Geforce GTX 690 anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av chopperstop:

Om du behöver fråga så visar du bara att du inte fattar vad det handlar om! När det gäller att ha extra grafik power.
Allt flyter bättre o så får man all ögongodis utan störningar. O det betalar jag gärna extra för så SLI är vad som gäller..

Om jag behöver fråga så vet jag inte vad det handlar om? brukar väl vara så? : - ) Håller med klart värt det , 680 är ju rätt segt kort nu ska köpa 4 så får jag mest ögongodis av alla. Du pratar om extra power, nämn gärna ett spel som kommer lagga med ett 680kort med en skärm

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

SNÄLLA, snälla.. Testa kortet i surround med 4096x2160 x3. :/

SNÄLLA, snälla.. Testa KOFOTEN! I brist på annat kan ni väl åtminstone testa KOFOTEN!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Om jag behöver fråga så vet jag inte vad det handlar om? brukar väl vara så? : - ) Håller med klart värt det , 680 är ju rätt segt kort nu ska köpa 4 så får jag mest ögongodis av alla. Du pratar om extra power, nämn gärna ett spel som kommer lagga med ett 680kort med en skärm

Själv kör jag 2560x1440 upplösning och köra ultra på BF3 exempel och få bra FPS så har man nog inte mycket power till godo. För jag hoppas att spelen blir snyggare och snyggare som kommer att kräva mer power.

Edit Sen så för min egen del så känns steget för litet att gå från två 5870 till ett 680 skillnaden blir 847p i 3dmark11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik...:

Själv kör jag 2560x1440 upplösning och köra ultra på BF3 exempel och få bra FPS så har man nog inte mycket power till godo. För jag hoppas att spelen blir snyggare och snyggare som kommer att kräva mer power.

Edit Sen så för min egen del så känns steget för litet att gå från två 5870 till ett 680 skillnaden blir 847p i 3dmark11.

Ja om man nu tycker det är värt att lägga 10 000Kr för att spela battlefield i ultra. grattis.
Måste iafall kännas jävligt misslyckande för dom som betalade 4-5000 för ett 680, eller ett 7970 i tron att kunna spela ultra i 2560x1440. När det bara laggar. stackars satar

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Ja om man nu tycker det är värt att lägga 10 000Kr för att spela battlefield i ultra. grattis.
Måste iafall kännas jävligt misslyckande för dom som betalade 4-5000 för ett 680, eller ett 7970 i tron att kunna spela ultra i 2560x1440. När det bara laggar. stackars satar

Du bad om ett spel som lagga på en skärm, inte hur mycket pengar det skulle kosta. Om det är folk som skulle lägga 10 000kr för det så behöver inte du bli sur för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik...:

Du bad om ett spel som lagga på en skärm, inte hur mycket pengar det skulle kosta. Om det är folk som skulle lägga 10 000kr för det så behöver inte du bli sur för det.

Jag är inte sur: ) Tycker bara det är synd om dom som la ut nästan 5000 för ett nytt kort som dom inte kan spela battlefield på högsta upplösning.
Jag funderar ju på köpa en ny dator det är därför jag kollar läget. Vet du om det är outhärdligt att spela battlefield på högsta med ett 7970 eller 680? alltså om spelet laggar sönder totalt det är ju inget kul direkt.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Jag är inte sur: ) Tycker bara det är synd om dom som la ut nästan 5000 för ett nytt kort som dom inte kan spela battlefield på högsta upplösning.
Jag funderar ju på köpa en ny dator det är därför jag kollar läget. Vet du om det är outhärdligt att spela battlefield på högsta med ett 7970 eller 680? alltså om spelet laggar sönder totalt det är ju inget kul direkt.

Det beror på vad som kommer vara "högsta" för sig. hur många skärmar, och vilken upplösning på den/dessa, är ganska relevant i sammanhanget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det beror på vad som kommer vara "högsta" för sig. hur många skärmar, och vilken upplösning på den/dessa, är ganska relevant i sammanhanget.

En skärm,2560x1440 i ultra

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Jag är inte sur: ) Tycker bara det är synd om dom som la ut nästan 5000 för ett nytt kort som dom inte kan spela battlefield på högsta upplösning.
Jag funderar ju på köpa en ny dator det är därför jag kollar läget. Vet du om det är outhärdligt att spela battlefield på ett högsta med ett 7970 eller 680 på högsta? alltså om spelet laggar sönder totalt det är ju inget kul direkt.

Kör du 1920x1080 så lär du klara battlefield på ultra. Köper man ett grafikkort för 5-8000sek så vill man att det ska klara att maxa spel en bra bit fram över.

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

En skärm,2560x1440 i ultra

Enligt SweC's test hamnar du då på 49fps i snitt, med drops ner till 39fps.
Jag skulle nog inte vara ensam om att sänka inställningarna i det läget.

Edit: Såg nu att det var aningen högre upplösning i testet. men jag tror fortfarande att det kommer prestera under vad jag och många fler skulle varit nöjda med.

Men ja. personligen skulle jag hellre kört med lägre inställningar, än att gå upp till ett 690.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Enligt SweC's test hamnar du då på 49fps i snitt, med drops ner till 39fps.
Jag skulle nog inte vara ensam om att sänka inställningarna i det läget.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2837?k=c3e47747e1da7...

Edit: Såg nu att det var aningen högre upplösning i testet. men jag tror fortfarande att det kommer prestera under vad jag och många fler skulle varit nöjda med.

Men ja. personligen skulle jag hellre kört med lägre inställningar, än att gå upp till ett 690.

ok tack

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk

ni kan skicka kortet till mig när ni testat klart

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Priset är rätt avtändande och ett grafikkort för 8-9 papp blir nog aldrig aktuellt för särskilt många. Kul med snabba kort dock

kanske om det inte lider av micro stuttering .. arma 3 kommer bli brutalt krävande, oavsett vad deras officiella systemkrav säger.

Permalänk
Medlem

MEN VAD VÄNTAR NI PÅ? UPP MED TESTET NU!!!! DAMMIT!!!!! *otålig*

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Laggar inget alls i BF3 på ultra, men jag köpte iofs tre 7970.
MinFPS c:a 90 i 2560x1600, ligger runt 100-110 i snitt.

Edit: Med 12.4 kan jag köra BF3 överklockat på graffekorten utan blåskärm, ÄNTLIGEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Samma perfektion som att en CS-spelare aldrig skulle köra annat än 100 fps och bojkottar allt utom 120hz skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ingen 120 Hz-skärm för min del. Detta var innan 120 Hz var "vanligt" eller ens fanns bland konsumenterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Ursäkta herrn. Jag trodde att jag kom med en relevant och bra fråga. Som, behöver man verkligen lägga ut 10 k för ett kort när ett för 5 räcker och blir över" Trodde jag alltså. Men jag ber om ursäkt som kom med en sån korkad jävla fråga. När jag tänker efter så var frågan nästintill avskyvärd.

Anledningen till min dumma fråga är att jag sitter nämligen själv på ett gammalt 4890 som jag kör max upplösning på och aldrig upplevt nåt större lagg i ett spel, förutom witcher2. Därav min fråga

Tur för dig och jag gissar därav att du inte spelar i så hög upplösning/din skärm inte klarar så hör upplösning (och upplösningarna går uppåt och uppåt med tiden, det pratas ju om 4k skärmar redan) och då är det processorn som får jobba på lite mer än mot högre upplösningar där grafikkorten i princip alltid är den komponent som begränsar.

Och/eller så har vi olika uppfattningar om vad som är ok. För mig är 60 FPS ett minimum, redan vid 40-50 FPS upplever jag ryckighet och att spelupplevelse förstörs. Men vi har alla olika preferenser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

jaha då får man se om stuttering e fixat då

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Fel! Man ska inte ta på några kontakter eller komponenter. Att vara laddad och komma nära en kontakt kan ge upphov till laddningar också.

Idag har man som tillverkare blivit tvungna att sätta massa ESD-skydd på de flesta kontakter eftersom hemma-noobs inte har vett nog att använda ESD- utrustning eller hålla i kylare/backplate/hörn på korten. Men dessa kretsar kan själva gå sönder och inte skydda nästa gång.

De flesta ESD är smygande: Blåskärmar ibland t.ex. Se gärna filmen jag länkar till i min sign.

Okej, visste inte att det var så farligt. Men att man inte är laddad är A/O när man leker med sina dyra komponenter. Bara en galning skulle ta tag i sitt fina grafikkort utan att ta på element eller jordad kontakt innan.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Samtidigt framkommer det att Nvidia håller hårt i partnertillverkarna och inte tillåter några som helst klistermärken eller andra dekaler på det nya grafikkortet.

Måste vara det bästa som hänt sedan dödsstraff avskaffades...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Då denna tråden mest handlar om ESD nu så måste jag också skriva .
Jag använder själv väldigt sällan esd band men försöker "jorda mig" ta chassit lite då och då för att ha samma potential, och undvika statiska urladdningar samt undvika att ta på känsliga delar.
Jag har heller aldrig varit med om något gått i sönder pga av esd.
Värsta jag varit med om va för många år sen när min dator va kopplad till tvn i andra rummet med video(koax) kabel, jag fick sjukt jobbiga stötar mellan jord på kabeln och chassit när man kopplade in den. Det kittla rätt bra så till sist mätte jag upp potential skillnaden och den va 130v mellan rummen så efter det slutade jag använda mig själv som jordpunkt . Men den dator fungerade i många år utan minsta problem.

mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Då denna tråden mest handlar om ESD nu så måste jag också skriva .
Jag använder själv väldigt sällan esd band men försöker "jorda mig" ta chassit lite då och då för att ha samma potential, och undvika statiska urladdningar samt undvika att ta på känsliga delar.
Jag har heller aldrig varit med om något gått i sönder pga av esd.
Värsta jag varit med om va för många år sen när min dator va kopplad till tvn i andra rummet med video(koax) kabel, jag fick sjukt jobbiga stötar mellan jord på kabeln och chassit när man kopplade in den. Det kittla rätt bra så till sist mätte jag upp potential skillnaden och den va 130v mellan rummen så efter det slutade jag använda mig själv som jordpunkt . Men den dator fungerade i många år utan minsta problem.

mvh Jonas

Du hade tak-antenn inkopplad till den tv'n antar jag?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Inte länge kvar nu... Jag har läst 6 am PST, vilket borde innebära 15:00 här i Sverige.
Kan någon bekräfta/dementera?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Enligt SweC's test hamnar du då på 49fps i snitt, med drops ner till 39fps.
Jag skulle nog inte vara ensam om att sänka inställningarna i det läget.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2837?k=c3e47747e1da7...

Edit: Såg nu att det var aningen högre upplösning i testet. men jag tror fortfarande att det kommer prestera under vad jag och många fler skulle varit nöjda med.

Men ja. personligen skulle jag hellre kört med lägre inställningar, än att gå upp till ett 690.

Kom dock ihåg att testet bara mäter relativ prestanda - bilscenen är med marginal en av de mindre tunga i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Inte länge kvar nu... Jag har läst 6 am PST, vilket borde innebära 15:00 här i Sverige.
Kan någon bekräfta/dementera?!

Anand publicerade sin review kl 15

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.