Fler bilder på Geforce GTX 670 – litet kretskort och överdimensionerad kylare

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Borde inte kortet gå att driva på en 6-pin PCI-Express Power?

Jag tycker f.ö. att 8-pin kontakten används för dåligt, kanske för att mitt nätagg kommer med två sådana

ska ju finnas rum för överklockning och tror inte att om den drar 150Watt~ utan det och du pillar själv så räcker nog inte en 6 pin till

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Inte helt omöjligt att det var det här kortet som Nvidia först hade tänk skulle bli GTX640. Då GTX 680 från början var tänk som 650ti innan de insåg hur bra det presterade mot konkurentens flaggskäpp. Vilket ledde till att Nvidia beslöt sig för att byta namn på kortet/korten? då det känar dem både tid och pengar... eller har jag fel?

Du har fel, för det första så hade GTX 680 i så fall varit menat att bli GTX 660Ti. Och GTX 670 vanliga GTX 660.
För det andra så har nVidia 2 serier baserade på Fermi, vem vet om de inte planerat från början att ha två Kepler? "Storkepler" är omöjlig att tillverka idag, den kanske är menad att bli GTX 780 redan från början, och får möta Radeon 8970? Det är bara marknadsföring att säga att deras "mellankort" är bättre än motståndarens "toppkort", för båda korten är menade för samma prissegment. Och nVidia kan ju inte ens själva tillverka något snabbare än deras eget "mellankort" just nu.

Sedan är inte 7970 menat att möta något annat än just det som blev GTX 680. AMD har sagt i flera år att de inte försöker göra toppkort då det är dyrare än det smakar. 6970 är ungefär lika dyrt att tillverka som GTX 560, och tävlar bra och vinner mot den. Radeon 7970 och GTX 680 är båda ungefär jämndyra att tillverka och menade för samma prissegment. AMD har helt enkelt beslutat att inte slösa pengar på att tävla med toppkorten, och det har de nog sparat mycket pengar på, nVidia har haft stora och dyra problem med sina toppkort, storkepler ser vi inte röken av, Fermi och Tesla hade båda stora förseningar och enorm värmeutveckling på toppkorten. Medan AMD släppte sina serier långt i förväg, med mellankort som fick agera toppkort i många månader i brist på konkurrens, precis som 7970 fick göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

ska ju finnas rum för överklockning och tror inte att om den drar 150Watt~ utan det och du pillar själv så räcker nog inte en 6 pin till

Precis, marginal är alltid trevligt. Hellre en extra 6-pin och en 150W spec än bara en 6-pin och en 148W spec. Ger ju mycket bättre överklockningsutrymme. Även fast kontakterna klarar väldigt mycket mer än de är specade till. Oavsett vilket så är det galet imponerande att nVidia gjort denna helomvändning med strömkraven.
Kan knappt bärga mig inför deras 660Ti som antagligen blir mitt nästa kort.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag har väntat på! Nu ska någon tillverkare bara smälla på en kortare kylare, så kan jag äntligen köpa ett prestandakort som passar mina 240mm

Permalänk

Hmm ser ut att kunna prestera ganska nära ett GTX 680, undrar dock vad det är som gör att kretskortet är så mycket större på 680. Hade vart fint om det gick att låsa upp kortet till från ett 670 till ett 680

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Hmm ser ut att kunna prestera ganska nära ett GTX 680, undrar dock vad det är som gör att kretskortet är så mycket större på 680. Hade vart fint om det gick att låsa upp kortet till från ett 670 till ett 680

GTX 680 har sina minneschip mer utspridda så de har en extra rad minnen mot I/O-plåten. Där blir det också extra tomrum, genom att flytta bort de minnena så finns det gott om plats att flytta all strömförsörjning från kortets bakände till kortets framände, även där finns ju döutrymme som då kan klippas bort. Dessutom är strömförsörjningen mindre på GTX 670.

Titta på denna bilden, flytta in de två vänstra minneschippen till under GPUn, förminska strömdelen med 25% och lyft över den till tomrummet som blir på den vänstra sidan av kortet. Helt plötsligt kan du klippa av kretskortet bakom de bakersta minnesmodulerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du har fel, för det första så hade GTX 680 i så fall varit menat att bli GTX 660Ti. Och GTX 670 vanliga GTX 660.
För det andra så har nVidia 2 serier baserade på Fermi, vem vet om de inte planerat från början att ha två Kepler? "Storkepler" är omöjlig att tillverka idag, den kanske är menad att bli GTX 780 redan från början, och får möta Radeon 8970? Det är bara marknadsföring att säga att deras "mellankort" är bättre än motståndarens "toppkort", för båda korten är menade för samma prissegment. Och nVidia kan ju inte ens själva tillverka något snabbare än deras eget "mellankort" just nu.

Sedan är inte 7970 menat att möta något annat än just det som blev GTX 680. AMD har sagt i flera år att de inte försöker göra toppkort då det är dyrare än det smakar. 6970 är ungefär lika dyrt att tillverka som GTX 560, och tävlar bra och vinner mot den. Radeon 7970 och GTX 680 är båda ungefär jämndyra att tillverka och menade för samma prissegment. AMD har helt enkelt beslutat att inte slösa pengar på att tävla med toppkorten, och det har de nog sparat mycket pengar på, nVidia har haft stora och dyra problem med sina toppkort, storkepler ser vi inte röken av, Fermi och Tesla hade båda stora förseningar och enorm värmeutveckling på toppkorten. Medan AMD släppte sina serier långt i förväg, med mellankort som fick agera toppkort i många månader i brist på konkurrens, precis som 7970 fick göra.

Jo jag skrev lite väl förhastat, menade 660ti samt 650ti. Vilket jag sen också ändrade till. Måste tagit ett tag för dig att skriva det här, men aja.

Men sen så är det inte som att jag tog det hela från luften. Orkar inte leta upp länken nu men även andra medier samt Sweclockers själva har också påstått att 680 troligen är ett om-döpt 660ti då det finns en massa tecken som tyder på att det hela skulle ha gått till på just det sättet. Om det nu stämmer så vore det konstigt om inte samma sak även gäller de lägre korten i serien, alltså skulle 670 kunna vara 650ti. Och om Nvidia nu inte hade ändrat sin namnsättning/serie så hade alltså AMD's flaggskepp 7970 blivit slaget av Nvidias mellan-kort 660ti och sen blivit helt överkört av det riktiga GTX680.

Sen så finns det ingen anledning för Nvidias styrelse att läcka informationen om vad som egentligen hände vilket gör att ingen troligen någonsin, förutom just de högre uppsatta i Nvidia förstås, kommer att veta. Men att säga att jag har fel är väll att ta i.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Litet kretskort måhända.
Tyvärr tar grafikkortet ändå upp 2 platser.

Permalänk
Medlem

Precis det behöver ju ändå sin kylning som täcker 2 platser så what else is new....

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Indeed. Men samtidigt, spelar roll, slår ju bautakorten från generationen innan med marginal i alla fall. Bara bra att det blir mindre och mer strömsnålt, går ju att bygga mer kompakta datorer med högre prestanda.

De beror på. Ser man till referenskylaren på GTX 670 så måste man ta till en eftermarknadskylare för att bland annat kunna installera och använda grafikkortet i en kompakt dator. Undantagen är kompaktlådorna som redan är anpassade för fullstora grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Jo jag skrev lite väl förhastat, menade 660ti samt 650ti. Vilket jag sen också ändrade till. Måste tagit ett tag för dig att skriva det här, men aja.

Men sen så är det inte som att jag tog det hela från luften. Orkar inte leta upp länken nu men även andra medier samt Sweclockers själva har också påstått att 680 troligen är ett om-döpt 660ti då det finns en massa tecken som tyder på att det hela skulle ha gått till på just det sättet. Om det nu stämmer så vore det konstigt om inte samma sak även gäller de lägre korten i serien, alltså skulle 670 kunna vara 650ti. Och om Nvidia nu inte hade ändrat sin namnsättning/serie så hade alltså AMD's flaggskepp 7970 blivit slaget av Nvidias mellan-kort 660ti och sen blivit helt överkört av det riktiga GTX680.

Sen så finns det ingen anledning för Nvidias styrelse att läcka informationen om vad som egentligen hände vilket gör att ingen troligen någonsin, förutom just de högre uppsatta i Nvidia förstås, kommer att veta. Men att säga att jag har fel är väll att ta i.

Ja det var att ta i. Fast vi lär aldrig få veta säkert dock. Jag tror du ligger närmare sanningen än Aleshi. Verkar mer sannolikt i mina ögon iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Jo jag skrev lite väl förhastat, menade 660ti samt 650ti. Vilket jag sen också ändrade till. Måste tagit ett tag för dig att skriva det här, men aja.

Men sen så är det inte som att jag tog det hela från luften. Orkar inte leta upp länken nu men även andra medier samt Sweclockers själva har också påstått att 680 troligen är ett om-döpt 660ti då det finns en massa tecken som tyder på att det hela skulle ha gått till på just det sättet. Om det nu stämmer så vore det konstigt om inte samma sak även gäller de lägre korten i serien, alltså skulle 670 kunna vara 650ti.

Nej, ifall GTX 680 skulle vara 660Ti så skulle GTX 670 vara GTX 660. Det är så skillnaderna fungerar.

Skrivet av Khringo:

Och om Nvidia nu inte hade ändrat sin namnsättning/serie så hade alltså AMD's flaggskepp 7970 blivit slaget av Nvidias mellan-kort 660ti och sen blivit helt överkört av det riktiga GTX680.

Sen så finns det ingen anledning för Nvidias styrelse att läcka informationen om vad som egentligen hände vilket gör att ingen troligen någonsin, förutom just de högre uppsatta i Nvidia förstås, kommer att veta. Men att säga att jag har fel är väll att ta i.

Och det där är bara att ändra etiketter på det för att få det att se ut som att nVidia äger upp AMD. nVidia kunde inte leverera något snabbare än GTX 680 och AMD kunde inte leverera något snabbare än 7970, och båda är väldigt jämna, även om GTX 680 är lite trevligare på en del sätt. Så båda har lyckats prestera ungefär jämnbra. Bara nVidias marknadsföring som försöker få det att se ut som att de inte ansträngde sig och ändå vann. Båda korten är dessutom gjorda för samma prisklass ungefär. AMD siktar alltid på att bara göra mellanklasskort, så att de ligger jämnt med nVidias mellanklasskort är inte konstigt. AMD har inte försökt göra toppkort sedan HD2900. Att de ofta är snabbare än nVidia ändå är för att de oftast släpper sina kort i nya serier långt innan nVidia, just för att de inte försöker göra så stora kretsar.