Dags för intel! moderkorts tips, även inköp av processor.

Permalänk

Dags för intel! moderkorts tips, även inköp av processor.

Hejsan, dags för en cpu uppgradering hade jag tänkt nu innan sommaren För närvarande funderar jag på 2500/600/700K eller en IB, ib skrämmer mig lite med tanke på temperaturerna vilket gör att jag tvekar, har en Noctua D14 cpu kylare och vore kul att kunna få pressa ut 4.5~ ghz.
Anledning till uppgradering är att min 1090T arbetar upp till 80-90% i battlefield 3 och pga det så får jag inte ut mer än 50-60% användning av mina grafikkort.
Så ifall ni har bra tips för vilken cpu jag ska välja vore det toppen!

Mina krav är:
Den ska stödja cf! (använder 2st 6970) 1 referens kort och 1 med eftermarknads kylare. Helst så ja kan klocka upp båda korten till ca 940 mhz som jag har i nuläget, så bra med plats skulle inte vara fel!
Den ska stödja överklockning av cpun, 4.2-4.7ghz är väl iaf "dröm" målet nu vet jag att det beror på cpun, men moderkortet ska stödja oc iaf!
Raid 0 behöver jag också.

Jag vill inte slänga ut 4000~ eller nåt på något extrem kort med vapen på, så hade tänkt mig en prisrange på ca 2000+- några hundra lappar hit och dit spelar väl ingen stor roll.

nätagg/chassi/ram etc har jag redan.

Cpu tips oxå
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Då det enbart är inköp av moderkort.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det du nämnde nu är ju mer eller mindre något som stöds av de flesta moderkort så du skulle lika gärna kunna köra på något vrålbilligt. Du måste nog tänka till lite mer; exakt vilka funktioner vill du ha?

Men om du vill ha ett hett tips så föreslår jag P8Z77-V PRO eller P8Z77-V DELUXE om du vill gå upp ett snäpp.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå samma moderkort som ovan och tillägga sabertooth Z77 vilket också är ett väldigt kompetent moderkort.
Men som ovan sagt du får vara lite mer specifik vilka funktioner du är ute efter blir enklare då för oss att ge tips.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Det du nämnde nu är ju mer eller mindre något som stöds av de flesta moderkort så du skulle lika gärna kunna köra på något vrålbilligt. Du måste nog tänka till lite mer; exakt vilka funktioner vill du ha?

Men om du vill ha ett hett tips så föreslår jag P8Z77-V PRO eller P8Z77-V DELUXE om du vill gå upp ett snäpp.

Håller med!

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Det du nämnde nu är ju mer eller mindre något som stöds av de flesta moderkort så du skulle lika gärna kunna köra på något vrålbilligt. Du måste nog tänka till lite mer; exakt vilka funktioner vill du ha?

Men om du vill ha ett hett tips så föreslår jag P8Z77-V PRO eller P8Z77-V DELUXE om du vill gå upp ett snäpp.

Man tackar för tipset, jag har egentligen inga direkta krav då jag inte behöver en massa special funktioner. nått jag kom att tänka på är att det vore trevligt med om båda korten gick i 16x och att korten får lite rum att andas i, nuvarande har jag ett asus iv formula och korten sitter bra där med mellanrum etc.

fick ett tips i PM om detta kortet, är det något att ha jämfört med de du valde? http://www.inet.se/produkt/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Man tackar för tipset, jag har egentligen inga direkta krav då jag inte behöver en massa special funktioner. nått jag kom att tänka på är att det vore trevligt med om båda korten gick i 16x och att korten får lite rum att andas i, nuvarande har jag ett asus iv formula och korten sitter bra där med mellanrum etc.

fick ett tips i PM om detta kortet, är det något att ha jämfört med de du valde? http://www.inet.se/produkt/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Personligen anser jag att nu när Z77 styrkretsen kommit ut känns det mer värt och framtidssäkert att köpa ett av dom moderkorten det du länkade till ovan kostar mer än vad det smakar.
Här nedan kan du se en jämförelse av dom 3 korten som nämnts i tråden tidigare och det du länka:
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902257&compare=1902260&com...

Det enda som det moderkortet egentligen glänser på att det är ganska snyggt jämfört med möjligen jämfört med dom blå aktiga moderkorten från asus men det är en smak sak annat än det 2x mer sata3 portar och dual gbit lan, den erbjuder dock sämre integrerat ljud och färre usb 3 portar, samt pci-e 3.0 om man använder en ivybridge cpu.

Annat än de så kan man komma framtill att alla dom andra korten som länkats här så som
Asus P8Z77-V PRO
Asus SABERTOOTH Z77
Asus P8Z77-V DELUXE

Ligger alla i samma prisklass eller under och erbjuder mer för pengarna, moderkorten ovan förutom sabertooth erbjuder också trådlöst nätverk

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Personligen anser jag att nu när Z77 styrkretsen kommit ut känns det mer värt och framtidssäkert att köpa ett av dom moderkorten det du länkade till ovan kostar mer än vad det smakar.
Här nedan kan du se en jämförelse av dom 3 korten som nämnts i tråden tidigare och det du länka:
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902257&compare=1902260&com...

Det enda som det moderkortet egentligen glänser på att det är ganska snyggt jämfört med möjligen jämfört med dom blå aktiga moderkorten från asus men det är en smak sak annat än det 2x mer sata3 portar och dual gbit lan, den erbjuder dock sämre integrerat ljud och färre usb 3 portar, samt pci-e 3.0 om man använder en ivybridge cpu.

Annat än de så kan man komma framtill att alla dom andra korten som länkats här så som
Asus P8Z77-V PRO
Asus SABERTOOTH Z77
Asus P8Z77-V DELUXE

Ligger alla i samma prisklass eller under och erbjuder mer för pengarna, moderkorten ovan förutom sabertooth erbjuder också trådlöst nätverk

Man bugar och bockar! om jag kollar i jämförelsen du gav,så har deluxe moderkortet endast 1x pci express 16, ch på de andra korten står det exempelvis 3 st, (Single @X16 eller Dual ) hur blir crossfire då vid deluxe kortet? Vilken cpu är att rekommendera? vill helst se mina grafikkort att jobba 99%, då nuvarande cpu ger mig ungefär 60-70% oberoende vilka settings jag kör i bf3

Permalänk

Okay, nu har jag bestämt mig för en 2600K cpu, då 3570k och värmen skrämmer mig lite haha, jag tittar just nu på antingen

http://www.inet.se/produkt/1902217/gigabyte-ga-z77x-ud5h-atx
eller
http://www.inet.se/produkt/1902262/asus-p8z77-v-deluxe

har båda korten bra överklockningsförmåga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Okay, nu har jag bestämt mig för en 2600K cpu, då 3570k och värmen skrämmer mig lite haha, jag tittar just nu på antingen

http://www.inet.se/produkt/1902217/gigabyte-ga-z77x-ud5h-atx
eller
http://www.inet.se/produkt/1902262/asus-p8z77-v-deluxe

har båda korten bra överklockningsförmåga?

Ja det ska dom ha, även om det gnälldes lite på gigabytes bios i videon som sweclockers gjorde.

Dock är videon riktad på socket 2011 och styrkretsen X79 men jag gissar att gigabyte kör likvärdigt bios på z77.

Personligen skulle jag tagit asus för att jag själv aldrig haft några problem med dom bra garanti enkelt vid reklamation riktigt bra support, och att 50%+ av marknaden använder asus indikerar väll att folk e nöjda.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

köp för i helvete INTE ETT MSI kort bara, så kommer du nog klara dig ganska fint

ASUS FTW

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!