Permalänk

Låg billig kylare till Phenom

Köpte just en beggad AMD Phenom 2 x4 955 BE för att byta ut min trötta 4800+. Jag inser nu i efterhand att det inte följer med någon kylare och vill försöka hitta en billig en. Kommer inte överklocka eller dylikt utan bara en som klarar hålla den sval original.

Grejen är den att den ska sitta i en Silvertone Grandia GD06 som har en maxhöjd på kylaren på 70mm med dvd-spelaren i och 120 mm med dvd-spelaren urplockad.

Dvd-spelaren klarar jag mig utan och tänkte att mitt givna budgetval föll på Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2. För jävlighetens skulle har den ju en höjd över mb på 127mm....

Fråga: Går den att modda för att tappa 7mm eller finns det någon annan billig och duglig kylare till min "nya" propp?

Thx

Permalänk

Inet har en Schyte kylare som bör passa kostar 300kr ish

http://www.inet.se/produkt/5322062/cooler-master-geminii-m4-s...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vad hade du för kylare innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Körde originalkylaren....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Scythe Big Shuriken... kör den till min mediarigg. Låter lite och kyler bra

Permalänk
Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321383/scythe-samurai-zz

denna har jag till min 2700k prolle.. jag är asnöjd! 32c vid idle och 52 vid load i bf3.

jag valde denna pga möjligjhet att byta 92mm fläkten (stiock fläkten är mycket tyst och bra vid användning av zalman fanmate 2, har så själv), men också för att när ja stod i butiken på inet så vägde Samurai zz mycket mer och hade mer koppar vid basen kände jag, därav mitt val. men egentligen tror jag inte du kan göra fel med vilket val du väljer, CM Geminii kanske kan va bättre då du har ett trångt chassi o då hjälper en större fläkt nog.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Härligt många bra svar!! Tack! Arctic Cooling Alpine 64 Pro var ju sjukt billig men kyleffekten verkar väl vara på gränsen? Scythe Big Shuriken känns för lite för dyr så det börjar kanske luta mot Scythe Samurai ZZ.

Ingen som har en Phenom-orgkylare som ligger å skräpar? Fast klocka nån microhertz vore ju kul oxå iofs.... :-P. Aldrig ägt en Phenom.....

Andra förslag annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warmaster:

Härligt många bra svar!! Tack! Arctic Cooling Alpine 64 Pro var ju sjukt billig men kyleffekten verkar väl vara på gränsen? Scythe Big Shuriken känns för lite för dyr så det börjar kanske luta mot Scythe Samurai ZZ.

Ingen som har en Phenom-orgkylare som ligger å skräpar? Fast klocka nån microhertz vore ju kul oxå iofs.... :-P. Aldrig ägt en Phenom.....

Andra förslag annars?

Har ett par Phenom 2-originalkylare hemma som ligger och skräpar, av en anledning. Den ilskna lilla 70mm-fläkten är samma som på de gamla Athlon 64 x2, så de låter som ett jetplan. Tror ena ligger på 6000+ rpm och den andra runt 4200 eller 3300rpm. Var ju lite olika märken på fläktar ett tag där, Delta, AVC och Foxconn.

Jag kunde inte ha den kvar i min HTPC utan köpte en begagnad Big Shuriken för 200kr +frakt på Tradera (innan 2an kom in i lager och 1an var slutsåld överallt), satte på en Scytche Slip Stream chassifläkt på 800rpm för 70kr som snurrar på max konstant nu och håller min Athlon x4 kall och tyst.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Aha. Standardkylaren är dumheter mao...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warmaster:

Aha. Standardkylaren är dumheter mao...?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den är stor nog och har heatpipe, men de borde ha satt en 92mm fulltjock fläkt på den åtminstone. Den lilla som följer med är jobbig som sjutton.

Bäst i små lådor tycker jag att Big Shuriken eller Scythes gemini borde vara, då får man pluset att man kan slänga på vilken lagom snabbt snurrande 120mm-fläkt som helst och få hyfsad kylning tyst.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Org. kylaren till de bättre modellerna är inte dålig, kylmässigt .. Dock är ju fläktarna rätt högljudda .. Kan man tänka sig att modda dit en större tystare fläkt så funkar de...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Aha. Hmmm, ingen som har en orgkylare liggande till nån luskrona då?

Permalänk

Never mind.... Beställde en ZZ!

Tack så mycket alla för hjälpen!!