Dualchannel fel och coldboot [Asus Sabertooth p67 REV 3.0]

Permalänk
Medlem

Dualchannel fel och coldboot [Asus Sabertooth p67 REV 3.0]

Tjenare i måndags kom alla delar till min dator och nu har jag byggt ihop den.
Jag har börjat ana att det är något fel på moderkortet [MK Asus SABERTOOTH P67 Socket 1155, P67, Rev 3.0]

Det första som hände var att datorn startade upp i 3 sek sedan så stängdes den av och sattes på igen så var det bara att köra.

Det andra problemet är att dualchannel inte funkar så moderkortet läser bara av 4GB
Jag ställde även in X.M.P och ram minnet på 1600Mhz i bios

Jag har satt dem i denna ordning: CPU | X | X (Då X representerar RAM minnena)

Jag har prövat båda minnena i A1 och båda funkar så det är ej fel på RAM minnena.

Just nu har jag: CPU X | | | (Då X representerar RAM minnet).

Hur fixar jag satt dualchannel funkar och hur löser jag coldboot problemet?

Jag har gjort en fel anmälan till inet.se och jag kan skicka in det till dem men jag vill inte skicka in det ifall dessa problem går att lösa på egen hand.

Alla delar jag har är:

Asus SABERTOOTH P67 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Fractal Design Define R3, Titanium
Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
Optiarc AD-7280S Svart SATA, OEM
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE RÖD
Corsair 60GB SSD FORCE 3-series
XFX Radeon HD6970
CoolIT VANTAGE A.L.C CPU Vattenkylning

Min bror löste problemet på nåt sett, så ni behöver inte hjälpa mig mer.

/MVH

Visa signatur

Asus Z370-A | 850 evo | i5 8600K 5GHz | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Corsair vengeance 16GB 2666Mhz | 2x GTX 980 SLI

Permalänk
Medlem

Prova 1 st minne i slot efter slot. Skriv ner eller memorera i vilka slots som det fungerar resp inte fungerar.
Lyft ur processorn, studera pinnarna i sockeln. Ser allt bra ut återmontera CPUn och pröva igen enl ovan.
Berätta resultatet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Prova 1 st minne i slot efter slot. Skriv ner eller memorera i vilka slots som det fungerar resp inte fungerar.
Lyft ur processorn, studera pinnarna i sockeln. Ser allt bra ut återmontera CPUn och pröva igen enl ovan.
Berätta resultatet.

Ska 1 st minne funka i alla slots?

Enligt asus manual ska Dual channel vara A2 och B2 medans om man kör single A1

Visa signatur

Asus Z370-A | 850 evo | i5 8600K 5GHz | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Corsair vengeance 16GB 2666Mhz | 2x GTX 980 SLI

Permalänk

Asus P8P67 Pro cold boot problem

Ååh grattis, samma här.
Jag har ett Asus P8P67 Pro som oxå har coldboot problem. Verkar vara många Asus-användare som har problem med det. Vissa dagar går det bra, andra inte.
Imorse startade jag datorn och efter några sekunder starta den om sig..(det liksom kommer klickljud från moderkortet)
ASUS UEFI loggan kommer upp på skärmen sen börjar prickarna bilda Win7 flaggan/loggan och när flaggan/loggan är klar fryser datorn så jag måste starta om den. Efter jag startat om den frågar datorn mig om jag vill köra test (rekommenderas) eller om jag vill starta Windows normalt.

Kör jag test så hittar den inga fel.
Väljer jag normalt så kommer jag in i Windows direkt och datorn fungerar klockrent.

Har inga problem med datorn alls förutom att det är störande att man måste starta om den.
Provat lite olika saker som:
Enable power to PCIe
Clearat Bios
Uppdaterat BIOS till nyaste versionen

Även provat flytta den blå lilla plastgrejen ett snäpp till höger, den som sitter på 3pin kontakten under CLRTC längst till vänster på bilden samt tagit bort batteriet. Nu kanske detta är att cleara Bios, jag kommer inte riktigt ihåg efter alla saker.
Har även provat MemOK! knappen längst ner till höger.

http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/articles/Asus%20P67...

Har provat alla möjliga guider men inget vill få bort mitt coldbootproblem.
Men som sagt så fungerar datorn klockrent på 1.6Ghz idle och 4.5Ghz när man måste ha det lilla extra.
Finns det mer tips så tar jag mer än gärna mot dom.
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium Svart PSU: Corsair AX 850W 80+ GOLD MOBO: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX CPU: Intel i7 4770K CPU-kylning: Corsair Hydro H90 RAM: Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast Series 16GB GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked SLI HDD: 2xIntel SSD 510 120GB + 1TB Western Digital Caviar Green Skärm: BenQ 24'' XL2411T 144Hz Keyboard: QPAD MK-85 Mus: Qpad 5K L.E

Permalänk
Medlem

Jag väcker liv i denna tråden igen då jag har samma problem med min dator. Den har fungerat bra i några månader men på senare tiden har jag börjat fått problem vid coldboot.

Datorn startar, går 2-5sek sen stänger den av sig och startar upp sig själv igen som vanligt. Ibland händer detta två gånger, alltså att den stänger av sig, börjar starta sen stänger den av sig igen för att sedan starta och fungera.

Någon som vet en lösning på detta problemet? Vad är det som gjort så att jag helt plötsligt börjat fått problem, har ej uppdaterat bios eller liknande. Moderkortet är ett ASUS SABERTOOTH P67 Rev 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfgdill:

Jag väcker liv i denna tråden igen då jag har samma problem med min dator. Den har fungerat bra i några månader men på senare tiden har jag börjat fått problem vid coldboot.

Datorn startar, går 2-5sek sen stänger den av sig och startar upp sig själv igen som vanligt. Ibland händer detta två gånger, alltså att den stänger av sig, börjar starta sen stänger den av sig igen för att sedan starta och fungera.

Någon som vet en lösning på detta problemet? Vad är det som gjort så att jag helt plötsligt börjat fått problem, har ej uppdaterat bios eller liknande. Moderkortet är ett ASUS SABERTOOTH P67 Rev 3.0

coldboot problem är ej något man kan fixa bort. Har du fått den så sitter den kvar resten av moderbrädans livslängd. min gamla ep35-ds3 hade de problemet..
jag läste på internet att skickar man in en bräda med coldboot problem så kan man få den utbytt, men eftersom du oftast får en "refurbished" board så kan den nya brädan få problem, alternativt att du får ärva ett nytt problem!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

coldboot problem är ej något man kan fixa bort. Har du fått den så sitter den kvar resten av moderbrädans livslängd. min gamla ep35-ds3 hade de problemet..
jag läste på internet att skickar man in en bräda med coldboot problem så kan man få den utbytt, men eftersom du oftast får en "refurbished" board så kan den nya brädan få problem, alternativt att du får ärva ett nytt problem!

Det låter ju knepigt att man inte kan få bort det, jag menar.. hade ju inte cold boot problemet när datorn var helt ny. Fungerade i 3-4 månader, så du säger att det problemet alltid funnits men inte haft lust att visa sig förens efter 3-4 månader?