Permalänk
Medlem

Vcore inställningar

Hej! Jag har överklockat min i5 2550k till 4.5ghz och har en vcore på 1.3v. Använde denna som guide: http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40.
Min vcore är dock mellan 1.29~ till 1.31~ vcore helatiden, finns det någon inställning i bios som gör att Vcoren ligger lägre i Idle och höjs senare när det behövs? Antar isåfall att det är någon utav power saving funktionerna som gör detta. Har hört att för hög Vcore kortar ner processorns "livs"längd så jag vill helst försöka ha den vid liv så länge som möjligt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Om ASUS kan du läsa Citatet från mig själv på en annan tråd nedan (kanske fungerar på andra mobotillverkares BIOS också? Idk.)

Skrivet av Chmat76:

För att vara ON-topic (seriöst gubbar! Ni får ta ert flamewar någon annanstans!):

Jag rekommenderar lite annorluda infallssvinkel gentemot de andra här. Kör inte med en fast spänning. Kör också med strömspar på! Jag ska förklara hur jag tänker.

Istället för att köra manuell spänning, kör med offset, inställning " - " sedan så HÖG spänning du kan (minustecknet betyder att den tar bort X spänning). Om det inte är stabilt sänker du spänningen och prövar igen. Hamnar du på 0 slår du över till " + " och kör så lågt som möjligt. Själv landar jag på - 0.035

Varför detta? Två saker:
1. Du får en dynamisk spänning som varierar med belastning (= mindre värmeutveckling i idle)
2. Lägre maxspänning. När jag körde manuell var jag tvungen att ha 1.35V för att vara stabil på 4.5 GHz. Nu kommer den som högst upp i 1.32V ( inte världens skillnad, men en skillnad).

Sedan kan du pilla lite på andra spänningar också om du vill, samt inställningar. Själv kör jag på med höga inställningar där det går, dock inte extrema. Spänningarna ställde jag på AUTO.

Slå inte av speedstep eller C1E. Dock de andra (C3 och C5?). Nu kommer processorn klocka upp vid behov och ned i idle. Mindre strömåtgång -> mindre värme.

Stresstesta med IBT på 4GB minne på alla kärnor minst 25 rundor. Om stabilt kör du Prime95 (läge Blend) i minst 12h (gärna 18h+). OBS! Håll alltid koll på temps! Rekommenderar RealTemp samt ALDRIG en coretemp över 75-80C!

Om inga räknefel: Grattis! Du har nu en överklockad CPU som inte alltid går i maxläge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett asus asus p8z68-v pro gen3. Ska ta och testa detta, tack för snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Vart ligger din spänning i idle? Har en kompis som överklockade genom asus suite II (vet att alla är anti det) och hans överklockade till ca 4.44ghz och spänningen går upp till 1.33 medan idle spänning ligger på 1.034.
Om jag förstått offset rätt så skriver man in - så mycket som man vill att den ska kunna gå ner och fortfarande vara stabil? känns inte som att man sänker Vcore speciellt mycket då (jag är ny när det gäller sånt här så jag säger det jag tror). Hur länge lever en 2500k-2550k med OC?

Tack på förhand ännu en gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koleny:

Hur länge lever en 2500k-2550k med OC?

Tack på förhand ännu en gång

Ett bra tag. Tror inte att du är dum nog att kräma på med 1.5+ 24/7, så du kan ju räkna med tio år, om inte mer.

Helt ärligt så tror jag inte att någon har lyckats fått död på sin genom normal klockning och normalt användande.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ett bra tag. Tror inte att du är dum nog att kräma på med 1.5+ 24/7, så du kan ju räkna med tio år, om inte mer.

Helt ärligt så tror jag inte att någon har lyckats fått död på sin genom normal klockning och normalt användande.

Läste på något engelskt forum då hade en kille kört 1.5 24/7 och hans i5 2500k dog efter 10 månader, men som sagt jag är inte dom nog och drar på 1.5v, första man lärt sig när man börjat läsa på om överklockning är så låg spänning som möjligt (tillförhållande med klockningen så klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Vart ligger din spänning i idle? Har en kompis som överklockade genom asus suite II (vet att alla är anti det) och hans överklockade till ca 4.44ghz och spänningen går upp till 1.33 medan idle spänning ligger på 1.034.
Om jag förstått offset rätt så skriver man in - så mycket som man vill att den ska kunna gå ner och fortfarande vara stabil? känns inte som att man sänker Vcore speciellt mycket då (jag är ny när det gäller sånt här så jag säger det jag tror). Hur länge lever en 2500k-2550k med OC?

Tack på förhand ännu en gång

Min idle 0.980V - 1.020V

Permalänk
Medlem

Försökte med 0.035, hade bra idle, kom dock upp till 1.41 vid stress test, temperaturerna var ganska höga också... Men att ha Vcore på 1.28-1.31 hela tiden är okey? För jag hade en schysst temperatur vid stresstest då och jag planerar inte på att klocka mer än så här

Permalänk
Medlem

Om man kollar runt lite så verkar många anse att 1.35 till 1.4 är relativt safe. Sedan beror det ju på hur rädd du är för att CPU'n ska dö i förtid. Jag kör för tillfället 1.5 V (inställt i bios och utan LLC) på min CPU, men då ska den snart under vatten också. Men jag har en ganska sunkig bit kisel som jag inte skulle gråta så mycket över om den skulle lägga av. (utmärkt anledning att uppgradera till IB )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Stresstesta med IBT på 4GB minne på alla kärnor minst 25 rundor. Om stabilt kör du Prime95 (läge Blend) i minst 12h (gärna 18h+). OBS! Håll alltid koll på temps! Rekommenderar RealTemp samt ALDRIG en coretemp över 75-80C!

Varför stresstestar man med IBT på 4096mb? Det blir ju väldigt mycket varmare då än text Prime95 i blend. 70-78 har jag legat på med IBT, känns ganska högt medan blend ligger på ca. 68-71

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Varför stresstestar man med IBT på 4096mb? Det blir ju väldigt mycket varmare då än text Prime95 i blend. 70-78 har jag legat på med IBT, känns ganska högt medan blend ligger på ca. 68-71

Anledningen är för att 4GB IBT ger en snabb bild på om processorn är någorlunda stabil. Prime95 tar flera timmar till att visa det som tar IBT 15 minuter.

Och det blir varmare, ja. Men jag anser att 75-80C är det högsta godtagbara. Att få det i IBT ger dig bara huvudrum för varma sommardagar att med reella belastningar inte överhetta CPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koleny:

Varför stresstestar man med IBT på 4096mb? Det blir ju väldigt mycket varmare då än text Prime95 i blend. 70-78 har jag legat på med IBT, känns ganska högt medan blend ligger på ca. 68-71

När jag kör min rig i sign, och maxar ut ramen i IBT så kan jag lova dig att Prime inte har en suck:D

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Vad för temperatur anses vara "ok" i IBT? Jag tycker att 66 som högst i blend är helt okey, kom dock upp till 78 i IBT. (kör 1.27V just nu, fick inte dynamisc Vcore att fungera, pillade iförsig inte jätte mycket men men...) Klarade IBT testet på 4gb ram och 25 gånger men tycker det är riktigt varmt... Man kommer väl inte upp i såna temperaturer vid vanlig användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Vad för temperatur anses vara "ok" i IBT? Jag tycker att 66 som högst i blend är helt okey, kom dock upp till 78 i IBT. (kör 1.27V just nu, fick inte dynamisc Vcore att fungera, pillade iförsig inte jätte mycket men men...) Klarade IBT testet på 4gb ram och 25 gånger men tycker det är riktigt varmt... Man kommer väl inte upp i såna temperaturer vid vanlig användning?

Nej, precis. IBT är ett syntetiskt test, och reella belastningar (även 100%) ger inte de temperaturerna. Anledningen att jag tycker att det är bra att ha IBT 75-80C MAX är för att då kommer kylningen (troligtvis) klara av att hålla 100% vanlig belastning under 75-80C en 30C varm sommardag.

Varför fungerade inte offset för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nej, precis. IBT är ett syntetiskt test, och reella belastningar (även 100%) ger inte de temperaturerna. Anledningen att jag tycker att det är bra att ha IBT 75-80C MAX är för att då kommer kylningen (troligtvis) klara av att hålla 100% vanlig belastning under 75-80C en 30C varm sommardag.

Varför fungerade inte offset för dig?

Jag fattar inte riktigt hur jag ska tänka när jag skriver in offset, testade några olika men spannet blev från 0.98-1.48 typ (idle och belastning då).

Permalänk
Medlem

Ta den strömmen du ställt in i bios och ta bort den summan ifrån 1.48?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Jag fattar inte riktigt hur jag ska tänka när jag skriver in offset, testade några olika men spannet blev från 0.98-1.48 typ (idle och belastning då).

Som jag skrev i mitt citat så ska du dra minus i setting och så hög siffra som möjligt efter det. Jag fixar bilder på mitt BIOS så jag lättare kan förklara.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/zJQL2

Såhär ser det ut hos mig. Försök att ställa in precis som jag (utöver klocken då, spm blir det du ska ha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

http://imgur.com/a/zJQL2

Såhär ser det ut hos mig. Försök att ställa in precis som jag (utöver klocken då, spm blir det du ska ha)

Tack så mycket, hade inte riktigt samma inställningar som du, fattar hur jag ska göra nu i alla fall, nu skall det testas och pillas!

Edit: Vad anses vara en "ok" temperatur när man kör prime95 i blend? Tänkte då 2500k och 2550k har Tcase på 72.6 grader, ska man helst hamna under dom temperaturerna eller är det ok att vara några grader över det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Tack så mycket, hade inte riktigt samma inställningar som du, fattar hur jag ska göra nu i alla fall, nu skall det testas och pillas!

Edit: Vad anses vara en "ok" temperatur när man kör prime95 i blend? Tänkte då 2500k och 2550k har Tcase på 72.6 grader, ska man helst hamna under dom temperaturerna eller är det ok att vara några grader över det?

Tcase är höljets maxtemp, och den bör vara <72.6C

Dock så mäter du troligtvis kärnornas tempratur, och de ska vara under 98C. Riktigt så högt tycker jag är läskigt, och det talas om att temperaturer på >80C skadar kärnorna. Därav vill jag inte ha ett temperatur över 80C på mina kärnor. Höljets temperatur bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Tcase är höljets maxtemp, och den bör vara <72.6C

Dock så mäter du troligtvis kärnornas tempratur, och de ska vara under 98C. Riktigt så högt tycker jag är läskigt, och det talas om att temperaturer på >80C skadar kärnorna. Därav vill jag inte ha ett temperatur över 80C på mina kärnor. Höljets temperatur bryr jag mig inte om.

Höljets temperatur brukar ligga på ungefär samma som kärnorna för mig, strax under kärnan med högst temperatur (om man kollar package i HW monitor då, vet ej om det är samma sak?). Så med andra ord så får kärnorna bli ganska varma, men inte höljet? Hur påverkas processorn om höljet blir för varmt? är det ungefär som med Vcore att högre kortar livet på processorn?

Permalänk

Kör just nu en 4.2 på min 2500k
Offset -0.085

Idle 0.890volt
Stress 1.19-1.21volt

Ska smida ihop en på 4.5 imån

Permalänk
Medlem
Skrivet av koleny:

Höljets temperatur brukar ligga på ungefär samma som kärnorna för mig, strax under kärnan med högst temperatur (om man kollar package i HW monitor då, vet ej om det är samma sak?). Så med andra ord så får kärnorna bli ganska varma, men inte höljet? Hur påverkas processorn om höljet blir för varmt? är det ungefär som med Vcore att högre kortar livet på processorn?

om höljet är 75C så kan kärnorna bli det också. Även om kärnorna inte belastas. Värmen från kärna 0 kan alltså föras över till kärna 1, 2 och 3 genom höljet.
Dock om höljet är 30C kan inte kärnorna ha många grader över det under idle.

men strunta i det. Så länge kärnorna är under 80C skulle jag vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

om höljet är 75C så kan kärnorna bli det också. Även om kärnorna inte belastas. Värmen från kärna 0 kan alltså föras över till kärna 1, 2 och 3 genom höljet.
Dock om höljet är 30C kan inte kärnorna ha många grader över det under idle.

men strunta i det. Så länge kärnorna är under 80C skulle jag vara nöjd.

Tack så mycket för hjälpen, har en dynamisc Vcore nu med offset på -0.8 och det har fungerat finfint och temperaturerna ligger på bra nivå!