H100 chassifläktar samt över/under tryck.

Permalänk
Medlem

H100 chassifläktar samt över/under tryck.

Tjena.
Ni som har en H100, har ni den som insug eller utsug? samt hur har ni satt era chassifläktar?
Har suttit och funderat lite hur man ska ha det om man vill ha lite positivt tryck men det är lite svårare med en h100.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x utblås
rad i toppen: 2x utblås
så blir det undertryck med dom fläktarna jag har.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x utblås
rad i toppen: 2x inblås
där blir det ju 5 insug o ch 1 utblås, känns lite för lite.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x inblås
rad i toppen: 2x utblås
In och ut ration är ju bäst på den här setupen och så blir det övertryck, dock så har man ju lärt sig att i bak så är det utsug så det känns ju lite knepigt.

Så jag är väldigt nyfiken på hur ni har satt upp era.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinner83:

Tjena.
Ni som har en H100, har ni den som insug eller utsug? samt hur har ni satt era chassifläktar?
Har suttit och funderat lite hur man ska ha det om man vill ha lite positivt tryck men det är lite svårare med en h100.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x utblås
rad i toppen: 2x utblås
så blir det undertryck med dom fläktarna jag har.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x utblås
rad i toppen: 2x inblås
där blir det ju 5 insug o ch 1 utblås, känns lite för lite.

fronten: 2x inblås
botten: 1x inblås
bak: 1x inblås
rad i toppen: 2x utblås
In och ut ration är ju bäst på den här setupen och så blir det övertryck, dock så har man ju lärt sig att i bak så är det utsug så det känns ju lite knepigt.

Så jag är väldigt nyfiken på hur ni har satt upp era.

Jag har ingen själv, men hade nog gått på sista alternativet. 4 in och radiatorns lite starkare fläktar ut i toppen.

Du får fortfarande samma grundflöde med in nere och ut i toppen, skillnaden blir att den bakre ger den lite kallare luften som man får om man vänder radiatorn till inblås, så den ger direkt kalluft som åker in i luftströmmen däruppe så att det blir kallare luft för CPU-kylning.

Dessutom har du övertrycket som sagt, se bara till att försöka fixa dammfilter till bakre fläkten isf, eftersom det inte brukar sitta något där.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur du ska få ett tryck inne i ett chassi öht Det är inte direkt tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag undrar hur du ska få ett tryck inne i ett chassi öht Det är inte direkt tätt.

Det blir ju ett tillräckligt lufttryck iaf för att antingen suga in luft (och damm) i springorna eller putta ut luft ur dem.

Det handlar ju bara om hurvida det sugs in damm genom fläktfiltren eller genom alla andra springor, eftersom ett chassi inte är så tätt, precis som du säger

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det blir ju ett tillräckligt lufttryck iaf för att antingen suga in luft (och damm) i springorna eller putta ut luft ur dem.

Det handlar ju bara om hurvida det sugs in damm genom fläktfiltren eller genom alla andra springor, eftersom ett chassi inte är så tätt, precis som du säger

Ok, det är nog aldrig något jag märkt av. Kanske alltid haft ett bra tryck då

Permalänk
Medlem

Jag har i princip alternativ 1 i ett 800D.

Utblås : Radiator+push/pull+extra fläkt i toppen dvs 5st 120mm
Utblås : 140mm bak
Intag : Fram 120mm x1 (i en Lian Li 120mm bay dvs 3x 5 1/4")
Intag : Under 140mm x 2 (i linje)

Mina grafikkort ligger på i load 1125/1600 OC :
1 - 7970 (Gigabyte tripple kyla) - 60-62 deg (hade ett radeon innan och det låg på 85 deg i slot 1)
2 - 7970 Radeon - 75 deg
3 - 7970 Radeon - 65 deg

Proppen 4.75GHz I7 3820 med 1.38 VCore :
Idle - c:a 35-40 deg
Load - 45-50 deg
H100 på medium inställning

Samtliga fläktar är bytta till Noctua Flex 120mm med undantag för 140mm:s som är scythe slipstream 134cfm.
Att ha scythes i hela chassit är effektivt men oj vad det låter.

Nästa sak jag skall göra är att såga upp två hål i chassits sidopanel och sätta 2 x 120mm att blåsa direkt på radeon korten, då lär de ligga under 65 deg de också. Räcker med två st fractal design bara så det rör sig lite mer där. Väldigt öppen "planlösning" i chassit så det är luftigt och kan cirkulera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Ok, det är nog aldrig något jag märkt av. Kanske alltid haft ett bra tryck då

Det märks ju bara förutsatt att man har dammfilter på inblåsfläktarna.

Då märker man att det helt plötsligt inte blir lika mycket damm och ludd som fastat i kylflänsar och fläktar varje gång man öppnar chassit och ser efter

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har ingen själv, men hade nog gått på sista alternativet. 4 in och radiatorns lite starkare fläktar ut i toppen.

Du får fortfarande samma grundflöde med in nere och ut i toppen, skillnaden blir att den bakre ger den lite kallare luften som man får om man vänder radiatorn till inblås, så den ger direkt kalluft som åker in i luftströmmen däruppe så att det blir kallare luft för CPU-kylning.

Dessutom har du övertrycket som sagt, se bara till att försöka fixa dammfilter till bakre fläkten isf, eftersom det inte brukar sitta något där.

Jo det lutar nog åt den setupen, känns mest balanserad.

Skrivet av KoloN:

Ok, det är nog aldrig något jag märkt av. Kanske alltid haft ett bra tryck då

Jag höll en bit hushållspapper vid glipor/expansions platserna för att se trycket.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h