Permalänk
Medlem

GA-Z68AP-D3 med Ivy Bridge startar inte

Jag satte precis i min nya 3570k i mitt GA-Z68AP-D3. Jag kommer till splash screenen, sen startar datorn om. Jag hinner inte gå in i BIOS. Är moderkortet trasigt, eller kan det va något annat?

Permalänk
Hjälpsam

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Support sedan BIOS version FC

Släpptes i slutet av Februari;
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4015#b...

Har du uppdaterat till den först?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uppdatera BIOS, datorn startar om innan jag hinner göra något tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Satt i alla strömkablar? Vad har du för övrigt i burken och vilket nätagg har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Japp, och jag har byggt det utanför chassit. Jag har ett corsair 550W som funkat fint.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som om du måste ha en annan CPU för att kunna uppdatera BIOS. Kan du låna av någon? köpa en billig sandy bridge kanske?

edit: typ http://www.inet.se/produkt/5309999/intel-pentium-g840-dual-co...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Är det sant? Kan det verkligen vara så? Nej, jag har ingen Sandy Bridge tyvärr. Har ingen jättelust att lägga pengar på en heller...

Permalänk
Medlem

Var köpte du mobo:t, har hört att Inet i vissa fall har hjälpt till med BIOS-uppdateringar. Din återförsäljare/lokala datorpulare kanske kan hjälpa dig?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat bios/cmos/UEFI? Hur står i moderkortsmanualen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Moderkortet var en demoprodukt från Komplett som jag köpte mycket billigt. Jag har clearat BIOS och hittar ingen hjälp i manualen...

Jag har inte tänkt på att moderkortet kanske inte skulle gå in i BIOS om jag starta det med en Ivy Bridge. Brukar det krävas en fungerande processor för BIOS-uppdateringar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av afulm:

Moderkortet var en demoprodukt från Komplett som jag köpte mycket billigt. Jag har clearat BIOS och hittar ingen hjälp i manualen...

Jag har inte tänkt på att moderkortet kanske inte skulle gå in i BIOS om jag starta det med en Ivy Bridge. Brukar det krävas en fungerande processor för BIOS-uppdateringar?

Ja, det är denna + minne som gör att du kan komma in i bios/UEFI:n

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Attans. Tack för hjälpen. Dumt av mig. Får se hur jag skall lösa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av afulm:

Moderkortet var en demoprodukt från Komplett som jag köpte mycket billigt. Jag har clearat BIOS och hittar ingen hjälp i manualen...

Jag har inte tänkt på att moderkortet kanske inte skulle gå in i BIOS om jag starta det med en Ivy Bridge. Brukar det krävas en fungerande processor för BIOS-uppdateringar?

Kontakta dem och beskriv problemet, misstanke om BIOS, be om hjälp med felsökning, om det inte är något annat fråga om de kan kika på moderkortet och även uppdatera BIOS på den i sådana fall?

Låter som en bra ända att börja i

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du utnyttja den fina ångerrätten vi har i Sverige... köp processor -> upg moderkort -> lämna tillbaks inom 14 dagar
Dock verkligen inget jag förespråkar.. men det är ett alternativ.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor och moderkort och får samma problem, varannan gång jag startar dator är det bara svart och varannan så kommer den till bios splash-screen men jag kan inte göra något innan den startar om sig.

Permalänk
Medlem

På vissa moderkort går det komma uppdatera BIOS utan CPU med USB-minne.
Kolla upp om det går med detta.