Vet inte om de är ett problem men kan väl vara bra och få reda på det? :D

Permalänk
Medlem

Vet inte om de är ett problem men kan väl vara bra och få reda på det? :D

Jag har just byggt ihop min dator och allt funkar som det ska men tänkte bara fråga om det ska vara så att processorfläkten inte startar direkt med datorn men ungefär 5 sekunder efter och då varvar den också upp rejält mycket men varvar ner till normalt igen efter ca 5s

Tänkte bara fråga så att inget är fel? Både jag o min kompis har så och vi har samma processor

Jag har en Intel i5 2500k

Mvh

Permalänk
Medlem

Testa att återställ/uppdatera ditt BIOS. och kolla så du har kopplat i alla sladdar ordentligt till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Alla sladdar är korrekt installerade har däremot inte uppdaterat bios..
Kan det vara så eller är det något som är defekt som måste göras eller är det inget nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Kan vara bios, men behöver inte vara, det är ett bra sätt att utesluta om det är problemet.

Är det såhär bara med processorfläkten? i sådana fall skulle du kanske kunna testa en annan fläkt på CPUFAN1 och se om den snurrar.

Permalänk
Medlem

Ja det är bara processorfläkten som beter sig så men den lugnar ner sig igen och tror inte de är nått farligt men man vet ju inte.
Min kompis har ju samma problem så fattar inte vad det kan vara..

Permalänk
Medlem

har ni samma typ av moderkort?

Permalänk
Medlem

På min dator händer det så om man har fläkten kopplad till chassi-fan kontakten. Om man kopplar den till CPU-fan kontakten snurrar fläkten igång direkt datorn startar.

Permalänk
Medlem

Har den kopplad till cpu_fan 1 kollade nyss..

Permalänk
Medlem

Nu spånar jag bara lite, men det kan vara att fläkten aktiveras när processorn går upp i en viss grad som någon typ av strömsnålt läge..

Permalänk

skulle gissa att det är helt normalt att fläktstyrningen inte startar förrän efter ett par sec efter att moderkortet är fullt igång

och då ger den max för att komma igång från 0rpm till önskad rpm men att styrningen har en liten tröghet/fördröjning vilket gör att den missa önskat varvtal och därför först kommer upp i för högt varv innan den stabiliseras på normalhastigheten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows