Nvidia lanserar Geforce GTX 690 och tillkännager Geforce Experience

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejziponken:

BF3 kräver ju idag 1.5GB i ganska låg upplösning. Så då är det inte så jävla långt kvar till att maxa 2GB.

Jo men det beror på en stor mängd stora högupplösta textures och inte på skärmupplösning. Ökar du skärmens upplösning så ökar du användningen av minne högst marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

BF3 kräver ju idag 1.5GB i ganska låg upplösning. Så då är det inte så jävla långt kvar till att maxa 2GB.

vad snackar du om???

Permalänk
Medlem

Ja du ser väl själv i grafen att BF3 drar 1.5GB?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Ja du ser väl själv i grafen att BF3 drar 1.5GB?

"i ganska låg upplösning" vad definerer du som låg upplösning då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Ja du ser väl själv i grafen att BF3 drar 1.5GB?

Hur kommer det sig då att ett 5970 2gb (1gb effektivt vram) presterar bättre än ett 7970 3gb i 1920x1080.
Och ett gtx 590 3gb (1,5 effektivt vram) presterar bättre än ett 7970 3gb i 2560x1440.
Tror det är nåt lurt med de där graferna, annars så skulle prestandan för kraftfulla kort med "lite" minne se annorlunda ut.

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45505-test-av-geforce-gtx-680-med-vaerldens-snabbaste-grafikkrets.html?start=11#content

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"i ganska låg upplösning" vad definerer du som låg upplösning då?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt under 1920x1080 räknas som normalt/låg.

Standard är väl ändå 1920x1080 och där så äter BF3 redan upp nästan 1.5GB. Alltså ska det inte mycket till att komma upp i 2GB vilket jag tror händer inom 1-2 år. Ska jag lägga ut 9000kr på ett GFX så vill jag ha det iaf tre år innan jag byter igen...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv

Kortet som används har en framebuffer på 1,5GB vilket flaskar kortet.

Såhär ser det egentligen ut:

1920x1200 i Ultra-preset. Kortet som används är ett HD7970 med 3GB framebuffer. Minnesanvändningen ligger på runt 2GB och inte 1,5GB. Högre ändå om man börjar öka upplösningen ytterliggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kortet som används har en framebuffer på 1,5GB vilket flaskar kortet.

Såhär ser det egentligen ut:

http://i.imgur.com/ZRfg2.jpg

1920x1200 i Ultra-preset. Kortet som används är ett HD7970 med 3GB framebuffer. Minnesanvändningen ligger på runt 2GB och inte 1,5GB. Högre ändå om man börjar öka upplösningen ytterliggare.

Kan bekräfta att min dator utnyttjar 3.8 GB vram i BF3 på Ultra, det är enligt afterburner.
Dock räknar den med den ram som dedikerats åt grafiken när man kör 69XX kort

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

BF3 kräver ju idag 1.5GB i ganska låg upplösning. Så då är det inte så jävla långt kvar till att maxa 2GB.

Du har ju inte förstått vad jag pratar om. Jag pratar om att upplösning inte är så krävande på minnet. BF3 kan kräva mycket minne på Ultra, men det beror på grafikdata och inte upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

http://i.imgur.com/ZRfg2.jpg

1920x1200 i Ultra-preset. Kortet som används är ett HD7970 med 3GB framebuffer. Minnesanvändningen ligger på runt 2GB och inte 1,5GB. Högre ändå om man börjar öka upplösningen ytterliggare.

Det är vanskligt och förmodligen felaktigt att dra slutsatsen att BF3 kräver så mycket minne genom att kontrollera minnesåtgången på grafikkortet under spelande. Det går inte att särskilja mängden minne som krävs från det som inte krävs men ligger kvar på grafikkortet av någon anledning (t.ex. cache). Lite som att jag skulle räkna med mängden minne Windows 7 använder i Superfetch som det som krävs för att Windows 7 ska fungera med full prestanda.

Permalänk
Medlem

"As for prices, NVIDIA informed us that apart from its US MSRP of US $999, Britons will be staring at a £829 price-tag, and continental Eurozone buyers at 829€ (excl. VAT). Expect a thorough performance review on May 03."

Källa: http://www.techpowerup.com/165149/A-Crate-at-TechPowerUp-s-Do...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lite mer angående grafikminne, upplösningar och BF3.

Jag hittade ett test (privatperson) som är intressant, för det visar antagligen gränsen för BF3 och grafikminne.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1646219
Här körs BF3 i Ultra med 5760x1080 (triplemonitor) på en triple-SLI GTX 580 med 1,5GB minne/kort. Där kan man se att det fungerar bra med 1,5GB ända tills 4xMSAA då framerate går i golvet. Han säger i inlägget att han kört Caspian (utan AA) så det är inte något problem med 64-spelarkartor heller.

GTX 680 med 2GB finns i Swecs tester med triplemonitor.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
Där ser man att den slår HD 7970 som har 3GB i 5760x1080 (inte i SLI, pga skalning). Det vore inte möjligt om BF3 skulle kräva så mycket minne som ibland anges genom att kolla på ett kort med 3GB eller mer. För prestandan åker i golvet när minnet tar slut.

Tester och bilder som visar enorm minnesanvändning på grafikkort med t.ex. 3GB eller mer är i princip värdelösa som någon form av mätare på spelets verkliga minnesåtgång. Varför de visar att så mycket går åt kan jag inte svara på. Det kan bero på att data inte tas bort från grafikkortet trots att det inte längre används.

Självklart är det bra att grafikkorten får mer och mer minne. Det driver på utvecklingen. BF3 Ultra hade inte varit möjligt om denna utveckling inte funnits. Så det är bra med mycket minne, men man måste vara realistisk när det gäller hur mycket som egentligen krävs för dagens spel och upplösningar.

Permalänk

Jag som kör 3gigs korten har inga problem med minnesanvändning vid single setup. Däremot är det dödsdömt att köra surround på 1.5GB korten.
Ligger stabilt runt 1,7-1,9 i BF3 med 70-100 fps med HBAO och 4xMSAA i 1920x1200.
Kör jag däremot 5760 eller 6096x1200 orkar inte riktigt 2x580 med en vettig fps, men jag kan ligga runt 25-40 med 4xMSAA och HBAO. Då drar däremot korten 2,8GB(mellan 2812-2868MB)minne konstant.
Lägger jag mig på "spelbara" 40-50 fps utan MSAA och HBAO tuggar korten dock runt 2,2GB i 6096x1200.

Jag har lekt en hel del med olika inställningar och försökt hitta något som är spelbart och skönt med vettig fps, och kommer med all sannolikhet testa att lägga på ett 3:e 580 för att få upp surrounden i spelbar fps med allt på max

Skalar man dessutom ner allt vad det går i windows kan man få ut en sisådär 0,2 fps till men ytterligare ett par MB minne till GPUn.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk

så maxar 690 minecraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

[I]Självklart är det bra att grafikkorten får mer och mer minne. Det driver på utvecklingen. BF3 Ultra hade inte varit möjligt om denna utveckling inte funnits. Så det är bra med mycket minne, men man måste vara realistisk när det gäller hur mycket som egentligen krävs för dagens spel och upplösningar.

Jo jag håller med fullständigt MEN nu är ju detta Nvidias nya flaggskepp och där borde man inte tumma med något som kanske kan ge en flaskhals, nu flaskar minnet i väldigt få extrema fall men ändå, det känns lite konstigt, här har vi ett kort som har världens snabbaste GPU del och då tycker jag att dom borde se till att kortet presterar max i alla situationer.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anders190:

Kortet som används har en framebuffer på 1,5GB vilket flaskar kortet.

Såhär ser det egentligen ut:

http://i.imgur.com/ZRfg2.jpg

1920x1200 i Ultra-preset. Kortet som används är ett HD7970 med 3GB framebuffer. Minnesanvändningen ligger på runt 2GB och inte 1,5GB. Högre ändå om man börjar öka upplösningen ytterliggare.

Nu blir det rätt off-topic här, men.. Det där stämmer inte riktigt med vare sig våra gamla värden eller vad jag får nu. Enligt DICE vid lansering drog BF3 cirka 1,5 GB VRAM, vilket både vi och andra med GTX 580 3 GB-kort fick ut mellan tummen och pekfingret (vi landade i höga 1400 MB).

Det har dock hänt en del sedan dess med ett flertal uppdaterinagr vilket kan ändra förutsättningarna, dessutom mäts värdet lite olika för AMD respektive Nvidia om jag förstod det hela rätt första gången vi tittade på problemet (undantaget CF/SLI, som mäts väldigt annorlunda). I vilket fall, jag landar i höga 1600 MB efter någon halvtimmes spel i 1920x1080 Ultra på Caspian Border (motsvarande vad vi testade innan och vad DICE vid lansering menade drar ungefär 1,5 GB) - det är betydligt under dina nästan 2 GB, och absolut i linje med de gamla siffrorna sett till patchande och avläsningsskillander mellan AMD/Nvidia. Frågan är om det beror på de extra 120 pixlarna på höjden?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Blir nog ett sådant här med vattenblock senare i höst. Insåg idag att mina 470 är nästan två år men de håller bra än idag även i 5760 x0 1080, otroligt vad lite överklockning kan göra

Ska bli kul att se riktig review!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Tack för skrattet, du har knappast ens läst mitt inlägg för du verkar ju inte ha någon koll på vad jag skrev. "Skrattretande"

Lutar mer åt att du behöver en språklektion i hur man formulerar sig på svenska. Tillbaka och läs vad du själv skriver. Du verkar lite bitter, inte fått någon pingvinstång på sistone?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)