Permalänk
Medlem

Dedikera processor till program

Hej!
Märker att när jag spelar t.ex. så arbetar bara ena processorn till max medans de andra står på 0-5% endast, undrar om det finns något sätt för att göra så att programmet "delas" upp mellan de olika processorerna? Alternativt kanske säga åt spelet att köra på "core 3" eller dylikt?

Permalänk
Medlem

ctrl + alt + delete > Processer > Leta upp ditt program > höger klick > Ange processortillhörighet.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Hej!
Märker att när jag spelar t.ex. så arbetar bara ena processorn till max medans de andra står på 0-5% endast, undrar om det finns något sätt för att göra så att programmet "delas" upp mellan de olika processorerna? Alternativt kanske säga åt spelet att köra på "core 3" eller dylikt?

Högerklicka på en process i Task Manager > Processes och välj "Set Affinity...".

Min Athlon X2 4600+ delar vanligtvis upp allt jämnt mellan kärnorna. Däremot, om ett program bara kan använda en kärna egentligen så blir resultatet max 50% på vardera kärna. Har du 4 blir det 25% på varje. etc.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Mjo detta var min tanke också, men när jag försöker göra det på just detta programmet så säger det att jag inte har åtkomst till det. På alla andra program fungerar det men just detta funkar det inte på (Heroes of newerth). Lite störande när man har en i7a och core 1 snurrar på 100% bara för att det inte delas upp över alla. Kan detta ha något med programmet att göra som inte stödjer multithreading?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Mjo detta var min tanke också, men när jag försöker göra det på just detta programmet så säger det att jag inte har åtkomst till det. På alla andra program fungerar det men just detta funkar det inte på (Heroes of newerth). Lite störande när man har en i7a och core 1 snurrar på 100% bara för att det inte delas upp över alla. Kan detta ha något med programmet att göra som inte stödjer multithreading?

HoN kör bara på 1 core, liksom nästan 50% utav alla spel ute i nu läget. Tyvär med så är det :/

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Mjo detta var min tanke också, men när jag försöker göra det på just detta programmet så säger det att jag inte har åtkomst till det. På alla andra program fungerar det men just detta funkar det inte på (Heroes of newerth). Lite störande när man har en i7a och core 1 snurrar på 100% bara för att det inte delas upp över alla. Kan detta ha något med programmet att göra som inte stödjer multithreading?

Jag ser dock inte vad problemet är. Bara för att CPU:n ligger på 100% behöver det inte betyda att det går tungt. en i7:a ska inte ha några som helst problem att driva HoN, och övriga processer kommer att köras på de andra (lediga) kärnorna.

Upplever du ens något problem? Annars är det inget att bekymra sig över.

Permalänk
Medlem

Nja det går inte tungt som att det laggar etc, men när den toppar 100% så får jag upp disconnect symbolen och jag fryser i 5-10 sec alternativt hoppar ur gamet. Har ni några tips på hur jag kan göra? Borde ju finnas något sätt att säga åt programmet att inte köras på den kärnan utan köras på en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Nja det går inte tungt som att det laggar etc, men när den toppar 100% så får jag upp disconnect symbolen och jag fryser i 5-10 sec alternativt hoppar ur gamet. Har ni några tips på hur jag kan göra? Borde ju finnas något sätt att säga åt programmet att inte köras på den kärnan utan köras på en annan?

spelet är programmerat för en kärna, går inte att gå runt

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Skrivet av axxe:

Mjo detta var min tanke också, men när jag försöker göra det på just detta programmet så säger det att jag inte har åtkomst till det. På alla andra program fungerar det men just detta funkar det inte på (Heroes of newerth). Lite störande när man har en i7a och core 1 snurrar på 100% bara för att det inte delas upp över alla. Kan detta ha något med programmet att göra som inte stödjer multithreading?

Har du sett till att du kör Aktivitetshanteraren med administratörsrättigheter? Eftersom HoN måste startas med det behöver du även de rättigheterna för att modifiera processortillhörigheter, så det borde gå att ändra efter att ha klickat på "Visa processer för alla användare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

spelet är programmerat för en kärna, går inte att gå runt

Yes det vet jag, men tänkte att jag skulle sätta det på en kärna som inte kör någonting alls innan.

Skrivet av MultiHaffarN:

Har du sett till att du kör Aktivitetshanteraren med administratörsrättigheter? Eftersom HoN måste startas med det behöver du även de rättigheterna för att modifiera processortillhörigheter, så det borde gå att ändra efter att ha klickat på "Visa processer för alla användare".

Detta fungerade, men ändå så ligger den kärnan på ca 100% i fights. Funderar på om jag borde dra ner inställningarna eller något i HoN.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av axxe:

Yes det vet jag, men tänkte att jag skulle sätta det på en kärna som inte kör någonting alls innan.

Detta fungerade, men ändå så ligger den kärnan på ca 100% i fights. Funderar på om jag borde dra ner inställningarna eller något i HoN.

Om du har en i7 processor och spelet hackar, så beror det inte på processorn. Då har du antingen ett långsamt grafikkort, eller så laggar det på grund av nåt fel med din uppkoppling.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Om du har en i7 processor och spelet hackar, så beror det inte på processorn. Då har du antingen ett långsamt grafikkort, eller så laggar det på grund av nåt fel med din uppkoppling.

http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...

Där har du min dator, tycker inte det borde vara något problem alls. Sedan är jag ju inte 100% om det är datorn eller min uppkoppling som bråkar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av axxe:

http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...

Där har du min dator, tycker inte det borde vara något problem alls. Sedan är jag ju inte 100% om det är datorn eller min uppkoppling som bråkar.

Vet inte hur det grafikkortet presterar, men eftersom det är en bärbar så kan det mycket väl vara så att det är GPUn som är för klen när det blir för mycket effekter.

Om det blir bättre när du skruvar ner grafikinställningarna så vet du att hackandet beror på för slö dator, om det inte blir bättre så beror det antagligen på uppkopplingen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är endast när CPUn står på 100% som jag märker av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Det är endast när CPUn står på 100% som jag märker av det

Vilket för mig låter som om nåt annat program ligger i bakgrunden och äter upp din processoranvändning. Kolla vilket program det är och undersök varför det gör så.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT