Permalänk
Medlem

Undervolta i7-3770K

Jag brukar oftast låta datorn stå och köra BOINC (WorldCommunityGrid) och har har märkt att moderkortstillverkarna oftast slänger på onödigt hög spänning med min förra CPU i7-920 så kunde man köra den i 100% load på 0,95 V, om man körde den på Auto så låg den på över 1,25 V...

På den tiden hade (i alla fall mitt) moderkorten bara stöd för positivt offset, men med Sandy bridge så lärde de sig även negativt offset.

Så vad jag är ute efter att är kunna köra standardclock med så låg spänning som möjligt. Min 920 körde jag som sagt i 0.95 V hårt, min Sandy Bridge kör jag med offset -0,10, tror man kan gå lägre verkar stabil på -0,15 men har inte kört tillräckligt med tester för att vara 100% säker.

Har precis börjar labba med min nya 3770K tillsammans med ett Maximus V GENE BIOS: 0701.
Auto så ligger den på:
100%: 1,17 V
Idle: 1,024 V

Har testat att köra den hårt på 1,025 och den verkar stabil

Har även kört den med offset -0,10:
100%: 1,080V
Idle: 0,928 V

Så lutar åt att sätta den hårt till 1,025.

Någon annan som har undervoltat sin 3770 hur lågt kan ni gå?

Permalänk
Medlem

Väldigt udda för denna site (Sweclockers) som ju handlar om överklockning... men intressant! Vet inte varför man skulle göra detta i en vanlig PC, om man inte bor i småland men kul som ett experiment.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Väldigt udda för denna site (Sweclockers) som ju handlar om överklockning... men intressant! Vet inte varför man skulle göra detta i en vanlig PC, om man inte bor i småland men kul som ett experiment.

Inte så ovanligt som du tror. Undervoltning och överklockning går lite hand i hand. Båda två handlar om att pressa sin CPU till max. Har man inte nytta av den extra prestandan är det bara att sänka volten och pressa på det sättet. Man får rätt många posetiva effekter av detta och det är nästan lika kul som att överklocka

Jag såg en artikel häromdan som tar upp just detta så tänkte jag kunde länka den: http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att överklocka och samtidigt undervolta för att hålla ner tempen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Inte så ovanligt som du tror. Undervoltning och överklockning går lite hand i hand. Båda två handlar om att pressa sin CPU till max. Har man inte nytta av den extra prestandan är det bara att sänka volten och pressa på det sättet. Man får rätt många posetiva effekter av detta och det är nästan lika kul som att överklocka

Jag såg en artikel häromdan som tar upp just detta så tänkte jag kunde länka den: http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Haha ja så kan man ju se det! Inte överklockning, men... all moddning av hårdvara hör ju hem här så klart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Väldigt udda för denna site (Sweclockers) som ju handlar om överklockning... men intressant! Vet inte varför man skulle göra detta i en vanlig PC, om man inte bor i småland men kul som ett experiment.

många klagar ju på att IB-processorerna är varma, att undervolta är ett sätt att få ned tempen. Personligen så gör jag det mest för att det känns onödigt att använda mer ström än vad som behövs och för att det är kul.

Den enda effekt man får ut av att köra med högre spänning än nödvändigt är ju just att processorn blir varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Inte så ovanligt som du tror. Undervoltning och överklockning går lite hand i hand. Båda två handlar om att pressa sin CPU till max. Har man inte nytta av den extra prestandan är det bara att sänka volten och pressa på det sättet. Man får rätt många posetiva effekter av detta och det är nästan lika kul som att överklocka

Jag såg en artikel häromdan som tar upp just detta så tänkte jag kunde länka den: http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Tack för länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Inte så ovanligt som du tror. Undervoltning och överklockning går lite hand i hand. Båda två handlar om att pressa sin CPU till max. Har man inte nytta av den extra prestandan är det bara att sänka volten och pressa på det sättet. Man får rätt många posetiva effekter av detta och det är nästan lika kul som att överklocka

Jag såg en artikel häromdan som tar upp just detta så tänkte jag kunde länka den: http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Underbar artikel, gav massvis med kött på benen inför kommande frågor angående överklockning på IB

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

många klagar ju på att IB-processorerna är varma, att undervolta är ett sätt att få ned tempen. Personligen så gör jag det mest för att det känns onödigt att använda mer ström än vad som behövs och för att det är kul.

Den enda effekt man får ut av att köra med högre spänning än nödvändigt är ju just att processorn blir varmare.

Att den enda effekt man får ut av högre spänning är värme är ju en sanning med modifikation, ju högre spänning ju högre kan du klocka processorn! Värmen är ju en bi-produkt som kan avhjälpas med kylning ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att den enda effekt man får ut av högre spänning är värme är ju en sanning med modifikation, ju högre spänning ju högre kan du klocka processorn! Värmen är ju en bi-produkt som kan avhjälpas med kylning ;).

Nu skrev jag ju inte riktigt så men men.

"Den enda effekt man får ut av att köra med högre spänning än nödvändigt är ju just att processorn blir varmare."

Med "än nödvändigt" menar jag då för att uppnå klockfrekvens x. Om du vill köra din CPU i 3,9Ghz och den är stabil på 1,015 V så vinner du inget på att köra den i 1,15 V.

Så jag håller fast vid att du inte får ut något annat än ökad värme om du kör med en spänning som är högre än nödvändigt för klockfrekvens x.

Men det förstod du nog egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Nu skrev jag ju inte riktigt så men men.

"Den enda effekt man får ut av att köra med högre spänning än nödvändigt är ju just att processorn blir varmare."

Med "än nödvändigt" menar jag då för att uppnå klockfrekvens x. Om du vill köra din CPU i 3,9Ghz och den är stabil på 1,015 V så vinner du inget på att köra den i 1,15 V.

Så jag håller fast vid att du inte får ut något annat än ökad värme om du kör med en spänning som är högre än nödvändigt för klockfrekvens x.

Men det förstod du nog egentligen.

Självklart är det så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Tycker det är schysst att folk undervoltar/-klockar för att nå bästa wattprestanda. Någon som får 1,025 V att funka stabilt är mer intressant än någon med 4,6+GHz just för många är där och det har börjat tappa intresse ;). Detta uppskattas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Väldigt udda för denna site (Sweclockers) som ju handlar om överklockning... men intressant! Vet inte varför man skulle göra detta i en vanlig PC, om man inte bor i småland men kul som ett experiment.

Skulle mer säga att sweclockers handlar om all form av datorrelaterad moddning. Även om överklockning har sin beskärda del i forumet så är det långt ifrån allt dessa forum handlar om. Detta forum är tänkt som en kommunikationsnod mellan diverse entusiaster.

Skrivet av MaloW:

Inte så ovanligt som du tror. Undervoltning och överklockning går lite hand i hand. Båda två handlar om att pressa sin CPU till max. Har man inte nytta av den extra prestandan är det bara att sänka volten och pressa på det sättet. Man får rätt många posetiva effekter av detta och det är nästan lika kul som att överklocka

Jag såg en artikel häromdan som tar upp just detta så tänkte jag kunde länka den: http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Håller med ovanstående. Fin artikel. Ser ut som att man kan få ner temperaturerna ganska bra om man undervoltar CPU:n.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds