Permalänk
Medlem

Långsamma vs snabba moderkort

Varför är vissa moderkort så långsamma och vissa snabba? Och vad ska jag tänka på när jag köper nytt?

Mitt nuvarande moderkort tar 15 sekunder på sig från att man slår på datorn tills att man överhuvudtaget får upp en POST-bild, och sen tar den ytterligare 15 sekunder på sig att posta innan windows (vista) börjar laddas. Dvs 30 sek att ta sig igenom bios innan windows laddas och därefter tar windows ytterligare 1,5 minut innan man kan starta Chrome.

Mitt nuvarande moderkort är ett Asus P6T SE (1366) och jag har en Bloomfield i7-cpu (och ingen ssd, utan en hdd uppenbarligen).

Ett starkt skäl till att bygga en ny burk är att jag vill att den ska starta snabbare. En ssd gör ju att win startar snabbare, men vad ska jag tänka på när det gäller moderkort? Känns ju motigt att vänta 30 sekunder när man ser videor på youtube där bios bara flashar förbi på några sekunder.

Till nya burken blir det en Ivy Bridge-cpu, och därmed ett Z77 (eller H77) moderkort. Planen är att köra mITX då burken ska få plats i en bokhylla (ska bygga eget chassi).

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Avstängd

Att windows bootar långsamt har främst med hårdisken att göra, inte moderkortet.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett litet chassi så skulle jag nog gå på ett Streacom chassi istället för att bygga ett. Litet och cleant, inte så mycket att pyssla med, men det bestämmer ju du ^^)

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Att windows bootar långsamt har främst med hårdisken att göra, inte moderkortet.

och ramminnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Om du ska ha ett litet chassi så skulle jag nog gå på ett Streacom chassi istället för att bygga ett. Litet och cleant, inte så mycket att pyssla med, men det bestämmer ju du ^^)

Varför köpa något färdigt istället för att få glädjen av att bygga själv?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Varför svarar ingen på hans fråga istället?

Anledningen till att BIOS tar lång tid är ju oftast att den fastnar på någon kontroll.
Vilka kontroller BIOS ska gå igenom brukar oftast finnas som alternativ i BIOS, gå in där och se om du kan hitta något/några.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Att windows bootar långsamt har främst med hårdisken att göra, inte moderkortet.

Kanske ska förtydliga - om det inte framgick - att frågan gäller varför BIOS tar så lång tid att komma igenom. Att Windows är långsamt att starta förstår jag beror på hdd och ram.

Alltså: Vad ska jag tänka på när jag köper nytt moderkort för att posta BIOS snabbt? Varför är skillnaderna så stora?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför svarar ingen på hans fråga istället?

Anledningen till att BIOS tar lång tid är ju oftast att den fastnar på någon kontroll.
Vilka kontroller BIOS ska gå igenom brukar oftast finnas som alternativ i BIOS, gå in där och se om du kan hitta något/några.

Tack, äntligen nån som besvarar frågan.

Har gått igenom BIOS. Har den i snabbstart-läge och har stängt av saker som jag tycker den borde kunna fastna på (typ att strunta i dvd-läsaren och andra hdd-er och bara gå direkt på bootdisken). Är det nåt annat den kan fastna på? Hur ser jag det?

Eller är det för att jag har ett "fancy" mobo med massa funktioner som jag aldrig använder, men som den ändå tar sig igenom? Är ett "enklare/billigare" moderkort markant snabbare?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Stäng av netboot.
Dom bios som försöker boota över nätverket tillbringar ofta 10sek med att inte hitta en image....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Varför är vissa moderkort så långsamma och vissa snabba? Och vad ska jag tänka på när jag köper nytt?

Mitt nuvarande moderkort tar 15 sekunder på sig från att man slår på datorn tills att man överhuvudtaget får upp en POST-bild, och sen tar den ytterligare 15 sekunder på sig att posta innan windows (vista) börjar laddas.

Om du kör asus har du antagligen inte stängt av asus express gate vilket finns under utilities i biosen. Är något snabbOS för skype/msn för att kunna snabbstarta dessa... inte riktigt förstått mig på men helt onödigt i de flesta fallen kan jag tänka mig så stäng av det så sparar du redan där 10sekunder (standardinställningen)

Permalänk
Medlem

Kolla vad det finns för onödiga kretsar osv som du inte använder på moderkortet. Avaktivera dom. Jag har avaktiverat en del saker på mitt moderkort vilket ger mig några sekunder snabbare start.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ingen aning, vet att asrock z68 extreme 6 gen 3 hade samma problem, innan det kom en uppdatering till bios.

Men som rydisen säger, kan vara någon kontroll oxå. Testa o stänga av sådant som du inte använder.

Det beror defenetivt inte på en seg hdd! Det är tiden från windows loggan till skrivbordet som bestämms av hdd'n.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Varför köpa något färdigt istället för att få glädjen av att bygga själv?

Exakt! Svärfar är smed och frugan är silversmed och båda har därmed tillgång till både grymma verkstäder samt skills. Jag har lyckats knåpa ihop tre datorer, men ännu inget eget chassi, så jag tyckte det var dags att ta datorbyggandet till nästa nivå.

Blir nog ett galleri/tråd om bygget om nån månad när jag kommit igång.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Exakt! Svärfar är smed och frugan är silversmed och båda har därmed tillgång till både grymma verkstäder samt skills. Jag har lyckats knåpa ihop tre datorer, men ännu inget eget chassi, så jag tyckte det var dags att ta datorbyggandet till nästa nivå.

Blir nog ett galleri/tråd om bygget om nån månad när jag kommit igång.

Låter dom det kan bli ett ganska galet bygge Bygg något i gjutjärn med silver detaljer haha

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Så här skulle jag vilja ha det, menar bios då: http://www.youtube.com/watch?v=9ia3zBs42cc
Tycker alla biostillverkare skulle göra så att den skippar alla kontroller om man ställer in på ett visst läge.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Köper du ett nytt moderkort med styrkretsar nyare än SB så kommer du ha UEFI som bootar betydligt snabbare än gamla BIOS.
min dator med SSD får nästan stryk av polaren med UEFI på boot, den bootar löjligt snabbt

/S

Edit: bootar snabbt men laddar inte Win snabbare för det, det gör dock min dator med SSD

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponte7474:

och ramminnena.

Nej

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponte7474:

och ramminnena.

Nej, har ingen betydelse.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl vad några sekunder hit eller dit spelar för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför svarar ingen på hans fråga istället?

Anledningen till att BIOS tar lång tid är ju oftast att den fastnar på någon kontroll.
Vilka kontroller BIOS ska gå igenom brukar oftast finnas som alternativ i BIOS, gå in där och se om du kan hitta något/några.

Precis.

Hade en gammal lagringshårddisk som tog minst 10sek på sig att "svara" i post, så det segade ner hela starten. sen jag bytte ut den så postar datorn som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Köper du ett nytt moderkort med styrkretsar nyare än SB så kommer du ha UEFI som bootar betydligt snabbare än gamla BIOS.
min dator med SSD får nästan stryk av polaren med UEFI på boot, den bootar löjligt snabbt

/S

Edit: bootar snabbt men laddar inte Win snabbare för det, det gör dock min dator med SSD

Aha, tack! Det var precis det här jag behövde veta. Mitt gamla mobo kommer jag ändå byta ut snart. Express Gate och annat som inte används stängde jag av direkt för typ tre år sen, så det är det inte. Men det kan ju vara nåt annat knas, typ att hårddisken inte svarar som den ska.

Så sammanfattningsvis ska jag se till att köpa ett Z77-kort till Ivy Bridge som har UEFI. Och stänga av allt crap. Och sen en SSD på det.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Låter dom det kan bli ett ganska galet bygge Bygg något i gjutjärn med silver detaljer haha

Hehe, med tanke på att silverpriset ligger på nästan 9.000 kr per kilo, så kommer jag nog köra på brons, koppar eller mässing istället. Gjutjärn vore nåt! Håller värmen bra iallafall.

Du får hålla utkik i Galleriet framöver.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Frågan är väl vad några sekunder hit eller dit spelar för roll?

I dagsläget med nuvarande segskräpet spelar några sekunder inte så stor roll. Men om man jämför nuvarande datorns uppstart på två minuter jämfört med ett nybygge som skulle ta kanske 10-15 sekunder så är det ju viss skillnad. (Plus att min nuvarande idlar på ca 150 watt och ett nybygge på kanske 20 watt.)

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB