Permalänk
Medlem

Asus P8H67-I och Ivy Bridge?

Hej!

Jag har, efter ett nedlagt datorbygge, ett st Asus P8H67-I liggandes. Jag saknar bara processor för att få en fungerande dator, tänkt att bli en hemmaserver (tänk web, VPN, streaming, transcoding i realtid, etc.) som även agerar HTPC. Min fråga är om jag helt utan problem kan köra med en ny Ivy Bridge-processor till det moderkortet?

Jag läste om att det kan krävas en UEFI-uppdatering, vilket kan bli svårt då jag inte har någon Sandy Bridge-processor i dagsläget.

Vad säger ni?

Tack!
Ivar

Permalänk
Medlem

Högst troligt fungerar inte en Ivy Bridge med det kortet eftersom IB inte finns med i listan på understödda processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ivanmedi:

Hej!

Jag har, efter ett nedlagt datorbygge, ett st Asus P8H67-I liggandes. Jag saknar bara processor för att få en fungerande dator, tänkt att bli en hemmaserver (tänk web, VPN, streaming, transcoding i realtid, etc.) som även agerar HTPC. Min fråga är om jag helt utan problem kan köra med en ny Ivy Bridge-processor till det moderkortet?

Jag läste om att det kan krävas en UEFI-uppdatering, vilket kan bli svårt då jag inte har någon Sandy Bridge-processor i dagsläget.

Vad säger ni?

Tack!
Ivar

Ehrm, den fina ASUS sidan du länkade till har en flik om kompatibla processorer;
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67I/#CP...

Bara att kika i den listan

Det finns inga Ivy Bridge i den listan

Dold text
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja, tack... Men efter en del erfarenhet med komponenttillverkare vet jag att det ibland kan vara lite si och så med uppdateringar på de officiella produktsidorna.

Det är därför jag frågar här

Dold text
Permalänk
Medlem

Tror inte tillverkarna fick annonsera ut exakt vilka processorer som stöds innan Ivy Bridge var officiellt släppt.

Den 28 februari släpptes BIOS 0803 som la till support för fler CPUer, men i CPU-support-listan finns ingen CPU med som började fungera med 0803... Så det är antagligen Ivy Bridge, bäst är väl att kolla med ASUS support.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tror inte tillverkarna fick annonsera ut exakt vilka processorer som stöds innan Ivy Bridge var officiellt släppt.

Den 28 februari släpptes BIOS 0803 som la till support för fler CPUer, men i CPU-support-listan finns ingen CPU med som började fungera med 0803... Så det är antagligen Ivy Bridge, bäst är väl att kolla med ASUS support.

Tack! Jag provade att ringa ("Asus tar tyvärr inte emot samtal rörande komponenter just nu"), så jag väntar på mailsvar angående huruvida det fungerar eller ej. Postar här när jag vet, kan kanske vara till hjälp för andra med lite äldre Asus-kort.

Permalänk

Tja. Jag har ett p8z68-v pro gen3 där ivy bridge inte heller finns med i supported CPU listan, men som dock fungerar fint iom att mitt system med 3570k är uppe och snurrar på. Dock är det ju gen3 med PCIE 3.0 support och tydligt uttalat att 22nm processorer ska stödjas med z68 chipset.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martin_dr43:

Tja. Jag har ett p8z68-v pro gen3 där ivy bridge inte heller finns med i supported CPU listan, men som dock fungerar fint iom att mitt system med 3570k är uppe och snurrar på. Dock är det ju gen3 med PCIE 3.0 support och tydligt uttalat att 22nm processorer ska stödjas med z68 chipset.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO...

3570K processorn är med i CPU support listan och BIOS stöd sedan 3202 som släpptes 2012.02.24

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO...

3570K processorn är med i CPU support listan och BIOS stöd sedan 3202 som släpptes 2012.02.24

Ah okej, då har dom uppdaterat. För den fanns inte med tidigare.