Permalänk
Medlem

köpråd cpu

hejsan jag tänkte nu uppgradera mitt system. Men jag kan inte komma på vad för processor jag ska köpa..
3570k/2500/2600/2700k.

Jag ska spela och titta på film med datorn och jag har 2st gx 580 grafikkort. har läst mycket om flaskhalsar och därför vet jag inte vad jag ska köpa.
Vill inte att cpun ska flaska och vore kul att klocka cpun till 4ghz+. så en snabb cpu som klarar spel väldigt bra och som inte flaskar mina 580 vore kanon,

Permalänk
Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Håller med att du borde ta 2500k men om du vill ha lite mer värsting effekt kan du ta 2600k elr 2700k

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

min kompis säger det är bättre att köpa 3570 för den är nyare.. skiljer ju inte så mycket men förlorar jag prestanda om ja väljer 3570 ist för 2500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Håller med att du borde ta 2500k men om du vill ha lite mer värsting effekt kan du ta 2600k elr 2700k

får jag mer fps med den?

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst bliR 3570 varmare om du ska klocka. Gällande fps kanske du får ut några fler men är det värt skillnaden i pengar. Troligen är det gpu som sätter begränsningen snarare än CPUn.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Problemet med 3770k/3570k är inte prestandan, utan istället att de är svårare att klocka högre. Då högre klock kräver högre spänning till processorn, så leder detta till högre temperatur, och nya 3570k får betydligt högre temperatur av spänningshöjningar. Ska du inte klocka så mycket, kanske bara 4,0-4,5ghz så är Ivy Bridge(3570k/3770k) bättre.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Problemet med 3770k/3570k är inte prestandan, utan istället att de är svårare att klocka högre. Då högre klock kräver högre spänning till processorn, så leder detta till högre temperatur, och nya 3570k får betydligt högre temperatur av spänningshöjningar. Ska du inte klocka så mycket, kanske bara 4,0-4,5ghz så är Ivy Bridge(3570k/3770k) bättre.

Jag behöver väl inte klocka över 4,5 för att den ska fungera bra ihop med 2 580?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamenerd:

Jag behöver väl inte klocka över 4,5 för att den ska fungera bra ihop med 2 580?

Troligtvis inte. Däromkring lär vara ganska lagom. Processorn i stock är mycket snabb, i 4,5ghz är vi en hel Ghz över standard. Dessutom brukar de flesta 2500k-klocks jag ser i forumet ligga runt 4,6-4,7 om de är bra, så ingen större skillnad iaf.

Läs denna artikel, grymt bra för att se klock/ström/temperatur om du vill klocka Ivy:
http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Troligtvis inte. Däromkring lär vara ganska lagom. Processorn i stock är mycket snabb, i 4,5ghz är vi en hel Ghz över standard. Dessutom brukar de flesta 2500k-klocks jag ser i forumet ligga runt 4,6-4,7 om de är bra, så ingen större skillnad iaf.

Läs denna artikel, grymt bra för att se klock/ström/temperatur om du vill klocka Ivy:
http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

ska kolla igenom den nu så jag förlorar ingen spel prestanda mellan en 3570k på 4,5 ghz eller en 2700k på 4,8 t,ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamenerd:

ska kolla igenom den nu så jag förlorar ingen spel prestanda mellan en 3570k på 4,5 ghz eller en 2700k på 4,8 t,ex?

300Mhz kommer visa skillnad, jo. Är du en som överklockar mycket, kan mycket, och kan få upp en 2700k i 4,8Ghz, så kommer den vara ett bättre val. Stannar du å andra sidan på runt 4,5Ghz, vilket kräver få spänningshöjningar hos båda, så är IB bättre.

Du ser allt här:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

300Mhz kommer visa skillnad, jo. Är du en som överklockar mycket, kan mycket, och kan få upp en 2700k i 4,8Ghz, så kommer den vara ett bättre val. Stannar du å andra sidan på runt 4,5Ghz, vilket kräver få spänningshöjningar hos båda, så är IB bättre.

Du ser allt här:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Jag har kollat igenom recensionen flertal gånger nu, och går fortfarande bestämma sig vilken cpu.. 2700k med HT ger ju bättre prestanda i flertrådat, och bf3 är väl flertrådat? 4,5 ghz räcker nog sålänge mina kort arbetar bra i battlefield 3. vill bara inte ångra köpet vilket ja nu väljer, och bf3 är väl prioritet nr1 med 60 fps utan dippar på 64 spelar servers.. då min 1100T på 4,2 ghz inte klarar av det

Permalänk
Medlem

Det går med andra ord ganska jämnt ut. Med 2600K så sparar du 250kr mot 3770K och klockar du högre med 2600k mot 3770k så kan den nog vara ett bättre val. Det spelar ingen roll egentligen.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

En 3570 är lite bättre än 2500k stock. Överklockade ger de samma prestanda vid resp maxklock.
Du å andra sidan kommer aldrig behöva överklocka, 100 resp 110fps är ingen skillnad du märker när du spelar.

Det är så lite skillnad så spelar ingen större roll. Det nya du får med 3570 är Pcie 3.0 och lite lägre strömförbrukning i load, samma förbrukning idle. Överklockat är det hugget som stucket. Tror alla är förvånade hur lite nytt Ib tillförde över Sandy Brige.

Visa signatur

Whales are nice!