Permalänk

i7 2600k OC till 4GHz?

Hej, jag är ny med överklockning och sånt och jag undrar om jag lätt kan överklocka min Intel Core i7 2600k (sany brigde) till 4GHz? Jag tror att jag har en Noctua NH U9B SE2 CPU kylare. Chassit är ett Fractal Design Core 3000 med 6st Fractal Design fläktar. Hur mycket voltage ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Inga som hellst problem med 4ghz.
Rör inte spänningen om det inte blir instabilt.

Permalänk
Medlem

Japp du kan lätt överklocka till 4Ghz, testa stockvolt först, dvs du låser volten på vad den ligger på oklockat, sen kör du tex Intel burn test och kollar om det verkar stabilt, eventuellt behöver du viss LLC eneblad, som du hittar i bios.

Skulle tro att du kan ganska lätt även fortsätta klockningen en bit också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack så mycket, ska nog överklocka den imorgon eftermiddag

Permalänk
Skrivet av calle_sten:

Hej, jag är ny med överklockning och sånt och jag undrar om jag lätt kan överklocka min Intel Core i7 2600k (sany brigde) till 4GHz? Jag tror att jag har en Noctua NH U9B SE2 CPU kylare. Chassit är ett Fractal Design Core 3000 med 6st Fractal Design fläktar. Hur mycket voltage ska jag ha?

Bör inte vara några som helst problem. Jag har kommit upp i minst 4.6 Ghz på så gott som alla i7 2600k jag testat.
Har du Asus moderkort kan jag rekommendera deras egna windows-variant för klockningen. Funkar skitbra.
Faktiskt enda jag testat som funkar. Annars blir det ju bios som gäller...

Men som sagt. För nykomlingen så är Asus moderkort numera kalas för att kunna klocka, även om man inte vågar/kan ändra multiplier, vcore osv i bios.
Lycka till!

P.s när det gäller att finna en stabil klock, ja då finns det många olika program man kan köra som gör diverse beräkningar i datorn. Dessa ska fungera även efter OC. Google is your friend.
d.s

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Bör inte vara några som helst problem. Jag har kommit upp i minst 4.6 Ghz på så gott som alla i7 2600k jag testat.
Har du Asus moderkort kan jag rekommendera deras egna windows-variant för klockningen. Funkar skitbra.
Faktiskt enda jag testat som funkar. Annars blir det ju bios som gäller...

Men som sagt. För nykomlingen så är Asus moderkort numera kalas för att kunna klocka, även om man inte vågar/kan ändra multiplier, vcore osv i bios.
Lycka till!

P.s när det gäller att finna en stabil klock, ja då finns det många olika program man kan köra som gör diverse beräkningar i datorn. Dessa ska fungera även efter OC. Google is your friend.
d.s

tycker inte du ska använda några program då dom faktiskt är mer avancerade än bios och gillar "auto" lägen.
om du ska göra en simpel 4ghz clock som första, ställ volten (cpu vcore) manuellt på 1.2 / 1.25 och höj multiplier / ratio till 40, grattis du har en 4ghz clock som med 99% sannolikhet fungerar.
testa nån timme prime95, och kolla tempsen.
om du vill köra offset så blir de lite krångligare dock, fast för 4ghz behöver de inte va så svårt.