Vilken fläkt är den bättre av dessa två?

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är den bättre av dessa två?

Hejsan !

Jag tänkte byta ut mig min fläkt på min cooler master 212 cpu kylare, det är den som låter mest av alla i mitt chassi har jag kommit fram till.

Nu undrar vilken som är bäst av dessa två?
Cougar Vortex PWM CF-V12HP
http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...
Rotationshastighet 1500 rpm
Ljudnivå 17.9 dB
Flöde 70.5 cfm
===================================
Noctua NF-P12 1300
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300
Rotationshastighet 1300 rpm
Ljudnivå 19.8 dB
Flöde 54.3 cfm, (92,3 m3/h)

Någon som har fått chansen å testat båda?
Vad tycker du?

tack på förhand

Permalänk

Cougar har jag hört gott om

Permalänk
Medlem

Noctua helt klart.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Vortex helt klart utifrån specen.
Den har lägre ljudvolym och den flyttar mer luft.

Permalänk
Medlem

ni får gärna gå in lite mer i detalj om ni kan
motivera gärna

Permalänk

jag har cougar i min h100 och dom funkar perfekt

Permalänk
Medlem

Har 3 st Cougar Vortex (2 st 120mm å en 140mm) i mitt chassi (phantom) å funkar asbra.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har noctua till min radiator, helt ljudlöst och flyttar riktigt bra med luft. Grym kvalitetskänsla och bra med tillbehör!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Cougar-fläkten presterar helt klart bättre. Har själv tänkt köpa en/flera.
Dessutom sparar du 10kr

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

ett svårt val
ljudnivåerna som står där... är det hur dom låter på max?

Permalänk

Noctua skulle jag säga, men det är bara för att jag själv äger en massa Noctua-fläktar och har bra erfarenheter av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Hade tänkt göra något liknande med fläktarna på min 212+ då de väsnas ganska mycket. Problemet är ju att Cougar fläkten är pwm styrd(om jag sett rätt kan mitt moderkort endast styra en sådan) och man vill ju helst ha två likadana fläktar till kylaren.
Vet inte riktigt hur man löser det, finns de även utan pwm-styrning?

Cougar Vortex (HDB) CF-V12H är utan pwm.
EDIT: Cougar Vortex CF-V12S ä osså utan pwm.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Noctua är generelt ganska överprisade så hade undivkit dem, finns bättre alternativ.

En fläkt du bör kolla på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920231#rparams=ss=gentle...

140mm fläkt med 120mm fästen, borde inte vara några problem att få på dem och de är jävligt prisvärda och tysta. Nackdelen är bara att de inte verkar ha dem på lager någonstans :/

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Noctua är generelt ganska överprisade så hade undivkit dem, finns bättre alternativ.

En fläkt du bör kolla på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920231#rparams=ss=gentle...

140mm fläkt med 120mm fästen, borde inte vara några problem att få på dem och de är jävligt prisvärda och tysta. Nackdelen är bara att de inte verkar ha dem på lager någonstans :/

Om man ser till forskningen som ligger bakom flera av Noctua's fläktar är det inte konstigt att de kostar som de gör. Att Noctua inte kan konkurrera med priset på "rebrandade" OEM-fläktar, som sedan valfritt företag sätter sitt klistermärke på, är inte ett dugg konstigt.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på 5 cougar fläktar i min R3:a, 2 140mm och 3 120mm. Kan inte säga annat än gott om dem. De jag har är inte pwm styrda, men det finns om man vill köpa. Och som nämnt ovan så är de en aningen billigare.

Visa signatur

Stationär: Define R3 | Asus Crosshair V | AMD Phenom x4 965 @ 4.2 ghz | Corsair LP 8G 1600MHz | Radeon 6970 |
Bärbar: MacBook Air 13" 2011
Konsoller: NES | SNES | N64 | Gamecube | Wii

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Om man ser till forskningen som ligger bakom flera av Noctua's fläktar är det inte konstigt att de kostar som de gör. Att Noctua inte kan konkurrera med priset på "rebrandade" OEM-fläktar, som sedan valfritt företag sätter sitt klistermärke på, är inte ett dugg konstigt.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans...
Här jämförs noctua med bland annat Noiseblocker och GT som båda presterar bättre och är billigare. Noctua gör inte dåliga fläktar men dom är långt ifrån bäst. Dom är dessutom rätt dyra som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Om man ser till forskningen som ligger bakom flera av Noctua's fläktar är det inte konstigt att de kostar som de gör. Att Noctua inte kan konkurrera med priset på "rebrandade" OEM-fläktar, som sedan valfritt företag sätter sitt klistermärke på, är inte ett dugg konstigt.

Fast just den länkade fläkten Thermalright TY-140 är ju en av de mest prisade fläktarna eftersom den sitter på Silver Arrow, Archon, HR-02 Macho m.m. som alla får toppresultat och brukar ligga lägst i ljudnivå samtidigt.

Problemet är ju tillgången, som sagt, endast Liontech som har och då är det 10st "hos leverantör".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Cougar helt klart.. Bättre, billigare, snygga som fan

har själv ett par

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är säkert inte dåliga, men de vinner sällan några tester och är dyra!