Permalänk
Medlem

NYTT Moderkort!

Skulle någon kunna tipsa mig om ett nytt moderkort???

Jag har en dator med följande spec:

i7 860 2.80 GHz - GIGABYTE Socket 1156 GA-P55-USB3 - Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz LP -
Radeon HD 5670 1 GB´- 1,5 TB hårddisk (1000 GB, 250 GB - 250 GB)

Funderar att även efter mitt köpt av moderkort köpa till en SSD. Eftersom min nuvarande endast stöder SATA 3,0 Gbit/s, och jag är såklart ute efter 6,0 Gbit/s......

Är det sedan hur enkelt som helst att föra över allt annat jag har på det nya moderkoretet? Hm

[Felstavat]
Permalänk
Medlem

Ska du behålla processorn eller köpa ny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AooX:

Skulle någon kunna tipsa mig om ett nytt moderkort???

Jag har en dator med följande spec:

i7 860 2.80 GHz - GIGABYTE Socket 1156 GA-P55-USB3 - Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz LP -
Radeon HD 5670 1 GB´- 1,5 TB hårddisk (1000 GB, 250 GB - 250 GB)

Funderar att även efter mitt köpt av moderkort köpa till en SSD. Eftersom min nuvarande endast stöder SATA 3,0 Gbit/s, och jag är såklart ute efter 6,0 Gbit/s......

Är det sedan hur enkelt som helst att föra över allt annat jag har på det nya moderkoretet? Hm

köp ASUS crosshair V formula jagh ar det och är så nöjd

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ska du behålla processorn eller köpa ny?

Det var inte tänkt, men vad har du för tips? Har budget på 2500 - 3000 kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

köp ASUS crosshair V formula jagh ar det och är så nöjd

Hmm den ser inte dum ut, men lite väl dyr kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

köp ASUS crosshair V formula jagh ar det och är så nöjd

Det fungerar ju inte eftersom TS har en Intel CPU. Tycks inte finnas några vettiga 1156 moderkort till försäljning längre. Om ditt kort fungerar så behåll det att det inte stöder SATA 3 är inte hela världen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det fungerar ju inte eftersom TS har en Intel CPU. Tycks inte finnas några vettiga 1156 moderkort till försäljning längre. Om ditt kort fungerar så behåll det att det inte stöder SATA 3 är inte hela världen.

Den fungerar perfekt faktiskt, men vad har du för alternativ till SSD?

Tack på förhand.

felstavat
Permalänk

de 1156 moderkort som ha sata 6gbps så kommer portarna från en marvell kontroller... mao presterar dåligt :/

Jag skulle laggt dom pengarna du har på två SSDr och raidat dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hjälpsam

Om jag skall vara helt ärlig så känns det fullständigt meningslöst att köpa en nya 1156a bara för att få SATA 6Gb/s. Subjektiv skillnad mellan 3Gb/s och 6Gb/s är förhållandevis liten. Finns mycket roligare saker att göra för 2500-3000kr. Tex köpa 3st mindre SSD och köra dem i RAID0 för bättre prestanda (ja man får inte TRIM, men dröjer en bra stund innan man märker av det ändå om man sköter sin disk).

Om du funderar på att lägga upp till 3K på ett moderkort, kan en i5 3570K processor och 1K moderkort för 1155 vara MYCKET mer intressant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AooX:

Det var inte tänkt, men vad har du för tips? Har budget på 2500 - 3000 kr..

För den budgeten så måste man väl rekommendera en i5 2500k (typ 1500-1700) med kanske ett Asus Sabertooth p67 b3 för 1290 på CDON

Permalänk
Inaktiv

OCZ Octane sata II (blå etikett). Mycket prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om jag skall vara helt ärlig så känns det fullständigt meningslöst att köpa en nya 1156a bara för att få SATA 6Gb/s. Subjektiv skillnad mellan 3Gb/s och 6Gb/s är förhållandevis liten. Finns mycket roligare saker att göra för 2500-3000kr. Tex köpa 3st mindre SSD och köra dem i RAID0 för bättre prestanda (ja man får inte TRIM, men dröjer en bra stund innan man märker av det ändå om man sköter sin disk).

Om du funderar på att lägga upp till 3K på ett moderkort, kan en i5 3570K processor och 1K moderkort för 1155 vara MYCKET mer intressant.

Har du någon länk om vad det innebär att raida SSD hårddiskarna, för det är inte bekant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

OCZ Octane sata II (blå etikett). Mycket prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Länk?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AooX:

Har du någon länk om vad det innebär att raida SSD hårddiskarna, för det är inte bekant för mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0

I princip är det att datorn skriver och läser till flera diskar samtidigt för att få bättre prestanda. Lite som dualchannel med minnen. I teorin kan du få upp till dubbel hastighet på läsning och oförändrad eller lite bättre hastighet på skrivning samt oförändrad accesstid med RAID0 med två diskar, med tre diskar får man ännu mer läshastighet.

Nackdelen med RAID0 är att om en disk dör förlorar du ALL data som fanns på raiden (dvs datan på övriga diskar kopplade i samma raid är borta).

Men med din budget skulle jag absolut rekommendera att köpa en Ivy Bridge i5 3570K och ett Z77 moderkort istället Processorn går på ca 2K och det finns moderkort för ca 1K

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AooX:

Har du någon länk om vad det innebär att raida SSD hårddiskarna, för det är inte bekant för mig.

Det är väldigt enkelt du köper 3 stycken 40 gb SSD eller vilken storlek du vill ha.
När du installerar OS så HAR DU ENBART dom 3 ssd diskarna inkopplade och när Intel raid storage kommer up i post när du bootar så trycker du på CTRL- I

Skapa raid välja alla 3 diskar välj disk size 120 kb.

Sen skapa raid. starta om datorn installera OS, sen när du har installerat OS ta bort disk clean i windows så att den in defragmenterar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Passa er för SSD då tydligen många tappar prestanda väldigt fort. De ända som håller är tydligen Vertex 4 som preseterar väldigt bra men kanske inte bäst. Dock köper jag hällre ett SSD kort som håller prestandan än ett som är supoersnabbt IDAG, men segt ett år framöver.

Visa signatur

Asrock H81 Pro BTC | XFX Pro (2250W) | 6st Sapphire 270X Dual-X - 2.8 Mh/s | Windows 8.1 | Cgminer 3.7.2 | Catalyst 13.12 (Mod)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0

I princip är det att datorn skriver och läser till flera diskar samtidigt för att få bättre prestanda. Lite som dualchannel med minnen. I teorin kan du få upp till dubbel hastighet på läsning och oförändrad eller lite bättre hastighet på skrivning samt oförändrad accesstid med RAID0 med två diskar, med tre diskar får man ännu mer läshastighet.

Nackdelen med RAID0 är att om en disk dör förlorar du ALL data som fanns på raiden (dvs datan på övriga diskar kopplade i samma raid är borta).

Men med din budget skulle jag absolut rekommendera att köpa en Ivy Bridge i5 3570K och ett Z77 moderkort istället Processorn går på ca 2K och det finns moderkort för ca 1K

Tack så mycket för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh0ken:

Passa er för SSD då tydligen många tappar prestanda väldigt fort. De ända som håller är tydligen Vertex 4 som preseterar väldigt bra men kanske inte bäst. Dock köper jag hällre ett SSD kort som håller prestandan än ett som är supoersnabbt IDAG, men segt ett år framöver.

Har du tips på SSD som är slitstarka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0

I princip är det att datorn skriver och läser till flera diskar samtidigt för att få bättre prestanda. Lite som dualchannel med minnen. I teorin kan du få upp till dubbel hastighet på läsning och oförändrad eller lite bättre hastighet på skrivning samt oförändrad accesstid med RAID0 med två diskar, med tre diskar får man ännu mer läshastighet.

Nackdelen med RAID0 är att om en disk dör förlorar du ALL data som fanns på raiden (dvs datan på övriga diskar kopplade i samma raid är borta).

Men med din budget skulle jag absolut rekommendera att köpa en Ivy Bridge i5 3570K och ett Z77 moderkort istället Processorn går på ca 2K och det finns moderkort för ca 1K

Vad tycks? http://www.inet.se/produkt/v100099/uppgraderingspaket-intel-c...

Fast på något sätt utan minnena då jag har redan nyköpta 16 gb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh0ken:

Passa er för SSD då tydligen många tappar prestanda väldigt fort. De ända som håller är tydligen Vertex 4 som preseterar väldigt bra men kanske inte bäst. Dock köper jag hällre ett SSD kort som håller prestandan än ett som är supoersnabbt IDAG, men segt ett år framöver.

Det var år sedan detta stämde. De flesta SSD behåller sin prestanda länge, t.ex. har de flesta av Intels SSDer en beräknad livstid på cirka 5 år.

Permalänk
Hjälpsam

Alldeles för dyrt, du skall kunna klara dig på eller under 3000kr med ett Z77 moderkort och 3570K om du inte är alldeles för kräsen med massa features på moderkortet för att du skall överklocka massor (vilket jag inte tror att du skall).

Kika efter funktioner som du faktiskt behöver på moderkortet, tex stöd för SLI och eller Crossfire, antal SATA och USB portar du behöver och sedan ta den billigaste

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AooX:

Har du tips på SSD som är slitstarka?

Som jag sa, Vertex 4

Skrivet av Marcusk:

Det var år sedan detta stämde. De flesta SSD behåller sin prestanda länge, t.ex. har de flesta av Intels SSDer en beräknad livstid på cirka 5 år.

Kolla SDD:s prestanda under hög belastning. Vertex 4 har ingen skillnad medan alla andra märken blir totalt körda. Vad innebär detta om ett år eller 2?
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Visa signatur

Asrock H81 Pro BTC | XFX Pro (2250W) | 6st Sapphire 270X Dual-X - 2.8 Mh/s | Windows 8.1 | Cgminer 3.7.2 | Catalyst 13.12 (Mod)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alldeles för dyrt, du skall kunna klara dig på eller under 3000kr med ett Z77 moderkort och 3570K om du inte är alldeles för kräsen med massa features på moderkortet för att du skall överklocka massor (vilket jag inte tror att du skall).

Kika efter funktioner som du faktiskt behöver på moderkortet, tex stöd för SLI och eller Crossfire, antal SATA och USB portar du behöver och sedan ta den billigaste

Jag tror jag beställer detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1756300/2012-05-03

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AooX:

Ser trevligt ut, då får du en riktigt uppgradering också, inte bara "ett moderkort med sunkig marvel SATA 6Gb/s kontroller"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh0ken:

Kolla SDD:s prestanda under hög belastning. Vertex 4 har ingen skillnad medan alla andra märken blir totalt körda. Vad innebär detta om ett år eller 2?
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Anledningen för att prestandan minskar är att SSDn känner av en onormalt stor användning, och "throttlar" för att den ska hålla felfritt under sin livslängd, 5 år. Detta är bara temporärt, och prestandan kommer att återgå till det normala efter en tids normal användning.

Detta kommer aldrig hända vid någon användning utom extrema tortyrtest.

"Vad innebär detta efter 2 år?"

Att alla de med likadan prestanda även efter tortyrtestet kommer vara trasiga, medans de med minskad prestanda kommer att fungera fast med begränsad hastighet. (Om man fortsätter köra tortyrtestet fler gånger under 2 år det vill säga)