad eller om man måste börja kyla vattnet också för att kylan skall "tränga ner" i den lilla lilla IB-kretsen?

När det bara handlar om att avleda värme så gör fläns mindre skillnad än på en processor som har värmeproblem på grund av hög värmeutveckling men bra avledning. Men kyler du aktivt som med LN2 så kommer kylan penetrera ner på ett annat sätt så där tror jag att IB står sig mycket bättre.

Lyckas man hålla en fläns vid rumstemperatur spelar det ingen roll hur stor den är eller hur mycket vatten eller luft som flödar mot den. Håller den rumstemperatur men chippet fortfarande är varmt för att de inte kan avleda värmen till flänsen fort nog så måste flänsen bli kallare.

Nu kommer ju flänsen aldrig ligga på rumstemperatur, men ju närmare man kommer desto tydligare märks dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

IB blir inte varm för att den utvecklar mycket värme, den utvecklar mindre än SB. Den blir varm för att värmen inte förs över till fläns eller låda.

Det gör den visst det. Var skulle den annars ta vägen?

Citat:

Därför borde fläns och chassitemperatur rimligen vara lägre med IB än med SB, därför spelar också kylflänsen mindre roll. Ett byte som kan ge flera graders skillnad på SB kanske knappt märks på IB.

Halvt rätt. Mindre effekt som avleds via kylaren gör att medltemperaturen i kylflänsen är lägre. IB är dock i mycket högre grad beroende av att delta T-intervallet mellan kylflänsens bas och själva CPU:n har en så låg medletemperatur som möjligt. Detta gör i sin tur att en så låg medeltemperatur i kylflänsen som möjligt är önskvärt. Den spelar alltså i allra högsta grad väldigt stor roll.

Skrivet av Aleshi:

När det bara handlar om att avleda värme så gör fläns mindre skillnad än på en processor som har värmeproblem på grund av hög värmeutveckling men bra avledning.

Detta beror på att beroendet av ett högt delta T ökar, vilket är svårt att åstadkomma med en vanlig kylfläns.

Citat:

Men kyler du aktivt som med LN2 så kommer kylan penetrera ner på ett annat sätt så där tror jag att IB står sig mycket bättre.

Lol wut. "kylan penetrera.." Kyla är avsakanad av värme. Den penetrerar ingenting.

Citat:

Lyckas man hålla en fläns vid rumstemperatur spelar det ingen roll hur stor den är eller hur mycket vatten eller luft som flödar mot den. Håller den rumstemperatur men chippet fortfarande är varmt för att de inte kan avleda värmen till flänsen fort nog så måste flänsen bli kallare.

Temperaturen är det viktiga. 1 poäng till!

Citat:

Nu kommer ju flänsen aldrig ligga på rumstemperatur, men ju närmare man kommer desto tydligare märks dessa problem.

Lol wut igen. Flänsen är betydligt varmare än rumstemperatur. Ju närmare rumstemperatur flänsen håller, desto lägre kommer temperaturen på processorn bli eftersom delta T är konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det gör den visst det. Var skulle den annars ta vägen?

Halvt rätt. Mindre effekt som avleds via kylaren gör att medltemperaturen i kylflänsen är lägre. IB är dock i mycket högre grad beroende av att delta T-intervallet mellan kylflänsens bas och själva CPU:n har en så låg medletemperatur som möjligt. Detta gör i sin tur att en så låg medeltemperatur i kylflänsen som möjligt är önskvärt. Den spelar alltså i allra högsta grad väldigt stor roll.

Detta beror på att beroendet av ett högt delta T ökar, vilket är svårt att åstadkomma med en vanlig kylfläns.

Lol wut. "kylan penetrera.." Kyla är avsakanad av värme. Den penetrerar ingenting.

Temperaturen är det viktiga. 1 poäng till!

Lol wut igen. Flänsen är betydligt varmare än rumstemperatur. Ju närmare rumstemperatur flänsen håller, desto lägre kommer temperaturen på processorn bli eftersom delta T är konstant.

Suck, jag vet inte om din läsförståelse är kass. Jag vet mycket väl att kyla är avsaknad av värme, det är bara ett bra sätt att beskriva vad man menar relativt kortfattat.

Men för att göra det klart och tydligt, (hoppas jag)
OM du har en processor som inte leder värmen alls vidare till flänsen, så kan du kyla flänsen hur mycket du vill, det kommer inte påverka processorns temperatur, spelar ingen roll om det är 10Kg koppar fläns som du häller flytande helium på.
Och om du har en processor och fläns som leder värme mellan varandra oändligt bra så kommer varje grad du sänker flänsen med sänka processorns temperatur med en grad. I det fallet kommer varje liten skillnad på flänsen göra skillnad på processorn.

Alltså, ju sämre processorn leder värme, ju mindre roll spelar flänsen, problemet går inte att lösa med vattenkylning, då problemet främst inte ligger i flänsen eller kylblocket. Självklart blir det fortfarande bättre med bättre kylning, men problemet försvinner inte. Därför räcker det inte med att bara kasta starkare kylning på den och tro att man kan nå samma temperaturer som med SB, det kommer inte att hända. Det är först med exotiska kylningar som du kan överkompensera.

Permalänk
Medlem

Tror in Intel ser de här som ett problem som ska fixas med ny batch eller är det så här IB ska va?

Vänta eller köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Suck, jag vet inte om din läsförståelse är kass. Jag vet mycket väl att kyla är avsaknad av värme, det är bara ett bra sätt att beskriva vad man menar relativt kortfattat.

Men för att göra det klart och tydligt, (hoppas jag)
OM du har en processor som inte leder värmen alls vidare till flänsen, så kan du kyla flänsen hur mycket du vill, det kommer inte påverka processorns temperatur, spelar ingen roll om det är 10Kg koppar fläns som du häller flytande helium på.
Och om du har en processor och fläns som leder värme mellan varandra oändligt bra så kommer varje grad du sänker flänsen med sänka processorns temperatur med en grad. I det fallet kommer varje liten skillnad på flänsen göra skillnad på processorn.

Alltså, ju sämre processorn leder värme, ju mindre roll spelar flänsen, problemet går inte att lösa med vattenkylning, då problemet främst inte ligger i flänsen eller kylblocket. Självklart blir det fortfarande bättre med bättre kylning, men problemet försvinner inte. Därför räcker det inte med att bara kasta starkare kylning på den och tro att man kan nå samma temperaturer som med SB, det kommer inte att hända. Det är först med exotiska kylningar som du kan överkompensera.

Nu får du faktiskt sluta sprida din dynga. Du visar gång på gång prov på att du inte har en aning vad du pratar om.

Processorns ledningsförmåga ÄR INTE ett problem. Den minskade kontaktarean är problemet, vilket i sin tur gör att SJÄLVA KYLFLÄNSEN måste ha EN LÄGRE TEMPERATUR, för att få ner temperaturen på processorn. Återigen tar du ett exempel där effekten blir TVÄRTOM mot vad du skriver. En utmärkt demonstration av din okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu får du faktiskt sluta sprida din dynga. Du visar gång på gång prov på att du inte har en aning vad du pratar om.

Processorns ledningsförmåga ÄR INTE ett problem. Den minskade kontaktarean är problemet, vilket i sin tur gör att SJÄLVA KYLFLÄNSEN måste ha EN LÄGRE TEMPERATUR, för att få ner temperaturen på processorn. Återigen tar du ett exempel där effekten blir TVÄRTOM mot vad du skriver. En utmärkt demonstration av din okunskap.

Om du läst hade du sett att Ivy Bridges temperatur skillnad mot Sandy Bridge är oproportineligt hög jämfört med kontaktytan. Ivy Bridge har trots allt 75% av kontaktyan som Sandy Bridge har. Och det känns som du har problem med läsförståelsen, du inbillar dig att jag säger saker jag inte säger. Självklart hjälper en lägre temperatur, har jag sagt annat? Vad är det som är tvärtom mot vad jag skriver?

Obefintlig värmeöverföring till fläns = Flänsens temperatur påverkar inget.
Maximal värmeöverföring till fläns = Flänsens temperatur påverkar maximalt.

Så enkelt är det, sedan är allt grader där emellan, har något dålig värmeöverföring så påverkar fläns mindre. Har något bra värmeöverföring påverkar fläns mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tror in Intel ser de här som ett problem som ska fixas med ny batch eller är det så här IB ska va?

Vänta eller köpa?

Funderar på samma sak... Men tror inte att det blir nån ny batch utan i så fall får man vänta till Haswell nån gång nästa år.
Men nu gissar jag ju bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om du läst hade du sett att Ivy Bridges temperatur skillnad mot Sandy Bridge är oproportineligt hög jämfört med kontaktytan. Ivy Bridge har trots allt 75% av kontaktyan som Sandy Bridge har. Och det känns som du har problem med läsförståelsen, du inbillar dig att jag säger saker jag inte säger. Självklart hjälper en lägre temperatur, har jag sagt annat? Vad är det som är tvärtom mot vad jag skriver?

Obefintlig värmeöverföring till fläns = Flänsens temperatur påverkar inget.
Maximal värmeöverföring till fläns = Flänsens temperatur påverkar maximalt.

Så enkelt är det, sedan är allt grader där emellan, har något dålig värmeöverföring så påverkar fläns mindre. Har något bra värmeöverföring påverkar fläns mycket.

Du förstår ju inte. Du kan ju inte ens ha grundläggande förståelse för mekansik värmeteori. Det fetstilta är en omöjlighet, såvida inte heatspreadern är en perfekt isolator. Och vet du vad, det är den inte! Den har snarare mycket BRA värmekonduktivitet.

Värmeöverföring är vad den är. Den utvecklade effekten hos processorn är den samma. Det som påverkas är temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du förstår ju inte. Du kan ju inte ens ha grundläggande förståelse för mekansik värmeteori. Det fetstilta är en omöjlighet, såvida inte heatspreadern är en perfekt isolator. Och vet du vad, det är den inte! Den har snarare mycket BRA värmekonduktivitet.

Värmeöverföring är vad den är. Den utvecklade effekten hos processorn är den samma. Det som påverkas är temperaturerna.

Jag ska försöka förklara på ett annat sätt, du verkar inte ha problem att förstå den mekaniska värmeteorin, utan snarare logiken i sammanhanget.

Om du rent hypotetiskt tänker dig att kärnan inte har någon kontakt alls med kylflänsen, då spelar det ingen roll hur biffig kylning man har, kärnan kommer ändå att bli överhettad på nästan ingen tid alls.

Scenario två är att kärnan har kontakt med kylaren, men dålig sådan, då spelar kylaren en viss roll, men efter en viss gräns går det inte att kyla kärnan längre då värmen tar andra lättare vägar dit det är kallare, åt sidorna.

Tredje och sista scenariot är perfekt kontakt mellan kärna och kylare, då spelar kylaren stor roll! Också upp till en viss gräns såklart. Det verkar ju till exempel som att 3d-transistorerna är svåra att kyla när man lägger hög spänning på dem.

Så är min uppfattning i alla fall!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

självklart har ni fel allihop. eftersom IB har aningen mindre yta att överföra till en lika stor IHS kommer den extra värmen per yta mot föregångarens inte föras vidare utan hela tiden byggas upp under skölden. jag har räknat ut att en IB på standardvärden med originalkylare på 36 dagar kommer uppnå samma temperatur som solen.

allvarligt, det har redan gjorts en test där skillnaden i avledningsförmåga knappt var utöver felmarginalerna i de flesta testförfaranden med eller utan IHSen

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du förstår ju inte. Du kan ju inte ens ha grundläggande förståelse för mekansik värmeteori. Det fetstilta är en omöjlighet, såvida inte heatspreadern är en perfekt isolator. Och vet du vad, det är den inte! Den har snarare mycket BRA värmekonduktivitet.

Värmeöverföring är vad den är. Den utvecklade effekten hos processorn är den samma. Det som påverkas är temperaturerna.

Och det är jag fullt medveten om, har aldrig påstått något annat. Det är nu uppenbart att du har problem med läsförståelse då du inte förstår ett enkelt hypotetiskt exempel. Jag satte upp det för att visa hur två hypotetiska extremer skulle påverka resultatet. För att visa att ju närmare det ena håller du är, ju närmare kommer du det resultatet. Självklart finns inget med oändlig värmeöverföring och självklart finns inte en perfekt isolator. Men ju bättre isolator något är, desto svårare blir det att påverka temperaturen med en fläns, och ju bättre något leder värme, desto lättare är det att påverka med fläns. Det är väldigt logiskt. Du verkar ha lärt dig en del, det är bra, men det är totalt värdelöst om du saknar förmåga att tänka logiskt eller applicera dina kunskaper.

Skrivet av davyp3:

Jag ska försöka förklara på ett annat sätt, du verkar inte ha problem att förstå den mekaniska värmeteorin, utan snarare logiken i sammanhanget.

Om du rent hypotetiskt tänker dig att kärnan inte har någon kontakt alls med kylflänsen, då spelar det ingen roll hur biffig kylning man har, kärnan kommer ändå att bli överhettad på nästan ingen tid alls.

Scenario två är att kärnan har kontakt med kylaren, men dålig sådan, då spelar kylaren en viss roll, men efter en viss gräns går det inte att kyla kärnan längre då värmen tar andra lättare vägar dit det är kallare, åt sidorna.

Tredje och sista scenariot är perfekt kontakt mellan kärna och kylare, då spelar kylaren stor roll! Också upp till en viss gräns såklart. Det verkar ju till exempel som att 3d-transistorerna är svåra att kyla när man lägger hög spänning på dem.

Så är min uppfattning i alla fall!

Tack!