Permalänk
Medlem

Var är i7 3770T?

Är det någon som vet varför 3770T lyser med sitt frånvaro?
Finns inga reviews. Inga butiker som har den på lager.

När planeras den dyka upp? Tänkt att sitta i nya filservern!

Permalänk
Medlem

man kan kanske (med rätta) anta att många mer mainstream-inriktade butiker inte tror att det finns intresse för T, eller ens S för den delen. det är väldigt få i lager även av den.

för hemanvändaren är ju prisbilden ändå är såpass lik att man lika väl kan köra på en vanlig 3770 och dra ner den till likartade värden som de andra utan att vara låst vid det sen. är osäker på om det behövs en K eller ej för det dock, spänningssänkningen funkar ju ändå men för att justera så inte uppklockningen av turbo blir hopplös så där kanske en K hjälper.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

man kan kanske (med rätta) anta att många mer mainstream-inriktade butiker inte tror att det finns intresse för T, eller ens S för den delen. det är väldigt få i lager även av den.

för hemanvändaren är ju prisbilden ändå är såpass lik att man lika väl kan köra på en vanlig 3770 och dra ner den till likartade värden som de andra utan att vara låst vid det sen. är osäker på om det behövs en K eller ej för det dock, spänningssänkningen funkar ju ändå men för att justera så inte uppklockningen av turbo blir hopplös så där kanske en K hjälper.

Riskerna med detta är för stora, tappade BIOS inställningar och din Streacom-låda brinner. Jag är också på jakt efter 3770T för konferensrum och HTPC-byggen.

[edit]Och nu hittade jag den
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229793[/edit]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Riskerna med detta är för stora, tappade BIOS inställningar och din Streacom-låda brinner. Jag är också på jakt efter 3770T för konferensrum och HTPC-byggen.

[edit]Och nu hittade jag den
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229793[/edit]

Har faktiskt undrar över de här lite men den anledningen varför man skulle vilja ha en ivy bridge 3770k är för att man kan göra mer kompakta byggen? korrekt

Jag menar man känar ju faktiskt in prestanda av att köpa en hälften så billigt processor och ett separat grafikkort, typ 560gtx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Har faktiskt undrar över de här lite men den anledningen varför man skulle vilja ha en ivy bridge 3770k är för att man kan göra mer kompakta byggen? korrekt

Jag menar man känar ju faktiskt in prestanda av att köpa en hälften så billigt processor och ett separat grafikkort, typ 560gtx.

Servrar, konferensrumsdatorer och HTPC's har inget för ett separat grafikkort, i alla fall inte så länge du inte använder en 4k-skärm. Ljudnivå, värmeutveckling och minimering av rörliga delar (fläktar ex.) är däremot prioriterat.

Källa: http://www.anandtech.com/show/5773/intels-ivy-bridge-an-htpc-...

Permalänk
Medlem

Fördelen med 3770t är att den har hd4000 grafik - rätt så kompetent!
Sedan saknar många billigare moderkort möjligheter till justering av spänning, därför måste man ha T-modellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Riskerna med detta är för stora, tappade BIOS inställningar och din Streacom-låda brinner. Jag är också på jakt efter 3770T för konferensrum och HTPC-byggen.

[edit]Och nu hittade jag den
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229793[/edit]

men ditt as, nu vaknade metallfetischisten i mig....

det ser ut som det chassit nån tillverkare av en färdig (och aningen tokdyr) musikserver använder. kanske borde man bygga en egen att ersätta det där fula plastspöket som gömmer sig i källarn...

att det brinner av en 77TDP istället för en 65TDP tror jag dock inte är en berättigad farhåga, korken lär själv sätta kork för det. just aluminiumchassin behöver nog också ha en hel del rostiga metalldelar inuti samt betydlig högre värme om det ska ta eld i det.

Skrivet av Granter:

Har faktiskt undrar över de här lite men den anledningen varför man skulle vilja ha en ivy bridge 3770k är för att man kan göra mer kompakta byggen? korrekt

Jag menar man känar ju faktiskt in prestanda av att köpa en hälften så billigt processor och ett separat grafikkort, typ 560gtx.

du menar en S eller T..? ja, men sannolikt så är det primärt för att företag ska spara daglig drift och ändå ha prestanda att ta till. nu vet jag inte hur det är med dessa modeller heller, men en tanke är ju att det helt enkelt är lite sämre enheter som strypts precis som vanligt. för köp av en enhet är ju priset inte en stor fråga, men kan man locka med att sälja hundratals för 77% av priset så lockar det storkunder, och det sparar egna resurser, konkurrerar inte med sig själv för privatkund, etc.

att spara 10-20W för att sen sätta in ett grafikkort som suger i sig så mycket att den besparingen framstår som en felmarginal är, som Marten var lite snuddande vid, inte särskilt meningsfullt.

3770 oavsett modell är i sig (otrimmad) ingen varm kork ändå, jag har svårt att se enorma kylningsproblem för den i de flesta sorters chassin.

Skrivet av borz:

Fördelen med 3770t är att den har hd4000 grafik - rätt så kompetent!
Sedan saknar många billigare moderkort möjligheter till justering av spänning, därför måste man ha T-modellen...

det finns många slags servrar, anade inte att det var en mer mediainriktad som du var ute efter sorry. tyckte nog bara det lät lite overkill med en 3770 för det.. för "rent" serverbruk så kan ju vissa även ha nytta av de funktioner för sånt Intel låst ur K-modellen, men i S och T finns de liksom grundmodellen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX: 3770T har 45W TDP! Därav intresset för den!
Denna processorns existens är i allra högsta grad berättigad och jag ser inte underklockad 3770k som något alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

AndreaX: 3770T har 45W TDP! Därav intresset för den!
Denna processorns existens är i allra högsta grad berättigad och jag ser inte underklockad 3770k som något alternativ.

jag ifrågasätter inte att nån kan ha ett intresse för den, jag bara försökte förklara varför det är svårare för försäljare att förutse det intresset, varför det mesta jag sett av den än var +1 i lager i en butik av 40.

och du vet det säkert, men likväl borde man med risk att irritera nån peka ut den vanliga missuppfattningen, TDP är inte genomsnittlig effektåtgång. tomgångsåtgång är försumbar i de flesta sammanhang mellan dessa, liksom genomsnittomsättning. i ett hyfsat normalt chassi för ett hyfsat normalbruk spelar det knappt nån roll. med det sagt, jag vet inget om vare sig din miljö eller arbetsbörda. och där finns det ofta detaljer inblandade som spelar lika, eller mer roll för i energitänket rent av.

jag ska själv byta nu, mest i just strömsprande syfte så jag är inte helt oförstående, du får ursäkta om det verkade så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

men ditt as, nu vaknade metallfetischisten i mig....

det ser ut som det chassit nån tillverkare av en färdig (och aningen tokdyr) musikserver använder. kanske borde man bygga en egen att ersätta det där fula plastspöket som gömmer sig i källarn...

att det brinner av en 77TDP istället för en 65TDP tror jag dock inte är en berättigad farhåga, korken lär själv sätta kork för det. just aluminiumchassin behöver nog också ha en hel del rostiga metalldelar inuti samt betydlig högre värme om det ska ta eld i det.

Är jag ett as för att jag använder brinner som slang för sluta fungera? Inte helt ovanligt och tror inte det bara är vi i Stockholm som säger så även om det oftast syftar på kortslutning till följd av överhettning.

45W TDP är en beskrivning av maximal värmeutveckling, en garanti från Intel att produkten inte överstiger detta, det är betydligt mycket mindre än 77W trots att den har samma grafikdel som en 3770K. Jag bor i lägenhet centralt i Stockholm och har större behov än du att göra snygga små datorer, alla ha olika behov, jag respekterar ditt behov av fugly-server men inte ditt behov att tala om för alla andra att det är den enda rätta vägen.

I ett konferensrum vill man knappast ha en ful stor surrande låda, man kan behöva ha burken framme för att kunder/besökare skall kunna stoppa in sin USB-sticka enkelt. Samma gäller HTPC och mottagare för fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

AndreaX: Förstår exakt vad du menar och håller med, men jag tror att butikerna gör en tabbe här. En quad med TDP på 45W är/borde vara populär - det behövs! Man kan ju hoppas att priset också går ner, men med tanke på hur marknaden ser ut är det nog för mycket begärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

AndreaX: Förstår exakt vad du menar och håller med, men jag tror att butikerna gör en tabbe här. En quad med TDP på 45W är/borde vara populär - det behövs! Man kan ju hoppas att priset också går ner, men med tanke på hur marknaden ser ut är det nog för mycket begärt!

visst. men eftersom ingen tagit in några större mängder tror jag inte det kommer hända på ett tag även om den nu inte blir vad de flesta vill ha, Intels egna rabatter kan ju dröja ytterligar einnan det sipprar ner i butiksled menar jag. den enda jag såg kostade också strax under 2500, så det är ju bra pris redan där mot de övriga modellernas 2700-2900 cirka.

Skrivet av MartenKL:

Är jag ett as för att jag använder brinner som slang för sluta fungera?

Inte helt ovanligt och tror inte det bara är vi i Stockholm som säger så även om det oftast syftar på kortslutning till följd av överhettning. Jag bor i lägenhet centralt i Stockholm och har större behov än du att göra snygga små datorer, alla ha olika behov, jag respekterar ditt behov av fugly-server men inte ditt behov att tala om för alla andra att det är den enda rätta vägen.

I ett konferensrum vill man knappast ha en ful stor surrande låda, man kan behöva ha burken framme för att kunder/besökare skall kunna stoppa in sin USB-sticka enkelt. Samma gäller HTPC och mottagare för fjärrkontroll.

jag fattade visserligen bara hälften av den stockholmsformuleringen, men chill och läs om FFS. det är ett vanligt uttryck, även om det kanske inte används frekvent i just Stockholm.

men jag bor ju i en 4m2 lägenhet utan kokplatta på Riddarholmen, jag använder självfallet min fuglyserver som köksbord för att ekonomisera den begränsade planlösningen. (kokplattan behövs fö inte då processorn i fuglyservern är varm nog att sköta saken) i vilket fall känns det som märklig form av respekt att upprepade gånger stoppa ord i munnen på folk antagandes och antydandes att inte respektera ett val och sen raskt göra en direkt grafiskt nedvärderande bild av vad man tror är nån annans val... antingen är begreppet ironi lika frånvarande som närvaron av designcentra i hyfvudstaden eller så har du bara tagit det hela tidigare till en helt ny nivå. när den här trådens första post lades visste du lika lite som jag nått om "filservern", eller hur?

i de flesta konferensrum jag råkat på står det en eller flera surrande laptops på bordet, men ja ditt val låter snyggare och bättre. varför servern skulle behöva stå just i konferensrummet fattar jag däremot inte alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

visst. men eftersom ingen tagit in några större mängder tror jag inte det kommer hända på ett tag även om den nu inte blir vad de flesta vill ha, Intels egna rabatter kan ju dröja ytterligar einnan det sipprar ner i butiksled menar jag. den enda jag såg kostade också strax under 2500, så det är ju bra pris redan där mot de övriga modellernas 2700-2900 cirka.

jag fattade visserligen bara hälften av den stockholmsformuleringen, men chill och läs om FFS. det är ett vanligt uttryck, även om det kanske inte används frekvent i just Stockholm.

men jag bor ju i en 4m2 lägenhet utan kokplatta på Riddarholmen, jag använder självfallet min fuglyserver som köksbord för att ekonomisera den begränsade planlösningen. (kokplattan behövs fö inte då processorn i fuglyservern är varm nog att sköta saken) i vilket fall känns det som märklig form av respekt att upprepade gånger stoppa ord i munnen på folk antagandes och antydandes att inte respektera ett val och sen raskt göra en direkt grafiskt nedvärderande bild av vad man tror är nån annans val... antingen är begreppet ironi lika frånvarande som närvaron av designcentra i hyfvudstaden eller så har du bara tagit det hela tidigare till en helt ny nivå. när den här trådens första post lades visste du lika lite som jag nått om "filservern", eller hur?

i de flesta konferensrum jag råkat på står det en eller flera surrande laptops på bordet, men ja ditt val låter snyggare och bättre. varför servern skulle behöva stå just i konferensrummet fattar jag däremot inte alls.

Sorry det var inte menat så 08-igt men du dissade ju behovet av 3770T som är i trådens rubrik med motiveringen att man har servern i en billig plastlåda i källaren. I konferensrummet är den inte server utan presentationsburk, htpc för PowerPoint om du så vill.

Jag skulle gärna ha en källare att ställa en server i så om det var något så var det avundsjuka från min sida.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om ett moderkort som inte kan underklocka kan kora 3770T? Lite oroande är det att Intel's egna sidor inte listar 3770T's moderkorts kompabilitet ännu. Det är som att den inte kommer att komma på ett tag. Jag tror alla är inne pä samma idee = att bygga en tyst liten Mini-ITX burk! Jag funtar på att köra 3770S istället... orkar inte vänta. I idle mode kommer inte en 3770S att bli varmare än en 3770T men den måste definitivt ha aktiv kylning... med 3770T är ju mitt hopp att med en fet heatsink kunna kyla passivt, men jag tror det är en dröm.