Permalänk
Medlem

asus p8z68-v pro/gen3 cpu led problem.

Hejsan fick hem min dator idag och en vän med många års erfarenhet byggde ihop den åt mig.
Problemet vi hade när vi väl skulle starta den var att fläktarna började snurra och chassit lös upp, men bara i nån sekund, sedan släktes allt ner, samtidigt som fläktarna var igång och den "fejk-startade" så lös CPU-Led lampan, så jag började googla på det och gjorde alla möjliga saker för att fixa det utan några alls lyckade försök.

Det jag nu undrar är ifall jag kanske kan ha fått ett defekt modekort/processor eller om det finns någon erfaren som kan veta vad problemet kan vara? Jag har gjort precis allt på datorn, kollat alla sladdar, alla pins, testat med två olika processorer, olika CPU fläktar, olika RAM, testat med 1 ram och två ram och ja allt, testat i skärmen via grafikkortet, testat skärmen via modekortet. Dock har jag inget annat modekort som jag kan testa med så vet inte ifall det är CPU eller modekortet som krånglar. tycker det är jäkligt trist att när man väl hostar upp flera tusen på grejer så funkar det inte, och nej jag har inte satt sladdar fel eller liknande, har fått proffisionell hjälp med att sätta ihop datorn, och har själv suttit i snart 10 timmar och testat alla sladdar i stort sett överallt utan någon framgång alls.

dataspecs:
Modekort: Asus p8z68-v pro/gen3
PSU: Antec powersupply 620W
Artic fooling freezer 7 pro CPU kylare
proc: intel core i5-2500 3,3 GHz
RAM: Kingston Hyperx genesis 8GB DDR3
Chassi: NZXT phantom full tower
grafikkort: kom ej ihåg namnet direkt men kom ihåg typ 560 Ti eller något sånt.

kan även säga att jag suttit dom senaste 3 timmarna på nätet och testat alla möjliga lösningar som finns på dom engelska sidorna utan någon lösning.

Permalänk
Medlem

Tråden ligger i fel forumsektion,

men hur som helst. Jag har lite svårt att tolka problemet. Du skrev lite rörigt och otydligt.

Vad exakt är det som är problemet. Vad händer när du trycker på startknappen?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Oj då, trodde jag ändå hade hittat rätt ställe att lägga posten på

Men som sagt, jag trycker på start knappen, alla fläktar osv startas, och datorn försöker att boota upp, men släcks ner igen i 3-4 sekunder, sen försöker den boota upp igen men återigen stängs ner.
Jag får ingen kontakt med skärmen eller något kommer upp på skärmen. Och samtidigt lyser led lampan CPU rött och datorn vägrar starta.

Permalänk

När du menar botar upp, menar du att bios starar upp och "syns" på skärmen eller lyser bara skärmen svart?
för när mitt grafik kort gick sönder så var det exakt så att skärmen lyste svart och stängdes ner sen direkt.

Sen har jag också erfahrat kortslutning I en usb port och då bettede det sig lika dant

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min dator.
Modekort: Asus p8z68-v /gen3
PSU: Corsair HX 520W
proc: intel core i5-3570k
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
grafikkort: Amd 7970

Datorn startar upp 2-3sek sen stängs av sen startar den igen :/
Sen håller den på så tills man bryter strömmen

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk

Jag byggde min dator igår med

Modekort: Asus p8z68-v /gen3
PSU: Fractal design Newton 650w
proc: intel core i5-3570k
RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb
grafikkort: Amd 7850

Och stötte på exakt samma problem som Kvist90 och miniland (både cpu led och memory led lyser). Jag började felsökningen med att starta datorn helt utan ramminnen för att eliminera CPU problem (tänkte att kylaren inte satt ordentligt eller nått sånt) och ser då att det bara är memory led som lyser.

Efter det provade jag att laborera runt med minnena. I mitt fall blev lösningen att endast sätta ett minne i A2 slotten på mobot. Med det minnet i köra en ClearCMOS, sen startade datorn upp och jag kom in i bios.

Därifrån uppdaterade jag till senaste bios, installerade windows och alla drivrutiner, och efter det satte jag i resterande stickor. Provkörde datorn rätt hårt igår både med och utan overclock och allt verkar hur stabilt som helst.

EDIT: Ska tilläggas att jag körde helt utan allt annat inkopplat, dvs inget grafikkort eller nått sånt. Körde på interna grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_dr43:

Jag byggde min dator igår med

Modekort: Asus p8z68-v /gen3
PSU: Fractal design Newton 650w
proc: intel core i5-3570k
RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb
grafikkort: Amd 7850

Och stötte på exakt samma problem som Kvist90 och miniland (både cpu led och memory led lyser). Jag började felsökningen med att starta datorn helt utan ramminnen för att eliminera CPU problem (tänkte att kylaren inte satt ordentligt eller nått sånt) och ser då att det bara är memory led som lyser.

Efter det provade jag att laborera runt med minnena. I mitt fall blev lösningen att endast sätta ett minne i A2 slotten på mobot. Med det minnet i köra en ClearCMOS, sen startade datorn upp och jag kom in i bios.

Därifrån uppdaterade jag till senaste bios, installerade windows och alla drivrutiner, och efter det satte jag i resterande stickor. Provkörde datorn rätt hårt igår både med och utan overclock och allt verkar hur stabilt som helst.

EDIT: Ska tilläggas att jag körde helt utan allt annat inkopplat, dvs inget grafikkort eller nått sånt. Körde på interna grafikkortet.

Byggde ihop så pass mycket av min dator som din beskrivning säger, för att uppdatera BIOS innan jag placerar grafikkort och annat. Men på min maskin hjälper inte alls detta trick. Boot-loopen kvarstår efter placering av endast ett minne i A2 samt Clear CMOS. Hur uppdaterar man då, tro? Jag har inte möjlighet att låna någon CPU och jag köper inte någon extra bara för detta.

Permalänk
Entusiast

MODERKORT... vi är inte i Milano eller Paris på nån modeshow! Skärpning grabbar

Kolla att alla kablar sitter ordentligt... har stött på exakt detta bekymmer en gång för många år sen. Datorn stod som och pulserade. Då hade jag inte riktigt tryckt dit 24-pins kabeln ordentligt... fick trycka som en jävla galning och till slut så small den dit och datorn startade perfekt. Men om ni nu är 3 pers med samma bekymmer så kanske det är nåt annat fel. Har svårt att se att alla 3 ska ha gjort samma fel. Men kan vara värt att kolla iaf?

Permalänk
Medlem

Låter som att strömkabeln från nätagget in i moderkortet inte sitter i. Låter väl hellöjligt, men jag har sett många fall i butiken jag jobbar med folk som kommer in med sin nybyggda dator och så har de missat något så enkelt.

Kan du ta en bild på insidan av datorn?

Permalänk

(post #5 #6)Ni har säker löst det redan men verkar vara samma problem som jag hade. ni har en Ivy Bridge processor i en P8z68-v gen3. om det ska funka måste man upgradera BIOS genom att använda en sandy bridge processor :/

Permalänk

Har precis kommit hem från en kompis med precis exakt samma problem....Måste jag ruska fram ett Sandy bridge för att få mitt ivy bridge att funka? låter ju helt jävla galet?