Permalänk

Mitt Kommande Bygge IB

Hej hoppas rubriken är bättre denna gång

IB 3570K
G.Skill Sniper 8GB
Asus MAximus V Gene
SSD OCZ Agility 3 sata III 120gb
WD 1TB black
HD6970(gamla vanliga kortet)

så kommer datorn vara när jag bara får grejerna beställde från alina nyss

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Ser inte dumt ut, har den brädan och minnena. Funkar kalas !

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Kanoners väntar ivrigt nu

Fick precis lev. besked nu kanske det är optimiskt att tro, jag får grejerna innan helgen men får väl lira 360 under tiden

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Din gamla rigg var väl inget fel på? Jag hade typ oxå tänkt att köra på den brädan och CPUn. Men jag väntar nog ett litet tag till för att se vad folk tycker om prollen. Förresten är det värt att satsa på 3770K istället? Ger väl lite bättre prestanda?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Skrivet av a0R:

Din gamla rigg var väl inget fel på? Jag hade typ oxå tänkt att köra på den brädan och CPUn. Men jag väntar nog ett litet tag till för att se vad folk tycker om prollen. Förresten är det värt att satsa på 3770K istället? Ger väl lite bättre prestanda?

Inte mycket bättre prestanda om man endast spelar. Gör man mer än de så kanske det är värt att lägga ner 900-1000 kronor extra.

Permalänk

jag menar bara att mellan X58/S1366-Z77/IB måste ju nåt ha hänt i utvecklingsväg som gör att S1366 fasas ut annars hade de väl fortsatt med den eller?
så nån skillnad i spel osv måste det väl ändå vara?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

En fråga om ESD jag ska ju bygga nytt här i dagarna, men när jag tar på antistat armbandet hur vet jag när jag tar ut moderkortet ur kartongen, att den itne får en micro stöt eller så?
eller är risken minimal när man kopplar armbandet i chassit samt tar i chassits metall delar?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag har byggt och grejjat med datordelar så länge jag kan minnas och aldrig använt mig av ESD band. Jag säger inte att du ska skippa det heller. Innan jag börjar meka så brukar jag ställa bort mobilen om jag nu har den i fickan och sedan tar jag tag i ett element i ca 5 sek. På så sätt får man av sig statisk elektricitet.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

oki brukar också hålla i ett element ett tag sdan antistat armband for safety
här bilder på grejerna

detta är då:
Maximus Gene V
8 G.skill Sniper
Intel Coer i5 3570K
det som itne är på bild är min SSD disk och HDD Burk Graffe

kommer med fler bilder av bygget
men har jag förstått det rätt ska bara SSD disken vara inkopplad innan HDD´n

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Bytte du från i7 960 till i5 3570k för att spela spel? Kan säga att det var ganska bortkastade pengar

Om du spelar i normalhög upplösning (1080p) och har ett bra grafikkort så presterar de flesta CPU:er likadant.

Här är ett diagram från Battlefield 3.

Som du ser kommer du tjäna ett par enstaka FPS som max, inte speciellt värt! Men alltid roligt med uppgraderingar kan jag hålla med om

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Bytte du från i7 960 till i5 3570k för att spela spel? Kan säga att det var ganska bortkastade pengar

Om du spelar i normalhög upplösning (1080p) och har ett bra grafikkort så presterar de flesta CPU:er likadant.

Här är ett diagram från Battlefield 3.

Som du ser kommer du tjäna ett par enstaka FPS som max, inte speciellt värt! Men alltid roligt med uppgraderingar kan jag hålla med om

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2974?k=0aaa446341977...

Multiplayern i bf3 är väldigt cpu krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Jag har byggt och grejjat med datordelar så länge jag kan minnas och aldrig använt mig av ESD band. Jag säger inte att du ska skippa det heller. Innan jag börjar meka så brukar jag ställa bort mobilen om jag nu har den i fickan och sedan tar jag tag i ett element i ca 5 sek. På så sätt får man av sig statisk elektricitet.

Exakt så har jag också alltid gjort. Elektroniken är förvånade okänslig, dessutom tålig för fysisk kraft också. Har bändt ner minnena med kofot nästan.

Därmed inte sagt att du skall göra så...

Dont try this at home!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Exakt så har jag också alltid gjort. Elektroniken är förvånade okänslig, dessutom tålig för fysisk kraft också. Har bändt ner minnena med kofot nästan.

Därmed inte sagt att du skall göra så...

Dont try this at home!

Kretskort som ett moderkort tål många kilos tryck och inget man klarar att bryta av för handkraft men man måste självklart tänka på alla komponenter och lödningar på baksidan som är det känsliga och när ja håller på med processorn använder jag alltid antistatband.

Annars använder ja elementtaktikten på resterande komponenter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

mer dator godis

monterat och nästan klart

lite kabel buntande återstod
nu är den byggd men inte installerad.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

vet dock ej om jag får in wd black disken graffet tog bort 2 sata kontakter på moderkortet.
en annan fråga just nu har jag bara ssd disken inne i burken som OS ska vara på sedan kan man koppla in en till disk?
Har hört att W7 sprider filer lite hit o dit om man har några diskar i under installationen av W7

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

vet dock ej om jag får in wd black disken graffet tog bort 2 sata kontakter på moderkortet.
en annan fråga just nu har jag bara ssd disken inne i burken som OS ska vara på sedan kan man koppla in en till disk?
Har hört att W7 sprider filer lite hit o dit om man har några diskar i under installationen av W7

Jag har installerat nån gång med mer än 1 disk i och fick problem när jag sedan tog bort en av de andra diskarna... inte säkert att det var därför men jag skulle ha endast en disk inkopplad under installationen iaf

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Precis som Se33 säger, kör med bara SSDn under installationen så att inte windows lägger några bootfiler eller liknande på HDDn.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

jepp sak göra så
min burk ahar ju en docka för en hdd på ovansidan kanske smackar in WD´n där om den fungerar, och är i kopplad så att säga annars blir det svårt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jepp sak göra så
min burk ahar ju en docka för en hdd på ovansidan kanske smackar in WD´n där om den fungerar, och är i kopplad så att säga annars blir det svårt

Går det inte få in en vinklad SATA kabel under grafikkortet annars? brukar få med iallafall en sån med ASUS moderkort

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Jag har byggt och grejjat med datordelar så länge jag kan minnas och aldrig använt mig av ESD band. Jag säger inte att du ska skippa det heller. Innan jag börjar meka så brukar jag ställa bort mobilen om jag nu har den i fickan och sedan tar jag tag i ett element i ca 5 sek. På så sätt får man av sig statisk elektricitet.

Håller med, har mekat med datorer så länge jag kan minnas och jag tar också på ett element en stund sen kör jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Pandayoyo:

Går det inte få in en vinklad SATA kabel under grafikkortet annars? brukar få med iallafall en sån med ASUS moderkort

jodå men jag har så "stora" fingrar så det blir trångt och bökigt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

HEj
är det normalt för ivy bridge att gå upp i 84 grader i windows miljö när man på sin höjd avintallerar program eller kör windows update.
Jag kör på INtels original kylare

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

HEj
är det normalt för ivy bridge att gå upp i 84 grader i windows miljö när man på sin höjd avintallerar program eller kör windows update.
Jag kör på INtels original kylare

Låter väldigt varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Håller med, har mekat med datorer så länge jag kan minnas och jag tar också på ett element en stund sen kör jag.

Skrivet av a0R:

Jag har byggt och grejjat med datordelar så länge jag kan minnas och aldrig använt mig av ESD band. Jag säger inte att du ska skippa det heller. Innan jag börjar meka så brukar jag ställa bort mobilen om jag nu har den i fickan och sedan tar jag tag i ett element i ca 5 sek. På så sätt får man av sig statisk elektricitet.

Skrivet av Legopappa:

En fråga om ESD jag ska ju bygga nytt här i dagarna, men när jag tar på antistat armbandet hur vet jag när jag tar ut moderkortet ur kartongen, att den itne får en micro stöt eller så?
eller är risken minimal när man kopplar armbandet i chassit samt tar i chassits metall delar?

Att ta på element hjälper inte på något vis mot ESD skador på komponenter så länge inte de också är anslutna till elementet samtidigt som dig själv. Det du gör är att jämna ut potentialen mellan dig och elementet, inte mellan dig och komponenter som man vill göra. Oftast är detta inget problem då många komponenter kommer i antistatiska påsar, som då ska jämna ut laddningar långsamt mellan en själv samt delen.

Anledningen till att man använder ett ESD armband är för att chassit samt komponenter i det ska ha samma potential som den delen du plockar ut ur sin antistatiska påse har.

Permalänk

jag körde windows update på skiten men då gick den upp i 95 grader på intels original kylare.
Ibland fick jag cpu fan error meddelande kollade datorn fläkt kontakten satt som den skulle, i bios visar den 1200+varv sedan N/A och så håller det på, har uppdaterat bios på moderkortet, kan jag fått ett måndags ex med cpu´n?

detta var inte vad jag räknat med när jag skulle bygga detta nya system att det blev nära på en grill direkt

vad är skillnaden mellan cpu fan och cpu fan_opt?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

ena gången snurrar cpu fläkten för att sen vara nere på 0rpm sen igen1200rpm+->0Rpm->1200+rpm
varför gör den så?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Multiplayern i bf3 är väldigt cpu krävande

fast å andra sidan så klarar min i7 920 med spikade 60fps (vsync) på b2k-banorna i 64-players på ultra i 3.6 GHz utan HT.

Bara du har grafikkraften till det så klarar en så pass "dålig" CPU som min det galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Håller med, har mekat med datorer så länge jag kan minnas och jag tar också på ett element en stund sen kör jag.

+ här också.

Permalänk

tilläggas ska att cpu fläkten faktiskt inte snurrar den står ta mig fan stilla när alla andra fläktar går för fullt.

varför i zeus feta rövhål gör den så????
Varför fungerar itne fläkt jäveln ska jag byta till CPU FAN_OPT???
kanske den snurrar då?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

tilläggas ska att cpu fläkten faktiskt inte snurrar den står ta mig fan stilla när alla andra fläktar går för fullt.

varför i zeus feta rövhål gör den så????
Varför fungerar itne fläkt jäveln ska jag byta till CPU FAN_OPT???
kanske den snurrar då?

Den ska sitta på första uttaget som heter Cpu Fan och låter som att du fått en defekt kylare eller att de strular med styrningen på 4:e pinnen som ska reglerara detta från moderkortet viken hastighet den ska snurra i beroende på tempen på processorn.

Kan självklart även vara moderkortet men låter långsökt och då är väll det andra uttaget man ska testa på cpu fan optional.

Antar att du låtit den förapplicerade kylpastan vara kvar och att du tryckt dit kylaren ordentligt så den låst fast på baksidan av moderkortet och även kollat så att fläktkontakten är dit tryckt i botten och åt rätt håll.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.