Permalänk
Medlem

Problem med CPU kylare

Tjena.

I fredags trillade min 140mm chassifläkt, bokstavligt talat, ner på CPU kylaren för att sen landa på graffet. Självklart gick fläkten sönder och jag ersatte den med en bättre.
Efter den "incidenten" har CPU kylarn kört lite som den vill. Den pendlar mellan 4000-6000 RPM, vilket är sjukt högt, samt låter utav helvete. Den går upp i högre hastigheter om jag drar igång spel eller liknande.

Jag har nu "minhastigheten" på 87.5% (eller vad siffran nu är) i bios, etc etc, det gör ingen skillnad vad jag ändrar.

Standardkylare på en Phenom II X6 1100T @ 3.8ghz, och det kvittar om jag klockar ner osv.

Trasig fläkt, trasigt moderkort? Idéer?

http://img528.imageshack.us/img528/2149/61860752.jpg

Tack.

Permalänk
Medlem

Det låter som att kylaren fått dålig kontakt mot processorn.. Montera om kylaren med ny kylpasta så kanske det löser sig om inte något är skadat.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det låter som att kylaren fått dålig kontakt mot processorn.. Montera om kylaren med ny kylpasta så kanske det löser sig om inte något är skadat.
Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt.

Nu har datorn varit avstängd över natten, och whoa, what do you know, nu låter den inte som en traktor längre.
Men det kommer ju givetvis senare.

http://img515.imageshack.us/img515/1602/51501003.png

Permalänk
Medlem

Visserligen skulle kylaren kunna ha rubbats, men då borde det visat högre temperaturer för att fläkten ska spinna upp så mycket.

Har du något MSI-program i windows som kan styra fläktkurvan eller är det bara Q-fan i BIOS du ställt in? Annars är det väl att kolla CPU-fläktens kontakt/kabel så den inte blivit skadad på PWM-stiftet/tråden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte kylaren går upp i högre hastigheter vid spel om den går 6000rpm i tomgång, det är inte rimligt att den varvar så mycket, du kan ju ha skadat fläkten av smällen så den visar fel varvtal eller kanske fått en lagerskada så ljudet ökat av det eller flyttat på nått, montera om kylaren och känn efter så att fläktlagret är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte kylaren går upp i högre hastigheter vid spel om den går 6000rpm i tomgång, det är inte rimligt att den varvar så mycket, du kan ju ha skadat fläkten av smällen så den visar fel varvtal eller kanske fått en lagerskada så ljudet ökat av det eller flyttat på nått, montera om kylaren och känn efter så att fläktlagret är ok.

De fläktarna går ju upp till 6000rpm som mest så troligtvis hade temp-styrningen ballat ur bara och körde på max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Amds äldre originalfläktar ska inte gå över 4000rpm, de nyare am3+ kylarna borde inte gå över 3300rpm som mest om de inte har ändrat nyligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amds äldre originalfläktar ska inte gå över 4000rpm, de nyare am3+ kylarna borde inte gå över 3300rpm som mest om de inte har ändrat nyligen.

Jadu.

Jag kan dra ner fläktens hastighet via BIOS, men kör jag med mina tidigare inställningar så drar den på 100% (runt 5500RPM) oavsett grader.
Nu t.ex återställde jag BIOS till default, fläkten ligger ändå på 5500RPM @ 40 grader.

Vet inte om det är värt att nämna, men sen "incidenten" så har jag fått en jävla massa BSoD's relaterade till atikmdag.sys och dxgmms1.sys, vilket det tydligen inte finns någon klar lösning på.

Roliga grejer det här. Speciellt när man inte har råd med ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amds äldre originalfläktar ska inte gå över 4000rpm, de nyare am3+ kylarna borde inte gå över 3300rpm som mest om de inte har ändrat nyligen.

3300 och 4200 var Atlon 2 i princip och en del nya. Athlon X2 och iaf Phenom 1, vissa 2 hade över 6000 rpm. Jag har 2-3 st 3000+ och 1-2st 6000+ hemma från gamla kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX