intel 3570k med asus p8z68-V GEN3 "boot loop" problem

Permalänk
Medlem

intel 3570k med asus p8z68-V GEN3 "boot loop" problem

Hej, jag har nyss köpt en intel 3570k till ett nytt Asus P8Z68-V GEN3 och Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE med 700W 80+ OCZ. När allt är inkopplat rätt (inga socket pins är böjda) så startar jag datorn. Allt startar och det verkar bra i fem sekunder, sen startar datorn om och fortsätter i samma mönster i en oändlig cirkel tills jag stänger av strömmen. Cpu-leden och minnes-leden blinkar båda två tills datorn startas om. Inget ljud hörs ur högtalaren. Men om jag tar ut minnet för att kolla om högtalaren funkar så gör den det och jag får felkoden för no memory installed. Jag har testat att koppla om allt och har bara processor, minne, och ström. Så nu undrar jag om det är något fel som går att åtgärda eller om det är så att någon komponent är defekt?

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJepz:

Hej, jag har nyss köpt en intel 3570k till ett nytt Asus P8Z68-V GEN3 och Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE med 700W 80+ OCZ. När allt är inkopplat rätt (inga socket pins är böjda) så startar jag datorn. Allt startar och det verkar bra i fem sekunder, sen startar datorn om och fortsätter i samma mönster i en oändlig cirkel tills jag stänger av strömmen. Cpu-leden och minnes-leden blinkar båda två tills datorn startas om. Inget ljud hörs ur högtalaren. Men om jag tar ut minnet för att kolla om högtalaren funkar så gör den det och jag får felkoden för no memory installed. Jag har testat att koppla om allt och har bara processor, minne, och ström. Så nu undrar jag om det är något fel som går att åtgärda eller om det är så att någon komponent är defekt?

skulle tro ditt moderkort inte stöder ivy bridge eller har du ens uppdaterat nyaste bios för den osåfall..? sånt måste man ju kolla upp först om moderkort stöder nya ivy. du har asus p8z68 säger du men vilket exakt kort ska jag kolla upp nyaste bios ver åt dig. kanske vi kan fixa det endå

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skulle tro ditt moderkort inte stöder ivy bridge eller har du ens uppdaterat nyaste bios för den osåfall..? sånt måste man ju kolla upp först om moderkort stöder nya ivy. du har asus p8z68 säger du men vilket exakt kort ska jag kolla upp nyaste bios ver åt dig. kanske vi kan fixa det endå

Jag har kollat på asus hemsida där det står att 3570k ska vara kompatibelt med kortet. Om det är så att min version av bios inte stödjer ivy, så kan jag som jag har förstått det inte uppdatera bios utan en sandy 1155?

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Kan man inte uppdatera via usb? Det kan man på mitt asus sabertooth x58. Fast man kanske behöver en cpu gör det >.<. Försök i så fall få tag på en kompis men en 1155 processor eller en billig i3a. Du kanske bor nära en snäll sweclockare

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

du ska ha bios ver Version 3202 för ditt kort

länk : http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z68-V%...

info : P8Z68-V-PRO-GEN3 BIOS 3202
1.Improve system stability.
2.Improve memory compatibility.
3.Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
* Enable support for Intel Next Gen 22nm Processor E1 stepping MP version CPU (available from BIOS 3012).

Note:
1. For complete Intel Next Gen 22nm Processor support, please update the driver of Intel MEI, Intel VGA and Lucid Virtu technology to below version.
Intel(R) Management Engine Interface V8.0.0.1262 for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) Graphics Accelerator Driver V8.15.10.2598 for Windows 7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) Graphics Accelerator Driver V6.14.10.5398 for Windows XP 32bit & 64bit.(WHQL)
Lucid Virtu Software V1.2.112.20176 for Windows 7 32bit & 64bi

har du någon annan processor o testa med sen uppdatera biosen ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

du ska ha bios ver Version 3202 för ditt kort

länk : http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z68-V%...

info : P8Z68-V-PRO-GEN3 BIOS 3202
1.Improve system stability.
2.Improve memory compatibility.
3.Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
* Enable support for Intel Next Gen 22nm Processor E1 stepping MP version CPU (available from BIOS 3012).

Note:
1. For complete Intel Next Gen 22nm Processor support, please update the driver of Intel MEI, Intel VGA and Lucid Virtu technology to below version.
Intel(R) Management Engine Interface V8.0.0.1262 for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) Graphics Accelerator Driver V8.15.10.2598 for Windows 7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) Graphics Accelerator Driver V6.14.10.5398 for Windows XP 32bit & 64bit.(WHQL)
Lucid Virtu Software V1.2.112.20176 for Windows 7 32bit & 64bi

har du någon annan processor o testa med sen uppdatera biosen ?

Tack så mycket! Tyvärr har jag ingen annan processor, men jag ska kolla runt lite om någon kompis har en jag kan låna.

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

ASUS Z77 moderkort har:

Men jag kunde inte hitta om ditt moderkort har detta. :/

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Svarar samma som jag svarade i en annan tråd angående detta problem.

Jag byggde min dator med

Modekort: Asus p8z68-v pro/gen3
PSU: Fractal design Newton 650w
proc: intel core i5-3570k
RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb
grafikkort: Amd 7850

Och stötte på exakt samma problem (både cpu led och memory led lyser). Jag hade inte bios 3202 utan 42 nånting. Jag började felsökningen med att starta datorn helt utan ramminnen för att eliminera CPU problem (tänkte att kylaren inte satt ordentligt eller nått sånt) och ser då att det bara är memory led som lyser.

Efter det provade jag att laborera runt med minnena. I mitt fall blev lösningen att endast sätta ett minne i A2 slotten på mobot. Med det minnet i köra en ClearCMOS, sen startade datorn upp och jag kom in i bios.

Därifrån uppdaterade jag till senaste bios, installerade windows och alla drivrutiner, och efter det satte jag i resterande stickor. Provkörde datorn rätt hårt igår både med och utan overclock och allt verkar hur stabilt som helst.

Ska tilläggas att jag körde helt utan allt annat inkopplat, dvs inget grafikkort eller nått sånt. Körde på interna grafikkortet.

Så i mitt fall var det bara att minnena strulade vilket gav att både CPU led och Memory led blinkade.

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem genom att låna en sandy i3a av en bekant. Genom detta gick det att komma åt bios och jag kunde uppdatera till 3202.
Då finns det alltså två möjliga lösningar, som jag hoppas fungerar för andra med detta problem:)

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Ska börja med ett liknande bygge ikväll. P8Z68-V Pro G3 och i5 3570K, samt Vengeance LP-minnen. Here's hoping...

Permalänk
Medlem

JAg har testat med martin_dr43 knep. Men i mitt fall så gick det inte. Jag har samma problem som innan, som det samma som de andra som på denna tråden. JAg kommer att testa med ett annat minne än vad jag har nu. Men om det inte det funkar så ska jag testa att köpa en billig prossesor (Intel Celeron G460). Men jag vet inte om mordekort och Intel Celeron G460.

Här har nu den daton som jag har försökt att bygga

chassi: Fractal Design Define R3
Nätatikatet: OCZ Technology 500W ModXStream Pro Power Supply
modekort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Cpu: Intel Core i7 3770K - Unlocked - Ivy Bridge
Ram: Corsair Vengeance 16GB (4 x 4GB) DDR3 1600MHz

(sorry för stavningen. Lite streesad för tillfället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filmcell:

JAg har testat med martin_dr43 knep. Men i mitt fall så gick det inte. Jag har samma problem som innan, som det samma som de andra som på denna tråden.

Sällar mig till detta; bekräftar att martin_dr43's knep inte fungerar på alla maskiner. Fler tricks, någon?

Permalänk
Medlem

@martin_dr43: Kan du vara snäll och specificera din i5-3570K mer i detalj? Det verkar som om det finns flera olika versioner av 3570K ute i omlopp. Står det 77W eller 95W på din låda? Det verkar vara stor förvirring kring detta; ASUS säger att det finns två varianter och att 95W-versionen aldrig kommer att fungera på ett Z68-kort, medan Intel säger att 95W är en avsiktlig felmarkering för att lyda kompatibilitetskrav, och att alla 3570 i själva verket är 77W även om det står 95W på boxen. På min box står det 95W medan specifikationen från leverantören säger att CPU:n jag fått är 77W..