Asus släpper Geforce GTX 680 DirectCU II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

- 2 minnesmoduler per kanal kräver clock skew (för synkning), det innebär mer fördröjning och således något lägre generell minnesbanbredd vid samma klockfrekvens.
- Det mycket extrema scenariot (7680x1440/1600 eller 3060x1920) där den extra minnesmängden ger ett par procent extra prestanda, är det inte spelbara fps det handlar om.

Intressant. Det är sån här information man gärna skulle vilja se i fler tester, för att döda alla myter om att mer minne automatiskt = bättre prestanda/högre fps.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Det hade sagt mer om man fått reda på dB på denna respektive referenskylaren, då 14dB lägre inte säger så mycket i sig.

Spännande i övrigt att det äntligen tagit sig bland tillverkarna att montera ordentlig och "tyst" kylning! Yay!

Permalänk
Skrivet av Aw:

Det hade sagt mer om man fått reda på dB på denna respektive referenskylaren, då 14dB lägre inte säger så mycket i sig.

Spännande i övrigt att det äntligen tagit sig bland tillverkarna att montera ordentlig och "tyst" kylning! Yay!

http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-direc...

Där har du hur nivån i ljud ligger. Ser att Palits Jetstream verkar hålla en lägre nivå även fast det är 3st fläktar på kortet.
Asus vinner i kylning men är det ljud som är ditt främsta behov så tror jag Palit vinner

Sen måste jag också lägga till att använder du dig av Asus GPU tweak så kan du sätta en profil som kör kortet på 10% fläkthastighet upp till typ 70C för att sedan växla upp om det behövs. Hade så på mitt tidigare Asus 560 TI 448 DCII.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv

Jag hade hoppats på 3st DP-utgångar på detta kort. 2GB minne och det förmodade priset gör nog att jag kollar in ett annat GTX 680 som möjligt kandidat. För AMD så är det HD7970 DCII och MSI's HD7970 Lightning som gäller då dessa har minst tre DP/mDP-utgångar och hitills är ensamma på marknaden om det.

Kortet lär nog vara helt okej för vanliga användare dock. Ser helt okej ut dessutom.

Permalänk
Medlem

har en liten fråga jag hade hoppas få hjälp med om jag är mest ute för att få så bra påkostade kompinäter för överklockning som möjlig ska jag vänta och hoppas på matrix moddelen av deta kort eller är det inte störe skiland

planen är vel med att byta till ett vattenblock på grafikorten men jaja

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

har en liten fråga jag hade hoppas få hjälp med om jag är mest ute för att få så bra påkostade kompinäter för överklockning som möjlig ska jag vänta och hoppas på matrix moddelen av deta kort eller är det inte störe skiland

planen är vel med att byta till ett vattenblock på grafikorten men jaja

Skulle inte förvåna mig om det kommer vattenblock till detta kort, då det finns vatenblock till Asus GTX 580DC2

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Very niiiiiceeeee

Nu behöver vi bara ett spel som kräver ett kort som detta!

Körde precis igenom ME3 i 1920x1200 och +60FPS med mitt 560ti....

Nog bäst för Nvidia att dom släpper Crysis 3 snart.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite förvirrad på det här med 2GB vs 4GB faktiskt...
En del säger att 2GB räcker gott o väl, även för Eyefinity, en del säger att ska man köra eyefinity så är 4GB ett måste osv osv.
Någon som hittat något test eller liknande på detta?

Sitter nämligen själv på 3x24" med 192x1080 upplösningar. Jag kör förvisso inte Eyefinity så jätte ofta, men detta på grund av att mitt nuvarande kort inte riktigt klarar av det. Så nu när jag sneglar på det här nya så känns det som att det vore surt att lägga såna här pengar, och sen inte kunna köra Eyefinity ändå. =\

För övrigt verkar kortet ruggigt nice, precis vad jag väntat på sen 680 lanserades. Möjligen att prislappen kändes lite väl hög.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenzar:

Börjar bli lite förvirrad på det här med 2GB vs 4GB faktiskt...
En del säger att 2GB räcker gott o väl, även för Eyefinity, en del säger att ska man köra eyefinity så är 4GB ett måste osv osv.
Någon som hittat något test eller liknande på detta?

Sitter nämligen själv på 3x24" med 192x1080 upplösningar. Jag kör förvisso inte Eyefinity så jätte ofta, men detta på grund av att mitt nuvarande kort inte riktigt klarar av det. Så nu när jag sneglar på det här nya så känns det som att det vore surt att lägga såna här pengar, och sen inte kunna köra Eyefinity ändå. =\

För övrigt verkar kortet ruggigt nice, precis vad jag väntat på sen 680 lanserades. Möjligen att prislappen kändes lite väl hög.

För lägre upplösta skärmar, 1920x1080/1200, räcker 2GB grafikminne oftast tillräckligt bra, undantaget möjligen BF3 och spel med tunga texturmoddar.

För högre upplösta skärmar, 2560x1440/1600 och för den delen flerskärmslösningar, så är mer än 2GB i dagsläget att föredra speciellt om man dessutom ska driva sin skärmlösning med mer än ett kort. Även om du skulle köra 2-3st 2GB grafikkort i CF/SLI så kommer du bara ha tillgång till 2GB grafikminne. Här är det då intressantare med mer än så, 3GB (som HD7900 ger) eller 4GB (som kommande GTX 680 kommer kunna ge).

Personligen hade jag gärna sett att GTX 680 kommit med åtminstone en 384-bitars minnesbuss och då kunnat köra med 3GB VRAM som standard.

Permalänk
Medlem

mm.. i like!

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen hur diskret och cleant det kommer se ut monterat i ettchassi. Inte massa text som Super Duper Mega 7970R Phantom Silent HawX i kontrastfärger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi har testat 4GB och det testarna visar är två klara anledningar för oss att inte hoppa på 4GB-tåget.

- 2 minnesmoduler per kanal kräver clock skew (för synkning), det innebär mer fördröjning och således något lägre generell minnesbanbredd vid samma klockfrekvens.
- Det mycket extrema scenariot (7680x1440/1600 eller 3060x1920) där den extra minnesmängden ger ett par procent extra prestanda, är det inte spelbara fps det handlar om.

ASUS är ett företag byggt i grunden av ingengörer och det är inget som kommer ändras på i första taget. Även om marknaden i viss mån vill ha 4GB, så vill vi i första hand sälja produkter som vi _vet_ är tekniskt sunda.

Ni antar att detta kort aldrig kommer behöva mer än 2gb även i framtida spel pga att det helt enkelt inte skulle kunna driva det ändå? Baserar ni det på att man inte ska köra detta kort i SLI (vilket man såklart kan göra) för då kan man nog komma upp i den prestandan i framtida spel som kräver mer (Hypotetiskt, är ingen speltillverkare precis)

Jag vill inte försöka motsäga dig eller resonemangen, kul och veta hur ni som företag tänker på detta helt enkelt.
Själv tycker jag det är onödigt att ett populärt kort ska kosta mer för den lilla mängden personer som vill ha 4gb.

Permalänk
Medlem

Nu finns det visst på webhallen!
Jag taggar iallafall!

"Nästa leverans beräknas till 2012-05-04"

http://www.webhallen.com/hardvara/153034-asus_geforce_gtx_680...

Permalänk
Avstängd

Inte överpris men brukar ju ligga väldigt nära referenskorten i pris :/

Permalänk
Skrivet av Zwullo:

"Nästa leverans beräknas till 2012-05-04"

Drygt att det inte kommer i butiker förrän om 15 dagar.

"Asus nya grafikkort ska finnas i svenska butiker inom 1–2 veckor"

Måste de verkligen ligga i överkant när de går ut med ett sådant tidsspann...

Permalänk
Medlem

Någon som har koll eller tiori om när matrix versoner bruka komma och info om detta ?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk

"Asus Geforce GTX 680 DirectCU II OC samt DirectCU II TOP"

Vad är det som skiljer OC och TOP? Att "OC" är överklockad förstår jag, men "TOP"?

"Dimensions 11.8" x 5.1" x 2.3""

Vad innebär det i centimeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

"Asus Geforce GTX 680 DirectCU II OC samt DirectCU II TOP"

Vad är det som skiljer OC och TOP? Att "OC" är överklockad förstår jag, men "TOP"?

"Dimensions 11.8" x 5.1" x 2.3""

Vad innebär det i centimeter?

TOP är lite högre klockat, 1137 basklock istället för 1019 för OC-kortet. Detta står i artikeln.

Måtten är i tum, 1 tum = 2,54cm.

Sen har jag en fråga som kanske kinc kan svara på. På prisjakt står korten som "Ej i lager" på de flesta butikerna, på några står det "Kommer 2012-05-31" och endast Webhallen har statusen "Kommer 2012-05-04". Kan man hoppas på att det kommer att komma kort till butikerna i början av maj eller är det slutet på maj som gäller?

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madimen:

Sen har jag en fråga som kanske kinc kan svara på. På prisjakt står korten som "Ej i lager" på de flesta butikerna, på några står det "Kommer 2012-05-31" och endast Webhallen har statusen "Kommer 2012-05-04". Kan man hoppas på att det kommer att komma kort till butikerna i början av maj eller är det slutet på maj som gäller?

kanske de får in några st med tanke på deras stora sammarbete? Enligt alina så får de också in kortet samma datum som webhallen/inet..
Tycker ni det är värt att gå på denna kylaren eller ska man ta någon annan?.. exempel gigabyte ellers MSIs? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av Madimen:

TOP är lite högre klockat, 1137 basklock istället för 1019 för OC-kortet. Detta står i artikeln.

Måtten är i tum, 1 tum = 2,54cm.

Tack!

Är det dock inte ganska meningslöst att köpa ett ännu mer fabriksöverklockat grafikkort, för såpass mycket mer pengar, när man istället kan köpa den mindre överklockade varianten och göra den sista överklockningen på egen hand? Det ger väl identiskt resultat och ingenting blir väl annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det nya med Kepler är väl att det den klarar 3+ skärmar precis som AMDs kort gör?

Mjah, de har varit lite otydliga med det. Kepler klarar 4 skärmar. Dock verkar det som att detta endast är fallet när man kör nån form av Virtuell skärm. T.ex nVidia surrond där alla skärmar henteras som om de vore del av samma. Hittar inte att de säger de skulle gå att köra unika upplösningar och uppdateringsfrekvenser på fyra skärmar.

Det jag hittat står det

Skrivet av nVidia.com:

GeForce GTX 680’s display engine is capable of driving up to four displays simultaneously, and provides
native Surround support from one GeForce GTX 680 card.

Tycker inte riktigt det framgår ifall de menar att den klarar fyra skärmar unika skärmar samtidigt eller att vid surrond går det med upp till fyra skärmar kopplade till grafikkortet.

Amd har å andra sidan sedan 6XXX serien stött mellan 4 eller 5 unika skärmar i 67XX och uppåt klasserna. 6 skärmar vid eyefinity.

För 7970 skriver de såhära

Skrivet av amd.com:

AMD Eyefinity multi-display technology2
-Up to 6 displays supported with DisplayPort 1.2 Multi-Stream Transport
-Independent resolutions, refresh rates, color controls, and video overlays
-Display grouping
->Combine multiple displays to behave like a single large display

Vilket jag antar menar att de har stöd för upp till 6 unika skrämar men jag skulle ta det med en nypa salt innan man hittar någon som orkar testa. (Lite svårt för det krävs displayport hubbar eller skärmar med stöd för displayport 1.2)

Hursom, Vad gäller antal skärmar så ligger AMD fortfarande före men försprånget har krympt. Jag har inte tagit hänsyn till prestandaskalning eller dylikt utan enbart totalt antal skärmar och antal unika skärmar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Helt plötsligt verkar det inte så dumt med vattenkylning ändå

Skrivet av Nautilus011:

Skulle inte förvåna mig om det kommer vattenblock till detta kort, då det finns vatenblock till Asus GTX 580DC2

Mailade EK Waterblocks och fick svaret att dom har redan ett färdig designat block för detta kort

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-directcu-ii-top-review/11

Enligt detta test så är Idle db samma.
Load db är ett lägre.

Var kommer 14db lägre ifrån?

Permalänk
Medlem

GTX680-DC2T-2GD5 vs GTX680-2GD5

Tjena!

Alla ni övergurus, behöver er hjälp med lite input.

Är i färd med att handla ett av dessa kort men blir inte klok på vad jag ska ha för något av dem då de ser väldigt lika ut men den ena med två fläktar ser bättre ut på tanke på den eventuellt starkare kylningen. Två fläktar är bättre än en dvs. Priset är likvärdigt också.

Vilken ska man ta och någon som har en kortfattat motivering? Uppskattat!

GTX680-DC2T-2GD5

http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GTX680DC2T2GD5/#features

GTX680-2GD5

http://event.asus.com/vga/2012/gtx680/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apostro:

Tjena!

Alla ni övergurus, behöver er hjälp med lite input.

Är i färd med att handla ett av dessa kort men blir inte klok på vad jag ska ha för något av dem då de ser väldigt lika ut men den ena med två fläktar ser bättre ut på tanke på den eventuellt starkare kylningen. Två fläktar är bättre än en dvs. Priset är likvärdigt också.

Vilken ska man ta och någon som har en kortfattat motivering? Uppskattat!

GTX680-DC2T-2GD5
http://www.asus.com/websites/global/products/5Q0Vpx0Bd4VBD2S8...

http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GTX680DC2T2GD5/#features

GTX680-2GD5
http://www.dustinhome.se/image/1537411

http://event.asus.com/vga/2012/gtx680/

DCII'n är att föredra förutsatt att:
1. Du har kollat så det får plats i ditt chassi.
2. Du har kollat så det inte skulle slå i andra eventuella expansionskort.
3. Du har ganska go luftgenomströmning i chassit
4. DCII inte är allt för mycket dyrare.

Den kyler bättre och är tystare.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

DCII'n är att föredra förutsatt att:
1. Du har kollat så det får plats i ditt chassi.
2. Du har kollat så det inte skulle slå i andra eventuella expansionskort.
3. Du har ganska go luftgenomströmning i chassit
4. DCII inte är allt för mycket dyrare.

Den kyler bättre och är tystare.

Hej, tack för svar!

Här är mitt bygge som det var tänkt:

Chassi: COOLER MASTER BIG TOWER COSMOS II BLACK - Bör vara stort nog?
CPU: INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
CPU Kylning: CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1366/2011/AM3
MB: ASUS SABERTOOTH X79 S-2011 ATX - Ser tight ut att få in ett SLI oavsett kort även om det inte är ambitionen nu eller senare.
RAM: x2 CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) RED
PSU: COOLER MASTER SILENT PRO HYBRID 850W - Räknar med 80 Plus fungerar fint att köra fast det är en hybrid på ett 680 GTX kort.
GPU: x1ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB (utgåengsläge) - Antar det är detta kortet du menade?

Hittar ingen info om Sabertooth och 680 GTX kortet. Hoppades på Sweklockers hade något kul och dess medlemmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apostro:

Hej, tack för svar!

Här är mitt bygge som det var tänkt:

Chassi: COOLER MASTER BIG TOWER COSMOS II BLACK - Bör vara stort nog?
CPU: INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
CPU Kylning: CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1366/2011/AM3
MB: ASUS SABERTOOTH X79 S-2011 ATX - Ser tight ut att få in ett SLI oavsett kort även om det inte är ambitionen nu eller senare.
RAM: x2 CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) RED
PSU: COOLER MASTER SILENT PRO HYBRID 850W - Räknar med 80 Plus fungerar fint att köra fast det är en hybrid på ett 680 GTX kort.
GPU: x1ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB (utgåengsläge) - Antar det är detta kortet du menade?

Hittar ingen info om Sabertooth och 680 GTX kortet. Hoppades på Sweklockers hade något kul och dess medlemmar!

rejält bygge. Det grafikkortet (ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB) borde fungera utan problem.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tack för det.

Jo hoppas på det. Hade aldrig handlat det rakt upp och ned om inte jag hade fått returnerat min laptop. Kostar en slant... men hoppas det håller ett tag så man slipper uppgradera. Handla grafikkort i efterhand och försöka sig på SLI som en "uppgradering" är inte alltid lyckosamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apostro:

Tack för det.

Jo hoppas på det. Hade aldrig handlat det rakt upp och ned om inte jag hade fått returnerat min laptop. Kostar en slant... men hoppas det håller ett tag så man slipper uppgradera. Handla grafikkort i efterhand och försöka sig på SLI som en "uppgradering" är inte alltid lyckosamt.

Vad exakt har du tänkt använda datorn till. LGA2011 plattformen lämpar sig inte så jättebra till spel om man vill vara priseffektiv. Känns som det inte vore helt fel för dig att skapa en tråd om detta.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hej Kogster,

Glad med lite input från dig!

Det är tänkt till mestadels spel men givetvis en hel del andra saker som Adobe CS, Excel, 3D moduleringsprogram men klart även spel. Tog reda på lite information tidigare givetvis angående detta du menar på och det visar sig faktiskt det är inte helt rätt enligt tester.

Det som jag tycker även är toppen är du får de nyaste valen av moderkort där bl.a. full intergration av PCI-E 3.0 och typ 8 stk dimm platser där socket 1155 typ bara erbjuder 4 stk oftast.

Se lite över det - tror inte folk diskuterar så mycket om detta i en annan tråd. :/

Hittade ett par URL, här är en: Intel Core i7-3820 Processor Review > Gaming Performance - TechSpot Reviews