Permalänk
Medlem

Kylanläggning i datorn?

Låt mig inledningsvis påpeka att jag i stort sett inte kan någonting om kylning, varken av datorer eller allmänt. Med det avklarat kan jag gå direkt på min fråga:

Jag har förstått så mycket som att man av logiska skäl inte kan få ner temperaturen i burken under rumstemperatur. Men borde det inte vara möjligt att installera någon form av kylanläggning i datorn, liknande dem som finns i kylskåp/frysar? Med en effektiv termostataktiverad kylanläggning i datorn borde man väl kunna hålla datorn på en konstant lämplig nivå? Eller är det för stort/dyrt/svårt?

Permalänk

Risk för kondens är inte bra för elektronik...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Det skulle nog både bli dyrt stort och högljutt. Måste då byggas typ lika som du sade ett kylskåp, dock har alla kylaggregat en kompressor och en massa annat som för ljud, så det skulle inte löna sig mot vad man får ut. Och då har man inte talat om elräkningen som nog kommer att öka.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem

det går men det du måste ha isf är ett peltier element men då får man ist en väldigt het yta man måste kyla ner också. behovet finns inte att få ned det mer än vad som redan går.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Det finns redan olika lösningar.
Dels peltier element, men dom ställer helt sjukt höga krav på desten av kylsystemet.
Sen så finns det rena kylskåpslösningar, typ asetek.
Gemensamt är att dom kostar multum att få fungerande
Plus att du nästan omedelbart får kondensproblem, vilket är mindre bra i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Risk för kondens är inte bra för elektronik...

Kondens uppkommer på svala saker i en varm miljö så det borde ju inte bli ett problem. Men jag kan nog helt bra ha fel

Ja förstås då om man kyler under rumstemp...

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem

Verkar som det skulle bli hyfsat dyrt? väldigt stort nätagg t,ex och därpå rätt fet elräkning. Jag skulle nog hålla mig till några sjysta chassifläkter och därtill en proper kylare till prollen och uppnå samma resultat som ett minikylskåp skulle göra dvs hålla saker och ting inom rimliga nivåer, och då också elkonsumtionen på en modest nivå rent jämförelsevis. Men om du vill tok kyla så kan du ju använda flytande kväve ,bara du fyller burken då och då.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Okej, tack för upplysande svar!