Permalänk

Klockning av E8500

Tjenare!

Tänkte klocka min E8500, så j*vla hårt det bara går. (Är lite smått nybörjare på detta, men förstår datortermer osv.)

Testat ställa FSB 380, 1.30 vcore, men får error i både Prime och Orthos.

Hårdvara:
ASUS Rampage Formula 775

Intel E8500 @ 3.16 GHz (stock)

2x Corsair PC-8500
2x Corsair PC-6400
Tot: 8 GB RAM

Tempen ligger på ca 42 grader IDLE.

Vad göra? vad behöver du/ni av mig för att kunna hjälpa?

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem

Du har en hel del andra värden kvar att ändra om du bara ändrat vCore...

Ta lite kort på din bios om du har tid eller bara kolla upp en guide för just dit moderkort (oberoende av vilken CPU som används) och KLOCKA SKITEN UR JÄVELN!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Kylare?

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem

tänk på

* att låsa PCIe frekvensen till 100mhz
* att sätta minnet manuellt till något de tål (mina corsair 6400 klarade 900mhz tex, dvs 450 FSB x2 med min e8200)
* att öka vCore bara så mycket som nödvändigt, typ 1.3v för 4.3gHz
* att ge minnen som ska överklockas lite mer ström (+0.1v räckte för mig)
* stänga av alla performance-settings och annat lull Asus kan tänkas ha stoppat in i BIOS, de kan störa din klockning

Permalänk
Medlem

För 3,6 ghz så borde du inte behöva öka volten.
42 grader i idle är också rätt högt, så du kanske inte har så bra kylare alt. monterat den optimalt.
Sedan får du kolla så inte minnesfrekvensen går för högt över 800 mhz.

Är det dessa minnen du har?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074
Jag har sådana och kan inte klocka dem över 960 mhz.
När jag kör FSB 480 mhz så är 960 mhz det lägsta jag kan ha på minnena och då är processorn 4,32 ghz, sedan kommer jag inte högre p.g.a minnena.

Tror även att Rev. C0 brukar klocka sämre än E0, det gäller för min E8400.

Permalänk
Skrivet av roxor1337:

Stock

Skrivet av runeman:

tänk på

* att låsa PCIe frekvensen till 100mhz
* att sätta minnet manuellt till något de tål (mina corsair 6400 klarade 900mhz tex, dvs 450 FSB x2 med min e8200)
* att öka vCore bara så mycket som nödvändigt, typ 1.3v för 4.3gHz
* att ge minnen som ska överklockas lite mer ström (+0.1v räckte för mig)
* stänga av alla performance-settings och annat lull Asus kan tänkas ha stoppat in i BIOS, de kan störa din klockning

Jo, satte PCIe på 101. Jag måste säga att jag inte alls är hajj på minnen däremot. Ska ja låsa dom på 450 då alltså? med 1:1 eller 2.0, som guiden sa.

Skrivet av qMetal:

För 3,6 ghz så borde du inte behöva öka volten.
42 grader i idle är också rätt högt, så du kanske inte har så bra kylare alt. monterat den optimalt.
Sedan får du kolla så inte minnesfrekvensen går för högt över 800 mhz.

Är det dessa minnen du har?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074
Jag har sådana och kan inte klocka dem över 960 mhz.
När jag kör FSB 480 mhz så är 960 mhz det lägsta jag kan ha på minnena och då är processorn 4,32 ghz, sedan kommer jag inte högre p.g.a minnena.

Tror även att Rev. C0 brukar klocka sämre än E0, det gäller för min E8400.

Jo, det blir att inhandla ny kylare imorgon. Några tips eller förslag på vad jag ska köpa?

Exakt sånna minnen har jag. Sen har jag ju även PC-8500, köpta före PC-6400. Och dom ska klara 1000+ om jag minns rätt. Men jag kanske måste gå efter dom "sämre" då? Köpte dessa för att få kräma ur lite med nu iom att jag införskaffat 64-bit.

Rev. C0 och E0 har jag faktiskt ingen aning om vad det är.

Väldigt tacksam för alla svar är jag!

Finns det något mer ni vill tillägga? kanske kan handla lite mer. Bäst hade väl varit att köpa ny dator, men jag vill leka lite först

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Stock

Jo, satte PCIe på 101. Jag måste säga att jag inte alls är hajj på minnen däremot. Ska ja låsa dom på 450 då alltså? med 1:1 eller 2.0, som guiden sa.

Jo, det blir att inhandla ny kylare imorgon. Några tips eller förslag på vad jag ska köpa?

Exakt sånna minnen har jag. Sen har jag ju även PC-8500, köpta före PC-6400. Och dom ska klara 1000+ om jag minns rätt. Men jag kanske måste gå efter dom "sämre" då? Köpte dessa för att få kräma ur lite med nu iom att jag införskaffat 64-bit.

Rev. C0 och E0 har jag faktiskt ingen aning om vad det är.

Väldigt tacksam för alla svar är jag!

Finns det något mer ni vill tillägga? kanske kan handla lite mer. Bäst hade väl varit att köpa ny dator, men jag vill leka lite först

Mvh,
Daniel

Hmm, vet inte så mycket om luftkylare förutom att Thermalright Silver Arrow typ är bäst
Men alla högpresterande luftkylare brukar ju ta sjukt mycket plats som täcker minnena b.la.
Kör själv på vatten, Corsair H70 och är nöjd

Vet inte exakt hur man ställer in minnena på ditt moderkort, men om du låser FSB (som klockar både CPU och minnen) till 450 och minnena på 1:1 eller 2.0 så borde du se typ "memory frequency" någonstans

C0 och E0 är vilken revision det är på CPU:n och E0 brukar vara den senaste vilket betyder att den brukar klocka bättre.

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Hmm, vet inte så mycket om luftkylare förutom att Thermalright Silver Arrow typ är bäst
Men alla högpresterande luftkylare brukar ju ta sjukt mycket plats som täcker minnena b.la.
Kör själv på vatten, Corsair H70 och är nöjd

Vet inte exakt hur man ställer in minnena på ditt moderkort, men om du låser FSB (som klockar både CPU och minnen) till 450 och minnena på 1:1 eller 2.0 så borde du se typ "memory frequency" någonstans

C0 och E0 är vilken revision det är på CPU:n och E0 brukar vara den senaste vilket betyder att den brukar klocka bättre.

Hehe, okej! Men det gör väl inte direkt något om den tar mycket plats? så länge den gör jobbet?
Har alltid velat testa vatten, men det känns lite väl att börja med det på denna gammelmaskin.

Ser när ja startar upp att det står "DDR2 - 800" vet inte vad det innebär, i samma veva räknar den upp CPU klock osv.
Har inte sett själva frekvensen i BIOS, bara att ja själv kan låsa dessa.

Jaha, så C0 och E0 är inget jag själv kan fixa, dåså.

Blev ett riktigt jävla snöoväder här nu, vet inte om jag tar mig så bra med sommardäcken just nu... arg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormaren123:

Hehe, okej! Men det gör väl inte direkt något om den tar mycket plats? så länge den gör jobbet?
Har alltid velat testa vatten, men det känns lite väl att börja med det på denna gammelmaskin.

Ser när ja startar upp att det står "DDR2 - 800" vet inte vad det innebär, i samma veva räknar den upp CPU klock osv.
Har inte sett själva frekvensen i BIOS, bara att ja själv kan låsa dessa.

Jaha, så C0 och E0 är inget jag själv kan fixa, dåså.

Blev ett riktigt jävla snöoväder här nu, vet inte om jag tar mig så bra med sommardäcken just nu... arg.

va! snö? det är f^n 14 grader i småland. Bor du i Alaska?

Köp dig en riktig kylare så du kan överklocka utan problem.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

va! snö? det är f^n 14 grader i småland. Bor du i Alaska?

Exakt, blir jävlat tokig. Bor i norrland, Piteå mer bestämt!

Permalänk
Avstängd

Undrar varför alla norrländningar köper sommar däck när det är knappt en månad sommar där.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Undrar varför alla norrländningar köper sommar däck när det är knappt en månad sommar där.

Undrar varför alla skåningar kör i diket såfort det kommer lite snö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpledream:

Undrar varför alla skåningar kör i diket såfort det kommer lite snö

Det är skåningar ja men vi är småläningar ;), nog med tjafset och fokusera på överklockning. Somsagt du behöver en bra kylare för att ens kunna överklocka bra.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det är skåningar ja men vi är småläningar ;), nog med tjafset och fokusera på överklockning. Somsagt du behöver en bra kylare för att ens kunna överklocka bra.

Jo, det blir att köpa kylare, förhoppningsvis idag. Kliar i fingrarna...
50 grader IDLE är inget att hurra för, behövs nog dammsugas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormaren123:

Jo, det blir att köpa kylare, förhoppningsvis idag. Kliar i fingrarna...
50 grader IDLE är inget att hurra för, behövs nog dammsugas.

ehm dammsuga = suicide för datorn (ESD).

Permalänk
Medlem

Först sök på nätet, finns en jävla massa giuder till det kortet.
Lås PCIe till 100Mhz och minnena till det dom är specade till.
Går det inte ställa minnena separat så ställ ner dom lågt innan du ökar FSB´n.
Kolla om kortet har några kända FSB-holes, alltså redan kända frekvenser som MB inte gillar.(Googla)
Kör Prime95 o kolla stabiliteten och gå inte över 1.30 volt på CPU´n.
Körde själv en 8500 stabilt i 4,3 GHz på 1.27v på ett EVGA 680i.
Micke

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk
Skrivet av HoggeH:

Först sök på nätet, finns en jävla massa giuder till det kortet.
Lås PCIe till 100Mhz och minnena till det dom är specade till.
Går det inte ställa minnena separat så ställ ner dom lågt innan du ökar FSB´n.
Kolla om kortet har några kända FSB-holes, alltså redan kända frekvenser som MB inte gillar.(Googla)
Kör Prime95 o kolla stabiliteten och gå inte över 1.30 volt på CPU´n.
Körde själv en 8500 stabilt i 4,3 GHz på 1.27v på ett EVGA 680i.
Micke

Testar FSB 368 just nu, 1:1 minnena hamna på 886 (440~) tror jag det var. 1.25 vcore. 1.8 vdim.
Kör Orthos i detta nu... temp ligger på 76 grader just nu... efter 3 minuters testande.

Edit: Verkar inte gå över 78 grader iaf.

Edit2: Hm... kollar i CPU-Z. Står FSB : DRAM 5:6... WHY PLEASE WHY.
Någon som har koll på Rampage Formula? vill ställa in 1:1... eller 2.0.
Timingen står på 5-5-5-18 förövrigt.

Permalänk
Medlem

Du kör minnena snabbare än FSB´n.
5/6=0,83 eller hur?
FSB`n ska tas x4 alltså 368x4=1472
Mem 886 DDR alltså x2=1772
1772x0,83=ca 1470
Micke

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk
Skrivet av HoggeH:

Du kör minnena snabbare än FSB´n.
5/6=0,83 eller hur?
FSB`n ska tas x4 alltså 368x4=1472
Mem 886 DDR alltså x2=1772
1772x0,83=ca 1470
Micke

Såhär ser det ut just nu. IDLE.

Permalänk
Medlem

Skulle du ha 1:1 där så måste du gå ner i hastighet på minnenna till 368 MHz.
Eller öka FSB`n till 441MHz
Micke

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk

Men borde man inte kunna ställa in 1:1 i BIOS?

Någon som kan komma med något vettigt angående Rampage Formula och hur jag får det att lira i 1:1 (2.0)?

Bytte förövrigt kylaren nu, IDLE ligger på 40 @ 3.6GHz.

En Cooler Master Hyper 212 Plus blev det. Bra eller dåligt? 40 IDLE låter faktiskt inge vidare.

Permalänk
Skrivet av Simpledream:

Undrar varför alla skåningar kör i diket såfort det kommer lite snö

Vi kör fatiskt med uppskruvad diesel pump här! det innebär att allt vad vinter heter inte finns xD för att all den jäkla rök som kommer när man trycker på gasen gör att ozon lagret vittrar bort som tusan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Trixat och mixtrat lite nu.

Sitter på FSB 400 @ 1.26v - Tempen ligger nu ~40 grader IDLE, känns mycket som sagt...
FSB : DRAM 1:1 - 5-5-5-15 (4-4-4-15 fungerade ej?) 400 MHz x2 då.

Men jag vettefan om jag fått upp volten något på ram... visar ej detta i CPU-Z vad det verkar som. Står 2.1 vram i BIOS men inget verkar stämma varken i CPU-Z eller Sandra.

Permalänk
Medlem

Jag har klockat min E8500 en hel del. Jag sitter på en V8 kylare som fungerar hur bra som helst för att kyla min lilla prolle. Jag har märkt att få den att ligga stabilt över 4Ghz är väldigt svårt, men om du vill ha hjälp så kan du ta och kontakta mig i PM.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har klockat min E8500 en hel del. Jag sitter på en V8 kylare som fungerar hur bra som helst för att kyla min lilla prolle. Jag har märkt att få den att ligga stabilt över 4Ghz är väldigt svårt, men om du vill ha hjälp så kan du ta och kontakta mig i PM.

PM:at!

Permalänk

En sak jag inte riktigt förstår är... FSB och Ratio settings.

Vad ska man ha för CPU ratio? vissa har 8 andra 11. Varför? jag har just nu 9.

Har kört Orthos i drygt 1 timme nu @ FSB400 x 9.0 och tempen har maxat 70, ligger 65-68 nu efter 1 timme. Bra/dåligt? vad gör jag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

En sak jag inte riktigt förstår är... FSB och Ratio settings.

Vad ska man ha för CPU ratio? vissa har 8 andra 11. Varför? jag har just nu 9.

Har kört Orthos i drygt 1 timme nu @ FSB400 x 9.0 och tempen har maxat 70, ligger 65-68 nu efter 1 timme. Bra/dåligt? vad gör jag för fel

Såg att du köpt ny kylare Den är väl en del bättre än stock, dock en kylare för lite lättare överklockning
Med vatten menade jag de där färdiga paketen som börjat bli rätt vanligt, så jag kör inte riktigt vatten hehe.

FSB styr grundhastigheten till minnen och CPU:n. CPU-ration gångar helt enkelt FSB-värdet med din ratio-siffra, så för att öka så mycket som möjligt på bara din CPU så ställ in den på 9,5 vilket är max för din CPU

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Såg att du köpt ny kylare Den är väl en del bättre än stock, dock en kylare för lite lättare överklockning
Med vatten menade jag de där färdiga paketen som börjat bli rätt vanligt, så jag kör inte riktigt vatten hehe.

FSB styr grundhastigheten till minnen och CPU:n. CPU-ration gångar helt enkelt FSB-värdet med din ratio-siffra, så för att öka så mycket som möjligt på bara din CPU så ställ in den på 9,5 vilket är max för din CPU

Jo, datorn blev hela 20, kanske till och med 30 grader kallare i 100% LOAD 1h med Orthos. Så alltid nått... Kan ju även ha varit min kylpasta som varit sunkig också. Hehe.

Jaha! Så, jag ska köra Ratio på 9.5 då?

Permalänk

'

Uppdatering: 9.5 ratio, 400 FSB... 70 grader efter drygt 13 minuter. Inte helt ok. Testade även ställa ner den på 333x9.5 - 62 grader efter 30 min Orthos.

Vad ska jag göra egentligen?

Har kommit på en grej till. Båda mina fläktar, den på ovansidan av chassit, 120's och även den på baksidan en 90's, blåser ut luft. Ska ingen av dom blåsa in?
Har även en längst ner, som blåser mot nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

http://ladda-upp.se/data/lndvutorqzmckj/
'

Uppdatering: 9.5 ratio, 400 FSB... 70 grader efter drygt 13 minuter. Inte helt ok.

Vad ska jag göra egentligen?

Har kommit på en grej till. Båda mina fläktar, den på ovansidan av chassit, 120's och även den på baksidan en 90's, blåser ut luft. Ska ingen av dom blåsa in?
Har även en längst ner, som blåser mot nätagg.

Hhmm, jadu. Du kanske inte får in så mycket kall luft då. Är det nödvändigt att ha en som blåser på nätagget? Annars testa sätt den i fronten så den blåser in luft.
Sen har du ju fortfarande väldigt hög idle temp! Hur mycket kylpasta använde du? Sedan vet jag inte hur bra Coretemp är. Funkar inte alls på min dator
Testa att köra HWmonitor.