Liten fil- och mediaserver - vilket OS passar?

Permalänk
Medlem

Liten fil- och mediaserver - vilket OS passar?

Jag har riggat om nätverket hemma och dessutom lyckats få liv i en liten pensionerad netbook med 250GB disk och 2GB minne, men med klen processor (Cyrix, ungefärligen motsv första Atom-generationen).

Nu vill jag ha igång netbooken som fil- och mediaserver. Jag vill givetvis kunna komma åt filer från mina Windows 7-klienter (via Samba antar jag?) och jag vill kunna komma åt utvalda filkataloger via DLNA till hemmabiosystem och annat som är anslutet till nätverket. Allt ska kunna fjärradministreras så att jag slipper klättra in i nätverksgarderoben titt och tätt.

Jag har börjat testa FreeNAS (BSD-baserat) version 8.2 beta 3, eftersom denna version har stöd för DLNA-plugsins, men den den är ännu alldeles för buggig. FreeNAS 8.0.X stable tror jag inte har DLNA alls?

Vad är värt att installera? Ubuntu server? Ubuntu client? CentOS? Känner någon till en online-manual för att sätta upp en server på det sätt jag önskar? Jag fixar en Ubuntu-installation, men att själv sitta och leka fram ett webb-gränssnitt till en en fungerande Samba-server och DLNA-server är långt över vad jag har kompetens och tid till. Vad finns färdigt?

Tack på förhand!!
/Will

Permalänk
Medlem

Openmediavault är överlägset alla i mina ögon.
Det är nedstrippat Debian och går alltså att göra i princip allt du kan göra i ubuntu om du vill, om man har lite linuxvana. Annars kan man bara använda det superenkla web-gränssnittet som medföljer. Det stödjer web-server, ftp, användarhantering, brandvägg, SSL, DLNA, Samba e.t.c.. Har haft det nu några månader och det är väldigt stabilt och prestandan är grym (snäppet snabbare än FreeNAS). Dock kräver det väl lite starkare dator än FreeNAS. Har provat det på en netbook med gammal Atom och det flyter på bra. Ge det ett försök. Jag styr det via web eller Putty.

För övrigt är det Volker Thieles nya projekt, han som startade FreeNAS-projektet.

http://www.openmediavault.org/

Permalänk
Skrivet av mattisgn:

Openmediavault är överlägset alla i mina ögon.
Det är nedstrippat Debian och går alltså att göra i princip allt du kan göra i ubuntu om du vill, om man har lite linuxvana. Annars kan man bara använda det superenkla web-gränssnittet som medföljer. Det stödjer web-server, ftp, användarhantering, brandvägg, SSL, DLNA, Samba e.t.c.. Har haft det nu några månader och det är väldigt stabilt och prestandan är grym (snäppet snabbare än FreeNAS). Dock kräver det väl lite starkare dator än FreeNAS. Har provat det på en netbook med gammal Atom och det flyter på bra. Ge det ett försök. Jag styr det via web eller Putty.

För övrigt är det Volker Thieles nya projekt, han som startade FreeNAS-projektet.

http://www.openmediavault.org/

Det såg väldigt trevligt ut. Hum, får nog bli att köra in på testmaskinen.

Permalänk
Medlem

Cool!

Skrivet av mattisgn:

Openmediavault är överlägset alla i mina ögon.
Det är nedstrippat Debian och går alltså att göra i princip allt du kan göra i ubuntu om du vill, om man har lite linuxvana. Annars kan man bara använda det superenkla web-gränssnittet som medföljer. Det stödjer web-server, ftp, användarhantering, brandvägg, SSL, DLNA, Samba e.t.c.. Har haft det nu några månader och det är väldigt stabilt och prestandan är grym (snäppet snabbare än FreeNAS). Dock kräver det väl lite starkare dator än FreeNAS. Har provat det på en netbook med gammal Atom och det flyter på bra. Ge det ett försök. Jag styr det via web eller Putty.

För övrigt är det Volker Thieles nya projekt, han som startade FreeNAS-projektet.

http://www.openmediavault.org/

Underbart, jag ska testa det så fort jag hinner!!

Permalänk
Medlem

Fast Openmediavault sket sig helt!!
Senaste versionen 0.3 som åtgärdar massor av buggar finns bara för 64-bitarsläge. i386 saknas helt och jag har dessvärre en 32-bitars prolle.

Så, tillbaks på ruta ett...

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag köra på Ubuntu eller Debian server. Men om du behöver
ett grafiskt interface funkar ju vanliga Ubuntu bra. Att konfa upp
Samba manuellt är lätt. DLNA har jag dock aldrig pysslat med.

Det finns ett webbgränsnitt som heter Webmin som har moduler för
det mesta. Kan vara värt att ta en titt på.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Pie-or-paj:

Själv skulle jag köra på Ubuntu eller Debian server. Men om du behöver
ett grafiskt interface funkar ju vanliga Ubuntu bra. Att konfa upp
Samba manuellt är lätt. DLNA har jag dock aldrig pysslat med.

Det finns ett webbgränsnitt som heter Webmin som har moduler för
det mesta. Kan vara värt att ta en titt på.

Tack för rådet! Jag har googlat lite och kommit fram till ungefär samma sak. Jag håller på att preparera en USB-sticka med installationsfiler till Ubuntu Server 12.04 LTE just nu. Webmin verkar vara precis det jag behöver, när jag väl lyckats konfigurera upp allt vill säga....

Permalänk
Medlem

Gah!

Skrivet av willpower:

Tack för rådet! Jag har googlat lite och kommit fram till ungefär samma sak. Jag håller på att preparera en USB-sticka med installationsfiler till Ubuntu Server 12.04 LTE just nu. Webmin verkar vara precis det jag behöver, när jag väl lyckats konfigurera upp allt vill säga....

Nu har jag brottats med Ubunti 12.10 client i en dag. Jag börjar reta mig på avsaknaden av administrationsverktyg. Inga ikoner eller "program-mappar" för att komma åt samba, ssh-server eller liknande inställningar (inte som jag ser när jag letar mig runt i gränssnittet i alla fall), och i onlinedokumentationen står det vilka rader som ska ändras i .config-filer för att få allt att fungera, men inte hur man får igång en editor för att komma åt filerna. Såvida man inte öppnar ett shell-fönster och editerar med sudo i textläge förstås. Fast då saknas ju å andra sidan en ikon för att öppna ett shellfönster... O_o

Finns det över huvud taget en applikationssvit för att via menyer och klickrutor administrera Samba-shares, ssh och liknande direkt på klienten? Att få igång allt via Webmin känns som ett oöverstigligt hinder om jag inte ens kan få igång skiten när jag sitter 30 cm från skärmen. Suck....

Permalänk

Hej!

Om du, som jag inte har någon som helst Linux-kunskap kan jag tipsa dig om Windows Home Server 2011 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891139) Jag har det själv på min lilla server som står under skrivbordet. Inga problem att lägga över på ett USB och installera från USB-minnet om du saknar CD-läsare. (Använd Micrsofts egna DVD to USB tool).

Jag fjärrstyr min server enkelt via det inbyggda fjärrstyrnings programmet i Windows (Remote Desktop) eller om jag vill kan jag göra det via en hemsida som man kan få gratis om man bara skaffar ett Hotmail-konto.

När jag sitter hemma kan jag untan problem se server och dess hårddiskar och mappar på min stationära och starta film osv hur lätt som helst.

Over and out.

/D

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Själv skulle jag köra på Ubuntu eller Debian server. Men om du behöver
ett grafiskt interface funkar ju vanliga Ubuntu bra. Att konfa upp
Samba manuellt är lätt. DLNA har jag dock aldrig pysslat med.

Det finns ett webbgränsnitt som heter Webmin som har moduler för
det mesta. Kan vara värt att ta en titt på.

Går ju att få grafiskt i Ubuntu server också väl?

Permalänk
Medlem

32-bit?

Skrivet av BlondeDexter:

Hej!

Om du, som jag inte har någon som helst Linux-kunskap kan jag tipsa dig om Windows Home Server 2011 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891139) Jag har det själv på min lilla server som står under skrivbordet. Inga problem att lägga över på ett USB och installera från USB-minnet om du saknar CD-läsare. (Använd Micrsofts egna DVD to USB tool).

Jag fjärrstyr min server enkelt via det inbyggda fjärrstyrnings programmet i Windows (Remote Desktop) eller om jag vill kan jag göra det via en hemsida som man kan få gratis om man bara skaffar ett Hotmail-konto.

När jag sitter hemma kan jag untan problem se server och dess hårddiskar och mappar på min stationära och starta film osv hur lätt som helst.

Over and out.

/D

Bra tips, men Windoqws Home Server 2011 finns bara i 64-bitarsversion och min netbook har 32-bitarsprolle. Alltså går det inte alls med WHS för mig i denna situation.
Det lutar nu alltmer åt att jag tar plånboken och går och köper mig en NAS. Egeninstallerad Linux verkar trots allt inte ha det jag efterfrågar och inga rimliga alternativ finnes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Går ju att få grafiskt i Ubuntu server också väl?

Ja du kan installera X. Men då har du ju pajjat hela idén med server.
Varför köra ett tungt grafiskt gränssnitt på en server som inte har
någon som helst användning av det?

@willpower
Nej det finns oftast ingen grafiskt möjlighet att konfigurera serverapplikationer grafiskt.
Det är webbgränssnitt eller konfig filer som gäller.

Permalänk
Medlem

Raka besked!

Skrivet av Pie-or-paj:

Ja du kan installera X. Men då har du ju pajjat hela idén med server.
Varför köra ett tungt grafiskt gränssnitt på en server som inte har
någon som helst användning av det?

@willpower
Nej det finns oftast ingen grafiskt möjlighet att konfigurera serverapplikationer grafiskt.
Det är webbgränssnitt eller konfig filer som gäller.

Tack så hjärtligt! Nu tror jag att jag har all information jag behöver... Jag vill ju administrera servern "per distans", så att köra via webbgränssnitt är inget problem (snarare ett krav). Problemet uppstår ju när man ska sätta upp alltihop och inser att samba-administrationen inte fungerar i web-gränssnittet eftersom "aktivera fildelning"-checkboxen är spärrad. Problemet löses förmodligen genom att gå in i någon .config-fil via ssh (som inte heller kan aktiveras/administreras via ett fönsterorienterat program lokalt), osv, osv...

Ett klassiskt moment 22: "lös problemen via elegant distansadministration så fort du aktiverat dessa funktioner lokalt, vilket enklast görs via ssh - som också måste konfigureras, lämpligen per distans eftersom ingen enkel programvara för lokal administration finnes". Vad kom först: den lokalt aktiverade distansadministratiionen eller den per distans konfigurerade lokala ssh-servern?

Bitter? Jag? Näääe??

Permalänk
Medlem

Det enklaste är om du installerar Ubuntu server 12.04 - utan grafiskt gränssnitt.
Då slipper man andra konstiga tjänster.

Sen installerar du webmin och försöker sätta upp samba därifrån.

Fråga gärna vid problem

Permalänk
Medlem

Peppning!

Skrivet av Pie-or-paj:

Det enklaste är om du installerar Ubuntu server 12.04 - utan grafiskt gränssnitt.
Då slipper man andra konstiga tjänster.

Sen installerar du webmin och försöker sätta upp samba därifrån.

Fråga gärna vid problem

Tack Pie! Jag har faktiskt funderat lite över att ta chansen i kväll när jag har lite tid över och ge Ubuntu Server ett sista ärligt försök. Nu har jag ju kläm på hur jag ska få upp SSH. Och det Ubuntu-stödda administrationsverktyget Zentyal droppar jag till förmån för Webmin. Zentyal stöder i alla fall inte DLNA.

Och jag är inte lika bitter längre!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Tack Pie! Jag har faktiskt funderat lite över att ta chansen i kväll när jag har lite tid över och ge Ubuntu Server ett sista ärligt försök. Nu har jag ju kläm på hur jag ska få upp SSH. Och det Ubuntu-stödda administrationsverktyget Zentyal droppar jag till förmån för Webmin. Zentyal stöder i alla fall inte DLNA.

Och jag är inte lika bitter längre!!

Här finns en guide, han tar upp samba och dlna
http://www.howtoforge.com/creating-a-home-media-and-file-serv...

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

Jag hittade något som heter Serviio när jag sökte på FreeNAS 7 och DLNA.
http://forum.serviio.org/viewtopic.php?f=14&t=3479

I ovanstående länk går trådskaparen igenom hur man installerar FreeNAS 7 och sen Serviio för att får DLNA-stöd.

Detta är inget jag provat själv så jag kan inte svara på hur och om det fungerar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tillfällig lösning

Testade med Ubuntu server igen och misslyckades på nytt. Det blev istället FreeNAS 8.0.x Release. Det fungerar och servern delar ut valda volymer till mina Windows-maskiner utan att krångla (efter att jag brottats med FAQ-er och HOWTOs för att se vilka delar man "råkat utelämna" eller "lämnat underförstått" -- givetvis fungerade det inte att följa installationsmanualen från punkt ett).

Jag har inte DLNA just nu, men jag räknar med att FreeNAS 8.2 släpps inom kort och då är det lätt att uppgradera.

Tack för all hjälp!

Permalänk

Ubuntu server alla dagar i veckan. Snabbt, enkelt att fixa med. Installera SSH och FTP så kan du både styra och lagra på den.

Permalänk
Medlem

Ingen Ubuntu Server

Skrivet av Kaffemaskinen:

Ubuntu server alla dagar i veckan. Snabbt, enkelt att fixa med. Installera SSH och FTP så kan du både styra och lagra på den.

Jag gjorde ett tappert försök med Ubuntu Server (som var den distro jag helst ville ha, i väntan på FreeNAS 8.2.0 Release). Dessvärre avbröts installationen med felmeddelandet "filer saknas". Jag provade fler gånger efter att ha laddat ner ISO-filen från olika mirrors, kollat hash-checksums, osv. Byggde om USB-minnet 4-5 gånger med olika installers som UNetBootin m.fl och fick samma resultat varje gång.

Se f.ö. mitt (långa) inlägg om enkel installation av filservrar i mitt inlägg idag denna tråd.

Permalänk
Medlem

Många som tipsar om Debian. Vill bara poängtera att openmediavault ÄR debian. Man kan installera webmin på det också men OMV's eget gränssnitt är grymt mycket mer buggfritt och användarvänligt än webmin så jag har inte behövt göra det. Allt som går att göra med debian går att göra med OMV. Enda skillnaden är att det inledningsvis är lite mindre och har ett bra inbyggt gränssnitt som sköter samba och allt åt en.

Hade ubuntu server innan men webmin pajade allt och till slut blev servern överbelastad och sedan jag bytte har jag aldrig ångrat mig.

Dock vill jag hålla med de andra, installera inget X-gränssnitt det bara förstör.

Permalänk
Medlem

32-bitars...

Skrivet av mattisgn:

Många som tipsar om Debian. Vill bara poängtera att openmediavault ÄR debian. Man kan installera webmin på det också men OMV's eget gränssnitt är grymt mycket mer buggfritt och användarvänligt än webmin så jag har inte behövt göra det. Allt som går att göra med debian går att göra med OMV. Enda skillnaden är att det inledningsvis är lite mindre och har ett bra inbyggt gränssnitt som sköter samba och allt åt en....

En annan skillnad är, som jag nämnt ovan, att OMV inte längre finns för 32-bitarssystem.

Skickades från m.sweclockers.com