Permalänk
Entusiast

Hyperthreading-stänga av? (I spel)

Imorgon ska jag slänga ihop datorn som innehåller en i7 2700K och jag har läst lite att Hyperhreading som processorn har inte (åtminstone inte för tillfället) är bra för spel och kan till och med försämra prestandan så jag undrar vilka spel som det försämrar/förbättrar?
Och om det är vissa spel som drar nytta av det och vissa inte-kan man stänga av det utan att behöva gå in i BIOS?

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om du ska stänga av HT kan du lika gärna köpa en 2500k.

Jag har inte märkt att HT försämrar prestandan, i BF3 får du till och med mer FPS med HT på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Låt HT vara igång.

Jag har alltid HT igång och har aldrig märkt någon negativ effekt.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har hört är att BF3 fick microstuttering av HT för vissa.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tjobbo:

Om du ska stänga av HT kan du lika gärna köpa en 2500k.

Jag har inte märkt att HT försämrar prestandan, i BF3 får du till och med mer FPS med HT på

Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?

Likadant där, då kan du lika gärna ta en 2500K - dock är gränsen oftast kring 5GHz oavsett HT eller inte.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Imorgon ska jag slänga ihop datorn som innehåller en i7 2700K och jag har läst lite att Hyperhreading som processorn har inte (åtminstone inte för tillfället) är bra för spel och kan till och med försämra prestandan så jag undrar vilka spel som det försämrar/förbättrar?
Och om det är vissa spel som drar nytta av det och vissa inte-kan man stänga av det utan att behöva gå in i BIOS?

Tack på förhand!

Skillnaden med eller utan HT är marginell och inte märkbar i något spel under normala (läs realistiska) förutsättningar. Eftersom det så extremt sällan är processorn som är flaskhalsen ska det mycket till innan du slår i den 1-2% prestandaförsämring det gör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått var det endast första generationen av i7 or som hade problem med HT i tex bf3, altså i7-920,930-950 serien.

på Sandy och ivy bridge kan du låta HT vara på. Ganska trevligt o ha när man renderar film oxå (spelar in raids i wow med dxtory, då är det gött med HT på)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast

Jag hade ju tänkt ha denna CPU tills Skylake (2015), tror ni att spel då har börjat dra nytta av HP på allvar då eller kommer det dröja ett långt tag/aldrig hända?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Jag hade ju tänkt ha denna CPU tills Skylake (2015), tror ni att spel då har börjat dra nytta av HP på allvar då eller kommer det dröja ett långt tag/aldrig hända?

Antagligen "aldrig hända", i alla fall inte under överskådlig framtid.

Problemet ligger i hur spelmotorer fungerar. De flesta beräkningar i spel är seriella (A leads to B leads to C) och blir alltså en enda tråd. En del beräkningar kan brytas ut ur detta och skötas i en andra eller till och med tredje tråd, men det är i sammanhanget ganska lite. En del modernare spel har även en separat tråd för AI, men återigen blir det svårt att köra flertrådad AI då beräkningarna fortfarande är sammanlänkade och beroende av varandra. För att ytterligare krångla till det är AI'n ofta beroende av data från spelmotorns tråd, så denna beräkningskedja kan aldrig utnyttjas fullt ut.

Här har du huvudanledningen till att tvåkärniga processorer fortfarande fungerar bra i de flesta spel. Du har helt enkelt inte fler trådar än så att hantera.
Det finns undantag, och då pratar vi huvudsakligen om konsolporteringar, där man faktiskt delar upp AI'n i flera delar. Den blir totalt urusel på att faktiskt utnyttja kraften i en (modern) CPU's kärnor, men för en lågt klockad cellprocessor med begränsad kraft i varje kärna (läs PS3/360) är det en bra lösning.

Sedan har du även grafikmotorn. Det är normalt sett långt ifrån den mest krävande motorn i spelet för processorn att hantera, men teoretiskt kan du dela upp bilden i lika många trådar som det finns modeller i bilden. Praktiskt sett däremot är det svårt att faktiskt utnyttja den här parallelliseringen fullt ut, helt enkelt för att det blir exponentiellt svårare att synkronisera databehandlingen mellan trådarna utan att få extrema förluster i den här synkroniseringen. Likaså är det inga extrema mängder data man faktiskt måste behandla vilket gör det mindre viktigt att sprida belastningen.

Vad landar man då med? Jo, exakt vad vi ser i dagsläget. Två-tre trådar, en som hanterar grafikmotorn och en som hanterar spelmotor, samt eventuellt en som hanterar AI.

Vad är det då som gör att vi ser en utveckling mot flerkärnigt? Jo, det är att det finns en del i spel som faktiskt går alldeles utmärkt att flertråda och som är väldigt, väldigt tung för en CPU att beräkna.

Fysik.

Däremot kommer fysiken inte att stanna kvar på processorn särskilt länge till. Vi har redan PhysX som kan hanteras av GPU, vi har redan (även om det inte används ännu) stöd för GPGPU-fysik i både DirectCompute och OpenCL.

Så, för att komma till någon form av slutsats... vi lär inte se spel kräva mer än fyra kärnor på ett bra tag, såvida ingen kommer på något sätt att helt skriva om spelreglerna för hur spelmotorer och/eller AI fungerar. Det är inget vi ser framför oss just nu och det kommer att skapa ganska stora rubriker när det händer. Från dess kommer det också att ta ett bra tag tills vi faktiskt ser spel som utnyttjar denna nya teknik, speciellt då det inte direkt är något som kan läggas till i efterhand utan är själva grunden resten av spelet byggs kring.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

du ska inte behöva stänga av HT på en 2700k.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Sjävlfallet så ska du låta HT vara på. Glöm inte att aktivera Turbon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Sjävlfallet så ska du låta HT vara på. Glöm inte att aktivera Turbon

Men man ska väl inte ha Turbo på när den är överklockad, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Vad jag har förstått var det endast första generationen av i7 or som hade problem med HT i tex bf3, altså i7-920,930-950 serien.

på Sandy och ivy bridge kan du låta HT vara på. Ganska trevligt o ha när man renderar film oxå (spelar in raids i wow med dxtory, då är det gött med HT på)

Ah, tack. Precis det jag undrat då jag själv sitter på en 920a och stängde av HT just för BF3.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ah, tack. Precis det jag undrat då jag själv sitter på en 920a och stängde av HT just för BF3.

funkar då utan problem för mig (i7 950), fick du problem med HT på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?

Liten fundering bara...varför valde du inte 2600K istället då 2700K inte gav något extra för pengarna man la ut, 100MHz mer endast...och vad menar du med "framtidssäkrad"? Då skulle du väl ha köpt en Ivy Bridge istället, du skulle lika gärna kunnat tagit denna för samma pris http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

...eller är jag helt ute och cyklar?!

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

funkar då utan problem för mig (i7 950), fick du problem med HT på?

Helt ärligt så minns jag inte men för mig det var viss stuttering och att HT off hjälpte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

Liten fundering bara...varför valde du inte 2600K istället då 2700K inte gav något extra för pengarna man la ut, 100MHz mer endast...och vad menar du med "framtidssäkrad"? Då skulle du väl ha köpt en Ivy Bridge istället, du skulle lika gärna kunnat tagit denna för samma pris http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

...eller är jag helt ute och cyklar?!

Det hade du inte varit OM det inte vore för att jag köpte den från Cdon.se när den kostade 2090kr (efter rabatt) och om jag överklockar den till 5.0Ghz så håller den ett väldigt långt tag jämfört med 3570K.

Jag citerar fredagspanelen- Hittar man en Sandy till ett lågt pris tycker jag att man borde köpa den. -Ja, precis!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det hade du inte varit OM det inte vore för att jag köpte den från Cdon.se när den kostade 2090kr (efter rabatt) och om jag överklockar den till 5.0Ghz så håller den ett väldigt långt tag jämfört med 3570K.

Jag citerar fredagspanelen- Hittar man en Sandy till ett lågt pris tycker jag att man borde köpa den. -Ja, precis!

Är även ganska säker på att de chippen intel väljer att sätta 2700k "nametagen" på är "handvalda" med bättre lödningar och shit..
Har inte än lyckats kolla upp någon bekräftelse på detta men det låter rimligt att man skulle få en gnutta mer potential för lite extra Ca$

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Låt HT vara igång.

Jag har alltid HT igång och har aldrig märkt någon negativ effekt.

Samma här.

Dock skulle jag vilja tipsa samtliga användare här på sweclockers om det helt suveräna programmet "Process Lasso"; med hjälp av det kan du exempelvis aktivera funktionen "avoid non-physical cores (hyperthreaded)" - du kan alltså "slå av" HT för specifika program/spel, utan att behöva hoppa in i bios och mixtra. Programmet innehåller även massor med andra suveräna funktioner, och ärligt talat så borde ingen Windows-användare vara utan detta program!

Mer att läsa finns på http://www.bitsum.com/prolasso.php - rekommenderas verkligen!

Permalänk
Medlem

Denna funktionalitet finns i aktivitetshanteraren. Högerklicka på programmet "Set Affinity" har jag för mig det heter på engleska windows. Sitter på en svensk XP på jobbet, här heter det "Ange processortilldelning". Genom att klicka ur varannan kärna bör det vara ungefär samma effekt som att slå av HT.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Denna funktionalitet finns i aktivitetshanteraren. Högerklicka på programmet "Set Affinity" har jag för mig det heter på engleska windows. Sitter på en svensk XP på jobbet, här heter det "Ange processortilldelning". Genom att klicka ur varannan kärna bör det vara ungefär samma effekt som att slå av HT.

Sant. Skillnaden jämfört med programmet jag nämnde är att i det så sparas dina inställningar till nästa gång, plus att det som sagt har en massa andra trevliga funktioner som säkerligen kan vara av intresse för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Helt ärligt så minns jag inte men för mig det var viss stuttering och att HT off hjälpte.

Själv har jag en 920. Märkte ingen skillnad mellan HT avstängd eller påslagen i bf3. Men jag har den helst på, håller på med FL Studio, Cinema 4D, Sony Vegas pro 11 och etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Antagligen "aldrig hända", i alla fall inte under överskådlig framtid.

Problemet ligger i hur spelmotorer fungerar. De flesta beräkningar i spel är seriella (A leads to B leads to C) och blir alltså en enda tråd. En del beräkningar kan brytas ut ur detta och skötas i en andra eller till och med tredje tråd, men det är i sammanhanget ganska lite. En del modernare spel har även en separat tråd för AI, men återigen blir det svårt att köra flertrådad AI då beräkningarna fortfarande är sammanlänkade och beroende av varandra. För att ytterligare krångla till det är AI'n ofta beroende av data från spelmotorns tråd, så denna beräkningskedja kan aldrig utnyttjas fullt ut.

Här har du huvudanledningen till att tvåkärniga processorer fortfarande fungerar bra i de flesta spel. Du har helt enkelt inte fler trådar än så att hantera.
Det finns undantag, och då pratar vi huvudsakligen om konsolporteringar, där man faktiskt delar upp AI'n i flera delar. Den blir totalt urusel på att faktiskt utnyttja kraften i en (modern) CPU's kärnor, men för en lågt klockad cellprocessor med begränsad kraft i varje kärna (läs PS3/360) är det en bra lösning.

Sedan har du även grafikmotorn. Det är normalt sett långt ifrån den mest krävande motorn i spelet för processorn att hantera, men teoretiskt kan du dela upp bilden i lika många trådar som det finns modeller i bilden. Praktiskt sett däremot är det svårt att faktiskt utnyttja den här parallelliseringen fullt ut, helt enkelt för att det blir exponentiellt svårare att synkronisera databehandlingen mellan trådarna utan att få extrema förluster i den här synkroniseringen. Likaså är det inga extrema mängder data man faktiskt måste behandla vilket gör det mindre viktigt att sprida belastningen.

Vad landar man då med? Jo, exakt vad vi ser i dagsläget. Två-tre trådar, en som hanterar grafikmotorn och en som hanterar spelmotor, samt eventuellt en som hanterar AI.

Vad är det då som gör att vi ser en utveckling mot flerkärnigt? Jo, det är att det finns en del i spel som faktiskt går alldeles utmärkt att flertråda och som är väldigt, väldigt tung för en CPU att beräkna.

Fysik.

Däremot kommer fysiken inte att stanna kvar på processorn särskilt länge till. Vi har redan PhysX som kan hanteras av GPU, vi har redan (även om det inte används ännu) stöd för GPGPU-fysik i både DirectCompute och OpenCL.

Så, för att komma till någon form av slutsats... vi lär inte se spel kräva mer än fyra kärnor på ett bra tag, såvida ingen kommer på något sätt att helt skriva om spelreglerna för hur spelmotorer och/eller AI fungerar. Det är inget vi ser framför oss just nu och det kommer att skapa ganska stora rubriker när det händer. Från dess kommer det också att ta ett bra tag tills vi faktiskt ser spel som utnyttjar denna nya teknik, speciellt då det inte direkt är något som kan läggas till i efterhand utan är själva grunden resten av spelet byggs kring.

Tack för ditt svar. Jag står i valet och kvalet inför antingen i5 eller i7 då jag i veckan ska bygga ihop en ny dator. Har lutat åt en i5 för det mesta, men har inte (innan jag läste ditt inlägg) fått en bra förklaring till vad som är bra för spel. Samtidigt vill man ju vara framtidssäker, vilket har gjort mig tveksam till om en 4-kärnig processor verkligen är det bästa att satsa på.

Känns som jag har fått en bra förklaring, och då jag (förmodligen) kommer köpa ett nVidia 680 som har PhysX så misstänker jag att jag är rätt framtidssäker trots allt!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |