Intel Core i7 3930K och 3960X – Sandy Bridge?E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

men.. blir det verkligen inga SBE med inbuggd GPU?

verkar ju hål i huvdet med tanke på att de kanske är mest lämpade för arbetsstationer tycker jag.

Det är ju inte ovanligt att moderkort för servrar och liknande får en lite grafikkrets från Matrox eller liknande integrerad på kortet så det löser sig nog ändå. Ingen bygger ju arbetsstationer med värstingkort från Asus och MSI liksom. Sen hade nog en integrerad grafikkrets tagit lite för mycket plats. Det här är en gigantisk best till krets. Den är en bra bit större än vanliga SB så de ville väl inte köra den större och mer komplicerad än nödvändigt. Det är fler som saknar inbyggd grafik då SB-E inte har tillgång till Intels Quick Sync.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _michelin_:

Civ 5 gör det

Sir, I stand corrected.

Permalänk
Medlem

Det kliar i fingrarna att köpa men jag får mig hållas efterssom det var alldeles nyligen jag gick från AMD laget till Intel och min i7 2600K presterar bra nog i 4,8GHz och går helt stabilt och svalt (beror dock på H100 kylaren att den går svalt) så blir svårt att rättfärdiga ett nytt inköp för min dam

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "X79 saknar USB 3.0, endast två SATA 6,0 Gbps" som det står i slutsatsen?

Olika moderkorten har ju antal olika sata och usb? :S

"then USB connectivity wise you'll get 4x USB 3.0 and 8x USB 2.0" http://www.guru3d.com/article/asus-rampage-iv-extreme-review/...

Vad är det jag missar?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Som vanligt en mycket bra recension, tackar Sweclockers

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Vad menas med "X79 saknar USB 3.0, endast två SATA 6,0 Gbps" som det står i slutsatsen?

Olika moderkorten har ju antal olika sata och usb? :S

"then USB connectivity wise you'll get 4x USB 3.0 and 8x USB 2.0" http://www.guru3d.com/article/asus-rampage-iv-extreme-review/...

Vad är det jag missar?

Det du har missat är att moderkortstillvekarna läger till tredjeparts kretsar från t.ex Marvell, dessa kretsar kan ge allt ifrån USB 3.0 till fler SATA 6Gbit portar. Så om du ser ett moderkort med fler än 2 SATA 6Gbit portar och har USB 3 så kan du vara säker på att det är mer än Intels X79 chipset som gömmer sig på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Det du har missat är att moderkortstillvekarna läger till tredjeparts kretsar från t.ex Marvell, dessa kretsar kan ge allt ifrån USB 3.0 till fler SATA 6Gbit portar. Så om du ser ett moderkort med fler än 2 SATA 6Gbit portar och har USB 3 så kan du vara säker på att det är mer än Intels X79 chipset som gömmer sig på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för den lektionen

Vet du om de kan lägga på intel sata 6gb/s eller har intel "egenrätt" eller vad man ska säga..

Anledningen är att jag bara haft trassel med marvell och ssd

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Beroende på vilket test man läser är det knappast "exakt lika bra spelprestanda", men ytterst liten skillnad.

Idag så hänger 2500k med i leken, men om du sitter på en 2500k om 3 år så är den nog där och fläskar rejält, men om du då har en 2700k eller senaste familjen från 2011/x79 så kommer du undan lindrigt med senaste grafikkortet och saftigaste spelen!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

varför är två kärnor så solklart oanvända? om man kollar på blockdiagrammet syns det solklart att den har 8 kärnor varav 2 är inaktiverade... varför?

Skrivet av m0rk:

Tråkigt att där är två avstängda kärnor.. Hade varit fett att se en 8-core desktop variant från Intel.
http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/SNBE/Core_I7_LG...

Skrivet av the squonk:

Det känns troligt att flera faktorer ligger bakom beslutet att stänga av dom, en faktor - den viktigaste - är naturligtvis bristen på konkurrens, men en annan relativt viktig faktor måste vara strömförbrukningen. Redan med 6 kärnor har man en TDP på 130W, med 8 hade det kanske blivit lite väl högt för att vara lämpligt på desktop. Det finns heller inte mycket desktop-programvara som behöver mer än 12 trådar.
Sen kan man ju tänka sig att det ger Intel möjlighet att även sälja defekta Xeons vilket är affärsmässigt bra.

Satt precis och lyssnade på gårdagens tested podcast.
Där en av skribenterna hade snackat lite privat med några ingenjörer hos intel.

De kom in på en diskussion om varför de valt att stänga av två kärnor , och motiveringen löd , att för att hålla 130 TDP't med 8 kärnor var de tvungna att sänka klockfrekvensen, vilket inte skulle vara attraktivt på konsumentmarknaden.

( läser man runt på nätet nu så kan man se att xeon varianterna tyldigen drar 150 watt vid 3 GHz med 20 MB cache , eller 95 watt vid 2.5 GHz. )

Dock hade de fått ganska mycket förfrågningar från hårdvarusiter om en eventuell 8 kärnig variant, då entusiaster garanterat skulle köpa en sådan och ordna klockfrekvenserna själva.

Därmed hade ingenjörerna sagt att de faktiskt funtar på att släppa en 8kärnig.

Skrivet av pg_ice:

ungefär samma prestanda som i7 2600K men med en satans elförbrukning.
valet är inte svårt.
dom som köper dom här CPUernn till att spela spel med måste vara idioter eller ha för mycket pengar över
du åker på att fixa kraftigare kylning till samma prestanda,datorn blir högljudd,elräkningen sticker iväg.

alltså vad är fördelen med dom här gamla överjästa häckarna ?
kan det vara priset?

Visserligen drar de 6kärniga SB-E'arna 16 watt mer än en 2600K i idle , men du kan ju inte kika på belastningsgrafen i sweclockers test och konstatera att SB-E'arna drar 70 Watt mer än 2600K när de utför samma uppgift på lika lång tid, så är ju inte fallet.

De behöver ju inte arbeta lika hårt för att bränna ut 60 fps i BF3 t.ex , och om det är en tung uppgift så kanske de drar 70 watt mer än 2600K'n, men så blir de ju givetvis klara med uppgiften en bra bit före 2600K'n, det lär jämna ut sig en del.

Antagligen drar SB-E mer i genomsnitt, men det är nog inte lika illa som maxbelastningsgrafen får det att se ut, om man slår ut det på en månads elräkning dvs.

Sen beror det ju helt på vad du tänker använda datorn till. minecraft? ja då kanske det inte är så himla värt.
folding? då kan vi snacka värt.

Skrivet av Calle2003:

Glad att Lynnfield 870 drar så mycket som 16 Watt mindre i idle jämfört med Sandy Bridge, då borde även min Lynnfield 860 konsumera mindre Watt i idle trots den är klockad lite grann?

Eftersom strömförbrukningen är väldigt kopplad till vilken spänning du matar processorn med så är det ju svårt för någon annan att gissa sig fram till ja eller nej i den här frågan, beror ju helt på ditt exemplar , och hur långt den kan klocka utan att du behöver öka spänningen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Tackar för den lektionen

Vet du om de kan lägga på intel sata 6gb/s eller har intel "egenrätt" eller vad man ska säga..

Anledningen är att jag bara haft trassel med marvell och ssd

Det går inte att lägga till fler "intel" SATA då dessa är integrerade i X79 chipset. Om man skulle göra det skulle det krävas att man hade 2st. X79 och det kommer förmodligen aldrig hända pga. kostnad och plats. Det är inte heller säkert att det är en krets från *Marvell* då det finns andre tillverkare också.

Om du har problem med din SSD skulle jag rekommendera att du uppdaterar Firmware på din SSD** och om de inte löser problemet skulle jag försöka hitta nån form av uppdatering till den krets som SATA:n kommer ifrån eller gå till moderkort tillverkarens hemsida och se om jag kunde hitta nått.

Annars är det inte mycket man kan göra tyvär

*men om du säger att det är en krets från Marvell så tror jag dig :).
**Kom ihåg att göra backup på viktig data.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Har sökt lite men finns det någon uppgift om hur mycket den lilla fläkten tjuter? Är sugen på att uppdatera men har ingen lust att sitta bredvid en tjutande lite fläkt i flera år.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Har sökt lite men finns det någon uppgift om hur mycket den lilla fläkten tjuter? Är sugen på att uppdatera men har ingen lust att sitta bredvid en tjutande lite fläkt i flera år.

Beror på hur mkt du klockar. Ogillar man små fläktar kan man ju sätta dit en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Enligt min egen uppfattning så så skulle de arbetsstationerna som sitter på såna här CPU:er vara samma datorer som drar nytta av quadro kort eller liknande vilket då innebär att du får bilden via det kortet.

Men det här är ju enbart min egen åsikt och inte faktabaserat.

hmm.. ja för 3D-grafiker så håller jag med om den åsikten.

blev nog lite förblindad av mitt oftast mer 2D-fokuserade perspektiv där Intels grafik i sig har fördelar i min miljö, både AMD och Nvidia har tyvärr fortfarande sina issues i Linux sas, även om det blivit galet mycket bättre på senare år.

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju inte ovanligt att moderkort för servrar och liknande får en lite grafikkrets från Matrox eller liknande integrerad på kortet så det löser sig nog ändå. Ingen bygger ju arbetsstationer med värstingkort från Asus och MSI liksom. Sen hade nog en integrerad grafikkrets tagit lite för mycket plats. Det här är en gigantisk best till krets. Den är en bra bit större än vanliga SB så de ville väl inte köra den större och mer komplicerad än nödvändigt. Det är fler som saknar inbyggd grafik då SB-E inte har tillgång till Intels Quick Sync.

ja grafikdelen tar upp allt mellan 40-60% av ytan på korkar som har det integrerat så det blir såklart markstrid när processordelen också närmast dubblar arbetarstyrkan. men jag tänkte bara att anledningen till att växla sockel och göra den såpass stor var att detta skulle hänga med..

"extern intern grafik" är såklart också ett alternativ, men fördelen med den integrerad i processorn är att man samtidigt som det blir hyfsade prestanda så förenklas och effektiviseras kylningsfrågan. vilket även är = tystnad, en fördel för arbetsron.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

hmm.. ja för 3D-grafiker så håller jag med om den åsikten.

blev nog lite förblindad av mitt oftast mer 2D-fokuserade perspektiv där Intels grafik i sig har fördelar i min miljö, både AMD och Nvidia har tyvärr fortfarande sina issues i Linux sas, även om det blivit galet mycket bättre på senare år.

ja grafikdelen tar upp allt mellan 40-60% av ytan på korkar som har det integrerat så det blir såklart markstrid när processordelen också närmast dubblar arbetarstyrkan. men jag tänkte bara att anledningen till att växla sockel och göra den såpass stor var att detta skulle hänga med..

"extern intern grafik" är såklart också ett alternativ, men fördelen med den integrerad i processorn är att man samtidigt som det blir hyfsade prestanda så förenklas och effektiviseras kylningsfrågan. vilket även är = tystnad, en fördel för arbetsron.

Fast så små kretsar som bara ska driva en skärm behöver ingen avancerad kylning ändå.
Antagligen hade processorn blivit ohanterligt stor om de skulle skulle slänga in en grafikdel också. Det är ju dessutom rätt få som faktiskt har nytta av den. Kom ihåg att det är samma processorer som Xeon så den är utvecklad som en serverprocessor. I stora servrar har man ingen nytta av ett grafikkort i varje processor. Det skulle vara vissa specifika arbetsstationer som skulle kunna ha nytta av det men har väldigt svårt att tänka mig att det är tillräckligt många för att motivera det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Synd att ni testade dessa monsterprollar med ett 6970, säger ju ingenting om prestandan i spel Skulle vara grymt med ett test där man istället använder 2-3st kort i BF3 MP, t ex GTX580. Någon som vet ifall någon annan site har ett sådant test?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

skumt bara att jämföra alla system med 4gb ram förrutom sb-e som fick 16gb ram. något som ger sb-e en liten fördel i alla tester doc.

Minne
16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-8-24 (LGA 2011)
4 GB Corsair Dominator GT, 1 866 MHz, 9-9-9-24 (AM3+)
4 GB G.Skill 1 066 MHz, 5-5-5-15 (LGA 775)
4 GB Corsair Dominator GT, 1 600 MHz, 8-8-8-24 (Övriga)

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Har inte haft tid att läsa detta test förens nu. För min del är denna plattform helt förkasstlig och usel. Jag använder min dator till spel, film, musik och surfning. Och då är främst spel huvudanvändningsorådet för datorn.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Raghor:

Har inte haft tid att läsa detta test förens nu. För min del är denna plattform helt förkasstlig och usel. Jag använder min dator till spel, film, musik och surfning. Och då är främst spel huvudanvändningsorådet för datorn.

Den är ju inte usel, den är asbra i flertrådade applikationer så att den inte fungerar så bra för dig är knappast en anledning att kalla den usel! Bulldozer är usel däremot!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Den är ju inte usel, den är asbra i flertrådade applikationer så att den inte fungerar så bra för dig är knappast en anledning att kalla den usel! Bulldozer är usel däremot!

Hade du läst lite noggrannare så hade du sett att jag menar att den är usel för min del. Jag nämner inget om att den generelt är usel! De jag gör med datorn gör Socket 1155 precis lika bra som Socket 2011. Och ur ekonomisk vinkel så blir de svindyrt för en spelmaskin. Dom fördelar som plattformen har nyttjar jag inte ens! Iaf inte något som i praktiken är märkbart bättre, och som ens gör de värt att köpa den.
Men för dom som har behov och kan nyttja Socket 2011 plattformens fördelar så är den ju guld värd jämfört med föregående plattform.
Jag har haft möjligheten att testa en dator byggd på Socket 2011, och jag är inte imponerad över dess kraft när vi pratar om spel vilket är de område jag koncentrerar mig mest på. Går vi däremot in på överklockning och benchmarking, samt workstation-jobb så imponerar Socket 2011 stort på mig, och där har den brutalt med kraft!
Men jag kan ge min åsikt om vad jag generelt tycker om plattformen. Den vanliga svensson som köper en dator baserad på Socket 2011 och använder den till spel och annat vardligt bruk skjuter sig i foten! Den är verkligen inte dålig, men dess målgrupp är riktigt tunn, alternativt så är plattformen lite malplacerad till sitt användningsområde.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Raghor:

Hade du läst lite noggrannare så hade du sett att jag menar att den är usel för min del. Jag nämner inget om att den generelt är usel! De jag gör med datorn gör Socket 1155 precis lika bra som Socket 2011. Och ur ekonomisk vinkel så blir de svindyrt för en spelmaskin. Dom fördelar som plattformen har nyttjar jag inte ens! Iaf inte något som i praktiken är märkbart bättre, och som ens gör de värt att köpa den.
Men för dom som har behov och kan nyttja Socket 2011 plattformens fördelar så är den ju guld värd jämfört med föregående plattform.
Jag har haft möjligheten att testa en dator byggd på Socket 2011, och jag är inte imponerad över dess kraft när vi pratar om spel vilket är de område jag koncentrerar mig mest på. Går vi däremot in på överklockning och benchmarking, samt workstation-jobb så imponerar Socket 2011 stort på mig, och där har den brutalt med kraft!
Men jag kan ge min åsikt om vad jag generelt tycker om plattformen. Den vanliga svensson som köper en dator baserad på Socket 2011 och använder den till spel och annat vardligt bruk skjuter sig i foten! Den är verkligen inte dålig, men dess målgrupp är riktigt tunn, alternativt så är plattformen lite malplacerad till sitt användningsområde.

Ja, men det känns fortfarande jättekonstigt att kalla den förkastlig och usel bara för att man själv inte har användning för det. ^^

Men visst, det är ingen plattform för spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Ja, men det känns fortfarande jättekonstigt att kalla den förkastlig och usel bara för att man själv inte har användning för det. ^^

Men visst, det är ingen plattform för spel.

Javisst, ur generel mening är de jättekonstigt att säga att den är usel. Men för min del då jag jämför den med Socket 1155 ur just vinkeln spel och mitt egna bruk så är plattformen usel. Missförstå mig rätt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Raghor:

Javisst, ur generel mening är de jättekonstigt att säga att den är usel. Men för min del då jag jämför den med Socket 1155 ur just vinkeln spel och mitt egna bruk så är plattformen usel. Missförstå mig rätt!

Väldigt konstigt ordval bara.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Efter att ha blivit besviken av Ivy Bridge så kollar jag nu mot i7 3930K och X79 plattformen. Främst då jag är ute efter riktigt bra allround-prestanda eftersom jag både använder datorn till flertrådade program, spel och vanligt surfande eller användning av office-paketet.

Som jag ser det så är detta inget för en vanlig speldator, men iom möjligheten att köra SLI/CF @ PCIe 3.0 x16 på två-tre kort gör det MYCKET lämpligt för tex mig som kräver hög grafikprestanda vid spelande. Det räcker inte med ett GFX för mig (GTX 680) utan det blir nog en SLI-lösning med två kort för att uppfylla mina krav. Jag får se hur GTX 690 presterar först, då en i7 2700K förmodligen skulle räcka till mina behov, men jag kommer definitivt märka av den extra prestandan 3930K har att erbjuda. Samtidigt blir datorn förmodligen lite mer framtidssäker.

Dock har jag hört lite om X79 som oroar mig, och jag hoppas att någon här kan reda ut det för mig.

1) Jag har hört om problem med SATA-portarna på X79, är det sant och isf är det något som är löst? Jag tänkte köra Corsairs senaste SSD toppmodern Performance Pro 256GB till SATA 6 Gbit/s samt minst 5-6 mekaniska HDDs för lagring och vill inte stöta på några problem. Så hur är det med detta?

2) Jag har också för mig att jag snappat upp någonstans att det kan vara problem med PCIe 3.0 och att det kan bli 2.0 då istället. Är detta korrekt eller blandar jag ihop det med något annat?

3) Något jag missar i recensionen är vilka temperaturer 3930K levererar mot 2600K, både i stock och med överklockning. Hur är det på den biten? Jag planerar att använda en sluten vattenkylningslösning som Corsairs H70 eller liknande och höja volten till en hälsosam 24/7 vcore, runt 1,35-1,4 volt om det skulle behövas, vill över 4,4 GHz iaf vilket inte borde vara några problem om man inte får ett dåligt exemplar?

Det var nog allt jag undrade för närvarande. Btw i vilka lägen/program får man extra prestanda pga fyra kanaler på minnena? Jag tänkte köra på 32GB (8x4GB) om det blir denna plattformen.

Nu krampar handen då jag skriver på mobilen, så får avrunda här och hoppas någon kan fylla i mina undringar så jag slipper göra en tråd om det.

Mvh
Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

1) Jag har hört om problem med SATA-portarna på X79, är det sant och isf är det något som är löst? Jag tänkte köra Corsairs senaste SSD toppmodern Performance Pro 256GB till SATA 6 Gbit/s samt minst 5-6 mekaniska HDDs för lagring och vill inte stöta på några problem. Så hur är det med detta?

Jag tror att detta har att göra med när man inte gör installationen direkt med moderkort och processor som amn ska använda utan flyttar mellan olika system.

Skrivet av aMp:

3) Något jag missar i recensionen är vilka temperaturer 3930K levererar mot 2600K, både i stock och med överklockning. Hur är det på den biten? Jag planerar att använda en sluten vattenkylningslösning som Corsairs H70 eller liknande och höja volten till en hälsosam 24/7 vcore, runt 1,35-1,4 volt om det skulle behövas, vill över 4,4 GHz iaf vilket inte borde vara några problem om man inte får ett dåligt exemplar?

Även om de inte redovisar temperaturerna direkt så står det att vid högsta överklockningen så får deras H100 jobba hårt. Och 200W extra effekt att leda bort är mycket. http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930...

Skrivet av aMp:

Det var nog allt jag undrade för närvarande. Btw i vilka lägen/program får man extra prestanda pga fyra kanaler på minnena? Jag tänkte köra på 32GB (8x4GB) om det blir denna plattformen.

I teorin är det varje gång du flyttar något till eller från minnet som det kan gå dubbelt så snabbt som med dual channel. Det är nog tveksamt hur ofta man märker skillnaden, det som borde märkas är när man klipper och klistrar stora datamängder (filmredigering?). Det är oftare som begränsningen ligger i andra delar av datorn, t.ex. hastighet hos lagring och liknande.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.