Permalänk
Medlem

Processor Kylning, vatten eller fläkt?

Hej, ska köpa en ny dator på ett tag och har då funderat på att sätta in vatten kylning (H80) för att få en tyst upplevelse men har börjat kolla runt lite på den kylaren och fått för mig att den inte är så tyst som jag har trott..
Så jag undrar hur ni som har den har upplevt ljudet på den, vad kan man annars använda för att få bra kylning och en tyst upplevelse. Har inga planer i dagsläget på överklockning och ska ha antingen en 2700K eller 3770K.

Chassit blir antingen en Antec P280 eller Silverstone Fortress II

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska OC kan du ju lika gärna köra på originalkylaren med någon bra kylpasta till.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Jag har en H80 och ifall du ska ha det "tyst" då får du ta och byta ut originalfläktarna då de låter som jetplan i högsta fart ( spel / OC ).
Finns dock 3 fläkthastigheter om du kör original, jag kör mitten och tycker det är lika "högt" som mina andra 9 fläktar i chassit. Tror att om du kör lägsta blir det inte så högt ( ej säker dock! )

Annars mycket bra kylare!
Nya fläktar kostar kanske 100kr styck för tysta. ( 2 styck )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Allt beror på exakt hur tyst du vill ha datorn. Om du vill ha den riktigt låg är det vattenkylning med egen loop som gäller. Vad har du för grafikkort? Kommer det vattenkylas?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att (förfyllt) vatten inte nödvändigtvis blir tystare.
Du får förutom en fläkt även en pump som kan vara hörbar.
Du har däremot andra fördelar med vatten, den mest uppenbara är lägre CPU temperaturer och även chassitemp då värmen flyttas ut från chassit.
Är du ute efter en supertyst dator (snudd på ljudlös) så kör på en stooor traditionell fläns+fläkt.
Men eftersom du vill köpa en "K" modell och ändå troligen vill trixa lite med överklockning så tycker jag att du ska satsa på vatten.
Köp kylaren separat och utnyttja ångerrätten om den inte är så tyst som du vill

Permalänk
Medlem

Nej är inte så hardcore men är leds på det jetplanet jag har i nu Har inga planer på att dra in en fast loop via en extern kylare eller något sånt. Har inga planer att kyla kortet nu men ska nog köpa ett med en twin frozr eller liknande.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Svensktiger - Har du nå bra tips på fläns+fläkt kylare? Har inga planer på att överklocka och om jag skulle bli sugen senare går det ju då att sätta in en annan kylare.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Svensktiger - Har du nå bra tips på fläns+fläkt kylare? Har inga planer på att överklocka och om jag skulle bli sugen senare går det ju då att sätta in en annan kylare.

Jag tycker ändå att du ska satsa på ett billigt vattensystem, vem vet kanske du gillar det !.
Flänsar som presterar lika bra kostar ju minst lika mycket
Men annars så är http://www.dustinhome.se/product/5010620620/arctic-cooling-fr... rätt bra, PWM styrd fläkt och allt.
Alt http://www.dustinhome.se/product/5010552491/antec-kuhler-h2o-... + http://www.dustinhome.se/product/5010464736/arctic-cooling-f1...

Permalänk
Medlem

Har inte något problem med att lägga ut 600-800 kr på en bra prolle kylare, spelar ingen roll om det är vatten eller fult Så tyst som möjligt men med bra kylegenskaper Ofc.
Någon som har testat Noctua NH-D14?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!