Permalänk
Medlem

CPU Kylare köpråd tack.

Sitter just nu på orginal kylaren till intel i7-2600s

Har hört att man ska kunna ersätta den för en ganska billig peng

så letar efter en kylare nu som får max kosta 200-300kr

kom med förslag sitter just nu på 30-40 i load. skulle vilja dra ner lite på det.

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

...vänta lite nu; sitter du med 30-40 grader i loss och klagar på det?!

Jag har legat på 80 grader i load i över ett år och inte sagt ett ord! ;P

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

...vänta lite nu; sitter du med 30-40 grader i loss och klagar på det?!

Jag har legat på 80 grader i load i över ett år och inte sagt ett ord! ;P

Neah kanske inte borde klaga ^^ Men jag har ju en 2600s oklockad hadde tidigare en idle på 30-40 pga hadde mer eller mindre slängt i grejerna damm etc å kablar dåligt ventilerat men nu har jag 30-40 i load i stället gött antar jag men , som sagt intel kylaren antar då att det bör vara möjligt att komma lägre än 30-40 i load .

såg denna för en billig peng då

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Värt att köpa?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Berrich:

Neah kanske inte borde klaga ^^ Men jag har ju en 2600s oklockad hadde tidigare en idle på 30-40 pga hadde mer eller mindre slängt i grejerna damm etc å kablar dåligt ventilerat men nu har jag 30-40 i load i stället gött antar jag men , som sagt intel kylaren antar då att det bör vara möjligt att komma lägre än 30-40 i load .

såg denna för en billig peng då

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Värt att köpa?

Inte så jättetyst, men okej, kyler väll bra men räkna inte med någon massiv överklockning precis.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Kollade den men den är för hög får max vara 13cm över moderkortet

http://www.inet.se/produkt/5321392/a...er-7-pro-rev-2
låter mkt? nej då är det inget jag blir att köpa
tack för infon

antar kanske är värt att lägga ut lite mer pengar på en cpu kylare .

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Har kollat runt nu på CPU kylare

hittade dessa 3 som passar perfekt frågan är vilken som kyler bäst dock!

http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Vilken av dom kylare bäst? Noctua NH C12P SE14 antar jag ?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Se14

Och kör ett riktigt CPU stress test (aida64+FPU stress) när du skall kolla load tempen, youtube (även i fullscreen) går ej att få den upp till load temps med.

Tror dina 30-40 så fort du delat med dig av printscreen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Se14

Och kör ett riktigt CPU stress test (aida64+FPU stress) när du skall kolla load tempen, youtube (även i fullscreen) går ej att få den upp till load temps med.

Tror dina 30-40 så fort du delat med dig av printscreen

Ok tack för svaret nej har tyvärr inte testat något stress test , dom hära tempraturerna har jag haft
när jag har spelat BF3 etc - men kanske då att tempsen sänks ganska kraftigt när man tabbar ut?
eller så kanske programmet jag har visar fel aktig temp . ser tempen med ett program som heter Asus AI suite 2 .

men får testa ett stress test absolut sen prime95 verkar ganska populärt?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Ok tack för svaret nej har tyvärr inte testat något stress test , dom hära tempraturerna har jag haft
när jag har spelat BF3 etc - men kanske då att tempsen sänks ganska kraftigt när man tabbar ut?
eller så kanske programmet jag har visar fel aktig temp . ser tempen med ett program som heter Asus AI suite 2 .

men får testa ett stress test absolut sen prime95 verkar ganska populärt?

hehe, är det så man mäter load så hade jag vän ungefär 35 grader på 5.2GHz, 1.55v (2600k) när jag tappade ur ifrån Metro 2033...

Försöker inte leka "wise guy" men:

1. AI suite 2 använder sig (99%_av_fallen) av temperatursensorer lokaliserade på moderkortet vid NAMN; CPU, RAM, VRM, etc, det betyder INTE att den enskilda enheten är den temperatur sensorn vid dess namn rapporterar. Det betyder bara att luften runt moderkortet vid den plats (ungefär) där komponenten i fråga sitter har... om du förstår vad jag menar

2. Nej, att tabba ur ifrån BF3 är inte riktigt ett korrekt test för att se vad man har för load temperaturer, för det fösta så använder det (väl) runt 50% cpu var av vilket man inte har någon aning om hur mycket belastning som ligger på FPUn av...
För det andra så går (när man mäter med ett riktigt program ifrån sensorerna inuti processorn) så går temperaturen ned med 15-40 grader celsius vid dropp från 100%>0% tack vare kylpasta, ojämna ytor och dåligt monterade IHS osv...

3. Har själv kört Prime ett antal gånger så klart men i min bild så finns det verkligen ingenting som går upp emot vad AIDA64 har att erbjuda, FPU test som bränner upp all konkurens (bokstavligt talat), inbyggd temperatur-diagram-monitering, CPU-ID info.. 1000 andra saker man har användning för...
kan inte göra mycket annat än att rekommendera dig och alla andra som är ute efter stabilitet+temperaturövervakning+systeminfo att ge AIDA64 en chans

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!