+ 12V ligger på dryga 6.5V enligt HWMonitor.

Permalänk
Medlem

+ 12V ligger på dryga 6.5V enligt HWMonitor.

Har fått ett gäng problem med min dator sen jag bytte moderkort.

Nu spekulerar jag lite i denna volt enligt HWMonitor.

Det låter lågt tycker jag. Eller är det vad den behöver arbeta till enligt HWMonitor? Och att det inte behöver arbeta högre?

Jag har ett Gigabyte X58A-OC.

Permalänk
Medlem

Är spänningen likadan inne i BIOS? Vet inte ens om datorn är funktionell vid så låg spänning.

Permalänk
Medlem

Om +12v verkligen var 6.5v och du ändå kom in i windows och kunde kolla på HW monitor är det dax att kontakta pressen
Gissningsvis så behöver HW monitor uppdateras alternativt avinstalleras permanent

Permalänk

Inget att oroa sig för. Med största sannolikhet en felavläsning. Har själv samma "problem" med program i Windows medans BIOS inte visar några konstiga resultat.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

HW monitor och de allra flesta dylika program har oftast/alltid åtminstone ett värde som är helt tuppjuckat. I ditt fall är det som sagt extremt uppenbart att HW monitor antingen läser av fel sensor eller så misstolkas sensorns värde; annars hade du aldrig ens lyckats starta datorn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det stämmer att BIOS visar ca 12V

Problem jag har är att när jag kallstartar datorn så snurrar allt igång i typ 2 sekunder för att sen stänga av sig själv och sen starta och sen stänga av sig osv. Tills efter ett tag så går allting igång som vanligt.

Sen så hänger sig BF3 efter några minuters spelande.

Processorn går inte över 60 grader och grafikkortet ligger under 50(när jag körde SLI så låg det övre kortet på strax under 60 och det undre runt 50).

Jag vet inte vad det är för problem :/

Permalänk
Medlem

låter som dåligt moderkort...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Det stämmer att BIOS visar ca 12V

Problem jag har är att när jag kallstartar datorn så snurrar allt igång i typ 2 sekunder för att sen stänga av sig själv och sen starta och sen stänga av sig osv. Tills efter ett tag så går allting igång som vanligt.

Sen så hänger sig BF3 efter några minuters spelande.

Processorn går inte över 60 grader och grafikkortet ligger under 50(när jag körde SLI så låg det övre kortet på strax under 60 och det undre runt 50).

Jag vet inte vad det är för problem :/

Så gjorde min dator när mitt nätagg var kasst, blev riktigt förvirrande av att det ibland fungerade direkt på kallstart också. Till sist lyckades jag mäta upp felet med en multimeter men det var först tredje försöket för den var ju klart snäll varje gång jag hade chassit öppet och försökte mäta.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Hej, skriv ned alla komponenter i datorn så blir det lättare att felsöka.

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3870#b...

Kör du något överklockat? Om du gör det testa att inte övecklocka.

Har du ominstallerat Windows efter du bytte moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Så gjorde min dator när mitt nätagg var kasst, blev riktigt förvirrande av att det ibland fungerade direkt på kallstart också. Till sist lyckades jag mäta upp felet med en multimeter men det var först tredje försöket för den var ju klart snäll varje gång jag hade chassit öppet och försökte mäta.

Nätagget har ju i alla fall fungerat finfint tills i lördags, när jag bekvämligt även bytte moderkort.

Hur skulle jag mäta som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Hej, skriv ned alla komponenter i datorn så blir det lättare att felsöka.

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3870#b...

Kör du något överklockat? Om du gör det testa att inte övecklocka.

Har du ominstallerat Windows efter du bytte moderkort?

Jag har inte ominstallerat windows sen jag bytte moderkort.

RIGG
CPU: i7 920
Minne: 6gb corsair dominator-minnen(då mina 12gb inte får plats på detta mobo med denna kylare )
Mobo: gigabyte x58a-oc
PSU: Corsair TX850
GFX: ASUS GTX580 DCUII x2 (eller nu bara ett då ena kortet gått sönder efter fyra dagars användning).
Lagring: intel x25 SSD, Corsair Force 2 SSD, Kingston HDD

KLOCK OCH TEMP
Har kört processorn klockat till 3.8 på mitt förra mobo, då höll den sig runt 70 i temp. Har "klockat ned" den nu och kör på 3.1ghz och den håller sig under 60 i BF3 och maxat 65 grader i OCCT under 4.5 timmars körning.

När jag körde SLI så låg det övre kortet på drygt 60 grader och det undre på drygt 50. När jag kört nu utan SLI i bf3 så har grafikkortet aldrig gått över 50 grader.

PROBLEM
Det verkar dessutom endast som att det är BF3 som hänger sig. Det hänger sig efter drygt 8-10 minuters spelande VARENDA gång.
Det problemet har uppkommit igår. Har testat Metro 2033 i någon halvtimme och det fungerar och även Dungeon Defenders i någon kvart och det fungerar också.

problemet med att datorn inte riktigt ville kallstarta uppkom andra morgonen efter jag hade plockat ihop allting.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad bytte du från för moderkort? Det är oftast ingen höjdare att köra samma Windows-install när man byter, speciellt inte om det inte är samma moderkortsmodell, och framför allt när det inte är samma chipset.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Omstarterna beror oftast på minnet, första boot så vill inte datorn med dom bästa inställningarna enligt SPD, den startar om och tar näst bästa enligt SPD osv.

Kolla med CPU-Z vad minnet verkligen går i, jämför sen med SPD fliken
Inte helt säkert det är detta som orsakar det, men ganska troligt, dock dominator har jag kört med också och har funkat bra med X58 planka, kör dock vegance numera.

EDIT: missa att du inte hade ominstallerat, tja kallstart ska ju funka ändå, men gammal installation är en källa till många konstiga problem kan vara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Omstarterna beror oftast på minnet, första boot så vill inte datorn med dom bästa inställningarna enligt SPD, den startar om och tar näst bästa enligt SPD osv.

Kolla med CPU-Z vad minnet verkligen går i, jämför sen med SPD fliken
Inte helt säkert det är detta som orsakar det, men ganska troligt, dock dominator har jag kört med också och har funkat bra med X58 planka, kör dock vegance numera.

EDIT: missa att du inte hade ominstallerat, tja kallstart ska ju funka ändå, men gammal installation är en källa till många konstiga problem kan vara.

Minnena enligt CPU-Z står i
NB Freq ~3600 MHz
DRAM Freq 720 MHz

Det är ju 1600mhz-minnen och hade inga problem på förra mobot.

Edit: SPD står på Auto och frekvenserna som följer är 1080, 1440.
Jag vet inte riktigt om SPD är "samma sak" men på mitt förra moderkort så kunde jag ställa in en frekvens istället för en multiplier (förmodligen var den bara uträknat) och dom gick en bit över 1600mhz, nästan 1700mhz i alla fall utan problem.

Ska testa att installera om Win7 ikväll men det BÖR ju inte ha någon effekt på kallstartsproblemet.

BF3 fungerade ju klockrent efter bytet i typ 3-4 dagar för att nu bara tokhänga sig de senaste 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad bytte du från för moderkort? Det är oftast ingen höjdare att köra samma Windows-install när man byter, speciellt inte om det inte är samma moderkortsmodell, och framför allt när det inte är samma chipset.

Jag bytte från ett ASUS Rampage II Extreme. Ville få lite förändrade expansionsslots och typ SATA3-stöd.

Känns ju inte som att kallstartsproblemet har något med windowsinstallationen dock, eftersom den kommer ju inte ens så långt att det blir bild på skärmen innan den startar om sig.